Mobilitatea personalului didactic se desfasoara intr-o ordine bine stabilita, incluzand constituirea catedrelor, intregirea normelor didactice, solutionarea cererilor de transfer si publicarea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate.
In acest articol publicam principalele etape, activitati si conditii stabilite pentru mobilitatea cadrelor didactice, in anul scolar 2024-2025, asa cum au fost ele propuse in proiectul pus in consultare publica pe
edu.ro.
...vezi AICI calendarul concursului de Titularizare 2025<<
Extras din Metodologia - cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2025 - 2026
"Art. 4 (1) Etapele de mobilitate a personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar si activitatile aferente acestora se organizeaza conform prezentei Metodologii si sunt, in ordinea in care se desfasoara, urmatoarele:
a) constituirea tuturor posturilor didactice/catedrelor ca urmare a aplicarii planurilor-cadru de invatamant, a aprobarii proiectelor planurilor de scolarizare si a ofertei educationale;
b) constituirea normei didactice de predare, in baza documentelor de numire/transfer/repartizare pe post/catedra, in ordine, a personalului didactic de predare titular, respectiv a cadrelor didactice debutante prevazute la art. 24 alin. (4) si (6);
c) intregirea normei didactice de predare pentru personalul didactic de predare titular in doua sau mai multe unitati de invatamant ori pe doua sau mai multe specializari si completarea normei didactice de predare pe perioada nedeterminata/determinata a personalului didactic de predare titular la nivelul unitatii/unitatilor de invatamant in care este titular/consortiului, urmata de completarea normei didactice de predare pe perioada determinata pentru cadrele didactice debutante prevazute la art. 24 alin. (4) si (6) la nivelul unitatii/unitatilor de invatamant/consortiului, carora li se poate constitui cel putin o jumatate de norma didactica de predare in baza documentelor de numire/transfer/repartizare pe post/catedra;
d) solutionarea cererilor de transfer, la nivelul unitatilor de invatamant, ale cadrelor didactice titulare detasate in interesul invatamantului pentru nesolutionarea restrangerii de activitate;
e) constituirea normei didactice de predare, incadrarea si intregirea normei didactice de predare a cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei in doua sau mai multe unitati de invatamant ori pe doua sau mai multe specializari, urmata de completarea normei didactice de predare pe perioada determinata, la nivelul unitatilor de invatamant in care sunt angajate/consortiului, a cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, carora li se poate constitui cel putin o jumatate de norma didactica de predare in baza documentelor de repartizare pe post/catedra;
f) stabilirea personalului didactic de predare care indeplineste conditiile legale de pensionare la data de 1 septembrie 2025 sia personalului didactic de predare titular din invatamantul preuniversitar, care se mentine in activitate ca titular peste varsta de pensionare in anul scolar 2025-2026, conform prevederilor art. 229 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare;
g) stabilirea tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate si publicarea acestora in vederea ocuparii cu personal didactic de predare;
h) completarea normei didactice de predare, la nivel judetean/nivelul municipiului Bucuresti, pe perioada nedeterminata/determinata a cadrelor didactice titulare, respectiv pe perioada determinata a cadrelor didactice debutante prevazute la art. 24 alin. (4) si (6), urmata de transferarea personalului didactic de predare titular si a cadrelor didactice debutante din invatamantul preuniversitar de stat si particular prevazute la art. 24 alin. (4) si (6), inscrise la examenul national pentru obtinerea definitivarii in invatamant, sesiunea 2025, aflate in restrangere de activitate, ca urmare a faptului ca postul didactic nu se mai incadreaza in sistemul de normare privind efectivele de anteprescolari/prescolari si elevi prevazute de lege, a diminuarii numarului de grupe/clase de anteprescolari/prescolari sau elevi, a nerealizarii planului de scolarizare, a reorganizarii sau desfiintarii unor unitati de invatamant, urmata apoi de completarea normei didactice de predare pe perioada determinata, la nivel judetean/nivelul municipiului Bucuresti, pentru cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, carora li se poate constitui cel putin o jumatate de norma didactica de predare la nivelul unitatii/unitatilor de invatamant/consortiului in care sunt angajate, in baza documentelor de numire/transfer/repartizare pe post/catedra;
i) modificarea duratei contractului individual de munca din durata determinata de un an in contract individual de munca pe durata de viabilitate a postului/catedrei, in conditiile Legii nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, daca postul/catedra este vacant(a) incepand cu 1 septembrie 2025, la nivel judetean/nivelul municipiului Bucuresti, pentru cadrele didactice calificate, care au dobandit definitivarea in invatamant sau care promoveaza examenul national pentru obtinerea definitivarii in invatamant,sesiunea 2025, si au promovat, in ultimii 6 (sase) ani, concursul national de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din invatamantul preuniversitar, denumit in continuare concurs national, cu nota/media de repartizare minimum 7 (sapte), conform art. 64 alin. (8);
