Claudia Chiru a raspuns pentru Portal Invatamant la intrebari esentiale despre Educatia din Romania si a propus solutii pentru problemele din sistem. Evaluarea Nationala, teme pentru acasa, programa scolara sau bullying-ul – am discutat despre toate in cadrul interviului pe care va invitam sa il cititi in continuare.
1) Cum ati adaptat cunostintele dobandite la Oxford pentru invatamantul din Romania?
Am adaptat cunostintele dobandite la Oxford prin incercare si eroare sau altfel spus incercand, gresind, reflectand, imbunatatind si tot asa. Este dificila adaptarea oricarei metode sau bune practici zarite la altii pentru ca societatea noastra este bazata pe un set diferit de valori, specifice neamului nostru si scoala intra intr-un tipar destul de rigid, insa cu multa dorinta si perseverenta am reusit sa transpun in clasa mea ceea ce am vazut bun in Marea Britanie si nu numai.
Tin cont de particularitatile varstei elevilor mei, de nevoile si dorintele lor si ma gandesc si la starea mea de bine in timpul actului didactic.
2) Considerati ca ar trebui sa se puna mai mult accent pe invatamantul prescolar? Cand vin in clasa pregatitoare, in ce masura au copiii exersate atentia, concentrarea, dorinta de a finaliza o sarcina, nevoia de a colabora etc?
Pentru ca in Romania si in special in Bucuresti nu prea functioneaza lantul firesc gradinita de cartier - scoala de cartier - gimnaziu samd, copiii vin din medii educationale diferite, cu rutine educationale diferite, cu abilitati exersate in mod diferit sau direct neexersate. Invatamantul prescolar are o mare importanta pentru mine deoarece copilul ar trebui sa vina de la gradinita cu o rutina stabilita, rutina care sa contina comportamente independente, abilitati motrice si abilitati sociale care sa inglobeze interpersonalul si intrapersonalul.
Cu alte cuvinte, copiii veniti din gradinita ar trebui sa stie sa asculte si sa se asculte intre ei, sa-si astepte randul, sa aiba rabdare intr-o anumita sarcina, pentru a finaliza ceva sau pentru a asculta, sa stie sa isi satisfaca nevoile fiziologice astfel incat sa nu deranjeze persoanele din jur, sa iubeasca lumea povestilor si fantasticul, sa auda bine sunetele, sa modeleze plastilina si nu numai, sa mototoleasca, sa coloreze, sa rupa si poate cea mai importanta latura care ar trebui mentinuta si incurajata ar fi adresarea intrebarilor de orice natura fara sa le fie frica de greseala sau de ceva ce ar putea fi perceput ca fiind deplasat.
3) Realizati un top 3 probleme din Educatie la ora actuala. Ce solutii propuneti?
1. Resursele umane
2. Legislatia neaplicata si nerespectata
3. Comunitatea din scoala si din jurul scolii
Din punctul meu de vedere, de la firul ierbii, nu cred ca pot propune solutii rotunde bune de aplicat incepand de maine, insa pot spune ca ar fi util sa:
- cernem resursele umane si sa pastram si in paralel sa crestem adevarati profesionisti pasionati de aceasta meserie, cu vocatie si contiinta situationala, gandire anticipativa si spirit antreprenorial;
- aplicam si sa RESPECTAM legea doar din prisma a ceea ce reprezentam noi in fata elevilor nostri, gandindu-ne la mesajul pe care il transmitem prin ceea ce facem sau nu zi de zi;
- construim o comunitate care sa potenteze solemnitatea institutiilor educationale cu dragoste, blandete si actiuni asertive, cu rabdare si implicare nu doar pentru binele propriului copil, pentru binele tuturor copiilor Romaniei.
4) Este programa scolara prea incarcata? Ce ar fi nevoie sa se schimbe?
Din punctul meu de vedere programa nu este incarcata, incarcat este modul nostru de a o etala in fata copiilor, suntem foarte grabiti sa o parcurgem ca si cum ar fi viata noastra in joc si suntem extrem de ocupati sa bifam toate casutele indiferent de rezultate si impact. Ar fi nevoie sa ne improspatam stilul si sa stabilim un limbaj national comun.
5) Ce solutii exista pentru elevii care au un ritm de invatare lent, care "nu pot tine pasul"?
Singura solutie pe care o vad si o si aplic este predarea-invatarea-evaluarea diferentiata si incapatanarea de a nu lasa niciun elev in urma prin activitati repetitive diversificate, cu mai multe modalitati si moduri de transmitere, in mai multe feluri si cu material divers, tinand cont de stilurile de invatare, de etapele dezvoltarii cognitive si de inteligentele multiple ale elevilor.
6) Ce parere aveti despre temele de acasa? Ce ar trebui sa se schimbe?
Temele de acasa sunt absolut necesare pentru ca avem un stil elitist de a evalua la nivel national, asa ca temele asigura inca un pas catre robotizarea elevilor pentru aceste evaluari strambe pe care le urmarim in acest moment.
