Pentru reusita la examenul de
Definitivat va propunem cel mai practic instrument de lucru - lucrarea tiparita
"TESTE REZOLVATE pentru reusita la examenul de de definitivare in invatamantul prescolar".
In acest articol va prezentam un model de test rezolvat pentru examenul de Definitivare in invatamantul prescolar.
Extras din lucrarea "TESTE REZOLVATE pentru reusita la examenul de definitivare in invatamantul prescolar"
Testul nr. 1
SUBIECTUL I (60 de puncte)
Cititi cu atentie textul de mai jos:
S-a intors, apoi a scris cu litere uriase de tipar, pe toata tabla: ,,Principiul din septembrie al domnului Browne: Cand ai de ales intre a fi corect si a fi bun, alege sa fii bun.”
– Bine, fiti atenti, a zis el, intorcandu-se din nou cu fata la noi. Vreau sa incepeti un capitol nou in caietele voastre. Se va intitula ,,Principiile domnului Browne”.
A continuat sa vorbeasca, in timp ce noi faceam ce ne ceruse.
– Puneti data de azi pe prima pagina a acestui capitol. De acum inainte, la inceputul fiecarei luni voi scrie pe tabla un nou ,,principiu al domnului Browne”, iar voi il veti scrie pe caiet. Pe urma vom discuta ce inseamna acest principiu. La sfarsitul lunii veti scrie un text despre el, si anume despre ce inseamna pentru voi. Pana la sfarsitul anului veti avea o lista de principii pe care s-o luati cu voi. In vacanta de vara, le cer tuturor elevilor sa vina cu un principiu personal. Sa mi-l scrie pe o carte postala si sa mi-l trimita de oriunde se afla in vacanta.
(R.J. Palacio – Alege sa fii bun)
A. Limba romana (30 puncte)
Scrieti, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre urmatoarele cerinte, cu privire la textul de mai sus:
1. Transcrieti, din textul dat, un cuvant care contine diftong si doua cuvinte care contin vocale in hiat.
2. Contrageti o propozitie subordonata din text.
3. Mentionati rolul cratimei in constructia s-a (S-a intors).
4. Construiti cate un enunt in care sa utilizati omonimele cuvintelor: luni, noi, vara.
5. Construiti un enunt in care cuvantul voi (s-o luati cu voi) sa aiba o alta valoare morfologica decat cea din text, precizand-o.
6. Indicati valoarea morfologica si functia sintactica pentru fiecare dintre cuvintele subliniate in secventa: Vreau sa incepeti un capitol nou in caietele voastre.
7. Precizati valoarea morfologica a lui a fi (a fi corect...).
8. Rescrieti propozitia subordonata din aceasta fraza, precizandu-i felul: In vacanta de vara, le cer tuturor elevilor sa vina cu un principiu personal.
9. Explicati, intr-un text de 30-50 de cuvinte, semnificatia enuntului: Cand ai de ales intre a fi corect si a fi bun, alege sa fii bun.
B. Literatura pentru copii (30 puncte)
Redactati un eseu, de 300 – 600 de cuvinte, in care sa prezentati valorile educative ale unei povesti culte, apartinand genului epic, inclusa in programa de examen.
In elaborarea eseului veti avea in vedere urmatoarele repere:
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea povestii culte selectate in genul literar mentionat;
– indicarea a doua valori educative ale povestii culte selectate;
– ilustrarea posibilitatii de valorificare a celor doua valori educative indicate;
– exprimarea unei opinii cu privire la modul in care pot fi utilizate aceste valori educative ale povestii culte selectate.
Nota: Ordinea integrarii reperelor in cuprinsul eseului este la alegere. Pentru continutul eseului veti primi 20 puncte, iar pentru redactarea eseului veti primi 10 puncte (organizarea ideilor in scris – 2 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; abilitati de analiza si de argumentare – 2 puncte; ortografie – 1 punct; punctuatie – 1 punct; asezare in pagina si lizibilitate – 1 punct; incadrare in numarul de cuvinte indicat – 1 punct).