j) pretransferul consimtit intre unitatile de invatamant la nivelul unitatii de invatamant sau a consortiului, in aceeasi localitate, in localitatea de domiciliu sau pentru apropiere de domiciliu ori prin schimb de posturi al personalului didactic de predare titular, precum si al cadrelor didactice debutante prevazute la art. 24 alin. (4) si alin. (6) inscrise la examenul national pentru obtinerea definitivarii in invatamant, sesiunea 2025, urmat de modificarea repartizarii cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei carora nu li se poate constitui o norma didactica de predare completa conform deciziilor de repartizare pe post/catedra sau prin schimb de posturi;
k) prelungirea duratei contractelor individuale de munca, in anul scolar 2025-2026, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de munca pe perioada determinata, care a dobandit cel putin definitivarea in invatamant si a obtinut nota/media de repartizare minimum 7 (sapte), conform art. 64 alin. (9), dupa caz, la concursurile nationale, sesiunile 2024 si/sau 2023, respectiv 2024, 2023, 2022 si/sau 2021 pentru invatatori/profesori pentru invatamant primar, in conditiile prezentei Metodologii;
l) repartizarea posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioada nedeterminata, in baza mediei de repartizare minimum 7 (sapte), conform art. 64 alin. (8), obtinute de candidati la concursul national, sesiunea 2025, in conditiile prezentei Metodologii;
m) repartizarea candidatilor cu statut de cadre didactice titulare in invatamantul preuniversitar anterior inscrierii la concursul national, sesiunea 2025, cu pastrarea statutului de cadre didactice titulare, si a cadrelor didactice debutante prevazute la art. 24 alin. (4) si (6), care au promovat examenul national pentru obtinerea definitivarii in invatamant, sesiunea 2025, si au obtinut media de repartizare minimum 7 (sapte), conform art. 64 alin. (8), in cadrul concursului national, sesiunea 2025, pe posturi didactice/catedre vacante indiferent de viabilitatea acestora, in conditiile prezentei Metodologii;
n) detasarea in interesul invatamantului a personalului didactic de predare titular in invatamantul preuniversitar, precum si a cadrelor didactice debutante prevazute la art. 24 alin. (4) si (6), care au promovat examenul national pentru obtinerea definitivarii in invatamant, sesiunea 2025;
o) stabilirea continuitatilor pentru detasare la cerere si detasarea la cerere in baza rezultatelor obtinute la concursul national, sesiunea 2025, in conditiile prezentei Metodologii;
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI(pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
p) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioada determinata in baza mediei de repartizare minimum 7 (sapte), conform art. 64 alin. (9), obtinute la concursul national, sesiunea 2025, in ordinea descrescatoare a mediilor de repartizare, avand prioritate candidatii care beneficiaza de prelungirea duratei contractelor individuale de munca in anul scolar 2025-2026 in baza mediei de repartizare minimum 7 (sapte), conform art. 64 alin. (9), dupa caz, la concursurile nationale, sesiunile 2024 si/sau 2023, respectiv notei/mediei de repartizare minimum 7 (sapte) la concursurile nationale, sesiunile 2024, 2023, 2022 si/sau 2021 pentru invatatori/profesori pentru invatamant primar, in conditiile prezentei Metodologii;
q) detasarea la cerere prin concurs specific a personalului didactic de predare titular in invatamantul preuniversitar, precum si a cadrelor didactice debutante prevazute la art. 24 alin. (4) si (6), care au promovat examenul national pentru obtinerea definitivarii in invatamant, sesiunea 2025;
r) prelungirea duratei contractelor individuale de munca in anul scolar 2025-2026, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de munca pe perioada determinata, care a obtinut nota/media de repartizare minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9), dupa caz, la concursurile nationale, sesiunile 2024 si/sau 2023, respectiv 2024, 2023, 2022 si/sau 2021 pentru invatatori/profesori pentru invatamant primar, in conditiile prezentei Metodologii;
s) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioada determinata, prin concurs national, in baza mediei de repartizare de minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9) obtinute la concursul national, sesiunea 2025;
t) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioada determinata, in baza notei/mediei de repartizare minimum 7 (sapte), conform art. 64 alin. (9), dupa caz, obtinute la concursurile nationale, sesiunile 2024, 2023, 2022, 2021, 2020 sau 2019, respectiv in baza notei/mediei de repartizare minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9), dupa caz, obtinute la concursurile nationale, sesiunile 2024, 2023 sau 2022, in conditiile prezentei Metodologii;
u) stabilirea personalului didactic de predare pensionat, care a avut calitatea de personal didactic de predare titular in invatamantul preuniversitar si se reincadreaza in functia de personal didactic de predare, in anul scolar 2025-2026, cu conditia suspendarii pensiei pe durata reincadrarii, conform prevederilor art. 229 alin. (12) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare;
v) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate cu personaldidactic de predare calificat in regim de plata cu ora;
w) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate prin concurs/testare organizat(a) la nivel judetean/nivelul municipiului Bucuresti;
x) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pe parcursul anului scolar, in conditiile prezentei Metodologii.
