e) Precizati functia sintactica a cuvintelor subliniate in textul dat: ca un miros.
f) Transcrieti, din textul dat, o propozitie subordonata, precizandu-i felul.
g) Explicati, intr-un text de 4-6 randuri, semnificatia versurilor: Aici orice gand e mai incet,/ca si cum nu ti-ar bate in piept,/ci adanc in pamant undeva.
2. Redactati un eseu de minimum 500 de cuvinte in care sa prezentati tema si viziunea despre lume intr-un text epic apartinand lui Ioan Slavici.
In elaborarea eseului veti avea in vedere urmatoarele repere:
– prezentarea a trei elemente de structura si de limbaj ale textului epic, semnificative pentru textul ales (de exemplu: actiune, personaje, conflict, relatii temporale si spatiale, incipit, final etc.);
– prezentarea modului in care tema se reflecta in textul epic ales prin comentarea a doua episoade/secvente;
– doua trasaturi care fac posibila incadrarea textului epic ales intr-o tipologie, intr-un curent cultural/literar sau intr-o orientare tematica.
Alt subiect posibil
Redactati un eseu de minimum 500 de cuvinte in care sa prezentati particularitatile unei nuvele prin referire la un text narativ apartinand lui I. Slavici (Moara cu noroc).
In elaborarea eseului veti avea in vedere urmatoarele repere:
– precizarea temei nuvelei;
– prezentarea a trei elemente de structura, de constructie a discursului narativ si de limbaj ale nuvelei alese (de ex.: instantele comunicarii narative, perspectiva narativa, actiune, momentele subiectului, conflict/conflicte, incipit, final, moduri de expunere, repere spatio-temporale, tipologia personajelor, modalitati de caracterizare a lor, limbajul naratorului etc.);
– comentarea unui episod/a unei secvente narative semnificativ(e) pentru evidentierea personajului principal din nuvela aleasa.
Nota: Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru continutul eseului veti primi 16 puncte.
Pentru redactarea eseului veti primi 4 puncte (organizarea ideilor in scris, abilitati de analiza si de argumentare – 1 punct; utilizarea limbii literare – 1 punct; ortografia, punctuatia – 1 punct; asezarea in pagina, lizibilitatea, respectarea limitei de spatiu – 1 punct).
B. MATEMATICA (30 de puncte)
1. O retea de magazine de mobila are trei depozite in Bucuresti. In primul depozit se afla un numar de scaune egal cu suma numerelor de scaune din celelalte doua si in al doilea se afla cu 584 mai multe scaune decat in al treilea. Stim ca in total reteaua dispune de 1968 de scaune.
a) Scrieti numarul 584 din baza 10 in baza 2.
b) Aflati numarul de scaune din al doilea depozit folosind metoda grafica.
c) Aflati cate scaune ar trebui mutate din al doilea depozit in al treilea pentru a fi un numar egal de scaune in cele doua depozite.
2. Pe podeaua unei camere de forma dreptunghiulara cu perimetrul de 18 m se monteaza placi de marmura de forma dreptunghiulara cu latimea de 40 cm si lungimea de 125 cm. Se stie ca latimea camerei este cu 1 m mai mica decat lungimea camerei.
a) Aflati dimensiunile camerei.
b) Aflati in metri lungimea diagonalei camerei si rotunjiti acest numar pana la cel mai apropiat numar natural.
c) Cum trebuie asezate placile de gresie astfel incat acestea sa nu fie taiate? Cate astfel de placi sunt necesare?
3. In triunghiul isoscel ABC avem AB = AC = 10 cm si BC = 12 cm. Fie D, E si F picioarele inaltimilor din A, B si respectiv C pe laturile opuse.
a) Aflati aria triunghiului ABC.
b) Determinati lungimea inaltimii din B a acestui triunghi.
c) Aflati sinusul unghiului A.
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A. METODICA PREDARII LIMBII SI LITERATURII ROMANE (15 puncte)
Competenta specifica Exprimarea interesului pentru receptarea de mesaje orale, in contexte de comunicare cunoscute face parte din Programa scolara pentru clasa pregatitoare, Comunicare in limba romana, aprobata prin O.M.E.N. nr. 3.418/19.03.2013.
1. In baza competentei date, oferiti doua exemple de activitati, care se pot derula intr-o lectie de consolidare.
2. Avand in vedere una dintre activitatile de invatare, aratati cum valorificati audierea unor povesti citite/inregistrate/povestite de adulti/copii sau vizionarea unor secvente din emisiuni pentru copii.
Insistati pe urmatoarele aspecte:
- rolul mijloacelor multimedia;
- caracterul lor formativ-educativ pe termen lung;
- argumentele aduse in favoarea utilizarii lor la orele de comunicare, la clasa pregatitoare;
- interactivitatea lectiei;
- raportul intre termenii ce ii dau lucrarii valoare: corectitudine, concizie, claritate, integralitate;
- nuantarea demersului educativ;
- sustinerea lui prin exemple edificatoare.
B. METODICA PREDARII MATEMATICII (15 puncte)
Competenta specifica Utilizarea unor denumiri si simboluri matematice (suma, total, diferenta, =, +, –) in rezolvarea si/sau compunerea de probleme face parte din Programa scolara pentru clasa pregatitoare, Matematica si explorarea mediului, aprobata prin O.M.E.N. nr. 3.418/19.03.2013.
1. In baza competentei date, oferiti doua exemple de activitati care se pot derula intr-o lectie de consolidare.
2. Avand in vedere una dintre activitati, aratati cum puteti valorifica oricare dintre aceste situatii de invatare: crearea unor probleme simple dupa imagini date; formularea si rezolvarea unor probleme pornind de la o tematica data, prin schimbarea numerelor/actiunilor/intrebarii dintr-o problema rezolvata; schimbarea componentelor unei probleme (date numerice, tematica, actiuni), fara a i se modifica tipul; transformarea unei probleme de adunare intr-una de scadere si invers; transformarea unei probleme prin extinderea sau prin reducerea numarului de operatii.
Nota: Se puncteaza corectitudinea si coerenta textului redactat (1 punct) si incadrarea analizei in limita de spatiu precizata (1 punct)