Va reamintim, proba scrisa a examenului de
Definitivat 2024 este programata pe 24 iulie 2024. Prin promovarea examenului de Definitivat, cadrele didactice cu cel putin un an de vechime in invatamant dobandesc titlul de profesor cu drept de practica in invatamantul preuniversitar.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI (pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
Structura examenului de Definitivat 2024
1. etapa I - eliminatorie:
a) sustinerea a doua inspectii scolare de specialitate;
b) evaluarea portofoliului profesional personal.
2. etapa a II-a - finala
a) o proba scrisa.
Nota minima de promovare a examenului de Definitivat este 8 (opt).
PROGRAMA PENTRU DISCIPLINA LIMBA ROMANA SI LITERATURA PENTRU COPII si METODICA DESFASURARII ACTIVITATILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE IN CRESA EDUCATOR-PUERICULTOR (IN LIMBA ROMANA)
A. NOTA DE PREZENTARE
Studiile efectuate in ultima perioada au evidentiat importanta educatiei timpurii in viata oricarei persoane, aceasta perioada fiind marcata de parcurgerea unor etape esentiale pentru succesul ulterior al copilului, atat in viata scolara, cat si in viata personala. Mai mult decat atat, unul dintre cei care au o interventie cruciala in aceasta perioada importanta a dezvoltarii copilului este educatorul-puericultor, persoana calificata care se ocupa de cresterea, ingrijirea si educatia timpurie a copilului mic. De altfel, este evident ca, intre mediul de dezvoltare al copilului si dezvoltarea intelectuala a acestuia, exista o corelatie semnificativa. Drept urmare, putem afirma ca o educatie timpurie de calitate urmareste dezvoltarea personala continua, dezvoltarea emotionala, dezvoltarea creativitatii si dezvoltarea propriilor valori si a valorilor sociale, impactul experientelor pozitive din copilaria timpurie fiind cel care contribuie la dezvoltarea viitorului adult.
Prezenta programa, aplicabila Examenului national de definitivare in invatamantul preuniversitar, pentru specializarea Educator-puericultor, in limba romana, se doreste a fi un raspuns la acest nou context. Aceasta tine cont de formarea pentru aceasta profesie didactica, fiind elaborata in acord cu legislatia in vigoare, iar conceptia, principiile si criteriile care stau la baza propunerilor tematice sunt urmatoarele:
a) statutul si competentele aferente carierei didactice;
b) eficacitatea practica si sociala, derulata de educatorul-puericultor in cadre institutionale, cum ar fi cresele, gradinitele, cluburile, centrele de zi sau centrele de recreere si joaca, precum si oferta de continuturi asociata cu interesele de baza ale copilului mic;
c) diversificarea competentelor dobandite de educatorul-puericultor in cadrul procesului de formare initiala, continua si dezvoltare personala;
d) dezvoltarea si inovarea metodologica, prin reflectie asupra teoriei si practicii educationale de la nivel national, respectiv raportarea la tendintele si modificarile survenite in documentele europene.
Prezenta programa pentru Examenul national de definitivare in invatamantul preuniversitar, specializarea Educator-puericultor (in limba romana), cuprinde urmatoarele:
A. Nota de prezentare;
B. Competentele profesionale ale educatorului-puericultor;
C. Tematica pentru Limba romana si literatura pentru copii;
D. Tematica pentru Metodica desfasurarii activitatilor instructiv educative in cresa.
B. COMPETENTELE PROFESIONALE ALE EDUCATORULUI-PUERICULTOR
Proba scrisa din cadrul Examenului national de definitivare in invatamantul preuniversitar evalueaza o serie de competente specifice educatorului-puericultor, pe care acesta urmeaza sa le demonstreze in activitatea didactica, precum:
- analizarea si abordarea flexibila a curriculumului pentru educatie timpurie, in vederea aplicarii personalizate a acestuia in procesul de invatamant in cresa;
- construirea unor activitati de invatare in concordanta cu competentele, valorile si atitudinile prevazute in curriculumul pentru educatie timpurie;
- alegerea si adecvarea principiilor si strategiilor didactice utilizate in cadrul activitatilor desfasurate in invatamantul anteprescolar, in vederea formarii comportamentelor stabilite prin curriculumul pentru educatie timpurie;
- adaptarea demersului didactic la nevoile reale ale copiilor, prin individualizarea si diferentierea invatarii;
- abordarea integrata a invatarii in invatamantul anteprescolar, prin valorificarea corelatiilor intra- si interdisciplinare;
- aplicarea unor instrumente si metode diverse de evaluare, ale caror rezultate sa fie analizate si interpretate in vederea optimizarii actiunii didactice;
- adecvarea activitatii de evaluare continua la cerintele evaluarilor/examenelor nationale;
- examinarea critica a caracteristicilor diferitelor strategii didactice in vederea adaptarii conceptelor si a resurselor utilizate la grupul de copii si la obiectivele invatarii.
