Conform procedurii anuntate de Ministerul Educatiei, un profesor evaluator ar fi trebuit sa primeasca la corectat in medie 50 de lucrari la simularile pentru Evaluarea Nationala si Bac 2024.
In practica, profesorii atrag atentia ca au ajuns sa corecteze mai mult de 70 de lucrari, asa cum reiese dintr-un mesaj publicat de Ionela Neagoe, directoarea Colegiului National “Gheorghe Lazar” din Bucuresti, pe pagina sa de Facebook.
"Nu este normal ca un profesor sa primeasca la corectura 77 de lucrari pe care trebuie sa le termine pana luni sau marti… si sa se astepte sa primeasca si altele in cos… si sa faca si orele … NU E NORMAL! Chiar nu realizeaza nimeni ca munca unui profesor nu inseamna sclavie?! Oameni buni, treziti-va! Incetul cu incetul veti pierde si putinii profesori dedicati, cu respect fata de munca si dragoste de copii!", a scris prof. Ionela Neagoe.
Pe grupurile de Facebook, cadrele didactice si-au exprimat nemultumirile la adresa sistemului de invatamant, ba chiar au aratat ca efortul depus pentru corectarea lucrarilor pe platforma online a fost mai mare decat in cazul corectarii pe hartie.
Iata cateva dintre mesajele lor:
"Dilema de profesor in weekend. Sa corecteze lucrari pentru care NU este platit, la calculatorul propriu (nu toate scolile ofera deviceuri), pe energia proprie SAU sa isi vada de treburile casei si ale familiei? Ca de odihna nu poate fi vorba. In mod normal, pe hartie, un profesor de geografie poate corecta pana la 100 lucrari intr-o zi daca sta nemiscat pe scaun de pe la ora 9 pana seara la 10, cu tot cu borderouri.. Si asta pentru ca trebuie sa fim foarte rapizi, fiind ultima proba. Deh, ghinion.. Dar, constat dupa 2 zile, ca o lucrare pe platforma se corecteaza mai greu decat una pe hartie. Adica timpul alocat unei lucrari este mai mare. In plus, ochii sunt mai obositi din cauza ecranului. Ca atare, voi milita pentru plata acestor corecturi. Sa ma anuntati cand este urmatoarea greva!"
"Toate aceste activitati, simulari, olimpiade, ar trebui sa fie platite. Atunci nu ar fi lipsa de oameni. E incorect si faptul ca unii profesori, care predau discipline pentru evaluarea nationala si/sau Bac sa munceasca suplimentar fata de ceilalti colegi dar sa nu fie platiti. De ce fisa postului pentru unii sa fie incarcata suplimentar fata de altii daca nu sunt platiti in plus?"
"Se puncteaza la gradatia de merit. Pentru corectura din vara se vor putea inscrie doar cei care au participat la simulare. Constat ca este foarte mare nemultumirea pentru corectura de la simulare, dar la bacalaureat nu v-a deranjat sa corectati 150 de lucrari in doua zile, cu o suma mai mult decat rezonabila. Si ar trebui sa recunoastem si ca, de multe ori, se copiau borderourile si notele".
"Pe cei care considerati ca nu facem mare lucru zilele astea sau ca "se puncteaza la gradatia de merit", indraznesc sa va contrazic. Nu toti profesorii care corecteaza simulari sau teste nationale pt clasele 2, 4, 6 solicita sau obtin gradatie de merit. Si fac acest serviciu anual, deseori au clasa a 8-a sau a 12-a in acelasi an... Luati in calcul si faptul ca dimineata predau, apoi au de pregatit lectii in fiecare zi. Poate ca, daca ar intra in locul lor la ore cei fara probleme, ca dvs, sa predea lectiile, nu doar sa supravegheze elevii, acesti profesori ar corecta gratis, in continuare, fara sa se simta abuzati de sistem... Nu vi se pare corecta/legala plata serviciilor suplimentare? Nu inteleg de ce nu intervine ITM-ul acum, cand suntem obligati sa lucram in weekenduri si chiar in concediu...
