Intr-o informare a Inspectoratului Scolar Judetean Mures se arata ca "Ministerul Educatiei a selectat reducerea parasirii timpurii drept cea mai importanta prioritate la nivel de politici", prin urmare, pentru o buna colaborare inter-institutionala, scolile gimnaziale trebuie sa respecte si sa aplice Ordinul nr. 6000/2021 privind aprobarea Mecanismului de Avertizare Timpurile in Educatie (MATE) si a Metodologiei de implementare si utilizare a modului informatic MATE pentru prevenirea si abandonului scolar si a parasirii timpurii a scolii.
Ce este Mecanismul de Avertizare Timpurie in Educatie?
MATE reprezinta un cadru institutional si procedural, bazat pe un set de instrumente, care permite Ministerului Educatiei, inspectoratelor scolare si scolilor sa identifice elevii in risc de abandon sau parasire timpurie, cu nevoi specifice, si sa ii sprijine corespunzator si la momentul oportun, pentru parcurgerea si finalizarea cu succes a studiilor, pe baza unor semnale timpurii inregistrate in Sistemul Informatic Integrat al Invatamantului din Romania (SIIIR).
MATE vine in intampinarea numarului tot mai mare de elevi si copii vulnerabili din Romania, aflati in situatie de risc de a parasi scoala, oferind un cadru coerent si unitar pentru detectarea, identificarea si luarea in evidenta timpurie a acestora.
Acest cadru se bazeaza pe colectarea in timp real a datelor cu privire la semnalele timpurii –performanta academica scazuta, repetarea clasei, absente, comportament scolar inadecvat – care permit personalului din scoli si factorilor de decizie sa coordoneze, sa planifice si sa puna in aplicare masuri adecvate si imediate pentru a atenua riscurile si problemele identificate la nivelul elevilor, al clasei si al scolii.
Extras din Ordinul nr. 6000/2021 privind aprobarea Mecanismului de Avertizare Timpurie in Educatie (MATE) si a Metodologiei de implementare si utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului scolar si a parasirii timpurii a scolii.
"Art. 3. — Toate unitatile de invatamant de stat care au nivel de invatamant gimnazial vor utiliza modulul informatic MATE in scopul colectarii datelor privind identificarea riscurilor de parasire timpurie a scolii".
In Metodologia de implementare si utilizare a modulului informatic MATE se arata ca interventiile MATE vizeaza elevii de gimnaziu (clasele V-VIII), deoarece riscul de abandon scolar este mai mare in invatamantul gimnazial, in special in clasa a V-a, anul de tranzitie de la ciclul primar la cel gimnazial.
Cui i se adreseaza Mecanismul de Avertizare Timpurie in Educatie
1. elevilor cu risc de abandon scolar si de PTS
2. copiilor de varsta scolara (6-17 ani) care nu au fost inscrisi niciodata la scoala
3. copiilor de varsta scolara care au parasit timpuriu scoala
4. tinerilor cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani, inclusiv copiilor migranti, care au absolvit cel mult invatamantul secundar inferior (echivalentul clasei a VIII-a) si nu s-au inscris in nicio alta forma de educatie sau formare profesionala.
Componentele Mecanismului de Avertizare Timpurie in Educatie
Prevenire
- Promovarea unui mediu de invatare pozitiv si incluziv atat in clase, cat si in scoli.
- Cresterea calitatii educatiei (profesori calificati si instruiti, mediu educational ce sprijina invatarea, program Scoala dupa Scoala).
Interventie
- Identificarea si inregistrarea elevilor in risc la nivel de clasa si scoala in baza de date a ME (in Sistemul Informatic Integrat al invatamantului din Romania - SIIIR).
- Implementarea unor planuri personalizate de servicii educationale, impreuna cu directorii scolilor, dirigintii si profesorii, pe baza nevoilor identificate.
Compensare
- Identificarea si inregistrarea copiilor si a tinerilor din afara scolii.
- Reintegrarea scolara a acestora, fie in invatamantul de masa, fie in programul A Doua Sansa si in programe de calificare profesionala desfasurate de furnizori de formare la nivel local, dar si in programe de invatare accelerata.
Abordarea pe mai multe niveluri permite personalului scolii sa raspunda mai bine diferitelor nevoi ale elevilor intr-un mod mai adecvat si mai informat.
In cadrul MATE, personalul scolii este incurajat sa conceapa si sa desfasoare activitati de prevenire a abandonului scolar prin crearea unui climat scolar pozitiv si incluziv, care va creste motivatia elevilor de a invata si dea ramane la scoala. Masurile MATE sunt structurate pe patru niveluri de urgenta, in functie de gravitatea situatiei, pe baza unei evaluari prealabile a factorilor de risc, efectuate de catre diriginti in cazul fiecarui elev identificat ca fiind expus riscului de parasire timpurie a scolii.
Abordarea MATE pe mai multe niveluri
Nivelul 1 cuprinde masuri de prevenire care vizeaza cresterea calitatii educatiei si imbunatatirea climatului scolar, de care beneficiaza toti elevii. Masurile si actiunile de prevenire sunt puse in aplicare de cadrele didactice in salile de clasd, sub indrumarea directorului scolii. Activitatile relevante pot include utilizarea unor tehnici de invatare activa si incluziva pentru a creste motivatia elevilor, a dezvolta relatiile de colaborare cu parintii sau tutorii legali si a implica elevii in activitati extrascolare si extra curriculare pentru a-si dezvolta abilitatile socio-emotionale.
Nivelurile 2 si 3 vizeaza acei elevi identificati cu risc de PTS, pentru care personalul scolii trebuie sa planifice un set de interventii diferite si complementare pentru a aborda diferitele combinatii de factori de risc si motivele care stau la baza acestora. Lista activitatilor din cadrul acestor doua niveluri poate fi foarte diversa, cum ar fi consilierea si terapia, orele remediale sau intdalnirile regulate cu familia, toate acestea putand fi implementate simultan in functie de situatia si de nevoile elevilor.
Nivelul 4 vizeaza masuri ce se aplica elevilor care cumuleaza mai multi factori de risc, inclusiv comportament nepotrivit la scoala generat de cauze mai profunde, ca abuzul fizic si/sau emotional, neglijare, violenta, exploatare, eventual corelate cu saracie extrema, lipsa locuintei sau conditii precare de locuit, probleme de sanatate, dizabilitate, cerinte educationale speciale (CES) etc.
In functie de natura situatiei, implementarea anumitor masuri presupune ca personalul scolii sa colaboreze indeaproape cu serviciile sociale care au responsabilitati legale pentru a interveni in situatiile respective, de exemplu in cazurile de abuz asupra copiilor, de exploatare, de violenta, de saracie extrema sau in alte situatii similare.
Mecanismul de Avertizare Timpurie in Educatie - Ordinul nr. 6000/2021