Conform programei pentru Titularizare Educatori 2025, cadrul didactic trebuie sa fie organizat, sa comunice eficient atat cu copiii, cat si cu parintii lor si sa creeze un mediu armonios la grupa. De asemenea, este important sa dea dovada de maturitate afectiva, sa isi pastreze calmul indiferent de situatie si sa gestioneze relatiile cu copiii si parintii intr-un mod adecvat.
In ceea ce priveste disciplinele de examen, proba la Limba si literatura romana solicita candidatilor atentie ridicata la utilizarea limbajului de specialitate, a limbii literare, la respectarea normelor de exprimare, de ortografie si de punctuatie. La Pedagogie, programa include teorii ale invatarii, dezvoltarea psihologica a copilului si organizarea activitatilor didactice. Metodica predarii in invatamantul prescolar acopera strategii moderne de predare, proiectarea activitatilor integrate si utilizarea resurselor educationale interactive.
Tematica Titularizare Educatori 2025
Tematica Limba romana
Sunetele limbii romane
Corespondenta dintre litere si sunete
Segmentul vocalic (diftong; triftong; hiat)
Silaba. Regulile silabatiei in limba romana
Ortografia si despartirea cuvintelor in silabe
Semnele de punctuatie si de ortografie
Functionalitatea semnelor de punctuatie si a semnelor ortografice
Sensul cuvintelor (sensul propriu si sensul figurat)
Relatii semantice intre cuvinte (sinonimie, antonimie, omonimie, paronimie, polisemie)
Imbogatirea vocabularului (mijloace interne, mijloace externe)
Verbul (clasificare; categorii gramaticale specifice; functii sintactice)
Substantivul (clasificare; categorii gramaticale specifice; functii sintactice)
Articolul (clasificare)
Pronumele (clasificare; categorii gramaticale specifice; functii sintactice)
Adjectivul (clasificare; categorii gramaticale specifice; functii sintactice)
Numeralul (clasificare; categorii gramaticale specifice; functii sintactice)
Adverbul (clasificare; grade de comparatie; functii sintactice)
Conjunctia (clasificare)
Prepozitia (clasificare; prepozitii care se construiesc cu genitivul, dativul, acuzativul)
Interjectia (clasificare; functii sintactice)
Subiectul (clasificare)
Predicatul (clasificare)
Acordul dintre subiect si predicat
Atributul (clasificare)
Complementul (clasificare)
Propozitia si felul propozitiilor
Fraza
Raporturile sintactice in fraza (de interdependenta; de coordonare si de subordonare in propozitie si in fraza)
Mijloacele de exprimare a raporturilor sintactice in propozitie si fraza
Tipuri de propozitii subordonate (subiectiva, predicativa, atributiva, completiva directa si completiva indirecta, circumstantiale)
Tematica Literatura romana
a) Proza specii narative: basmul cult , schita , povestirea, nuvela, romanul
Continuturi:
- Povestea lui Harap Alb de Ion Creanga
- D l Goe ……/Vizita de I.L. Ca r agiale
- Hanu Ancutei de Mihail Sadoveanu
- Moara cu noroc de Ioan Slavici
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
b) Poezia:
- poezia epica: fabula
- poezia lirica
Continuturi: Se studiaza un singur text poetic apartinand urmatori lor autori: Mihai Eminescu, Vasile Alecsandri, Grigore Alexandrescu, Tudor Arghezi, Nichita Stanescu
c) Dramaturgia comedia
Continuturi:
- O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale
Nota:
Componenta
Limba si literatura romana din structura probei de concurs va fi dimensionata pe doua module:
aplicarea elementelor de limba romana pe un text la prima vedere, care poate fi selectat atat din opera scriitorilor studiati, cat si din cea a altor autori;
redactarea unui eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumen tativ pe baza unui text apartinand scriitorilor prevazuti in prezenta programa de concurs.
