Conform documentului, pentru recunoasterea functiilor didactice obtinute la institutii de invatamant universitar acreditate din afara UE, si care nu sunt incluse in lista universitatilor de prestigiu recunoscute de Ministerul Educatiei, NU mai este nevoie de o conventie internationala de recunoastere reciproca. Prin urmare, aceste functii vor putea fi recunoscute direct de catre institutiile de invatamant superior din Romania, dupa caz, cu conditia respectarii altor cerinte minime privind ocuparea unei functii didactice in invatamantul superior romanesc.
Cerintele vor fi stabilite de fiecare institutie de invatamant superior din Romania, prin metodologia interna. Acestea trebuie sa tina cont ca recunoasterea functiei didactice nu constituie singura cerinta care trebuie indeplinita pentru ocuparea postului.
Totodata, noua Metodologie prevede eliminarea copiilor si traducerilor legalizate din actele necesare pentru dosarul de recunoastere.
Iata in ce consta noua Metodologie privind recunoasterea automata, de catre institutiile de invatamant superior, a functiilor didactice din invatamantul universitar obtinute in institutii de invatamant superior acreditate din strainatate
Art. 1. — (1) Functiile didactice din invatamantul universitar obtinute in institutii de invatamant superior acreditate din state membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European, din Confederatia Elvetiana si in institutii de invatamant superior de prestigiu din alte state incluse in Lista universitatilor de prestigiu din alte state, aprobata prin ordin al ministrului educatiei si actualizata periodic, se recunosc automat de catre institutiile de invatamant superior din Romania.
(2) Functiile didactice obtinute la institutii de invatamant superior acreditate, altele decat cele mentionate la alin. (1), pot fi recunoscute de catre institutiile de invatamant superior din Romania, dupa caz, cu respectarea altor cerinte minime privind ocuparea unei functii didactice in invatamantul superior romanesc, stabilite prin metodologia interna prevazuta la art. 6 alin. (1).
(3) Prevederile prezentului ordin se aplica cetatenilor romani, cetatenilor din state membre ale Uniunii Europene, ale Spatiului Economic European, din Confederatia Elvetiana si cetatenilor din state terte.
(4) Incadrarea intr-o functie didactica de predare in sistemul romanesc de invatamant superior se realizeaza conform legislatiei in vigoare.
Art. 2. — Institutiile de invatamant superior consulta, daca este cazul, Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor si Comisia Nationala de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare
Art. 3. — (1) Dosarul de recunoastere cuprinde urmatoarele documente:
a) cerere de recunoastere;
b) act de identitate — copie si dovada schimbarii numelui,
dupa caz;
c) documente referitoare la detinerea diplomei de doctor: copia conform cu originalul a diplomei de doctor sau atestatul de recunoastere, in cazul in care diploma de doctor a fost obtinuta in strainatate;
d) dovada functiei didactice, eliberata de institutiile prevazute la art. 1 alin. (1) si (2).
(2) Institutiile de invatamant superior pot solicita alte documente, in conformitate cu cerintele stabilite in metodologiile proprii.
(3) Institutiile de invatamant superior stabilesc, prin metodologiile proprii, forma in care sunt prezentate documentele mentionate la alin. (1) lit. c) si d).
Art. 4. — Termenul de solutionare a dosarului de recunoastere, precum si procedura de contestatie se stabilesc de catre institutiile de invatamant superior prin metodologii proprii.
Art. 5. — Recunoasterea functiei didactice de catre o institutie de invatamant superior, conform propriei metodologii, este valabila si produce efecte juridice la nivelul respectivei institutii de invatamant superior.
Art. 6. — (1) Institutiile de invatamant superior elaboreaza, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei metodologii, metodologia proprie privind recunoasterea functiilor didactice conform art. 1.
(2) Prin metodologia proprie privind recunoasterea functiilor didactice, mentionata la alin. (1), institutiile de invatamant superior acreditate stabilesc o structura care evalueaza dosarul de recunoastere prevazut la art. 3 alin. (1) si pronunta o solutie cu privire la solicitarea de recunoastere.
(3) Decizia de recunoastere sau nerecunoastere se emite, in urma evaluarii efectuate de structura mentionata la alin. (2), de catre conducerea institutiilor acreditate de invatamant superior.