Neclaritatile cu privire la acordarea indemnizatiei de hrana pentru profesori au aparut ca urmare a aplicarii prevederilor Legii 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung. Saptamana trecuta, liderii sindicatelor FSLI si FSE Spiru Haret au cerut
clarificari din partea ministrului Educatiei privind suma luata in calcul pentru acordarea indemnizatiei de hrana, astfel incat sa fie precizat expres ca suma de 8000 de lei prevazuta la art. XXVI pct.1 din Legea nr. 296/2023 are in vedere salariul aferent fiecarui contract individual de munca, nu veniturile salariale in total.
Pana acum, Ministerul Educatiei nu a avut o reactie oficiala la aceasta problema, ceea ce ar "confirma justetea argumentelor" aduse de sindicate, conform unei scrisori deschise semnate de Sindicatul Invatamantului "Spiru Haret" Dolj, adresata inspectoratului scolar din acest judet.
Cu toate acestea, conform unei adrese a Sindicatului Invatamant Preuniversitar Judetul Hunedoara, Ministerul Educatiei a transmis pe grupul inspectorilor generali urmatorul mesaj: „Intrucat pana in prezent nu au fost primite precizari de la Ministerul de Finante privind aplicarea prevederilor Legii 296/2023 privind modul de calcul al indemnizatiei de hrana, plata salariilor se face CU indemnizatia de hrana urmand ca, in luna urmatoare, dupa primirea raspunsului, sa se intocmeasca declaratiile rectificate, daca va fi cazul!”.
Prin urmare, plata salariilor pentru luna octombrie se va face cu indemnizatia de hrana.
Scrisoare deschisa Sindicatul Invatamantului "Spiru Haret" Dolj
"Sindicatul Invatamantului "Spiru Haret" Dolj (afiliat la Federatia Sindicatelor din Educatie SPIRU HARET — federatie reprezentativa la nivel de sector de negociere colectiva si semnatara a C.C.M.U.N.S.N.C.I.P.) va solicit respectuos sa dispuneti
masurile necesare pentru a se asigura plata corecta a indemnizatiei de hrana pentru personalul din invatamant incadrat in regim de plata cu ora sau cumul.
Astfel:
Art. XXVI pct. 1 din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung prevede:
"Art. XXVI Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 492 din 28 iunie 2017, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1. La articolul 18, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18 (1) Incepand cu 1 octombrie 2023, ordonatorii de credite acorda obligatoriu, lunar, pentru personalul incadrat ale carui salarii lunare nete sunt de pana la 8.000 lei, inclusiv indemnizatii de hrana la nivelul anual a doua salarii minime pe economie in vigoare la data de 1 ianuarie 2019, actualizat anual cu indicele pretului de consum comunicat anual de Institutul National de Statistica, incepand cu 2025, cu exceptia personalului Ministerului Apararii Nationale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justitiei, Administratiei Nationale a Penitenciarelor, Serviciului Roman de Informatii, Serviciului de Informatii Externe, Serviciului de Protectie si Paza, Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat si Probleme Speciale, precum si a personalului politiei locale care, potrivit legii, beneficiaza de drepturi de hrana in temeiul Ordonantei Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de hrana, in timp de pace, ale personalului din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.”
In opinia noastra, interpretarea data textului de lege in sensul ca, daca veniturile totale nete incasate de salariat in baza mai multor contracte individuale de munca, depdsesc 8.000 lei, atunci salariatul in cauza nu mai beneficiaza de indemnizatia de hrana, este eronata, deoarece:
In primul rand, Legea nr. 53/2003 — Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede:
"Art. 10. Contractul individual de munca este contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoand fizicasou juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu.”
"Art. 35 (1) Orice salariat are dreptul de a munci la angajatori diferiti sau la acelasi angajator, in baza unor contracte individuale de munca, fara suprapunerea programului de munca, beneficiind de salariul corespunzator pentru fiecare dintre acestea. Niciun angajator nu poate aplica un tratament nefavorabil salariatului care isi exercita acest drept.”
"Art. 159 (1) Salariul reprezinta contraprestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca.