Tematica Pedagogie prescolara
1. EDUCATIE, INOVATIE SI REFORMA
- Educatia si provocarile lumii contemporane. Noile educatii
- Educatia timpurie - dimensiune a invatarii pe tot parcursul vietii
- Alternative educationale in educatia timpurie
- Tranzitia de la gradinita la scoala
- Gradinita – nucleu al unei comunitati care invata
2. EDUCABILITATEA. FACTORII DEZVOLTARII PERSONALITATII UMANE - INTERACTIUNI SI DOMINANTE
- Conceptul de dezvoltare si conceptul de educabilitate
- Ereditatea, factor intern al dezvoltarii personalitatii
- Mediul, factor extern al dezvoltarii personalitatii
- Educatia – factor hotarator al dezvoltarii psihice; specificul influentelor educative la varstele timpurii
- Metode, tehnici si instrumente de cunoastere a specificului dezvoltarii psihice la varstele timpurii. Repere ale dezvoltarii la varstele timpurii. Domeniile de dezvoltare (Dezvoltarea fizica, sanatate si igiena personala; Dezvoltarea socio-emotionala; Capacitati si atitudini in invatare; Dezvoltarea limbajului, a comunicarii si premisele citirii si scrierii; Dezvoltarea cognitiva si cunoasterea lumii)
3. PROIECTAREA DIDACTICA IN INVATAMANTUL PRESCOLAR
- Conceptul de proiectare didactica; functiile proiectarii didactice; etapele proiectarii didactice
- Produsele curriculare fundamentale: plan de invatamant, programa scolara, planificare tematica anuala, planificare calendaristica saptamanala, proiectul tematic, proiectul didactic
4. INVATAREA IN GRADINITA. ORIENTARI CONTEMPORANE IN TEORIA SI PRACTICA INVATARII IN GRADINITA
- Conceptul de invatare in gradinita. Mecanisme si procesualitate. Forme, tipuri si niveluri de invatare
- Teorii ale invatarii (B.F. Skinner, J. Piaget, L.S. Vigotski, D.P. Ausubel, R. Gagne etc.)
- Conditii interne ale invatarii in gradinita: procesele cognitive, afective, volitive; motivatia – geneza, dinamica, forme, structuri motivational -atitudinale. Legea optimului motivational
- Conditii externe ale invatarii in gradinita: statutul educatoarei, mediul gradinitei si al grupei de copii prescolari, mediul socio-familial, factori ergonomici si de igiena ai invatarii
- Noi semnificatii si extensii ale conceptului de invatare (invatarea utilizand metoda proiectelor/principiile Planulului Dalton/Flipped learning etc.)
- Invatarea centrata pe copil. Valorificarea unor teorii psihologice ale invatarii (teoria inteligentelor multiple, teoria inteligentei emotionale, teorii de tip constructivist) ca modele de instruire adaptate la specificul invatamantului prescolar.
5. COPII CU CERINTE EDUCATIVE SPECIALE (CES) IN GRADINITA
- Educatia incluziva in gradinita. Servicii integrate si incluzive in educatia timpurie
- Colaborarea cu parintii si cu alte categorii profesionale de sprijin
6. MANAGEMENTUL CARIEREI DIDACTICE
- Prevederi legislative care sprijina dezvoltarea carierei didactice
- Importanta dezvoltarii profesionale in cariera didactica
Nota:
Pentru componenta Pedagogie prescolara din structura probei de concurs se va solicita elaborarea din structura probei de concurs se va solicita elaborarea unui eseu structurat/eseu argumentativ.
Tematica pentru metodica desfasurarii activitatilor instructiv educative in gradinita de copii
1. Curriculum pentru educatia timpurie - structura, principii si valori fundamentale; plan de invatamant, metodologia de aplicare a planului de invatamant, domenii de dezvoltare, domenii experientiale, activitati de invatare, organizarea si amenajarea spatiului educational si rolul centrelor de interes/ariilor de stimulare
2. Proiectarea didactica - specificul proiectarii didactice in gra dinita lectura personalizata a programei pentru educatia timpurie, planificare tematica anuala, planificare calendaristica saptamanala, proiecte tematice, proiect de activitate didactica (tema, scop, obiective operationale, evenimente didactice).
