Conform documentului, Centrul National pentru Excelenta (CNE) are rol de organizare si coordonare metodologica, monitorizare si evaluare, dupa caz, a urmatoarelor activitati si servicii educationale:
a) coordonarea elaborarii strategiilor de identificare si de selectie a elevilor capabili de performante inalte, in vederea constituirii unor grupe de excelenta pe discipline, arii curriculare sau domenii stiintifice, artistice si tehnice;
b) monitorizarea initierii actiunilor de identificare si promovare a elevilor capabili de performante inalte;
c) elaborarea unor procedee si instrumente in vederea identificarii copiilor si tinerilor capabili de performante inalte;
d) coordonarea metodologica a centrelor judetene de excelenta/Centrului Municipiului Bucuresti pentru Excelenta si a unitatilor de invatamant, in cazul activitatilor de sprijin al elevilor capabili de performante inalte;
e) monitorizarea asigurarii constituirii, functionarii si pregatirii grupelor de excelenta;
f) oferirea de consultanta in elaborarea si asigurarea implementarii unor programe de parteneriat cu diverse institutii din tara si strainatate, cu organizatii neguvernamentale, cu comunitatea locala, in scopul imbunatatirii conditiilor si resurselor necesare sprijinirii participarii si implementarii activitatilor destinate elevilor capabili de performante inalte;
g) oferirea de consultanta in dezvoltarea programelor proprii de cercetare didactica si organizarea conferintelor care au ca tema activitatile specifice centrului de excelenta;
h) monitorizarea organizarii taberelor nationale de pregatire a elevilor capabili de performante inalte, pe discipline;
i) monitorizarea organizarii activitatii de pregatire a loturilor olimpice nationale, judetene/ale municipiului Bucuresti;
j) crearea de contexte pentru implicarea elevilor capabili de performante inalte in procese de reflectie asupra transformarilor si reformelor vizate in domeniile acestora de excelenta;
k) implicarea institutiilor de invatamant superior in organizarea programelor si demersurilor pe care centrele de excelenta le deruleaza in vederea sprijinirii elevilor capabili de performante inalte.
Centrul National pentru Excelenta este format din 15 membri, numiti pentru un mandat de 4 ani, persoane cu autoritate stiintifica si cu experienta profesionala recunoscute in domeniul educatiei, dupa cum urmeaza:
a) 2 reprezentanti ai directiilor de specialitate din Ministerul Educatiei;
b) 2 reprezentanti ai Centrului National de Politici si Evaluare in Educatie, dintre care unul reprezinta Unitatea de Cercetare in Educatie;
c) 1 reprezentant al caselor corpului didactic;
d) 1 reprezentant al Centrului National de Dezvoltare a Invatamantului Profesional si Tehnic;
e) 2 reprezentanti ai inspectoratelor scolare judetene/ Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti (ISJ/ISMB);
f) 1 reprezentant al Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP);
g) 1 reprezentant al Federatiei Sportului Scolar si Universitar;
h) 2 reprezentanti ai institutiilor de invatamant superior;
i) 3 reprezentanti ai asociatiilor profesionale cu atributii in domeniul invatamantului.
Conducerea CNE este asigurata de un presedinte si de un vicepresedinte, desemnati de catre ministrul educatiei dintre membrii CNE. Presedintele, vicepresedintele si membrii CNE sunt numiti, in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a prezentului regulament, prin ordin al ministrului educatiei, pentru o perioada de 4 ani scolari.
Documentul prevede si noile reguli pentru organizarea si functionarea centrelor judetene de excelenta, respectiv a Centrelor nationale de performanta pentru discipline sportive.
Noul Regulament prevede ca Centrul de excelenta organizeaza, monitorizeaza si evalueaza, dupa caz, la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, urmatoarele activitati si servicii educationale:
a) elaborarea strategiilor de identificare si de selectie a copiilor si tinerilor capabili de performante inalte in vederea constituirii unor grupe de performanta pe discipline, arii curriculare sau domenii stiintifice, artistice si tehnice, inclusiv pentru elevii care invata in limbile minoritatilor nationale;
b) initierea actiunilor de identificare si promovare a copiilor si tinerilor capabili de performante inalte;
c) asigurarea, anual, a constituirii, functionarii si pregatirii grupelor de excelenta;
d) elaborarea si asigurarea implementarii unor programe de parteneriat cu diverse institutii din tara si strainatate, cu organizatii neguvernamentale, cu comunitatea locala, in scopul imbunatatirii conditiilor si resurselor necesare educarii diferentiate a copiilor si tinerilor capabili de performante inalte;
e) dezvoltarea programelor proprii de cercetare didactica si organizarea conferintelor care au ca tema activitatile specifice centrului de excelenta;
f) organizarea, anual, a taberelor nationale de pregatire a copiilor si tinerilor capabili de performante inalte, pe discipline.
Identificarea copiilor si tinerilor capabili de performante inalte se face prin utilizarea unor procedee si instrumente diverse, precum: profiluri psihocomportamentale, studii de caz, ghiduri de nominalizare, desemnari facute de profesori si/sau de grupul de prieteni, chestionare, scrisori de intentie, teste psihologice de aptitudini scolare, individuale si colective, teste de inteligenta, teste de creativitate, teste de aptitudini speciale, analiza activitatii si a rezultatelor scolare, teste de evaluare la disciplina la care doresc sa participe la pregatire, interviuri, precum si alte procedee si instrumente elaborate de specialisti.
Identificarea elevilor capabili de performante inalte, care vor urma programele de pregatire din centrul de excelenta,
se poate realiza incepand cu nivelul de varsta specific clasei a III-a.