Structura probei scrise pentru Examenul national de definitivare in invatamantul preuniversitar, pentru specializarea Educator-puericultor (in limba romana):
- Limba romana si literatura pentru copii – scris;
- Metodica desfasurarii activitatilor instructiv-educative in cresa – scris;
NOTA: - Portofoliul si proba practica se realizeaza in conformitate cu Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar, in vigoare.
C. TEMATICA PENTRU LIMBA ROMANA SI LITERATURA PENTRU COPII LIMBA ROMANA
Elemente fonetica si de ortografie, ortoepie si ortografie
- alfabetul limbii romane si alfabetul fonetic international
- tipuri de sunete: vocale, semivocale, consoane
- corespondenta litera-sunet
- diftong, triftong, hiat
- silaba si despartirea in silabe-reguli de despartire in silabe
- accentul
- semne ortografice (apostroful, bara oblica, blancul, cratima, linia de pauza, punctul, virgula)
- semne de punctuatie (punctul, semnul intrebarii, semnul exclamarii, punctele de suspensie, doua puncte, ghilimelele, linia de dialog, punctul si virgula, virgula, linia de pauza, parantezele)
- scrierea cu litera mare sau mica
Elemente de vocabular
- sinonime
- antonime
- cuvinte polisemantice
- omonime
- paronime
- mijloace interne de imbogatire a vocabularului (derivarea si compunerea)
Partile de vorbire
- verbul – modurile si timpurile verbale; forme verbale nepersonale; ortografie si ortoepie.
- substantivul si articolul – substantive comune si substantive proprii; genul si numarul; substantive colective; cazul substantivelor; functii sintactice; categoria determinarii: articolul hotarat si nehotarat; ortografie si ortoepie.
- adjectivul – tipuri; acordul adjectivului cu substantivul; gradele de comparatie; functii sintactice; ortografie si ortoepie.
- pronumele si adjectivul pronominal – tipuri (pronumele personal propriu-zis; pronumele reflexiv; adjectivul de intarire; pronumele de politete; pronumele si adjectivul posesiv; pronumele si adjectivul demonstrativ; pronumele si adjectivul interogativ; pronumele si adjectivul relativ; pronumele si adjectivul nehotarat; pronumele si adjectivul negativ); cazuri si functii sintactice; ortografie si ortoepie.
- numeralul – tipuri de numeral (cardinal si ordinal), categoria numarului, genului; valoarea adjectivala, substantivala si pronominala; cazul; functii sintactice; ortografie si punctuatie.
- adverbul, prepozitia, conjunctia, interjectia – tipuri/clasificare; recunoastere; ortografie, ortoepie si punctuatie.
Organizarea propozitiei si a frazei
- enuntul. Tipuri de enunt
- propozitii afirmative si negative
- relatii sintactice la nivelul enuntului: coordonarea si subordonarea – modalitati/mijloace de realizare
Functii sintactice
- predicatul – verbal si nominal-realizari ale predicatului verbal; predicatul nominal: verb copulativ si nume predicativ-realizari; propozitia predicativa, realizare a numelui predicativ-recunoastere, constructie/ exemplificare
- subiectul – exprimat: simplu si multiplu; acordul predicatului cu subiectul; subiect neexprimat-subinteles si inclus; realizari ale subiectului
- complemente
* complementul direct – recunoastere; realizari ale complementului direct; aspecte normative
* complementul indirect – recunoastere; realizari ale complementului indirect; aspecte normative
* complementul prepozitional – recunoastere; realizari ale complementului prepozitional; aspecte normative
- atributul – recunoastere, realizari ale atributului
Elemente de stilistica
- limba standard
- limba vorbita. Limba scrisa
- limbaj popular. Varianta regionala a limbii
- limbaj colocvial
LITERATURA PENTRU COPII
Creatia populara – Folclorul literar pentru copii
- Genul epic
a) specii literare: basmul popular, legenda populara, snoava
b) continuturi:
*basmul popular: Aleodor Imparat, Greuceanu (colectia Petre Ispirescu)
*legenda populara: Legenda lui Traian si Dochia, Legenda Vrancioaiei
