Indiferent de care parte ne situam, trebuie sa fim pe deplini constienti ca pe viitor industriile se vor transforma si mai mult si ca pe cat suntem de responsabili sa folosim constient si cu grija inteligenta artificiala, pe atat este bine sa fim deschisi in fata noului si sa vrem sa tinem pasul cu schimbarile care se pot dovedi benefice.
In ce priveste folosirea inteligentei artificiale in procesul de predare si de invatare in scoli, exista mai multe paliere pe care se cuvine sa le analizam pe rand.
1. Procesul de invatare prin platforme bazate pe nevoile elevilor
Inteligenta artificiala ii va ajuta pe profesionistii din domeniu din ce in ce mai mult sa creeze procese de invatare personalizate, iar aici putem include si copiii cu nevoi speciale pentru care sprjinul tehnologiei AI se poate dovedi extrem de valoros. Este doar un exemplu prin care profesorii si tehnicienii AI pot colabora pentru a crea platforme si tehnici noi de invatare.
2. Pentru copii, procesul de invatare trebuie sa fie unul cat mai interactiv in multe materii, iar aprofundarea unor abilitati si informatii se va putea face si se face deja mult mai usor cu ajutorul AI, fie ca vorbim de programe cu interactiuni crescute, realitate virtuala si jocuri de invatare cu raspuns personalizat si in timp real.
3. Analize comportamentale si ale performantei elevilor
Concluziile cu privire la activitatea elevilor pot fi mult mai complexe si cu rezultate imediate atunci cand ne folosim de sisteme create de AI, fie ca vorbim de teste, de analize care sa urmareasca anumiti parametri sau de programe educationale create in aceasta privinta. Astfel, in functie de fiecare program in parte, se pot obtine recomandari imediate cu privire la aspectele care pot fi imbunatatite, precum si propuneri de rezolvari concrete si eficiente.
4. Inteligenta artificiala inseamna o bogatie informationala si o resursa valoroasa
Trebuie sa privim progresul din perspectiva in care ne poate oferi ceva bun pe termen lung si ne poate ajuta sa crestem. Astfel, inteligenta artificiala inseamna resurse educationale bogate si suplimentare, inseamna metode noi de invatare, metode variate, programe care sa dezvolte noi abilitati si o multime de beneficii prin care procesul nu invatare nu are de suferit, ci doar se imbogateste.
5. Viitorul este deja aici
Inteligenta artificiala face parte dintr-un viitor care e deja integrat in prezentul nostru, chiar daca nu in mod echitabil pe suprafata globului. Este insa important sa recunoastem in timp util metodele prin care ne putem folosi de AI pentru ca elevii si studentii sa dobandeasca noi aptitudini si sa se pregateasca pentru o piata a muncii care se transforma cu o viteza foarte mare.
In ce priveste argumentele impotriva inteligentei artificiale, aici trebuie sa includem si aspectele mai generale care ies putin din sfera invatamantului si care se pot rasfrange asupra societatii in general.
1. Inlocuirea si automatizarea unor locuri de munca
Pe buna dreptate, exista anumite locuri care, in timp, vor disparea sau se vor reduce, insa acest lucru trebuie vazut si strict din perspectiva progresului care intotdeauna a dus la astfel de transformari in ce priveste resursele umane. Rezolvarea a fost, de fiecare data, reorientarea profesionala si aparitia unor noi profesii si, implicit, a unor locuri de munca. Asta nu inseamna, desigur, ca nu vor exista si provocari imediate in campul muncii.
2. Greselile umane pot fi transferate inteligentei artificiale
Fara ajutorul unor specialisti care sa identifice astfel de erori, este posibil ca un soft de angajare bazat pe AI sa discrimineze fara sa isi dea seama, avand ca algoritmi si date care sa nu tina cont de anumite aspecte si care sa nu poata identifica erorile introduse in sistem. De asemenea, exista si temerea cu privire la unele greseli care se pot ivi in cadrul unor sisteme AI asupra carora oamenii nu ar mai putea interveni in timp util.
3. Riscurile privind siguranta datelor si nu numai
Un control nelimitat inseamna si acces nelimitat la informatii sensibile care pot pune in pericol siguranta unui individ si chiar siguranta unei natiuni. Astfel, exista temeri cu privire la folosirea AI la nivel larg fara multiple masuri de siguranta care sa previna astfel de pericole in cadrul sistemelor digitale.
4. Socializarea si interactiunea umana vor pierde teren
O lume din ce in ce mai tehnologizata si digitalizata inseamna o lume care priveste din ce in ce mai mult inspre un monitor si nu spre chipul celorlalti. A ne baza mult prea mult pe inteligenta artificiala inseamna, in opinia multor experti si sociologi, a ne indeparta de fiinta umana si de a pierde abilitatile care tin esenta fiintei si de socializare in general.
5. Urmari pe care nu le putem prevedea si nici controla
Folosirea inteligentei artificiale pe termen lung in orice domeniu ramane inca sub semnul intrebarii. Deoarece este o tehnologie care se dezvolta cu mare viteza si deoarece se fac noi descoperiri in mod constant despre rolul si functiile pe care le poate indeplini in prezent, nu avem posibilitatea de a ghici in ce fel in viitor ar putea aparea consecinte invizibile astazi.
Un lucru este cert: avem datoria de a gestiona folosirea inteligentei artificiale punand omul pe primul loc si respectand normele sociale si etice. In ce priveste sistemul de invatamant si metodele de predare si invatare, pare inca de pe acum ca doar o colaborare intre partile implicate in aceste procese poate duce la cele mai bune rezultate din folosirea si integrarea AI in transformarea si schimbarea invatarii asa cum o stim azi.