In vederea acordarii punctajului pentru redactare, eseul trebuie sa aiba minimum 300 de cuvinte si sa dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
1. Prezentati trei etape ale unei activitati de invatare, avand ca forma de realizare jocul didactic (domeniul experiential Stiinte, nivel de studiu: 3 − 5 ani); sugestie de continut: diferentieri ale obiectelor dupa marime (mare, mic, mijlociu), tinand cont de urmatoarele repere:
– mentionarea etapelor activitatii, trei dintre acestea putand fi captarea atentiei copiilor, reactualizarea cunostintelor si desfasurarea propriu-zisa;
– descrierea continuturilor etapelor enumerate.
2. Realizati un eseu argumentativ, de aproximativ 300-600 de cuvinte, avand ca tema rolul rutinelor in dezvoltarea personala a prescolarilor. Aveti in vedere aceste aspecte:
– prezentarea valentelor formative ale rutinelor, pornind de la perspectiva lor organizatorica in cadrul activitatilor de dezvoltare personala a prescolarilor;
– exprimarea unui punct de vedere argumentat despre rolul rutinelor in dezvoltarea lor personala.
SUGESTIE DE REZOLVARE
Testul nr. 1
SUBIECTUL I (60 de puncte)
A. 1. toata (diftong); uriase, fiecarei (hiat)
2. ce insemna acest principiu – insemnatatea principiului
3. Cratima s-a folosit pentru a marca pronuntarea apropiata a celor doua cuvinte cu valori morfologice diferite: pronumele reflexiv ,,s” si verbul auxiliar ,,a”.
4. De luni intru in concediu. Ieri au sosit laptopurile noi. Am primit un telefon de la o vara de-a mea din Anglia.
5. Maine voi trece pe la tine. (voi – verb auxiliar)
6. valoare morfologica: vreau – verb predicativ, capitol – substantiv comun, voastre – adjectiv pronominal posesiv; functie sintactica: vreau - predicat verbal, capitol – complement direct, voastre – atribut adjectival.
7. verb nepredicativ la modul infinitiv
8. sa vina cu un principiu personal = propozitie subordonata completiva directa
9. Sunt situatii in viata cand trebuie facuta o alegere intre corectitudine si bunatate. Sfatul domnului Browne este sa se aleaga bunatatea, lucru care nu inseamna neaparat excluderea corectitudinii, ci acordarea iertarii sau aplicarea, cu blandete, a deciziilor corecte care se impun.
B. Redactati un eseu, de 300 – 600 de cuvinte, in care sa prezentati valorile educative ale unei povesti culte, apartinand genului epic, incluse in programa de examen. In elaborarea eseului veti avea in vedere urmatoarele repere:
– evidentierea a doua trasaturi care fac posibila incadrarea povestii culte selectate in genul literar mentionat;
– indicarea a doua valori educative ale povestii culte selectate;
– ilustrarea posibilitatii de valorificare a celor doua valori educative indicate;
– exprimarea unei opinii cu privire la modul in care pot fi utilizate aceste valori educative ale povestii culte selectate.
Alba ca Zapada
de Iacob si Wilhelm Grimm
Alba ca Zapada a fost publicata in volumul Povesti pentru copii. Volumul include mai multe basme germane (Cenusareasa, Apa Vietii) ale caror teme si motive abordate se regasesc si in basmele romanesti. Tema acestei povesti porneste de la motivul mamei vitrege si abordeaza victoria dreptatii si a bunatatii asupra urii si rautatii. Povestea este o creatie literara in care evenimentele se desfasoara intr-un cadru spatial si temporar ingust, in acest caz, padurea cu casuta piticilor si cele doua palate imparatesti, la care participa un numar mic de personaje. Intamplarile prin care trece eroul principal au la baza un complot, care determina actiunea si dezvaluie caracterul personajelor principale. Alba ca Zapada respecta definitia povestii, ca specie literara, si observam ca suferintele copilei sunt cauzate de invidia mamei vitrege care se simte ranita in orgoliul ei sa afle de la oglinda fermecata ca exista o alta femeie mai frumoasa decat ea. Nu se sfieste deloc sa se razbune, nici atunci cand afla ca aceasta este chiar fiica ei vitrega, si, in mod repetat, comploteaza uciderea fetei. Spre deosebire de basm, in poveste, actiunea este construita pe un singur eveniment scurt, foarte asemanator evenimentelor reale. Miraculosul intervine doar pentru a readuce la viata copila inocenta, vinovata doar de neascultarea sfaturilor prietenilor ei, piticii, cazand victima actiunilor ucigase ale mamei vitrege. Autorii construiesc personajele dupa modelul basmelor populare, folosind antiteza, scotand in evidenta credinta populara conform careia omul frumos e si bun, in timp ce omul urat e si rau. (...). Vezi continuarea in lucrarea de mai jos.
