Potrivit Regulamentului, etapele pentru infiintarea unor grupe/clase/structuri de invatamant alternativ in cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar sunt urmatoarele:
a) exprimarea in scris a optiunii parintilor/tutorilor legal instituiti;
b) asigurarea cadrelor didactice abilitate pentru alternativa educationala solicitata, a caror formare este recunoscuta de catre asociatiile /fundatiile/ federatiile/ centrele / planurile care gestioneaza pluralismul educational la nivel national;
c) acordarea avizului de catre consiliul de administratie al unitatii de invatamant;
d) obtinerea avizului C.N.A.E.;
e) aprobarea grupei/clasei/structurii de catre consiliul de administratie al inspectoratelor scolare, prin cuprinderea acestora in proiectul planului de scolarizare pentru invatamantul preuniversitar.
Planurile-cadru si programele scolare sunt elaborate, sub forma de proiect, de reprezentantii alternativelor educationale, sunt avizate de C.N.A.E./Centrul National pentru Politici si Evaluare in Educatie (C.N.P.E.E.)/institutiile responsabile pentru elaborarea curriculumului national si sunt aprobate de Ministerul Educatiei.
REGULAMENT de organizare si functionare a invatamantului preuniversitar alternativ
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — Prezentul regulament defineste locul si rolul alternativelor educationale in sistemul de invatamant din Romania si stabileste cadrul juridic si institutional necesar promovarii si dezvoltarii pluralismului educational romanesc.
Art. 2. — (1) In invatamantul preuniversitar sunt recunoscute urmatoarele alternative educationale: Freinet, Montessori, Pedagogia curativa, Planul Jena, Step by Step, Waldorf.
(2) In conditiile legii, cu respectarea prevederilor prezentului regulament, se pot organiza si pot functiona alternative educationale, altele decat cele mentionate la alin. (1).
(3) Invatamantul preuniversitar alternativ autorizat /acreditat se integreaza in sistemul national de invatamant si isi desfasoara activitatea in baza regulamentelor proprii ale alternativelor educationale, avizate de Comisia Nationala pentru Alternative Educationale (C.N.A.E.) si aprobate de Ministerul Educatiei (M.E.), la propunerea Agentiei Romane de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP).
(4) Oferta educationala a alternativelor educationale respecta cerintele de tratare diferentiata a copiilor si tinerilor. Pluralismul educational promoveaza libertatea de optiune a beneficiarilor primari si secundari ai educatiei.
(5) M.E. sustine extinderea si integrarea invatamantului preuniversitar alternativ in sistemul national de invatamant, cu respectarea autonomiei organizatorice si functionale a acestuia, in conformitate cu specificul fiecarei alternative educationale.
Art. 3. — Invatamantul preuniversitar alternativ se organizeaza cu grupe/clase/structuri/unitati de invatamant alternativ, de stat sau particulare.
Art. 4. — Alternativele educationale recunosc si respecta principiile care guverneaza invatamantul preuniversitar, asa cum sunt ele formulate la art. 3 din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 5. — In invatamantul preuniversitar alternativ sunt interzise activitatile care incalca normele de moralitate si orice activitati care pot pune in pericol sanatatea si integritatea fizica sau psihica a copiilor si a tinerilor, respectiv a personalului didactic, didactic auxiliar si nedidactic, precum si activitatile de natura politica si prozelitismul religios.
Art. 6. — Unitatile de invatamant preuniversitar alternativ particular sunt unitati libere, deschise, autonome, din punct de vedere atat organizatoric, cat si economico-financiar, avand drept fundament proprietatea privata, garantata de Constitutia Romaniei, republicata.
Art. 7. — Unitatile de invatamant preuniversitar alternativ particular sunt organizate si functioneaza pe principiul nonprofit.
Art. 8. — Invatamantul preuniversitar alternativ se desfasoara in limba romana. In conditiile legii, se pot organiza grupe/clase/structuri de invatamant preuniversitar alternativ in limbile minoritatilor sau in limbi de circulatie internationala.