E buna evaluarea digitalizata, dar cu specialisti platiti. CNPEE sa isi ANGAJEZE/PLATEASCA profesori competenti, testati, care sa se ofere pentru servicii de evaluare prin contract cu Ministerul Educatiei. Altfel, sistemul de invatamant e discriminatoriu fata de propriii angajati. Fata de cei care au de corectat muuulte simulari gratis (nu doar ale propriilor elevi, pentru care pierd alte ore pretioase ca sa inteleaga de ce au primit acel punctaj, ce au stiut si ce nu!), au de facut gratis si ore remedialale si pregatiri pentru olimpiade si... si...
SAU
sa se dea evaluari nationale plus simulari la TOATE materiile, daca tot suntem platiti la fel... Nu cred ca singura problema a invatamantului romanesc sunt doar romana si matematica..."
"Minune mare la Simulare Bac: te inscrii corector (ti se spune ca esti obligat). Te loghezi pe platforma si descoperi ca ai 64 de lucrari de corectat. Te apuci de treaba. Lucrezi pana se intampla ceva groaznic cu ochii tai (lucrari la romana, de). Ceva groaznic inseamna imposibilitatea aparuta dintr-o data de a-i mai tine deschisi. Nu mai primesc lumina ecranului, pur si simplu. Inchizi laptopul. A doua zi ... surprizaa: ai din nou 64 de lucrari, desi tu ieri ai corectat vreo 15. Nu e omeneste ce faceti, dragi ministeriabili. Mai asteptati ca la anul oamenii sa se inscrie la corectat. Platim cu sanatatea noastra minunatul program".
Ce prevede Contractul colectiv de Munca pentru invatamantul preuniversitar in legatura cu munca in weekend sau in zilele de sarbatoare
Conform
Contractului Colectiv de Munca pentru invatamantul preuniversitar, profesorii care lucreaza in weekend sau in zilele de sarbatoare legala beneficiaza de 2 zile libere pentru fiecare zi lucrata.
Cele doua zile libere pentru fiecare zi lucrata in weekend trebuie acordate in urmatoarele 30 de zile, conform prevederilor din contract.
Totodata, personalul din invatamant care participa la organizarea si desfasurarea olimpiadelor si concursurilor scolare, indiferent de etapa/faza, derulate in zilele de repaus saptamanal/sarbatoare legala, beneficiaza de 2 zile libere platite pentru fiecare zi lucrata. Procedura de acordare a acestor zile se stabileste de catre comisia paritara de la nivelul unitatii/institutiei angajatoare a salariatului implicat in aceste activitati.
Insa Ministerul Educatiei considera ca munca depusa de profesori la simularile nationale intra in obligatiile lor, avand in vedere ca aceste activitati se desfasoara in timpul cursurilor. Sau, cel putin, asa ar trebui. In realitate, multi dintre profesorii evaluatori au lucrat ore suplimentare, inclusiv in weekend, pentru a corecta lucrarile elevilor.
Evaluarea lucrarilor scrise la simularile nationale: Procedura din 2024
Iata ce prevede Procedura privind organizarea si desfasurarea simularii probelor din cadrul Evaluarii Nationale pentru absolventii clasei a VIII-a si a simularii probelor scrise ale examenului national de bacalaureat, in anul scolar 2023-2024, cu privire la evaluarea lucrarilor scrise.
VI. EVALUAREA LUCRARILOR SCRISE
Art. 12 - (1) Evaluarea lucrarilor scrise se realizeaza astfel: fiecare lucrare este evaluata de catre doi profesori evaluatori, selectati, cu prioritate, dintre profesorii care au urmat Programul de formare continua in vederea constituirii Corpului de profesori evaluatori pentru examenele si concursurile nationale (CPEECN).
(2) Lucrarile scanate si incarcate pe platforma destinata evaluarii digitalizate a lucrarilor scrise din cadrul simularii nationale vor putea fi accesate de catre comisia din centrul zonal de evaluare dupa finalizarea incarcarii, in fiecare zi de proba, a lucrarilor scrise de catre toate unitatile de invatamant/centrele de examen.
(3) Activitatea de evaluare se realizeaza, de regula, pe statiile de lucru aflate in laboratoarele de informatica din unitatea de invatamant din care provine profesorul evaluator. Profesorii evaluatori pot alege sa isi desfasoare activitatea de pe computere aflate intr-un alt spatiu (de exemplu, biblioteca, Centrul de Documentare si Informare, cabinetul disciplinei, cancelarie, domiciliu personal).