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
1. Prezentati trei etape ale unei activitati de invatare, avand ca forma de realizare jocul didactic (domeniul experiential Stiinte, nivel de studiu: 3 − 5 ani); sugestie de continut: diferentieri ale obiectelor dupa marime (mare, mic, mijlociu), tinand cont de urmatoarele repere:
– mentionarea etapelor activitatii, trei dintre acestea putand fi captarea atentiei copiilor, reactualizarea cunostintelor si desfasurarea propriu-zisa;
– descrierea continuturilor etapelor enumerate.
Inainte sa etapizam jocul didactic, sa il definim. Acesta e o activitate instructiv-formativa imbogatita cu elemente ludice, desfasurata intr-un mediu (non)formal de educatie, in scopul atingerii obiectivele operationale. Supunem atentiei si mediul nonformal, deoarece continutul sugerat poate fi abordat si in cadrul unei vizite in localitate sau intr-o gradina botanica.
In continuare, prezentam cele mai importante momente ale unei activitati derulate prin joc didactic:
– elaborarea planului sub toate aspectele si organizarea lui in detaliu;
– derularea efectiva a jocului;
– evaluarea jocului si a modului in care (nu) au actionat prescolarii; aceasta etapa include si reflectia asupra a ceea ce (nu) s-a realizat conform asteptarilor.
Dintre toate insa, ne alegem trei etape ale sale:
– expunerea materialului concret intuitiv;
– precizarea titlului jocului si anuntarea scopului/obiectivelor;
– enumerarea regulilor jocului si explicarea lui.
Pentru a fi mai expliciti, le reluam tinand cont de continutul sugerat. Ne propunem sa tratam un subiect despre carte, asa cum li se infatiseaza aceasta celor mici. Primul pas facut in sensul dorit este indicarea domeniului de dezvoltare potrivit in context: dezvoltarea cognitiva si cunoasterea lumii. Al doilea pas este alegerea dimensiunii corespunzatoare in acelasi context dat: cunostinte si deprinderi matematice elementare pentru rezolvarea problemelor si cunoasterea mediului apropiat. In baza lor, comportamentele pe care le va dovedi copilul constau in familiarizarea cu informatii despre anumite criterii de clasificare. Corelativ, el va dovedi ca reuseste sa identifice si sa numeasca formele obiectelor din mediul inconjurator, dar si ca stie sa redea, generic, notiunea de „numar”. In cazul nostru, prezinta interes criteriile de clasificare a cartii strict dupa marime (...). Vezi continuarea in lucrarea de mai jos.
2. Realizati un eseu argumentativ, de aproximativ 300-600 de cuvinte, avand ca tema rolul rutinelor in dezvoltarea personala a prescolarilor. Aveti in vedere aceste aspecte:
– prezentarea valentelor formative ale rutinelor, pornind de la perspectiva lor organizatorica in cadrul activitatilor de dezvoltare personala a prescolarilor;
– exprimarea unui punct de vedere argumentat despre rolul rutinelor in dezvoltarea lor personala.
Odata cu inceperea gradinitei, copilul trece printr-o perioada de schimbare majora. El este introdus intr-un grup de persoane cu deprinderi si comportamente diferite, intr-o colectivitate, la inceput, dezorganizata. El trece printr-o perioada de adaptare, de trecere de la atmosfera familiei, un grup cu preocupari comune, la interactiunea cu o colectivitate cu totul deosebita. Membrii sai, desi fac parte din aceeasi categorie de varsta, au comportamente diferite si provin din medii diferite ‒ de multe ori, diametral opuse. Prescolarul are parte de modele sociale complexe si diverse. Tranzitia se realizeaza cu o oarecare dificultate (...). Vezi continuarea in lucrarea de mai jos.