In aproximativ toate scolile din Romania predarea se face disciplinar, adica fiecare materie este predata separat de celelalte si nu se raporteaza foarte mult la viata reala si la problemele concrete pe care elevii le pot intampina in viitor.
In acest sens, Sorin Cimpeanu subliniaza necesitatea schimbarii stilului de predare, prin imbinarea temelor comune dintre discipline si abordarea curriculumului intr-o maniera reala, care sa-i aduca pe elevi mai aproape de problemele vietii : “E un rezultat care trage un semnal de alarma, dar, inca din 2015, am spus ca nu vom putea astepta rezultate bune de la elevi atat timp cat noi le predam disciplinar, cat le predam separat biologie, chimie, matematica, urmand ca elevii sa rezolve probleme concrete de viata din texte literare si non-literare, din diagrame, din grafice, din tabele si chiar din harti.”
“Au in fata un ansamblu de elemente pe baza carora trebuie sa traga niste concluzii care sa fie aplicabile cu un grad foarte ridicat de probabilitate in viata reala. Este, de fapt, ceea ce asteptam de la tinerii nostri. Pentru asta este nevoie sa le predam transdisciplinar", a mai explicat Cimpeanu.
Este important ca profesorii materiilor reale, precum matematica, biologia si chimia sa discute intre ei si sa ii faca pe elevi sa inteleaga de ce sunt importante aceste informatii si cum le pot folosi in viata cotidiana.
De asemenea, Cimpeanu a mentionat ca predarea trebuie sa se faca transdisciplinar si interdisciplinar, pentru a avea rezultate ridicate la viitoarele teste PISA, care au scopul de a verifica cat de bine sunt elevii pregatiti sa faca fata provocarilor de zi cu zi: atat pe piata muncii cat si in mediul educational.
"Ele au un grad de reprezentativitate, sunt 185 de scoli si mai bune si mai putin bune care participa in acest program si in masura in care noi, cei care am gestionat si gestionam problemele din Educatie, vom fi capabili sa asiguram implementarea acelui curriculum intr-o maniera transdisciplinara si interdisciplinara vom avea si rezultate bune, insa rezultatele in Educatie se obtin prin excelenta pe termen mediu si lung, de aceea am spus ca e un semnal de alarma important, dar nu as dori sa dramatizam. E nevoie de calm, echilibru si profesionalism pentru a avea rezultatele pe care le dorim cu totii", a precizat Presedintele Comisiei pentru invatamant din Camera Deputatilor.
Cimpeanu a amintit si celelalte programe OECD din Romania, PIAC si TALIS. Acesta a spus ca toate trei sunt extrem de importante si ca este necesar sa le intelegem ca un intreg: "Testele PISA sunt extrem de importante. (...) Ele nu pot fi privite separat de celelalte doua programe OECD in care Romania este parte. Este vorba despre PIAAC, evaluarea competentelor adultilor cu varsta intre 18 si 65 de ani, si mai cu seama de programul TALIS, care evalueaza opinia profesorilor despre procesul de predare, invatare, despre evaluarea cadrelor didactice. Toate aceste trei lucruri trebuie privite in ansamblu".
Ciprian Fartusnic, cercetator in cadrul Institutului de Stiinte ale Educatiei, a declarat ca trebuie acordata o atentie sporita anumitor categorii de elevi. Printre acestia se numara copii care provin din familii dezavantajate socio-economic, copiii din mediul rural in general, copiii romi si copiii care au fie dizabilitati, fie cerinte educationale speciale.
"Cel mai important mesaj al PISA este 'Uitati-va la copiii care sunt in risc de excluziune', pentru ca acolo e un complex de factori si acolo e nevoie de masuri integrate. Practic, orice masura focalizata de interventie va fi eficienta in momentul in care va reusi sa ajunga la cei care au cel mai mult nevoie de acest sprijin si, in momentul de fata, studiile la nivel national arata ca acesti copii care provin din familii dezavantajate socio-economic, copiii din mediul rural in general, copiii romi si copiii care au fie dizabilitati, fie cerinte educationale speciale sau ambele sunt categoriile care cel mai mare risc si de neparticipare la Educatie, fie de participare si apoi de abandon, fie de a ramane la un nivel redus de Educatie", a spus cercetatorul.