CAPITOLUL II
Infiintarea grupelor/claselor/structurilor/unitatilor de invatamant preuniversitar alternativ
Art. 9. — Initiativa infiintarii grupelor /claselor /structurilor/ unitatilor de invatamant preuniversitar alternativ se concretizeaza prin depunerea de catre unitatea scolara si/sau de catre organizatia interesata a documentatiei necesare autorizarii, potrivit legislatiei in vigoare. Documentatia este insotita de avizul C.N.A.E., care certifica respectarea de catre initiator a conditiilor necesare pentru functionarea ca alternativa educationala.
Art. 10. — Unitatile de invatamant preuniversitar alternativ de stat si particulare, precum si grupele /clasele/structurile integrate in unitati de stat sau particulare se supun acreditarii, conform legii.
Art. 11. — Unitatile de invatamant preuniversitar alternativ dobandesc personalitate juridica in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 12. — Infiintarea de grupe/clase/structuri de invatamant alternativ in cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar se realizeaza cu parcurgerea urmatoarelor etape:
a) exprimarea in scris a optiunii parintilor/tutorilor legal instituiti;
b) asigurarea cadrelor didactice abilitate pentru alternativa educationala solicitata, a caror formare este recunoscuta de catre asociatiile /fundatiile /federatiile /centrele /planurile care gestioneaza pluralismul educational la nivel national;
c) acordarea avizului de catre consiliul de administratie al unitatii de invatamant;
d) obtinerea avizului C.N.A.E.;
e) aprobarea grupei/clasei/structurii de catre consiliul de administratie al inspectoratelor scolare, prin cuprinderea acestora in proiectul planului de scolarizare pentru invatamantul preuniversitar.
Art. 13. — Unitatea scolara si/sau organizatia interesata asigura, la infiintarea grupelor /claselor /structurilor/unitatilor de invatamant alternativ, dotarea minima specifica, prevazuta in regulamentul de organizare si functionare a fiecarei alternative educationale.
CAPITOLUL III
Reteaua scolara
Art. 14. — Reteaua scolara de invatamant preuniversitar alternativ cuprinde totalitatea unitatilor de invatamant alternativ de stat si particulare, grupele, clasele, structurile integrate in unitati scolare de stat si particulare, acreditate sau autorizate provizoriu.
Art. 15. — Invatamantul preuniversitar alternativ de stat si particular este organizat pe niveluri, in concordanta cu particularitatile de varsta si individuale ale beneficiarilor primari, asigurandu-se caracterul deschis al sistemului de invatamant, dar si diferentierea specifica, in conformitate cu regulamentul de organizare si functionare a fiecarei alternative educationale.
Art. 16. — Unitatea scolara si/sau organizatia interesata solicita, la infiintarea claselor/structurilor/unitatilor de invatamant alternativ liceal, functionarea acestora in filierele si profilurile prevazute la art. 33 alin. (2) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 17. Asociatiile/Fundatiile/Federatiile/Centrele/Planurile care gestioneaza pluralismul educational la nivel national impreuna cu unitatile de invatamant preuniversitar alternativ de stat si particulare si autoritatile administratiei publice locale pot infiinta consortii scolare, conform legislatiei in vigoare.
CAPITOLUL IV
Autonomia organizatorica si functionala
Art. 18. — Grupele/Clasele/Structurile/Unitatile de invatamant preuniversitar alternativ dispun de autonomie organizatorica si functionala, in conformitate cu specificul alternativei.
Art. 19. — (1) Planurile-cadru si programele scolare sunt elaborate, sub forma de proiect, de reprezentantii alternativelor educationale, sunt avizate de C.N.A.E./Centrul National pentru Politici si Evaluare in Educatie (C.N.P.E.E.)/institutiile responsabile pentru elaborarea curriculumului national si sunt aprobate de M.E.
