Este vorba despre proiectul privind Normele metodologice de organizare si functionare a programelor de conversie profesionala a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar.
Conform documentului, institutiile de invatamant superior acreditate pot organiza programe de conversie profesionala pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar fundamentate doar pe programele de studii universitare de licenta acreditate.
Programele se adreseaza cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar cu definitivare/licentiere in invatamant, titulare sau suplinitoare, absolvente cu diploma de licenta sau echivalenta, care doresc sa dobandeasca o noua specializare.
Profesorii pot alege intre:
- un program de conversie profesionala de 4 semestre, corespunzatoare acumularii unui numar de 120 de credite de studii transferabile, daca vor sa dobandeasca o noua specializare intr-un alt domeniu fundamental decat cel in care au finalizat studiile universitare de licenta.
- un program de reconversie profesionala de 3 semestre, corespunzatoare acumularii unui numar de 90 de credite de studii transferabile, daca doresc sa dobandeasca o noua specializare in acelasi domeniu fundamental cu cel in care au finalizat studiile universitare de licenta.
Potrivit actului normativ, programele de conversie profesionala se finalizeaza cu examen de absolvire care se sustine numai la institutia de invatamant superior care a asigurat scolarizarea.
Absolventilor programului de conversie profesionala, care au promovat inclusiv examenul de absolvire, li se elibereaza, de catre institutia de invatamant superior organizatoare, diploma de conversie profesionala, insotita de suplimentul la diploma.
"Diploma de conversie profesionala confera titularului dreptul de a ocupa posturi didactice/catedre in invatamantul preuniversitar in concordanta cu noua specializare. Cadrele didactice care finalizeaza programe de conversie/reconversie profesionala, dupa finalizarea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta se pot incadra numai in invatamantul anteprescolar, prescolar, primar, gimnazial, profesional sau pe catedre de pregatire-instruire practica, dupa caz", se arata in proiect.
Totodata, cadrele didactice care finalizeaza programe de conversie profesionala, dupa finalizarea cu diploma de studii universitare de lunga durata sau cu diploma a ciclului II de studii universitare de master, absolvite in domeniul diplomei de licenta (ciclul I), se pot incadra la orice nivel al invatamantului preuniversitar, inclusiv in palate/cluburi ale copiilor si cluburi sportive scolare.
[PROIECT] NORME METODOLOGICE de organizare si functionare a programelor de conversie profesionala a cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar
ART.1
Programele de studii postuniversitare de conversie profesionala, denumite in continuare programe de conversie profesionala, sunt programe de formare profesionala a adultilor care se adreseaza cadrelor didactice din invatamantul preuniversitar, cu definitivare/licentiere in invatamant, titulare sau suplinitoare, absolvente cu diploma de licenta sau echivalenta, care doresc sa dobandeasca o noua specializare.
ART.2
(1)In baza unui regulament propriu de organizare si functionare aprobat de senatul universitar, institutiile de invatamant superior acreditate pot organiza programe de conversie profesionala fundamentate doar pe programele de studii universitare de licenta acreditate.
(2) Programele de conversie profesionala se pot organiza numai in limbile si la formele de invatamant in care sunt scolarizate programele de studii universitare de licenta pe care se fundamenteaza.
(3) Programele de conversie profesionala pentru specializarea „Educatie tehnologica” pot fi organizate de institutiile de invatamant superior care au programe de studii universitare de licenta acreditate in domeniul fundamental „Stiinte ingineresti”.
ART.3
(1) La programul de conversie profesionala de 4 semestre, corespunzatoare acumularii unui numar de 120 de credite de studii transferabile, se pot inscrie cadrele didactice prevazute la art. 1, care doresc sa dobandeasca o noua specializare intr-un alt domeniu fundamental decat cel in care au finalizat studiile universitare de licenta.
(2) La programul de reconversie profesionala de 3 semestre, corespunzatoare acumularii unui numar de 90 de credite de studii transferabile, se pot inscrie cadrele didactice prevazute la art. 1, care doresc sa dobandeasca o noua specializare in acelasi domeniu fundamental cu cel in care au finalizat studiile universitare de licenta.
(3) Prin exceptie de la prevederile art. 1, la programele de conversie/reconversie profesionala se pot inscrie si absolventii invatamantului superior cu diploma de licenta sau echivalenta inclusi in Programul-pilot Teach for Romania in baza Protocolului de colaborare nr. 11690/2023 incheiat intre Ministerul Educatiei si Asociatia Teach for Romania, incadrati in sistemul de invatamant preuniversitar cu statut de cadru didactic fara studii corespunzatoare postului.
