Studiul arata ca peste jumatate dintre elevii romani nu acorda feedback profesorilor, iar cei care au facut-o fie nu au fost luati in considerare, fie au fost sanctionati.
Potrivit unui
comunicat transmis de Salvati Copiii Romania, doar 2 din 10 elevi afirma ca au discutat cu un cadru didactic despre rezultatele feedbackului oferit, iar dintre acestia aproape 70% spun ca sugestiile le-au fost luate in considerare in mica masura sau deloc, mentioneaza sursa citata.
"Feedbackul este anonim si se colecteaza de la elevii inscrisi in clasele din invatamantul gimnazial, profesional si liceal. Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt incadrate. Astfel, elevii pot evalua cat sunt de motivati la lectii, daca profesorul foloseste tehnologii digitale si daca opinia lor este incurajata. Astfel, exista un formular semestrial anonim, care ar trebui, conform Statutului Elevului, completat de catre elevi cu privire la fiecare profesor. Fisele completate ar trebui colectate apoi de diriginte, care le analizeaza si transmite rezultatele agregate, in termen de 10 zile, catre cadrele didactice vizate", a explicat Salvati Copiii Romania.
Raportul final nu este analizat de terte persoane, astfel ca inspectoratele nu se implica si nu se iau masuri, daca rezultatele sunt "ingrijoratoare" in legatura cu un profesor, se arata in comunicat.
Conform studiului, 66% dintre copii spun ca au fost informati cu privire la posibilitatea de a acorda feedback profesorilor, insa doar 47% stiu ca exista o metodologie care reglementeaza acest lucru. Nivelul minim se intalneste in cazul elevilor din Bucuresti, unde 30% raspund afirmativ, intrebati daca au auzit de metodologia de feedback.
Aproape jumatate (43%) dintre elevi au acordat feedback cadrelor didactice. Totodata, 8% dintre elevi sustin ca au fost sanctionati ca urmare a oferirii de feedback, principalele sanctiuni fiind note mai scazute sau avertizarea verbala.
Desi 75% dintre elevi stiu de existenta unei asociatii a elevilor in scoala in care invata, peste 80% dintre acestia nu au apelat niciodata la ea, se mentioneaza in comunicat.
"Una dintre marile lacune ale sistemului romanesc de educatie este lipsa participarii reale a copiilor in deciziile care ii privesc direct. Desi legislatia prevede ca interesul superior al copilului trebuie sa prevaleze, aceasta prevedere este contrazisa, de exemplu, de excluderea copiilor din Consiliile de administratie ale scolilor pana la implinirea varstei de 18 ani. Aceasta abordare contravine art. 12 din Conventia ONU privind Drepturile Copilului, care cere ca opinia copilului sa fie ascultata si luata in considerare", a afirmat presedintele executiv al Salvati Copiii Romania, Gabriela Alexandrescu.
Elevii au dreptul de a-si evalua profesorii de la clasa
Noul Statut al Elevului, in vigoare de la inceputul anului scolar, prevede ca elevii au dreptul sa ofere feedback profesorilor la finalul fiecarui an scolar. In document este prevazut si un
model-cadru pentru Fisa de feedback pe care elevii o pot completa pentru fiecare profesor de la clasa.
Fisa de feedback este anonima, deci elevul nu trebuie sa isi scrie numele pe ea. Trebuie insa sa noteze clasa in care invata, numele profesorului si disciplina pe care acesta o preda. Conform prevederilor din Statutul Elevului, profesorii vor fi evaluati cu note de la 1 la 5, iar rezultatele feedbackului vor fi discutate la inceputul anului scolar urmator, in vederea imbunatatirii activitatii de la clasa.
In Statutul Elevului se mai arata ca procedura prin care elevii pot oferi feedback profesorilor lor este stabilita de consiliul de administratie al unitatii de invatamant.