"Eu, cand am vorbit despre indicatori de performanta, n-am avut in minte ideea ca sunt cativa si toti se refera la rezultate la olimpiada. Este clar ca trebuie sa ai o plaja de indicatori, este clar ca trebuie sa fie obiectivi, sa nu fie manipulabili de cei care fac evaluarea respectiva. Este clar ca trebuie sa acopere aspecte diferite, si de excelenta, daca vreti, rezultate la olimpiada, cati reusesc sa ia examenul national, bacalaureatul, dar si aspecte care tin de ceea ce numim o abordare incluziva, inclusiv activitatile pe care le ai in medii defavorizate, la tara, in alte medii complicate”, a explicat Daniel David, la
TVR Cluj.
"Statutul profesorului nu se reduce la salariu, dar porneste de la salariu"
Daniel David a mai spus ca salariile profesorilor ar trebui rediscutate in legatura cu rolul acestora in societate, argumentand ca nu poti sa aduci absolventii buni din universitati in invatamantul preuniversitar, daca nu le oferi un salariu care sa le permita sa traiasca decent.
”Cand voi veni cu o propunere de indicatori merg exact pe aceste idei. Dar, atentie, nu m-as lega de ideea de salarizare diferentiata. Am spus ca salariul trebuie sa fie unul decent. Noi vorbim de venituri diferentiate. Dupa salariul de baza, vin venituri in functie de acesti indicatori de performanta. Salariul, eu cred ca trebuie rediscutat in legatura cu rolul profesorului in societate. Noi avem o problema foarte mare: cei mai buni absolventi din universitati nu mai aleg invatamantul preuniversitar. Avem probleme in legatura cu a asigura profesori in anumite domenii, mai ales in zona stiintelor. Trebuie sa ne intrebam foarte serios. Vorbim asa, povesti, ce importanta e educatia si ca dascalul...mergem la domnul Trandafir si il invocam asa, ca o chestie extraordinara. Bun, atunci hai sa ii dam (n.r.: profesorului) acest statut. Nu se reduce la salariu, dar porneste de la salariu. Nu poti sa duci absolventii buni intr-o zona de preuniversitar daca salariul nu e unul care sa le permita sa traiasca decent. Iar de acolo mergem pe indicatori de performanta, care acopera aspecte diferite. Atentie, indicatorii nu sunt pentru salarizare diferentiata, ci pentru venituri diferentiate", a mai spus Daniel David.
Inca de la preluarea mandatului la Ministerul Educatiei si Cercetarii, Daniel David a spus ca
viziunea sa presupune un salariu de baza decent, care sa reflecte statutul social al profesorilor, iar criteriile de performanta vor fi dezvoltate ulterior, prin consultarea expertilor si pe baza unor dovezi clare, pentru a asigura o implementare pragmatica.
"Majorarile din 2024 sunt semnificative. Obiectivul in 2025 este sa le platim!"
Totul ramane, deocamdata, la nivel de discutii. In 2025,
Guvernul este preocupat sa asigure salariile profesorilor la nivelul celor din luna noiembrie 2024, fara nicio alta majorare, in ciuda angajamentelor luate in timpul amplelor proteste din invatamant, din anul 2023.
”Cred ca majorarile din 2024 sunt semnificative, au fost realizate si noi ne-am asigurat... (...) Au avut loc majorari in invatamant in 2024. Obiectivul meu este sa putem asigura plata acelor salarii in 2025. Este un an special din acest punct de vedere, cu foarte multa influenta din 2024 pe 2025, obiectivul nostru este sa putem plati si pensiile si salariile la nivelul acela”, a transmis ministrul Finantelor, Tanczos Barna, saptamana trecuta.