(4) Cererile pentru inscrierea la programul de conversie profesionala trebuie insotite de:
a) adeverinta eliberata de o unitate de invatamant preuniversitar care atesta ca solicitantul este incadrat in anul scolar respectiv, postul/catedra ocupata, statutul acestuia (titular/suplinitor), precum si informatii referitoare la acordarea definitivarii in invatamant, respectiv a gradului didactic, dupa caz;
b) copie a diplomei de licenta sau echivalenta si, dupa caz, a diplomei de master.
ART. 4
(1) Planurile de invatamant pentru programele de conversie profesionala cu durata de 3 sau 4 semestre se elaboreaza de catre departamente/facultati pe baza procedurilor proprii, cu respectarea cerintelor impuse de profilul si standardele profesionale ale cadrului didactic din invatamantul preuniversitar aprobate prin ordinul ministrului educatiei nr. 7386/11.11.2024 si includ obligatoriu disciplinele Didactica specialitatii si Practica pedagogica in specializarea programului.
(2) Activitatea de practica pedagogica (predare la clasa) reprezinta minimum 25% din orele aferente planului de invatamant.
(3) Pentru organizarea si desfasurarea activitatii de practica pedagogica, institutiile de invatamant superior incheie contracte cu unitati de invatamant preuniversitar cu statut de scoli de aplicatie cuprinse in reteaua nationala a scolilor de aplicatie aprobata prin ordin al ministrului educatiei.
(4) Acordarea creditelor de studii transferabile se stabileste in baza legislatiei specifice in vigoare.
(5) Circuitul intern de elaborare a planurilor de invatamant pentru programele de conversie profesionala se incheie cu prezentarea acestora, impreuna cu programul de studii universitare de licenta pe care se fundamenteaza, in senatul universitar in vederea aprobarii.
(6) Programul de conversie profesionala si planul de invatamant aprobat de senatul universitar se transmit Directiei Generale Management, Cariera Didactica si Retea Scolara in Invatamantul Preuniversitar pentru diseminarea informatiei in sistemul de invatamant preuniversitar.
ART. 4
(1) Programele de conversie profesionala se finalizeaza cu examen de absolvire care se sustine numai la institutia de invatamant superior care a asigurat scolarizarea.
(2) Absolventilor programului de conversie profesionala, care au promovat inclusiv examenul de absolvire, li se elibereaza, de catre institutia de invatamant superior organizatoare, Diploma de conversie profesionala, insotita de suplimentul la diploma, cu respectarea prevederilor alin.
(2) al art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 30/2024 privind tipurile de informatii si formatul actelor de studii care vor fi eliberate absolventilor si personalului didactic din sistemul national de invatamant preuniversitar.
(3) Diploma de conversie profesionala confera titularului dreptul de a ocupa posturi didactice/catedre in invatamantul preuniversitar in concordanta cu noua specializare.
(3) Cadrele didactice care finalizeaza programe de conversie/reconversie profesionala, dupa finalizarea cu diploma a ciclului I de studii universitare de licenta se pot incadra numai in invatamantul anteprescolar, prescolar, primar, gimnazial, profesional, sau pe catedre de pregatire-instruire practica, dupa caz.
(4) Cadrele didactice care finalizeaza programe de conversie profesionala, dupa finalizarea cu diploma de studii universitare de lunga durata sau cu diploma a ciclului II de studii universitare de master, absolvite in domeniul diplomei de licenta (ciclul I), se pot incadra la orice nivel al invatamantului preuniversitar, inclusiv in palate/cluburi ale copiilor si cluburi sportive scolare.
(5) Definitivarea in invatamant si gradele didactice II si I obtinute de catre cadrele didactice se recunosc automat pentru orice specializare dobandita prin finalizarea unui program de conversie/reconversie profesionala.
ART.5
(1) Activitatea in cadrul programelor de conversie profesionala se normeaza separat.
(2) Numarul maxim de ore pe care un cadru didactic il poate desfasura in programele de conversie profesionala se stabileste de catre senatul universitar.
(3) Cheltuielile pentru programele de conversie profesionala sunt suportate din taxe de studii sau din alte surse de finantare.
ART.6
Pana la data de 31 august a fiecarui an calendaristic, institutiile de invatamant superior care organizeaza programe de conversie profesionala au obligatia de a transmite la Ministerul Educatiei lista centralizatoare a programelor de conversie profesionala aprobate de senatul universitar pe care le vor derula in anul universitar/scolar urmator, care contine urmatoarele informatii: denumirea programului de conversie profesionala, durata, numarul de credite de studii transferabile, denumirea domeniului si a programului de studii universitare de licenta pe care se fundamenteaza programul de conversie si hotararea de guvern care atesta acreditarea programului de studii universitare de licenta pe care se fundamenteaza programul de conversie. Lista se publica pe site-ul Ministerului Educatiei.