(2) Pentru munca prestata in baza contractului individual de munca fiecare salariat are dreptul la un salariu exprimat in bani.”
La randul sau, Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede:
"Art. 7: Termeni: In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarea semnificatie:
a) salariul de baza reprezinta suma de bani la care are dreptul lunar personalul platit din fonduri publice, corespunzator functiei, gradului/treptei profesionale, gradatiei, vechimii in specialitate, astfel cum este stabilita in anexele nr. I-IX;
(...)
e) salariul lunar cuprinde salariul de baz ori, dupa caz, indemnizatia lunara sau indemnizatia de incadrare, compensatiile, indemnizatille, sporurile, adaosurile, primele, premiile, precum si celelalte elemente ale sistemului de salarizare corespunzatoare fiecarei categorii de personal din sectorul bugetar;”.
In raport de dispozitiile Codului muncii si ale Legii-cadru nr. 153/2017 mai sus citate, este evident ca suma de 8000 lei prevazuta la art. XXVI pct. 1 din Legea nr. 296/2023 are in vedere salariul aferent fiecarui contract individual de munca — in niciun caz cumulul de salarii.
Daca legiuitorul ar fi intentionat sa blocheze plata indemnizatiei de hrana pentru cei cu venituri totale peste 8000 lei net ar fi utilizat sintagmele "suma salariilor nete" sau "veniturile nete". Cum nu a facut-o, este evident ca intentia legiuitorului a fost sa nu acorde indemnizatia de hrana celor care depasesc 8.000 lei net in baza unui singur contract individual de munca. Cu alte cuvinte, un angajat care, la norma de baza are un salariu de 6.000 lei net, iar in baza unui alt contract individual de munca (incheiat la plata cu ora sau cumul), primeste un salariu net de 2.100 lei, beneficiaza in continuare de indemnizatia de hrana, indiferent daca respectivele contracte individuale de munca sunt la acelasi angajator sau la angajatori diferiti.
Trebuie avut in vedere si faptul ca substantivul "personalul", utilizat de legiuitor in art. XXVI pet. 1 din Legea nr. 296/2023 care a modificat art. 18 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificirile si completirile ulterioare, este un substantiv colectiv, care defineste toate categoriile de salariati carora le sunt aplicabile dispozitiile acestei legi, acesta fiind considerentul pentru care s-a utilizat forma de plural a substantivului salariu.
Mai mult, fata de data intrarii in vigoare a Legii nr. 296/2023 — respectiv 30 octombrie 2023, la 3 zile de la publicarea sa in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 977 din data de 27 octombrie 2023, in conformitate cu dispozitiile art. 78 teza I din Legea fundamentala, astfel cum a statuat si Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 253/18.10.2023 referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, la pct. 222, cu referire directa la art. XXVI din lege — nu se pune oricum problema operarii retinerii indemnizatiei de hrana incepand cu data de 1 octombrie 2023.
Apreciem ca si "tacerea" Ministerului Educatiei — care nu a emis o adresa oficiala prin care sa puna in vedere unitatilor de invatamant ca au obligatia de a bloca plata indemnizatiei de hrana pentru salariatii ale caror salarii insumate, obtinute in baza mai multor contracte individuale de munca, depasesc 8000 lei, in replica fata de argumentele din adresa comuna a F.S.L.I si FSE. SPIRU HARET nr. 553/1031/06.11.2023 — este un raspuns si o confirmare a justetei argumentelor noastre.
Este deci evident ca suma de 8000 lei prevazuta la art. XXVI pct. 1 din Legea nr. 296/2023 are in vedere salariul aferent fiecarui contract individual de munca, iar NU veniturile salariale in total.
In aceste conditii, va solicitam respectuos si dispuneti masurile necesare pentru a asigura plata in continuare a indemnizatiei de hrana acelor angajati ale caror salarii nu depasesc 8.000 lei net per contract individual de munca.
In speranta ca veti da curs prezentei in regim de urgenta, va multumim si va asiguram de intreaga noastra consideratie.
Presedinte Prof. Nicusor Cotescu".