Potrivit
sursei citate, Daniel David a subliniat ca viziunea sa presupune un
salariu de baza decent, care sa reflecte statutul social al profesorilor, iar criteriile de performanta vor fi dezvoltate ulterior, prin consultarea expertilor si pe baza unor dovezi clare, pentru a asigura o implementare pragmatica.
"Nu trecem la o salarizare numai pe baza de performanta"
"Ideea nu este ca trecem la o salarizare numai pe baza de performanta, ci ca indicatorii de performanta vin si se suprapun peste un nivel decent pe care tu, ca stat, il dai celor din zona educatiei si cercetarii, ca sa le recunosti statutul social. Care sunt acesti indicatori, cum vor fi implementati? Sunt lucruri la care o sa incepem sa lucram. Va dati seama ca n-am venit ministru luni si acum am venit cu lista de indicatori. Vreau sa vad o comisie de experti, vreau sa vad specialisti care sa spuna ce functioneaza, ce nu functioneaza. Deci, astea sunt lucruri pe care le vom face, mai ales ca acest lucru a fost cerut explicit ministrului Educatiei in timpul audierilor parlamentare si in timpul prezentarii programului de guvernare in fata Parlamentului, de catre premier”, a declarat ministrul Educatiei.
Salariile profesorilor, intre recunoasterea vechimii si recompensarea celor cu rezultate deosebite
Intrebat daca poate creiona ce ar insemna acesti indicatori de performanta, ministrul Daniel David a declarat ca, in acest moment, nu este oportuna o discutie detaliata despre indicatorii de performanta, ci este importanta abordarea lor dintr-o perspectiva generala.
Ministrul a subliniat ca salariul de baza ar trebui sa asigure profesorilor si cercetatorilor un statut social onorabil, iar peste acest nivel se pot introduce beneficii si recompense suplimentare, in functie de performanta.
"In acest moment, contextul nu este pentru a discuta acesti indicatori luati unul cate unul. Eu eu vorbesc ca ministru la inceput de mandat, in primul rand, pe zona de viziune. Pe de o parte, este viziunea asta ca trebuie sa refuzam orice indicator de performanta, prin simplul fapt ca esti cadru didactic, trebuie sa ai un salariu in functie de vechime. Pe de alta parte, ai cealalta perspectiva care vine si spune ca salariile ar trebui sa fie stabilite, practic, prin indicatori de performanta. Viziunea mea este ca cele doua ar trebui combinate. In sensul ca eu cred ca, prin simplul fapt ca esti cadru didactic, ca esti profesor, ca esti cercetator, ar trebui sa ai un salariu care sa fie unul decent, care sa-ti dea onorabilitate sociala, prin prisma acestor roluri. Dupa acest nivel, atentie, putem discuta despre beneficii si aspecte suplimentare in functie de performanta. Asta este si ideea asumata prin programul de guvernare.", a mai spus Daniel David.
Ministrul Educatiei, Daniel David, a recunoscut ca o salarizare bazata pe criterii de performanta in educatie este foarte greu de pus in practica, insa a aratat ca pentru acest lucru ii va aduce "pe toti la masa pentru a discuta nu in teorie, ci in practica".
"Acesti experti, fiecare se proiecteaza si ideologic. Sunt experti si experti, teorii si teorii. De aceea, vreau sa-i aduc pe toti la masa pentru a discuta nu in teorie, ci in practica. Si, repet, nu-i vorba de a inlocui salarizarea pe care o avem cu o salarizare pe baza de indicatori, ci de a veni cu anumite bonusuri – dincolo de un salariu decent pe care il asiguram pentru acei profesori care obtin performanta. Performanta care sigur ca trebuie valorizata si vazuta diferit intr-un liceu puternic sau intr-un colegiu puternic din Cluj sau Bucuresti si alti indicatori ar trebui sa fie, poate, pentru o scoala dintr-un sat mic si in care numarul de copii este foarte mic. Dar aceste lucruri, repet, trebuie facute, iarasi, nu ideologic, ci pragmatic si pe baza de dovezi. Eu de aia cred intr-o educatie bazata pe dovezi si aceste decizii vor fi bazate pe dovezi, nu pe ideologie", a spus Daniel David.
Chinez Ramona 31 Dec. 2024 12:55:07
Performanta e un concept destul de vag. Pt.un liceu tehnologic, ar însemna sa ia in procent bun examenul de Bacalaureat, pt colegii de renume sa ocupe podiumul unor olimpiade. Parerea mea e ca performanta e un concept fluid, care nu e masurabil imediat. Poate fi o evolutie morala a elevului, o corelare a teoriei cu practica, ori aceste aspecte nu sunt cuantificate. Daca ne centram doar pe rezultate, putem crea societati, oameni foarte inteligenti dar fara empatie. Asadar, cu ce sunt de vina ca nu sunt profesorul preferat al scolii si nu primesc acele clase cu elevi capabili de performanta ?