*snoava: vol. Pacala si Tandala
- Genul liric
a) poezii ceremoniale: colinde, ghicitori, proverbe, zicatori
b) continuturi:
*colinde: Florile Dalbe, Plugusorul, Sorcova
8ghicitori, proverbe, zicatori (colectia lui Petru Demetru Popescu)
Creatia culta
- Genul epic
a) specii literare: fabula, legenda culta, basmul cult, povestirea, schita, romanul pentru copii si despre copii, naratiune versificata
b) continuturi:
*fabula: Toporul si padurea de Grigore Alexandrescu, Greierele si furnica sau Corbul si vulpea de Jean de La Fontaine
*legenda culta: Legenda ciocarliei de Vasile Alecsandri, Legendele Olimpului de Al. Mitru
*basmul cult: Palatul de clestar de Barbu Stefanescu Delavrancea, Hansel si Gretel sau Cenusareasa de Fratii Grimm
*povestirea: Caprioara de Emil Garleanu, Dumbrava minunata de Mihail
Sadoveanu, Mos Ion Roata si Unirea de Ion Creanga, vol. Povestiri istorice de Dumitru Almas (La Rovine in campii, Stefan cel Mare, Biruitor in lupta de la Vaslui), Mica sirena sau Povestea lebedelor de H. Ch. Andersen
*romanul pentru copii si despre copii: Amintiri din copilarie (fragmente) de Ion Creanga, Micul Print de Antoine de Saint-Exupéry
*naratiune versificata: Cartile cu Apolodor de Gellu Naum
- Genul liric
a) poezii despre copilarie, poezia despre natura, poezia de inspiratie istorica
b) continuturi:
*poezia despre copilarie: Cantec de adormit Mitzura de Tudor Arghezi, Intamplari din gradina mea de Ana Blandiana
*poezia despre natura: In gradina de Dimitrie Anghel, La mijloc de codru de Mihai Eminescu
*poezia de inspiratie istorica: Scrisoarea III de Mihai Eminescu, Tara de Lucian Blaga
*poezia despre calatorie: Dor de calatorie de Vasile Alecsandri, In tren de George Toparceanu, Aventurile lui Arik de Ioana Nicolaie
*poezia despre joc: Joc la soare de Constanta Buzea, Joc de Ana Blandiana
*poezia despre familie: O, mama... de Mihai Eminescu, Acasa de Octavian Goga, Firimituri de Ioana Nicolaie
- Teatrul pentru copii
a) continuturi: Insir'te margarite de V. Eftimiu, Viata ca o poveste de Sinziana Popescu (vol. Teatru pentru prichindei: mari, mici si mititei)
Nota:
Componenta Limba si literatura pentru copii, din structura probei de concurs, va fi dimensionata pe doua module:
- aplicarea elementelor de limba romana pe un text la prima vedere, care poate fi selectat atat din opera scriitorilor studiati, cat si din cea a altor autori;
- redactarea unui eseu structurat sau a unui eseu argumentativ, pe baza unui text apartinand genurilor sau speciilor literare prevazute in prezenta programa de examen, cu evidentierea unei valori (educative, formative si culturale) existente in textele literare prevazute in prezenta programa de examen, prin referire la continuturile sau la personajele acestora.
BIBLIOGRAFIE ORIENTATIVA PENTRU LIMBA ROMANA SI LITERATURA PENTRU COPII
Bibliografie orientativa - Limba romana
Bidu-Vranceanu, A., Forascu, N., Limba romana contemporana. Lexicul, Editura Humanitas Educational, Bucuresti, 2005.
Dragomirescu Adina (coord.), Gramatica limbii romane pentru elevi si profesori – Sinteze si exercitii, Editura Corint Educational, Bucuresti, 2022.
Pana-Dindelegan, G. (coord.), Gramatica limbii romane pentru gimnaziu, Editura Univers Enciclopedic Gold, Bucuresti,2019.
***Academia Romana, Institutul de Lingvistica ,,Iorgu Iordan-Al. Rosetti”, Gramatica limbii romane, I, II, Editura Academiei Romane, Bucuresti, 2005.
*** Academia Romana, Dictionarul ortografic, ortoepic si morfologic al limbii romane, Editia a III-a, Editura Univers Enciclopedic, Bucuresti,2022.
***Manualele de Limba romana, cls. a IX-a, a X-a, a XI-a, a XII-a pentru Scolile Normale/Liceele pedagogice/Colegiile pedagogice (in vigoare).
www.subiecte.edu.ro
Bibliografie orientativa - Literatura pentru copii
Andrei, Mariana, Introducere in literatura pentru copii, Editura Eminescu, Bucuresti, 2006.