(2) Grupele/Clasele/Structurile/Unitatile de invatamant alternativ pot utiliza curriculumul national, cu avizul C.N.A.E si aprobarea M.E.
Art. 20. — (1) Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (A.R.A.C.I.P.), la propunerea C.N.A.E., formeaza experti in evaluarea externa a alternativelor educationale, care participa la autorizarea/acreditarea/ evaluarea invatamantului preuniversitar alternativ de stat si particular.
(2) Metodologia de autorizare, acreditare si evaluare periodica a unitatilor de invatamant preuniversitar alternativ este elaborata de A.R.A.C.I.P., avizata de C.N.A.E. si aprobata de M.E., prin ordin al ministrului educatiei.
CAPITOLUL V
Autonomia economico-financiara a unitatilor de invatamant preuniversitar alternativ particulare. Caracterul nonprofit al activitatii
Art. 21. — (1) Statul asigura finantarea de baza pentru toti anteprescolarii, prescolarii si elevii din invatamantul alternativ nivel educatie timpurie, invatamant primar, gimnazial, liceal de stat si particular acreditat, precum si pentru invatamantul profesional de stat si particular acreditat. Finantarea de baza se face in limitele costului standard per anteprescolar/prescolar/ elev, conform metodologiei elaborate de M.E.
(2) Finantarea complementara si finantarea suplimentara a unitatilor de invatamant preuniversitar alternativ se asigura conform Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Finantarea de baza si finantarea complementara se realizeaza pe baza contractului de management, incheiat conform prevederilor art. 141 din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) In invatamantul preuniversitar alternativ particular, taxele de scolarizare se stabilesc de consiliul de administratie al fiecarei unitati de invatamant, in conditiile legii.
Art. 22. — Consiliul de administratie al unitatilor de invatamant preuniversitar alternativ particulare, cu consultarea persoanei juridice fondatoare, stabileste anual bugetul de venituri si cheltuieli pentru a asigura functionarea unitatii scolare, in conformitate cu prevederile legale.
Art. 23. — Pentru finantarea invatamantului preuniversitar alternativ particular, furnizorul de educatie poate derula si alte activitati aducatoare de venituri, in conditiile legii si in conformitate cu prevederile statutului asociatiilor/fundatiilor/ federatiilor/centrelor/planurilor care gestioneaza pluralismul educational.
Art. 24. — Consiliile judetene/Consiliile locale pot aloca, prin hotarari proprii, fonduri in vederea finantarii organizatiilor neguvernamentale care sunt declarate de utilitate publica si care organizeaza activitate in cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar alternativ particulare.
Art. 25. — Unitatile de invatamant preuniversitar alternativ particulare acreditate sunt sprijinite de catre stat, in conditiile prevazute la art. 27 alin. (5) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 26. — Documentele specifice managementului economico-financiar al unitatii de invatamant preuniversitar alternativ particulare reflecta politicile proprii, iar implementarea lor se face potrivit prevederilor legale si in conformitate cu hotararile consiliului de administratie, in vederea asigurarii autonomiei unitatii de invatamant si a garantarii asigurarii calitatii in educatie.
Art. 27. — Desfiintarea, dizolvarea sau lichidarea unitatilor de invatamant preuniversitar alternativ particulare se face in conditiile legii sau din initiativa consiliului de administratie al unitatii de invatamant alternativ. In caz de desfiintare, dizolvare sau lichidare, patrimoniul initial revine entitatilor fondatoare. In situatia in care propunerea de desfiintare vine din partea consiliului de administratie al unitatii de invatamant alternativ este necesar sa existe si acordul fondatorului.
CAPITOLUL VI
Managementul unitatilor de invatamant
Art. 28. — Conducerea unitatii de invatamant preuniversitar alternativ de stat si particulare se exercita conform prevederilor Metodologiei de organizare si functionare a consiliului de administratie al unitatilor de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica si ale Regulamentului de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar (R.O.F.U.I.P.) si cu respectarea elementelor specifice fiecarei alternative educationale.
