Este vorba despre Procedura operationala privind Raportarea cazurilor de violenta asupra anteprescolarilor, prescolarilor, elevilor si personalului scolii, precum si al altor situatii corelate, atat in mediul scolar, cat si in afara lui.
In cadrul procedurii sunt reglementate modalitatile de raportare a situatiilor de:
- violenta (cazuri usoare si grave) - intre anteprescolari/prescolari/elevi, savarsite in mediul scolar;
- violenta asupra ante/prescolarilor/ elevilor, savarsite de personalul scolii, in mediul scolar;
- violenta asupra personalului unitatii de invatamant, savarsita de elevi, in mediul scolar;
- fapte asupra carora exista suspiciunea de port sau folosire fara drept de obiecte periculoase; suspiciune de implicare in alte infractiuni - furt, talharie; suspiciune de consum de substante psihoactive;
- fapte asupra carora exista suspiciune de violenta comise asupra copilului in afara mediului scolar (violenta domestica, trafic de persoane, pornografie infantila).
Conform procedurii, dirigintii si cadrele didactice au urmatoarele responsabilitati:
1. Prelucreaza ROFUIP, ROI si Statutul elevului la clasa.
2. Personalul scolii contribuie la evaluarea multidisciplinara si interinstitutionala a cazului de violenta, coordonata de managerul de caz.
3. Completeaza Fisa de inregistrare a cazurilor de violenta (Anexa 4) si o transmite spre inregistrare Comisiei pentru prevenirea si eliminarea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii.
4. Aplica masuri disciplinare, conform ROFUIP.
5. Dezbat situatiile de violenta aparute la clasa, in cadrul Consiliului clasei,
6. Solicita prezenta la scoala a parintelui /tutorelui legal al elevului care a creat probleme de violenta /disciplinare. Monitorizeaza comportamentul elevilor.
7. Aplica masurile de sprijin pentru victima/ victime, respectiv masurile de sprijin si sanctiuni pentru autor/autori, adecvate la gravitatea cazului de violenta, la cauzele/ efectele posibile ale situatiei de violenta si la nevoile educationale/profesionale, relationale, sociale, psihologice si fizice ale celor implicati, inclusiv consiliere scolara si terapie psihologica, la nivelul unitatii de invatamant, in acord cu Legea nr. 198/2023 si Procedura privind managementul cazurilor de violenta asupra anteprescolarilor /prescolarilor/elevilor si a personalului unitatii de invatamant precum si al altor situatii corelate, in mediul scolar si a suspiciunii de violenta asupra copiilor in afara mediului scolar.
8. Identificarea timpurie a elevilor vulnerabili la actiuni de tip bullying.
9. Identificarea timpurie a elevilor cu risc de dezvoltare a comportamentelor agresive, a elevilor cu potential violent si a cauzelor care pot determina manifestari de tip bullying.
10. Abordarea, in cadrul orelor de curs, a unor tematici de natura juridica, adaptate mediuiui scolar preuniversitar, prin care elevii sa constientizeze drepturile, obligatiile si consecintele faptelor ilegale.
11. Implementarea temei "Prevenirea si reducerea faptelor de violenta, respectiv a consumului de droguri, alcool si tutun" in cadrul Programului "Scoala Altfel".
12. Analizeaza situatiile disciplinare la nivelul fiecarei clase, in cadrul orelor de consiliere cu elevii si in cadrul orelor de consiliere cu parintii, si verifica permanent starea disciplinara a elevilor din colectivul indrumat.
13. Valorificarea intereselor, aptitudinilor si a capacitatii elevilor, prin diferite activitati scolare si extrascolare, pentru a preveni manifestari problematice de tip bullying.
14. Implicarea consiliului scolar al elevilor in proiectarea si derularea de activitati de prevenire si reducere a manifestarilor de tip bullying.
15. Colaborarea cu parintii si, dupa caz, cu asociatia parintilor din unitatea de invatamant si informarea parintilor cu privire la serviciile pe care le poate oferi scoala in scopul prevenirii actiunilor de tip bullying si ameliorarii relatiilor parinti-copii, copii-copii, prin consiliere psihologica, psihoterapie, mediere, cu implicarea in astfel de activitati a personalului specializat, din scoala sau a colaboratorilor externi.
16. Colaborarea unitatii de invatamant cu parintii elevilor cu potential comportament agresiv, implicati in actiuni de tip bullying, pentru a gasi si aplica solutii pentru prevenirea bullyingului.
17. Identificarea unor parinti-resursa care sa se implice in activitatile de prevenire.
18. Initierea unor programe destinate parintilor, centrate pe constientizarea, informarea si formarea cu privire la dificultatile de adaptare a copiilor la mediul scolar si la diferite aspecte ale actiunilor de tip bullying, forme, cauze, modalitati de prevenire, parteneri.
19. Semnalarea catre autoritatile competente a cazurilor de familii cu un compertament abuziv fata de copii.
20. Colaborarea unitatii de invatamant cu autoritati si institutii cu responsabilitati in prevenirea si combaterea violentei asupra copilului, inclusiv a violentei psiholegice, bullying, precum Autoritatea Nationala pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilitati, Copii si Adoptii, DGASP, politie si organizatii neguvernamentale.
21. Dezbaterea, in timpul orelor de consiliere/ dirigentie a situatiilor de tip bullying/cyberbullying petrecute in scoala si incurajarea exprimarii opiniei elevilor privind aceste situatii si posibile cai de solutionare, precum si incurajarea elevilor de a participa activ la toate deciziile care ii privesc.
22. Valorificarea temelor relevante pentru problematica bullyingului si a cyberbullyingului, care se regisesc in curriculumul diferitelor discipline scolare, cuprinzand drepturile si indatoririle individului, libertate si norme/reguli de comportament, empatia, decizia si consecintele deciziei, abilitatile sociale, fara a se limita la acestea, prin utilizarea unor strategii activ-participative, studiu de caz, joc de rol, analiza critica a mesajelor audiovizuale de tip bullying si cyberbullying, problematizare si altele, care sa conduca la constientizarea si dezvoltarea unei atitudini critice a elevilor fata de problematica bullyingului.
23. Derularea unor programe/proiecte/campanii si activitati extrascolare pe tema combaterii bullyingului, a prevenirii traficului de persoane si a violentei in mediul scolar preuniversitar: jocuri, concursuri, expozitii tematice, intalniri cu specialisti care sa prezinte in mod interactiv teme legate de bullying si cyberbullying, la care si participe elevi, cadre didactice si parinti.
24. Implementarea unor campanii de promovare a unei culturi de siguranta in mediul scolar, prin implicarea tinerilor si promovarea unor exemple de buna practica din randul adolescentilor (influenceri), parintilor si actorilor/cantaretilor care au o mare popularitate in randul tinerilor.
Procedura violenta scolara Inspectoratul scolar judetean Ilfov