Bodistean, Florica, Literatura pentru copii si tineret dincolo de ”story”, Casa Cartii de Stiinta, Cluj-Napoca, 2007.
Breaz, Mircea, Literatura pentru copii. Repere teoretice si metodologice, Editura Asociatia de Stiinte Cognitive din Romania, Bucuresti, 2012.
Buzasi Ion, Literatura pentru copii, (note de curs), Universitatea 1 Decembrie 1918, Alba Iulia,
2001.
Candroveanu, Hristu, Literatura romana pentru copii, Bucuresti, 1988.
Chiscop, Liviu si Buzasi, Ion, Literatura pentru copii, Editura Grigore Tabacaru, Bacau, 2000.
Costea, O., Mitu, F., Stoica, C., Toma-Damsa, M., Vasilescu, E., Vladut, A., Literatura pentru
copii (manual pentru Scolile Normale - cls. a XIII a), Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1996.
Goia, Vistian, Literatura pentru copii si tineret (pentru institutori, invatatoare si educatoare), Editura Dacia, Cluj, 2003.
Marinescu, Valeriu, Literatura pentru copii. Ghid teoretic si aplicativ destinat actualelor si viitoarelor cadre didactice din invatamantul prescolar si primar, Editura Ars Docendi, Universitatea Bucuresti, 2018.
Rogojinaru, Adela, O introducere in literatura pentru copii, Editura Oscar Print, Bucuresti, 1999.
Savosy, Joseph, West Silke Rose, Cum sa le spunem povesti copiilor, Editura Litera, Bucuresti,
2022 (traducator Adriana Badulescu).
Stoica, C., Vasilescu, E., Literatura pentru copii (manual pentru Scolile Normale - clasa a XII-a), Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1996.
***www.subiecte.edu.ro
D.TEMATICA PENTRU METODICA DESFASURARII ACTIVITATILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE IN CRESA
Curriculumul pentru educatie timpurie
- structura curriculumului pentru educatia timpurie; principii si valori fundamentale
- concepte de baza ale programei pentru educatia timpurie (domenii de dezvoltare, dimensiuni ale dezvoltarii, comportamente observabile, teme anuale de studiu)
- planul de invatamant – importanta si organizare
- metodologia de aplicare a planului de invatamant - elemente de baza:
*programul zilnic de activitate
*jocuri si activitati liber-alese, rutine si tranzitii, activitati tematice si activitatile de dezvoltare a inclinatiilor personale/predispozitiilor/aptitudinilor din perioada dupa amiezii, activitatile extrascolare)
Proiectarea activitatilor ludice si de invatare
- elaborarea documentelor de proiectare didactica: planificare calendaristica, planificare saptamanala, proiect de activitate didactica (tema, scop, obiective, evenimente didactice)
Managementul activitatilor ludice si de invatare. Organizare si realizare
- jocul - principala forma de organizare a procesului de invatamant in cresa; Clasificarea jocurilor; Functiile jocului. Valente formative/educative ale jocului
- organizarea spatiului/mediului educational (intern si extern, fizic si social); cerinte psihopedagogice si ergonomice
- combinatii intre diferite strategii didactice, in viziune sistemica
* metode, tehnici si procedee folosite in cadrul diferitelor tipuri de activitati de invatare
* modalitati de optimizare a situatiilor/contextelor de invatare prin intermediul mijloacelor didactice si a materialului didactic
- diferentiere si individualizare in procesul de invatamant desfasurat in cresa. Adaptare curriculara
- tipuri de activitati tematice (activitati de creatie si comunicare, activitati de cunoastere, activitati de muzica si miscare, activitati artistice si de indemanare, activitati in aer liber, jocul) si mijloace de realizare (povestirea, lectura educatoarei, jocul didactic, memorizarea, lectura dupa imagini, observarea, jocul de constructie, jocul de rol, jocul de miscare, jocul muzical, modelaj, desen, pictura etc.)
- variante de organizare si de realizare a rutinelor si a tranzitiilor
- variante de organizare si de realizare a jocurilor si activitatilor liber-alese
- parteneriatul educational. Relatia unitate de invatamant – familie.