(4) Profesorii evaluatori din unitatile de invatamant/centrele de examen sunt arondati centrului zonal de evaluare din fiecare judet/municipiul Bucuresti si vor primi conturi de acces pe platforma destinata evaluarii digitalizate in vederea accesarii lucrarilor scrise, a baremelor de evaluare si de notare si a borderourilor de notare.
(5) Distribuirea lucrarilor catre profesorii evaluatori, in vederea evaluarii, se face in mod aleatoriu, prin intermediul platformei destinate evaluarii digitalizate, inclusiv pentru situatia in care platforma semnaleaza existenta unei diferente intre notele acordate de catre cei doi profesori evaluatori, mai mari de un punct si care presupune reevaluarea lucrarii.
Art. 13 - (1) Evaluarea lucrarilor se realizeaza pe baza baremului de evaluare si notare.
(2) Profesorii evaluatori inregistreaza electronic, individual, rezultatul evaluarii in borderourile — tip de notare generate de platforma destinata evaluarii digitalizate.
(3) Media aritmetica avand doua zecimale, fara rotunjire, a notelor acordate de fiecare evaluator, este calculata de aplicatia informatica din platforma destinata evaluarii digitalizate.
(4) In situatia in care platforma semnaleaza o diferenta mai mare de un punct intre notele acordate de cei doi profesori evaluatori, lucrarea va fi transmisa automat si aleatoriu catre alti doi profesori evaluatori. Dupa validarea finalizarii evaluarii, se calculeaza nota finala din cele 4 (patru) note, dupa eliminarea celor doua note extreme, ca medie aritmetica avand doua zecimale, fara rotunjire, a celor doua note centrale.
(5) Dupa evaluarea si notarea tuturor lucrarilor scrise la o disciplina se genereaza din platforma raportul nominal continand notele finale la disciplina respectiva.
(6) Nota finala a fiecarei lucrari de la simularea probelor din cadrul Evaluarii Nationale pentru absolventii clasei a VIII-a se stabileste in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) si (2) din OME nr. 6155/2023 privind organizarea si desfasurarea Evaluarii Nationale pentru absolventii clasei a VIII-a, in anul scolar 2023-2024.
(7) Nota finala a fiecarei lucrari de la simularea probelor scrise ale examenului national de bacalaureat se stabileste in conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1) si (2) din OME nr. 6156/2023 privind organizarea si desfasurarea examenului national de bacalaureat - 2024.
(8) Rezultatele obtinute la simularile nationale nu se contesta.
Art. 14 La nivelul comisiei centrului zonal de evaluare de la nivelul judetului/ municipiului Bucuresti, din platforma destinata evaluarii digitalizate se genereaza, pentru fiecare lucrare evaluata, un formular-tip in care sunt consemnate notele acordate de catre fiecare evaluator si nota finala a lucrarii la fiecare proba scrisa, borderoul-tip de notare asociat fiecarei lucrari, precum si raportul continand rezultatele pentru fiecare unitate de invatamant/centru de examen.
(...)
Art. 21 Prezenta procedura are caracter intern. Toti membrii comisiilor implicate in organizarea si desfasurarea simularii probelor din cadrul Evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIIl-a si a simularii probelor serise ale examenului national de bacalaureat, in anul scolar 2023-2024 vor semna o declaratie pe proprie raspundere in care isi asuma indeplinirea sarcinilor asumate, respectarea termenelor stabilite, pastrarea confidentialitati privind activitatea in cadrul procesului de scanare/incircare/transfer/evaluare a lucrarilor scrise.
Engi Hajnalka 11 Mar. 2024 20:05:24
Dragi colegi, parinti, elevi si toti cei care va dati cu parerea, dar mai ales celor care stabilesc termenele limita.Înainte de a va forma o opinie în legatura cu rezultatele, modul de evaluare, corectitudine si ............ , va rog frumos sa faceti o autoevaluare. Care a fost anul în care ati reusit sa cititi în jur de 10-15 carti a câte 300 de pagini? Daca ati reusit sa raspundeti la aceasta întrebare va felicit, nu de alta dar as dori sa va aduc la cunostinta ca aceasta a fost cantitatea care am avut-o de evaluat în doar doua saptamâni la simularile de la evaluarea nationala si bacalaureat.