Art. 29. — In unitatile de invatamant de stat in care functioneaza clase/grupe de invatamant preuniversitar alternativ, acestea sunt reprezentate, proportional cu numarul de anteprescolari/prescolari/elevi, in consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
Art. 30. — (1) In invatamantul preuniversitar alternativ particular, componenta consiliului de administratie include reprezentanti ai fondatorilor. Conducerea consiliului de administratie este asigurata de persoana desemnata de fondatori.
(2) Directorii unitatilor de invatamant preuniversitar alternativ particulare sunt numiti de conducerea persoanei juridice fondatoare, cu respectarea criteriilor de competenta. Actul de numire se aduce la cunostinta inspectoratului scolar pe raza caruia isi desfasoara activitatea unitatea respectiva.
CAPITOLUL VII
Beneficiari primari ai invatamantului preuniversitar
Art. 31. — Transferul anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor in si din invatamantul preuniversitar alternativ de stat si particular se realizeaza cu respectarea prevederilor R.O.F.U.I.P.
Art. 32. — La constituirea formatiunilor de studiu se tine cont de specificul alternativelor educationale, conform prevederilor regulamentului de organizare si functionare a fiecarei alternative educationale, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 33. — (1) Unitatile de invatamant preuniversitar alternativ de stat si particulare au obligatia sa incheie cu parintii, in momentul inscrierii copiilor/elevilor, un contract educational.
(2) Nerespectarea prevederilor contractului educational-tip de catre unitatea de invatamant este sanctionata de inspectoratul scolar, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 34. — In elaborarea programelor scolare pentru disciplinele/domeniile de studiu, respectiv modulele de pregatire optionale, sunt consultate si structurile asociative ale parintilor, precum si ale reprezentantilor comunitatii locale si, dupa caz, ale operatorilor economici.
Art. 35. — Evaluarea elevilor din invatamantul preuniversitar alternativ se face in conformitate cu prevederile regulamentului de organizare si functionare a alternativei educationale, cu respectarea prevederilor legale.
CAPITOLUL VIII
Recrutarea/Selectia/Formarea continua a personalului din invatamantul preuniversitar alternativ
Art. 36. — Pentru ocuparea unui post in invatamantul preuniversitar alternativ cadrele didactice trebuie sa faca dovada formarii prin programe, cursuri, stagii depregatire/perfectionare organizate in tara si/sau in strainatate in domeniul pedagogiei alternativei educationale. Documentele care atesta formarea cadrelor didactice in domeniul fiecarei alternative educationale sunt stabilite de catre structurile de conducere ale acestora.
Art. 37. — Personalul didactic din invatamantul preuniversitar alternativ are obligatia de a participa la programe de formare continua, in conformitate cu specificul alternativelor educationale si cu reglementarile in vigoare.
CAPITOLUL IX
Evaluarea unitatilor de invatamant preuniversitar alternativ
Art. 38. — Unitatile de invatamant preuniversitar alternativ de stat si particulare sunt indrumate, controlate si evaluate de catre inspectoratele scolare si M.E., in baza Regulamentului de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar, in prezenta unor observatori stabiliti de C.N.A.E., cu respectarea prevederilor regulamentului de organizare si functionare a fiecarei alternative educationale.
Art. 39. — Daca nu obtin acreditarea in termenul legal, grupele/clasele de invatamant preuniversitar alternativ care functioneaza in unitati de invatamant preuniversitar de stat sau particulare pierd dreptul de a functiona.
Art. 40. — (1) Evaluarea calitatii invatamantului preuniversitar alternativ consta in examinarea multicriteriala a masurii in care o alternativa educationala si programele acesteia indeplinesc standardele nationale si standardele de referinta.
(2) Standardele nationale si standardele de referinta sunt adaptate la specificul alternativelor educationale, conform metodologiei prevazute la art. 20 alin. (2).