Daca la clasa profesorul preda experiential, iar la evaluarea nationala se urmareste incurcarea elevilor si punerea lor in dificultate prin enuntarea unor exrecitii care iti pot scranti limba si mintea, tema pentru acasa este absolut necesara datorita caracterului repetitiv pe care il are. Desigur, un profesor cu viziune si pretentii mai da si altfel de teme in speranta ca se va schimba ceva si poate acel elev va avea nevoie totusi sa si gandeasca in viata, dincolo de testele care se termina prin clasa a XII-a.
7) Care este parerea dvs. despre Evaluarea Nationala la clasa a II-a, a IV-a si a VI-a?
Pentru mine aceste evaluari reprezinta momentul adevarului, deoarece elevii mei vad ceea ce stiu sa faca in fata foii minunate cu exercitii special gandite pentru generatia digitala. Ne pregatim pentru acel moment in care ei singuri au nevoie sa-si rearanjeze cunostintele primite de la mine intr-o maniera sanatoasa, bazata pe logica, gandire, analiza, reflectie, dezbatere, opinie astfel incat sa satisfaca orizontul ingust al acestor evaluari.
8) Bullying-ul in scoli si profesorii de serviciu pe scoala - ce responsabilitate au dascalii in pauze si cum ar trebui sa procedeze?
Bullying-ul este reglementat prin lege, deci teoretic avem o baza, stim ce ar trebui sa facem si ce nu, urmeaza sa vedem cum vom reusi sa aducem la firul ierbii aceasta lege si cum o vom face sa functioneze. Desigur, jocul are mai multi participanti activi, actorii implicati sunt si in scoala si in jurul ei. Intreaga societate are nevoie sa cunoasca si sa aplice aceasta lege pentru ca elevii sa o poata si ei sustine in scoala.
Profesorii de serviciu pe scoala ar trebui sa se urce pe scoala si cu un binoclu...glumesc, profesorii de serviciu au responsabilitatea sa observe buna desfasurare a orelor prin asigurarea linistii pe holuri, iar in pauze au responsabilitatea de a interveni pentru a corecta comportamente punctuale, iar intr-o scoala functionala ar putea chiar sa urmareasca viitoarele comportamente care tin de ceea ce a corectat.
9) Credeti ca Inspectoratele Scolare ar trebui desfiintate, asa cum a propus la un moment dat presedintele tarii?
Da, cred ca ar trebui desfiintate pentru ca in acest moment nu le prea simt rolul. Inspectorii sunt putini, se ajuta de profesori metodisti care si ei sunt putini si din putinul lor ne cer si noua ceva ce nu le putem da pentru ca ei nu ne dau noua mai nimic constructiv, facut cu dragoste si profesionalism, vocatie si pasiune.
Multi inspectori uita de unde au plecat si uita ca au ajuns pe scaunul de inspector pentru a-i tine de mana pe colegii care au nevoie, pentru a-i indruma intr-o maniera umana in primul rand, uita cat de solitara devine munca la catedra, cat de putina indrumare de calitate ni se asigura si cat de usor este sa gresesti si sa fii aratat cu degetul. Cred ca ar trebui pastrate posurile care au legatura cu gestionarea resurselor umane si desfiintarea sau regandirea celor care au legatura cu asigurarea calitatii.
10) In ce activitati implicati copiii pentru dezvoltarea inteligentei emotionale? Cum ar fi bine sa contribuie parintii?
Inteligenta emotionala este un tot cu noi insine, nu este o prelungire a noastra pe care o putem dezvolta in afara corpului si fiintei noastre. Scoala inseamna invatare cu inteligenta cognitiva si emotionala in orice moment, de dimineata pana la 12, de luni pana vineri la scoala si apoi in weekend, acasa. Toate activitatile de invatare sunt construite pentru a satisface cele doua inteligente sau asa ar trebui construite.
E musai sa stim ca atunci cand certam un copil el ne asculta cu inteligenta emotionala, nu cu cea cognitiva, dar ii influenteaza inteligenta cognitiva si mai departe comportamentul pentru ca mintea functioneaza in stransa legaura cu emotiile si invers. Este momentul sa acceptam ca scoala cu invatarea sa specifica, fara inteligenta emotionala nu este posibila, iar Sfanta Triada - elev, parinte, profesor - are nevoie de o colaborare stransa cu scop comun, agreat si asumat. E musai sa intelegem ca profesorul nu face magie la scoala, cum nici parintele nu face magie acasa.
11) Cat de important este afterschool-ul pentru elevi?
Pentru ca sunt fondatoarea unui afterschool care isi desfasoara activitatea in capitala prefer sa nu raspund acestei intrebari. Daca sunt cititori care isi doresc sa afle raspunsul, pot intra pe pagina
www.asaga.ro sau pe Facebook.
ROȘU MIHAELA 28 Mar. 2019 08:28:19
Mi-a plăcut!Dediu Anca 27 Mar. 2019 16:42:37
Bine spus!! Parcă mi-a citit gandurile!