Ligia Deca a povestit ca au existat situatii in care profesorii, inclusiv cei din invatamantul primar, se titularizau la o scoala, dupa care se transferau imediat in alta parte, iar unitatea de invatamant respectiva ramanea "in situatia in care nu avea invatator sa intre la clasa in prima zi de scoala".
„Va dau un singur exemplu: am fost intr-o scoala din periferia Bucurestiului, care imi spunea, pe langa problemele legate de copiii cu parintii plecati, care nu pleaca definitiv, pleaca doua-trei luni, iar se intorc, iar mai pleaca doua-trei luni, de problema pe care o au cu titularizarea. Profesorii se titularizau. La 1 septembrie, teoretic, preluau postul, dupa care exista posibilitatea ca ei sa se transfere. Si faceau acest lucru. In zilele acelea intre 1 septembrie si pana la inceputul cursurilor, acesti profesori, mai ales unii dintre ei erau profesori de invatamant primar, adica erau invatatori, plecau. Si scoala se afla in situatia in care nu avea invatator sa intre la clasa in prima zi de scoala. De aici modificarea in metodologia cu miscarea personalului didactic ca, daca te-ai titularizat pe un post intr-o scoala, in primul an nu te poti transfera, ramai acolo, in asa fel incat scoala sa poata avea o predictibilitate pe resursa umana cu care incepe anul scolar", a declarat Ligia Deca, la
Scoala 9.
O alta modificare importanta la Metodologia-cadru privind mobilitatea cadrelor didactice este aceea ca viabilitatea posturilor didactice/catedrelor vacante se stabileste la nivelul ISJ/ISMB, nu la nivel de scoala, cum se proceda anterior.
"Art. 32 (2) Viabilitatea posturilor didactice/catedrelor se stabileste de consiliul de administratie al ISJ/ISMB, la propunerea consiliului de administratie al unitatilor de invatamant, in functie de planurile-cadru de invatamant in vigoare, de proiectele planurilor de scolarizare, de evolutia demografica la nivel local si in concordanta cu documentele strategice elaborate de unitatile de invatamant. Un post didactic/o catedra este viabil(a) in conditiile in care poate fi constituit(a) cel putin pe durata unui nivel de invatamant.
(3) Conducerile unitatilor de invatamant preuniversitar de stat au obligatia de a reactualiza, de a publica si de a comunica la ISJ/ISMB lista tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate complete si incomplete inainte de fiecare etapa a mobilitatii personalului didactic de predare din invatamantul preuniversitar.
(4) Consiliul de administratie al unitatii de invatamant poate stabili conditii specifice de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante in cadrul etapelor de transfer/pretransfer consimtit intre unitatile de invatamant preuniversitar si de modificare a repartizarii cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, carora nu li se poate constitui norma didactica de predare completa conform deciziilor de repartizare pe post/catedra".
De asemenea, Ministerul Educatiei a venit in ajutorul cadrelor didactice si cu o masura care permite ca la concursul national de Titularizare sa poata fi publicate si catedre vacante pentru angajare pe perioada nedeterminata constituite din cel putin o jumatate de norma didactica de predare.