Totodata, mai bine de jumatate dintre ei (56,4%) sunt de parere ca este nevoie ca tezele să fie înlocuite cu instrumente de evaluare care să permită profesorului să ofere un feedback comprehensiv elevului, astfel încât să poată fi adoptate măsuri remediale de învățare.
Din pacate, cei mai multi dintre elevi spun ca nu au beneficiat de un plan individual de invatare, care sa cuprinda activitati remediale pe care trebuie sa le intreprinda impreuna cu profesorul la clasa si ca nici macar nu stiau ca pot solicita un astfel de instrument de sprijin.
Cei mai multi elevi vor o evaluare standardizata, cu subiect unic la nivel national
Intrebati cum si-ar dori sa fie evaluati la scoala, 57,4% dintre elevi au spus ca ar fi benefică introducerea unor evaluari standardizate, cu subiect unic la nivel naÈ›ional, la începutul, respectiv la sfârÈ™itul anului È™colar, care să fie utilizate pentru monitorizarea evoluÈ›iei elevilor È™i pentru identificarea unor măsuri de sprijin, în timp ce 42,6% susÈ›in contrariul.
In ceea ce priveste efectele evaluarii asupra starii psiho-emotionale a tinerilor, 93,9% dintre elevii care au participat la consultare afirma ca s au simtit presati de sistemul de evaluare, in timp ce doar 6,1% sustin contrariul.
Lipsurile actualului sistem de evaluare
Printre problemele pe care elevii le identifica zi de zi atunci cand vorbim de procesul de evaluare se numara presiunea de a obtine mereu nota 10, notele mici date de profesori ca mijloc de pedepsire a elevului si lucrarile date doar ca profesorul sa aiba note de pus in catalog.
„Consider ca in scoala se pune multa presiune pe elevi. Sunt de parere ca nu poti fi bun la toate si asta e problema. Pentru a fi considerat un elev bun, trebuie sa ai 10 pe linie. Nu toti elevii pot suporta aceasta presiune si ajung sa se desconsidere atat pe ei, cat si nivelul lor intelectual.”;
„Notele sunt folosite nu doar ca un mod de evaluare, ci si ca un mod de pedepsire a elevului daca are o opinie diferita, daca vorbeste cu colegul de banca etc.”;
„Sistemul actual de evaluare determina elevii sa considere importante doar notele. Majoritatea elevilor nu se gandesc la formarea de competente si cunostinte reale, ci se gandesc doar la cum sa ia o nota mai mare. La acest mod de gandire toxic la nivel individual, cat si la nivel de tara contribuie vorbele parintilor si ale profesorilor. Cel mai important lucru ce trebuie schimbat in sistem nu este modul in care se dau lucrarile sau cat de des se dau acestea, ci scopul lor”.
La consultarea lansata de Consiliul National al Elevilor au raspuns 16.172 de elevi din toata tara, 89,7% fiind scolarizati intr-o unitate de invatamant din mediul urban, in timp ce 10,3% din respondenti urmand cursurile unei scoli care isi desfasoara activitatea in mediul rural.
Schimbari importante pentru elevi in noul an scolar 2022 - 2023
Reprezentantii Consiliului National al Elevilor sustin pilotarea, la nivel de sistem, incepand cu anul scolar 2022-2023, a unor evaluari standardizate transdisciplinare (una la inceputul anului scolar, respective una la finalul anului scolar), prin care sa fie evaluata deprinderea competentelor-cheie prevazute de Legea educatiei nationale.
De asemenea, ei cer elaborarea, de catre Ministerul Educatiei si Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie, a unor ghiduri metodologice care sa sprijine cadrele didactice in elaborarea si utilizarea unor instrumente de evaluare moderne, care sa combine evaluarea cunostintelor elevilor cu abilitatea de a le aplica in diverse spete teoretice si aplicatii practice.
In plus, reprezentantii elevilor spun ca e nevoie ca
notele oferite la disciplinele precum sport sau desen sa fie inlocuite cu un set de calificative.