3. Organizarea activitatilor de invatare in educatia timpurie
- mediul educational, ambianta psiho relationala, modalitati de organizare a grupei, modele de aranjare spatiala a grupei, activitati de invatare cu grupa combinata;
- tipuri, importanta, specific, organizare, desfasurare, evaluare: activitati pe domenii experientiale, jocuri si activitati liber alese, activitati pentru dezvoltare personala, activitati integrate, activitati monodisciplinare, activitati optionale, activitati extrascolare.
4. Jocul in educatia timpu rie definirea jocului si specificul lui in prescolaritate. Functiile si clasificarea jocurilor. Relatia joc-dezvoltare-invatare
5. Modalitati specifice de realizare a activitatilor didactice in educatia timpurie: memorizare, convorbire, povestire si repovestire, lectura dupa imagini, observarea, joc didactic, exercitiu cu material individual, joc exercitiu, joc de rol, joc logico matematic, joc cu text si cant, joc muzical, joc de miscare, joc de creatie, lectura educatoarei, dramatizare, auditie, pictura, desen, modelaj, colaj.
6. Strategii didactice traditionale si moderne utilizate in educatia timpurie : metoda de invatamant, procedeu didactic, tehnica, instrument didactic, mijloace de invatamant, materiale didactice
7. Evaluarea in educatia timpurie: functii (constatativa, predictiva, diagnostica), forme de evaluare (evaluare initiala, evaluare formativa/ continua, evaluare sumativa/ cumulativa), metode si instrumente de evaluare traditionale si moderne (analiza produselor activitatii, observarea sistematica, convorbirea cu scop evaluativ, portofoliul copilului, Reperele fundamentale in invatarea si dezvoltarea copilului de la nastere la 7 ani, fisele de apreciere a progresului copilului inainte de intrarea in clasa pregatitoare, caietul de observatii etc.)
Programa completa Titularizare Educatori 2025
Modele de Subiecte [rezolvate] Titularizare Educatori 2025
LIMBA ROMANA – 15 puncte
Se da textul:
Era cam de o varsta cu mine, dar nu chiar atat de in varsta cum il arata o expresie parca prea potolita in privire si pe chipul sau lat, rotund ca o paine taraneasca. Ma plimbam prin parc si l-am vazut de departe, dupa mers si apoi dupa surasul larg care-i lumina chipul, ca e un om in primul rand comunicativ si cu suflet incapator, isi permite sa-si arate bucuria care il stapanea, desi privirea inteligenta dovedea ca stie ca oamenii au treburile lor si poate nu le arde de unul care parea sa n-aiba niciuna si sa fie extrem de incantat si de multumit de sine. Nu am decat foarte rar reactii spontane, dar de asta data eram sigur ca nu dau gres. Mi-am incetinit pasii. El s-a uitat la mine drept si i-a incetinit si el. Am suras. „Sunteti vesel!” i-am spus. A suras si el, confirmand, si-a ridicat fruntea mai sus, gest care sugera ca atunci cand omul vorbeste are nevoie de perspectiva sa-si puna, ca sa zic asa, interlocutorul in peisaj! (gest pe care aveam apoi sa-l indragesc foarte tare la el fiindca aveam sa descopar ca in acea clipa el gandea, nu-i ieseau cuvintele din gura doar sa exprime ceva previzibil) si mi-a raspuns cu o uimire de sine si cu o sinceritate in glas, ca si cand s-ar fi intalnit cu un prieten: „Pai daca am scapat de belea?” „Se vede ca ati scapat prin proprie vointa.” „Este foarte exact ceea ce spuneti dumneavoastra!”
