Intr-un mesaj publicat pe Facebook, Ministerul Educatiei arata, pas cu pas, ce trebuie sa faca profesorii pentru a-i sprijini pe elevi in cazuri de violenta scolara.
Daca esti profesor, iata ce poti face pentru a sprijini elevii care sunt victime ale violentei:
✅ interveniti prompt cand observati semne de violenta si/sau sunteti solicitati de elevi;
✅ fiti empatici atunci cand comunicati cu copiii/tinerii (victimele pot avea uneori convingerea ca sunt prea slabe, ca merita ceea ce li se intampla sau ca nu au nicio putere pentru a gestiona situatiile dificile);
✅ sprijiniti copiii/tinerii sa-si consolideze stima de sine, aprecierea pentru colegi si sa-si dezvolte empatia;
✅ ajutati copiii/tinerii sa invete sa aiba reactii sanatoase in situatiile de violenta in scoala, spre exemplu, incurajati comportamentele de solicitare a ajutorului in situatiile pe care nu le pot gestiona singuri;
✅ incurajati copiii/tinerii sa intervina pentru a aplana conflictele si sa raporteze situatiile de violenta;
✅ implicati toti elevii sa sprijine si sa lucreze in vederea crearii unui climat nonviolent, prietenos, sigur si favorabil incluziunii la nivelul scolii/clasei;
✅ incurajati implicarea victimei, atunci cand este posibil, in activitati cu ceilalti elevi, inclusiv cu elevii care au manifestat comportamente violente, pentru a dezvolta cooperarea si cunoasterea reciproca;
✅ solicitati sprijinul profesorului consilier scolar si recomandati colaborarea tuturor actorilor implicati (elevi, parinti, profesori).
Recent, reprezentantii Ministerului Educatiei au anuntat ca profesorii si consilierii scolari care fac parte din comisiile de combatere si prevenire a violentei in scoli vor fi instruiti in cadrul unui program finantat de la Uniunea Europeana. Programul de formare urmeaza sa fie implementat incepand cu 2024, iar Ministerul Investitiilor si Proiectelor Europene este cel care va gestiona fondurile pentru desfasurarea acestuia.
Romania are deja un plan comun de actiune pentru siguranta scolara, precum si o
procedura privind preventia si gestionarea acestui fenomen. Procedura stabileste si cateva masuri de sprijin ce pot fi luate la nivelul unitatii de invatamant:
- consiliere de grup si/sau individuala;
- organizarea si recomandarea participarii la intalnirile unui grup tematic de suport;
- organizarea si recomandarea participarii copiilor implicati in situatii de violenta la activitati de dezvoltare a abilitatilor socioemotionale si a strategiilor de autoreglare emotionala in momente de stres;
- referirea/recomandarea pentru interventie psihologica si psihoterapeutica;
- identificarea resurselor pentru angajarea unui terapeut care sa asiste copilul victima sau autor pe parcursul unei perioade de timp — servicii de tip shadow;
- activitati de combatere a discursului instigator la ura, a discriminarii, a marginalizarii, a normelor sociale care favorizeaza violenta;
- activitati de mediere a conflictelor, prin abordari restaurative — exceptie victimele violentei de gen;
- transferul la o alta clasa/formatiune de studiu, in cazul elevilor victime ale unor situatii de violenta, la solicitarea parintilor/reprezentantilor legali.
"In managementul tuturor cazurilor de violenta si al situatiilor corelate se va avea in vedere faptul ca rareori se constata forme unice de violenta asupra copilului; de regula, situatiile sunt complexe (abuz fizic si emotional, abuz fizic, sexual si emotional s.a.m.d.). Pentru o abordare simplificata a interventiei, se selecteaza cea mai grava forma pe care a suferit-o copilul, eventual, cea care se constituie si in infractiune, insa planificarea masurilor de sprijin se va adresa tuturor formelor", se arata in document.