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI(pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
(2) Pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate care necesita atestate si avize suplimentare, incepand cu etapa de completare de norma didacticade predare, solicitantii, inclusiv cadrele didactice titulare, trebuie sa prezinte in perioadele de inscriere si de verificare a dosarelor/validare a fiselor de inscriere la aceste etape conform Calendarului mobilitatii personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar pentru anul scolar 2025-2026, denumit in continuare Calendar, avizele, atestatele si documentele justificative necesare, dupa cum urmeaza:
a) avizele eliberate de federatiile, asociatiile, centrele care organizeaza alternative educationale in Romania, prin care se atesta parcurgerea si finalizarea cel putin a unui modul de pedagogie specifica emise de federatiile, asociatiile, centrele care organizeaza alternative educationale: Waldorf, Step by Step, Montessori, Freinet, Planul Jena, pedagogie curativa etc., pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din invatamantul alternativ;
b) avizele eliberate de cultele recunoscute oficial de stat, pentru ocuparea catedrelor vacante/rezervate de „Religie”, conform prevederilor art. 87 alin. (3) si 191 alin. (8) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, in care se precizeaza etapa de mobilitate pentru care au fost eliberate;
c) avizul Inspectoratului General al Politiei (IGP)/Autoritatii Rutiere Romane (ARR), pentru ocuparea catedrelor de pregatire/instruire practica din domeniul „Transporturi/Conducerea autovehiculelor”;
d) avizul cultului sau avizul special al cultului recunoscut oficial de stat, in baza prevederilor art. 176 alin. (4) din Legea nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, si art. 35 alin. (1) din Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasa si regimul general al cultelor, republicata, pentru ocuparea tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din cadrul seminariilor/liceelor vocationale teologice si a posturilor didactice/catedrelor constituite din discipline teologice de specialitate, in care se precizeaza etapa de mobilitate pentru care au fost eliberate;
e) avizul Ministerului Apararii Nationale, avizul Ministerului Afacerilor Interne sau avizul Ministerului Justitiei, pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate de la liceele militare, din unitatile de invatamant preuniversitar din sistemul de aparare, de informatii, de ordine publica si de securitate nationala si din unitatile de invatamant subordonate Ministerului Justitiei, in care se precizeaza etapa de mobilitate pentru care au fost eliberate;
f) acordul directorului liceului pedagogic eliberat in baza criteriilor stabilite de consiliul de administratie al unitatii de invatamant, avizat de inspectorul scolar care coordoneaza activitatea liceelor pedagogice din cadrul ISJ/ISMB, pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate de la clasele/grupele din profilul pedagogic, de la liceele cu profil pedagogic, constituite din disciplineaferente calificarilor care confera dreptul de incadrare in functii didactice de predare, in care seprecizeaza etapa de mobilitate pentru care a fost eliberat;
g) documente justificative privind indeplinirea conditiilor prevazute la art. 18 alin. (1) privind stagiul atestat de pregatire teoretica si practica in educatie speciala pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din invatamantul special;
h) atestatul de libera practica eliberat de Colegiul Psihologilor din Romania, conform specialitatilor, respectiv psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala, psihopedagogie speciala, psihologie clinica, psihoterapie, consiliere psihologica pentru ocuparea posturilor de profesor-psiholog din cadrul centrului judetean/al municipiului Bucuresti de resurse si asistenta educationala, denumit in continuare CJRAE/CMBRAE;
i) avizul eliberat de conducerea unitatilor de invatamant particular, pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unitatile de invatamant particular care necesita aviz, in care se precizeaza etapa de mobilitate pentru care a fost eliberat;
j) documente justificative privind cuprinderea in programe recunoscute de Ministerul Educatiei, prin care se recruteaza, se selecteaza,se pregateste si se sprijina personalul didactic de predare pentru a desfasura activitati didactice in unitati de invatamant preuniversitar situate in medii dezavantajate;
k) avizul consiliului de administratie al unitatii de invatamant, pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unitatile de invatamant care scolarizeaza exclusiv in invatamant tehnic si au o pondere majoritara a invatamantului dual;
l) incepand cu etapa de pretransfer consimtit intre unitatile de invatamant, avizul operatorului economic pentru ocuparea catedrelor
vacante/rezervate de discipline tehnologice sau de pregatire-instruire practica de laclasele/grupele din invatamantul dual".