(Marin Preda, Cel mai iubit dintre pamanteni)
Scrieti, pe foaia de concurs, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte:
1. Mentionati cate un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor: potolita, a surade.
2. Scrieti doua cuvinte care apartin familiei lexicale a verbului a se plimba.
3. Precizati valoarea morfologica a cuvintelor subliniate in enuntul: A suras si el, confirmand, si-a ridicat fruntea mai sus, gest care sugera ca atunci cand omul vorbeste are nevoie de perspectiva sa-si puna, ca sa zic asa, interlocutorul in peisaj!
4. Rescrieti, din textul dat, un atribut adjectival si un complement indirect.
5. Explicati rolul cratimei in structura: nu-i.
6. Construiti cate un enunt in care sa folositi corect urmatoarele omofone, fara a le modifica forma: s-a/sa, i-a/ia.
LITERATURA ROMANA – 15 puncte
Redactati un eseu de 300-400 de cuvinte, in care sa prezentati particularitatile basmului cult specificat in programa de concurs. In elaborarea eseului veti avea in vedere basmul cult specificat in programa de concurs, tinand cont de urmatoarele repere:
– precizarea a doua trasaturi ale basmului cult;
– exemplificarea celor doua trasaturi precizate ale basmului cult specificat in programa de concurs, prin valorificarea continutului acestuia;
– ilustrarea a doua elemente de constructie a discursului narativ, existente in basmul cult specificat (de exemplu actiune, tema, momentele subiectului, conflict, incipit, final, moduri de expunere, repere spatiale, repere temporale etc.);
– prezentarea relatiei dintre doua personaje ale basmului cult existent in programa de concurs;
– exprimarea argumentata a unui punct de vedere cu privire la mesajul basmului cult specificat.
Nota: Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului veti primi 10 puncte (cate 2 puncte pentru fiecare reper), iar pentru redactarea eseului veti primi 5 puncte (organizarea ideilor in scris – 1 punct; utilizarea limbii literare – 1 punct; abilitati de analiza si de argumentare – 1 punct; ortografie, punctuatie, asezare in pagina si lizibilitate – 1 punct; incadrare in limita de spatiu indicata – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 300 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.
PEDAGOGIE PRESCOLARA – 30 de puncte
Realizati un eseu argumentativ, de maximum doua pagini, cu titlul Tranzitia de la gradinita la scoala. In elaborarea eseului, veti avea in vedere urmatoarele aspecte:
caracteristicile perioadei de tranzitie;
aspectele care trebuie sa primeze in contextul tranzitiei la viata scolara;
rolul invatatorului in acest demers;
aspecte specifice vietii scolare.
Nota: Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului veti primi 20 puncte, iar pentru redactarea acestuia veti primi 10 puncte (organizarea ideilor in scris – 3 puncte; abilitati de analiza si de argumentare – 4 puncte; ortografie, punctuatie, asezare in pagina si lizibilitate – 2 puncte; incadrare in limita de spatiu indicata – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum o pagina.
METODICA DESFASURARII ACTIVITATILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE – 30 de puncte
1. Prezentati jocul de creatie, ca una dintre modalitatile specifice de realizare a activitatilor didactice in educatia timpurie, avand in vedere urmatoarele repere:
a) precizarea definitiei si a tipurilor de jocuri de creatie;
b) incadrarea jocului in cel putin doua domenii conturate in curriculumul pentru educatia timpurie;
c) specificarea rolului sau in procesul de formare a prescolarului;
d) exprimarea argumentata a unui punct de vedere despre rolul jocului de creatie in desfasurarea activitatilor in invatamantul prescolar.
2. a) Enumerati trei metode adecvate in contextul dat, in invatamantul prescolar.
b) Descrieti una dintre metodele enumerate anterior, la alegere, avand in vedere urmatoarele repere:
− definirea metodei alese;
− precizarea a trei dintre caracteristicile specifice metodei definite;
− mentionarea a trei dintre avantajele utilizarii metodei alese;
− identificarea a trei dintre limitele asociate acesteia.