Art. 41. — In cazul grupelor/claselor/structurilor de invatamant preuniversitar alternativ care functioneaza intr-o unitate de invatamant traditional, din comisia de evaluare si de asigurare a calitatii fac parte in mod obligatoriu si 1—2 cadre didactice care reprezinta alternativa/alternativele educationala(e), in functie de ponderea lor in scoala.
Art. 42. — Beneficiarii primari din grupele/clasele/structurile/ unitatile cu invatamant preuniversitar alternativ care isi inceteaza activitatea se transfera la alte unitati de invatamant preuniversitar de stat sau particulare, in conformitate cu reglementarile in vigoare.
CAPITOLUL X
Documente scolare si recunoasterea studiilor in invatamantul preuniversitar alternativ
Art. 43. — (1) Studiile efectuate de catre prescolari/elevi ingrupe/clase/structuri/unitati de invatamant preuniversitar alternativ care functioneaza legal sunt recunoscute.
(2) Anteprescolarii/Prescolarii/Elevii din grupele/clasele/ structurile/unitatile de invatamant preuniversitar alternativ au dreptul sa se transfere in conditiile prevazute de R.O.F.U.I.P.
(3) Elevii din invatamantul preuniversitar alternativ au obligatia de a participa la examenele si evaluarile nationale.
Art. 44. — Unitatile de invatamant preuniversitar alternativ de stat si particulare procura, detin si folosesc sigilii, conform reglementarilor stabilite prin ordin al ministrului educatiei.
Art. 45. — (1) Regimul actelor de studii elaborate de unitatile de invatamant preuniversitar alternativ de stat si particulare este identic cu cel al unitatilor din sistemul national de invatamant, cu respectarea unor prevederi specifice, continute in regulamentul de organizare si functionare a fiecarei alternative educationale.
(2) Actele de studii se procura, se completeaza si se elibereaza de unitatile de invatamant preuniversitar alternativ, iar evidenta acestora se tine in conformitate cu prevederile Regulamentului privind regimul actelor de studii si al documentelor scolare gestionate de unitatile de invatamant preuniversitar.
CAPITOLUL XI
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 46. — Asociatiile/Fundatiile/Federatiile/Centrele/Planurile care gestioneaza pluralismul educational la nivel national pot incheia acorduri, conventii de colaborare si parteneriate cu M.E.
Art. 47. — Asociatiile/Fundatiile/Federatiile/Centrele/Planurile care gestioneaza pluralismul educational la nivel national pot dezvolta relatii, parteneriate, proiecte cu institutii, asociatii si alte organisme legal constituite, interne si internationale, direct sau prin intermediul C.N.A.E.
Art. 48. — Activitatea din invatamantul preuniversitar alternativ este coordonata de C.N.A.E., in structura tripartita [reprezentanti ai M.E./inspectoratului scolar, ai asociatiilor/ fundatiilor/federatiilor/centrelor/planurilor, ai Centrului National de Politici si Evaluare in Educatie (C.N.P.E.E.)/mediului academic], care isi desfasoara activitatea in baza unui regulament de organizare si functionare aprobat de secretarul de stat care coordoneaza activitatea din invatamantul preuniversitar.
Art. 49. — Pentru toate situatiile care privesc activitatea din invatamantul alternativ preuniversitar de stat si particular si pentru care prezentul regulament nu contine reglementari specifice se aplica prevederile R.O.F.U.I.P.
Art. 50. — In cuprinsul prezentei metodologii, incepand cu data reorganizarii institutiilor subordonate Ministerului Educatiei, denumirea „Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar (ARACIP)” se va citi „Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii si Inspectie in Invatamantul Preuniversitar (ARACIIP)”, denumirea „inspectorat scolar judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti (ISJ/ISMB)” se va citi „directiile judetene de invatamant preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar (DJIP/DMBIP)”, denumirea „Centrul National de Politici si Evaluare in Educatie (C.N.P.E.E.)” se va citi „Centrul National pentru Curriculum si Evaluare (C.N.C.E.)”.