"Propunem inlocuirea notelor oferite la disciplinele aferente ariei curriculare Arte, respectiv la educatie fizica si sport (discipline prin care se pune accent pe aptitudinile elevilor) cu un set de calificative", se arata in
documentul CNE
Ministrul Educatiei, Sorin Cimpeanu, a anuntat ca modifica
structura anului scolar, incepand din toamna, in loc de semestre fiind introduse 5
module de invatare, care vor alterna cu cinci vacante. Tezele vor fi si ele eliminate si inlocuite cu evaluari standardizate ce vor fi ulterior stabilite.
— cursuri — de luni, 5 septembrie 2022, pana vineri, 21 octombrie 2022;
— vacanta — de sambata, 22 octombrie 2022, pana duminica, 30 octombrie 2022;
— cursuri — de luni, 31 octombrie 2022, pana joi, 22 decembrie 2022;
— vacanta — de vineri, 23 decembrie 2022, pana duminica, 8 ianuarie 2023;
— cursuri — de luni, 9 ianuarie 2023, pana vineri, 3 februarie 2023, respectiv vineri, 10 februarie 2023, sau vineri, 17 februarie 2023, la decizia inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti, dupa caz;
— vacanta — o saptamana, la decizia inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti, in perioada 6—26 februarie 2023;
— cursuri — de luni, 13 februarie 2023, respectiv luni, 20 februarie 2023, sau luni, 27 februarie 2023, la decizia inspectoratelor scolare judetene/al municipiului Bucuresti, dupa caz, pana joi, 6 aprilie 2023;
— vacanta — de vineri, 7 aprilie 2023, pana marti, 18 aprilie 2023;
— cursuri — de miercuri, 19 aprilie 2023, pana vineri, 16 iunie 2023;
— vacanta — de sambata, 17 iunie 2023, pana duminica, 3 septembrie 2023.
Prin exceptie de la prevederile privind durata anului scolar 2022 - 2023 se stabilesc urmatoarele:
- pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral si frecventa redusa, anul scolar are o durata de 34 de saptamani de cursuri si se incheie la data de 2 iunie 2023;
- pentru clasa a VIII-a, anul scolar are o durata de 35 de saptamani de cursuri si se incheie la data de 9 iunie 2023;
- pentru clasele din invatamantul liceal — filiera tehnologica, cu exceptia claselor prevazute la lit. a), pentru clasele din invatamantul postliceal, cu exceptia calificarilor din domeniul sanatate si asistenta pedagogica, si pentru clasele din invatamantul profesional, anul scolar are o durata de 37 de saptamani de cursuri si se incheie la data de 23 iunie 2023;
- pentru clasele din invatamantul postliceal, avand calificari din domeniul sanatate si asistenta pedagogica, durata cursurilor este cea stabilita prin planurile-cadru de invatamant in vigoare
Anul scolar 2022-2023: "Scoala altfel” si „Saptamana verde”
In ziua de 5 octombrie, de Ziua Internationala a Educatiei si in zilele nelucratoare/de sarbatoare legala prevazute de lege si de contractul colectiv de munca aplicabil nu se organizeaza cursuri.
Programul national „Scoala altfel” si Programul „Saptamana verde” se desfasoara in perioada 27 februarie — 16 iunie 2023, in intervale de cate 5 zile consecutive lucratoare, a caror planificare se afla la decizia unitatii de invatamant.
Derularea celor doua programe nu se planifica in acelasi interval de cursuri (modul de invatare).
Prin exceptie de la prevederile alin. (1), la clasele din invatamantul liceal — filiera tehnologica, din invatamantul profesional si din invatamantul postliceal, in perioadele dedicate programelor „Scoala altfel” si „Saptamana verde” se organizeaza activitati de instruire practica.
In situatia suspendarii cursurilor conform Regulamentului-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei si cercetarii nr. 5.447/2020, cu modificarile si completarile ulterioare, masurile privind parcurgerea integrala a programei scolare prin modalitati alternative stabilite de consiliul de administratie al unitatii de invatamant nu se dispun in perioada vacantelor scolare.