Printre subiectele discutate in cadrul acestui eveniment se numara cele mai importante examene din sistemul de invatamant actual, educatia viitorului si schimbarile necesare, nevoile generatiei actuale de elevi, invatarea in profunzime si nenumarate alte subiecte de interes pe care le vom prezenta prin cele de mai jos.
Potrivit comunicatului transmis de Scoala Privata Aletheea in urma evenimentului din 14 noiembrie, in ce priveste Evaluarea Nationala si examenul de Bacalaureat, Mircea Miclea pune fata in fata rolul pe care il joaca aceste note fata de problemele intampinate de elevi in viata reala. Astfel, acesta considera ca profesorii trebuie sa asigure elevilor si "propria dezvoltare", dincolo de educatia din scoala deoarece "majoritatea problemelor nu sunt formulate", ci trebuie descoperite pe cont propriu de catre acestia. De asemenea, acesta atrage atentia asupra faptului ca este esential modul in care se preda o materie, la fel cum sunt si emotiile din jurul lectiilor.
In opinia profesorului Mircea Miclea, invatarea profunda se face mai usor atata vreme cat copilul invata mai putine materii, fiind vorba aici de cele fundamentale care pun si bazele intelegerii lumii.
In ce priveste educatia viitorului, elevii ar trebui sa fie instruiti inspre dezvoltarea a patru competente majore (autodisciplina, autonomia, mentalitatea de antreprenor si gandirea de tip designer) care sa ii ajute sa se dezvolte pe termen lung indiferent de cum va arata viitorul: "Pe termen lung, cunostintele fundamentale ne adapteaza mai bine la realitate decat o centrare excesiva pe tehnologia la moda. Ce cred ca trebuie sa facem este sa ne concentram pe lucrurile fundamentale pe care trebuie sa le dobandim, nu numai din punct de vedere cognitiv, ci si din punct de vedere social, emotional, al autonomiei, al motricitatii. Daca ne concentram pe aceste continuturi si achizitii fundamentale, vom forma un copil care sa fie adaptat la realitate". Astfel, considera Mircea Miclea, conform comunicatului amintit, se poate face o adaptare eficienta si care sa tina cont de nevoile reale ale elevilor.
A vorbit, totodata, despre importanta pe care o are rezolvarea problemelor de orice fel de-a lungul vietii, mentionand ca pe masura ce iesim din zona de confort ajungem treptat sa avem o minte mai sofisticata: „Poti sa ai doua feluri de cunostinte: cunostinte pe care le ai in cap, dar nu le folosesti – ele sunt cunostinte inerte, esti un fel de biblioteca ambulanta, un fel de Google. Esti doct, dar nu esti competent. Competent esti atunci cand utilizezi, exploatezi cunostintele pe care le ai. Dar pentru ce? Pentru a rezolva probleme, acestea sunt cunostinte active. in general, dezvoltarea noastra cognitiva se face prin confruntarea cu problemele pe care le avem. Daca noi evitam sa ne confruntam cu probleme, nu ne dezvoltam cognitiv. Cu cat rezolvam mai multe probleme de toate felurile, probleme de scoala, probleme sociale, probleme emotionale, probleme de interactiune, probleme de etica, atunci mintea noastra devine din ce in ce mai sofisticata. Daca evitam problemele, mintea noastra devine tot mai simpla. Daca, insa, vrem sa avem o minte mai sofisticata, constant, trebuie sa ne confruntam cu probleme la zona proximei dezvoltari, si anume cu probleme pe care nu suntem siguri ca le putem rezolva, dar ne confruntam cu ele.”
Avem astazi in fata o generatie a "digitalilor nativi", asa cum ii numeste Mircea Miclea pe elevii de care profesorii trebuie sa tina cont deoarece au avut loc schimbari semnificative fata de generatiile anterioare. Profesorii trebuie sa tina cont de felul in care studiile recente au aratat ca mintea copiilor care au contact periodic cu mediul digital si tehnologiile noi se schimba si functioneaza diferit, avand abilitati si competente noi, astfel ca profesorii trebuie sa gaseasca modalitati de predare care sa tina cont de aceste aspecte. "Asta inseamna ca eu insumi trebuie sa fac o combinatie de prezenta personala cu utilizarea acestei tehnologii. Astfel, fac designul interior al mintii elevilor mei legat de materia pe care o predau. Solutiile de predare sunt solutii construite de un designer, nu sunt solutii algoritmice. Prin analogie, este ca si cum, daca vrei sa joci sah, trebuie sa inveti regulile jocului de sah. Totusi, faptul ca stii regulile jocului de sah nu te face mare maestru", a aratat profesorul Mircea Miclea. In acelasi timp, acesta a vorbit de importanta de a gandi "out of the box", facand referire la profesori, demonstrand ca "putem face excursii din real in posibil in orice disciplina". De asemenea, a amintit si de rolul parintilor care trebuie sa ii indrume pe copii cand vine vorba de realitatea digitala si ca acest demers trebuie facut ca atunci cand sunt ghidati in realitatea fizica.
„Mai ales acum, cand ei stau mult si vor sta mult in lumea digitala. Nu poti sa nu-i lasi sa utilizeze tehnologia, dar trebuie treptat si cu ghidaj. Nu poti sa le interzici complet, pentru ca intra in dezavantaj fata de colectivul in care sunt, dar trebuie sa ne asiguram ca ei vor utiliza tehnologia exact in sensul in care vor obtine maximum de beneficii cu minimum de costuri si nu invers. Asta inseamna sa utilizeze tehnologia planificat. Ce vreau sa spun: cei care utilizeaza impulsiv tehnologia au probleme cu functionarea executiva, si anume cu capacitatea de concentrare a atentiei, cu memoria, cu rationamentul. Cei care o utilizeaza planificat nu au problemele acestea, deci aici trebuie sa ajungem cu copiii – ca utilizarea acestei tehnologii sa fie cu un scop, sa fie planificat, sa fie pe baza de reguli. Hai sa luam mai degraba continuturi care sunt de folos ca sa inveti lucruri, nu continuturi care te fac sa te simti bine, dar din care nu inveti mare lucru", a explicat Mircea Miclea, potrivit aceleiasi surse.
In ce priveste rolul inteligentei artificiale in educatie, profesorul universitar Mircea Miclea e de parere ca aceasta tehnologie va fi utilizata din ce in ce mai mult, dar ca avem responsabilitatea de a invata si noi mai mult pentru a nu deveni doar "o anexa la propriul nostru instrument"
Aletheea9 este un proiect cultural care isi propune sa aduca impreuna comunitatea de parinti, profesori, prieteni ai Aletheea si oameni inspirati de cultura si educatie. Aflata in cel de-al zecelea an de functionare, scoala Privata Aletheea a fost fondata in anul 2014 de Mona Musat si este o institutie privata 100% romaneasca. Comunicatul integral emis de Scoala Privata Aletheea poate fi consultat
AICI.