Aspecte specifice ale comunicarii cu parintii (contexte de comunicare, modalitati de comunicare, etape, atributii, drepturi)
Evaluarea in educatia timpurie
- conceptul de evaluare: definire si analiza
- forme ale evaluarii specifice invatamantului anteprescolar
- functiile evaluarii
- metode si instrumente de evaluare a rezultatelor si a progreselor in invatare ale copilului anteprescolar. Fisa de apreciere a progresului copilului inainte de intrarea in gradinita – structura si modalitatea de completare; rolul acestora
BIBLIOGRAFIE ORIENTATIVA PENTRU METODICA DESFASURARII ACTIVITATILOR INSTRUCTIV-EDUCATIVE DIN CRESA
Bocos M., Preda V., Branisteanu R., Clapou C., Traditii si valori – Ghid practic de optionale integrate, Editura Delta Cart Educational, Pitesti, 2013.
Branisteanu, R., Chira, E., Florescu, D., Preda, V., Ghid practic pentru Educatia Timpurie Anteprescolara, Editura Trend, Pitesti, 2023.
Catalano, H., Albulescu, I., Didactica jocurilor, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2019.
Catalano. H., Albulescu. I., (coord.), Educatia timpurie anteprescolara. Ghidul cadrului didactic, Didactica Publishing House, Bucuresti, 2023.
Catalano, H., Albulescu, I., Pedagogia jocului si a activitatilor ludice, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2018.
Ciolan, L., Invatarea integrata. Fundamente pentru un curriculum transdisciplinar, Editura Polirom, Iasi, 2008.
Dumitrana, M., Invatarea bazata pe cooperare, Editura V & I Integral, Bucuresti, 2008.
Glava, A., Pocol, M., Tataru, L.-L., Educatia timpurie: ghid metodic pentru aplicarea curriculumului prescolar, Editura Paralela 45, Pitesti, 2009.
Glava, A., Tataru, L., Chis, O., Piramida cunoasterii. Repere metodice in aplicarea curriculumului prescolar, Editura Diamant, Pitesti, 2014.
Golu, Fl., Joc si invatare la copilul prescolar. Ghid pentru educatori, parinti si psihologi, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2009.
Gongea, E., Ruiu, G., Breben, S., Activitati bazate pe inteligente multiple, Editura Reprograph, Craiova, 2002.
Ionescu, M. (coord.), Repere fundamentale in invatarea si dezvoltarea timpurie a copilului de la nastere la 7 ani, Editura Vanemonde, Bucuresti, 2010.
Manolescu, M., Teoria si metodologia evaluarii, Editura Universitara, Bucuresti, 2010.
Mitu, F., Metodica activitatilor de educare a limbajului, Editura Pro Humanitas, Bucuresti, 2000.
Niculescu, R., M., Curriculum intre continuitate si provocare, Editura MEDIA, Sibiu, 2010.
Norel, M., Bota, O., A., Didactica domeniului experiential limba si comunicare, Asociatia de Stiinte Cognitive din Romania, Cluj-Napoca, 2013.
Preda, V., Copilul si gradinita. Urgenta 2000: pariul limbajului si al comunicarii, Editura Compania, Bucuresti, 1999.
Preda, V., Breben, S., Gongea, E., Mitrulescu, V., Invatarea bazata pe proiecte. Auxiliar didactic pentru aplicarea noului curriculum, Editura Arves, Craiova, 2009.
Vrasmas, A. E., Consilierea si educatia parintilor, Editura Aramis, Bucuresti, 2002.
Vrasmas. E., Educatia timpurie, Editura Arlequin, Bucuresti, 2014.
Vranceanu M. (coord.), Educatia si Dezvoltarea Timpurie a Copilului. Ghidul educatorului. UNESCO-UNICEF. Editat cu concursul CNETIF, Chisinau, 2005.
*** Curriculum pentru educatia timpurie (in vigoare).
***Educatia – spre un pact pentru un oras care educa – document realizat de Biroul Educativ, Centrul International Loris Malaguzzi, USR Ministerul Educatiei, al Universitatilor si al Cercetarii, Oficiul Scolar Regional din Emilia Romagna - traducere Sanziana Sterghiu (in suportul de curs elaborat in cadrul Proiectului Dezvoltarea resurselor umane in invatamantul prescolar, POSDRU ID 61130).
***Barcelona Objectives. The development of childcare facilities for young children in Europe with a view to sustainable and inclusive growth, European Commission, 2013.
***Metoda proiectelor la varstele timpurii, Editura Miniped, Bucuresti, 2002/2005/2016.
***Ghid de bune practici pentru educatia timpurie a copiilor intre 3-6/7 ani, 2008.
Programa Definitivat 2024 Educatori-puericultori