Convocarea sedintei in care sunt alesi membrii comitetului de parinti trebuie facuta in primele 15 zile de la inceputul anului scolar. Comitetul de parinti pe grupa/clasa se compune din 3 persoane: un presedinte si 2 membri. Alegerea acestora se face prin majoritate simpla a voturilor, in fiecare an, de regula la prima sedinta cu parintii din anul scolar respectiv.
Responsabilitati Comitetul de parinti
Responsabilitatile comitetului de parinti, respectiv atributiile presedintelui comitetului de parinti, sunt prevazute in Regulamentul-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar (ROFUIP), intrat in vigoare de la 1 septembrie, la Art 162-165.
Printre cele mai importante remarcam:
- pune in practica deciziile luate de catre adunarea generala a parintilor/reprezentantilor legali beneficiarilor primari clasei. Deciziile se iau cu majoritatea simpla a voturilor parintilor/reprezentantilor legali;
- sustine organizarea si desfasurarea de proiecte, programe si activitati educative extrascolare la nivelul grupei/clasei si al unitatii de invatamant;
- poate sustine activitatile dedicate intretinerii, dezvoltarii si modernizarii bazei materiale a grupei/clasei si a unitatii de invatamant prin actiuni de voluntariat;
- se implica in asigurarea securitatii copiilor/beneficiarilor primari in cadrul activitatilor educative, extrascolare si extracurriculare.
...vezi AICI modele de subiecte pentru Evaluarea Nationala 2025 de la clasa a II-a si pana la clasa a VIII-a<<
Model tabel pentru Comitetul de parinti al clasei
Prevederile din ROFUIP cu privire la Comitetul de parinti al clasei
"ART. 162
(1) In unitatile de invatamant, la nivelul fiecarei grupe/clase, se infiinteaza si functioneaza comitetul de parinti.
(2) Comitetul de parinti se alege, prin majoritate simpla a voturilor, in fiecare an, in adunarea generala a parintilor/reprezentantilor legali, convocata de educatoare /invatator /institutor/profesorul pentru invatamantul prescolar sau primar/profesorul diriginte care prezideaza sedinta.
(3) Convocarea adunarii generale pentru alegerea comitetului de parinti are loc in primele 15 zile calendaristice de la inceperea cursurilor anului scolar.
(4) Comitetul de parinti pe grupa/clasa se compune din 3 persoane: un presedinte si 2 membri. In prima sedinta dupa alegere, membrii comitetului decid responsabilitatile fiecaruia, pe care le comunica educatorului/educatoarei/profesorului pentru educatie timpurie/profesorului pentru invatamant prescolar/profesorului pentru invatamant primar/profesorului diriginte.
(5) Comitetul de parinti pe grupa/clasa reprezinta interesele parintilor sau ale reprezentantilor legali ai beneficiarilor primari ai clasei in adunarea generala a parintilor /reprezentantilor legali, in consiliul profesoral, in consiliul clasei si in relatiile cu echipa manageriala.
ART. 163
Comitetul de parinti pe grupa/clasa are urmatoarele atributii:
a) pune in practica deciziile luate de catre adunarea generala a parintilor/reprezentantilor legali beneficiarilor primari clasei. Deciziile se iau cu majoritatea simpla a voturilor parintilor/reprezentantilor legali;
b) sustine organizarea si desfasurarea de proiecte, programe si activitati educative extrascolare la nivelul grupei/clasei si al unitatii de invatamant;
c) sustine organizarea si desfasurarea de programe de prevenire si combatere a violentei, de asigurare a sigurantei si securitatii, de combatere a discriminarii si de reducere a absenteismului in mediul scolar;
d) poate sustine activitatile dedicate intretinerii, dezvoltarii si modernizarii bazei materiale a grupei/clasei si a unitatii de invatamant prin actiuni de voluntariat;
e) sprijina conducerea unitatii de invatamant si educatorul /educatoarea /profesorul pentru educatie timpurie /invatatorul / institutorul /profesorul pentru invatamant anteprescolar /prescolar /primar/profesorul diriginte si se implica activ in intretinerea, dezvoltarea si modernizarea bazei materiale a grupei/clasei si a unitatii de invatamant, conform hotararii adunarii generale;
f) sustine organizarea si desfasurarea de activitati de consiliere si orientare socioprofesionale;
g) se implica in asigurarea securitatii copiilor/beneficiarilor primari in cadrul activitatilor educative, extrascolare si extracurriculare.
ART. 164
ART. 165
(1) In baza hotararii adunarii generale, comitetul de parinti poate decide sa sustina, inclusiv financiar prin asociatia de parinti cu personalitate juridica, cu respectarea prevederilor legale in domeniul financiar, intretinerea, dezvoltarea si modernizarea bazei materiale a unitatii de invatamant si a grupei/clasei. Hotararea comitetului de parinti nu este obligatorie.
(2) Sponsorizarea unei grupe/clase de catre un operator economic /persoane fizice se face cunoscuta comitetului de parinti. Sponsorizarea nu atrage dupa sine drepturi suplimentare pentru copii /elevi /parinti sau reprezentanti legali.
(3) Este interzisa si constituie abatere disciplinara implicarea copiilor/beneficiarilor primari sau a personalului din unitatea de invatamant in strangerea si/sau gestionarea fondurilor".
Comitetul de parinti vs. Comitetul de parinti pe scoala
Parintii au un rol extrem de important in viata scolii, iar implicarea lor se reflecta prin structuri precum comitetul de parinti de la nivelul clasei, precum si cel de la nivelul scolii. Mai intai trebuie subliniat ca reprezentarea parintilor la nivelul scolii se face prin Consiliul reprezentativ al parintilor, care este compus din presedintii comitetelor de parinti de la nivelul claselor sau grupelor.
Spre deosebire de Comitetul de parinti, Consiliul reprezentativ al parintilor colaboreaza indeaproape cu conducerea unitatii de invatamant pentru a sprijini initiativele care contribuie la imbunatatirea calitatii educatiei.
Consiliul parintilor este o structura fara personalitate juridica a carei activitate este reglementata printr-un regulament adoptat prin hotararea adunarii generale a presedintilor comitetelor de parinti pe grupa/clasa din unitatea de invatamant, care nu are patrimoniu, nu are buget de venituri si cheltuieli, nu are dreptul de a colecta cotizatii, donatii si a primi finantari de orice fel de la persoane fizice sau juridice. Se poate implica in activitatile unitatii de invatamant prin actiuni cu caracter logistic - voluntariat.
Responsabilitatile Consiliului reprezentativ al parintilor sunt:
a) propune unitatilor de invatamant discipline si domenii care sa se studieze prin curriculumul la decizia elevului din oferta scolii, inclusiv din oferta nationala;
b) sprijina parteneriatele educationale intre unitatile de invatamant si institutiile/organizatiile cu rol educativ din comunitatea locala;
c) sustine unitatile de invatamant in derularea programelor de prevenire si de combatere a absenteismului si a violentei in mediul scolar;
d) promoveaza imaginea unitatii de invatamant in comunitatea locala;
e) se ocupa de conservarea, promovarea si cunoasterea traditiilor culturale specifice minoritatilor in plan local, de dezvoltarea multiculturalitatii si a dialogului cultural;
f) sustine unitatea de invatamant in organizarea si desfasurarea tuturor activitatilor;
g) sustine conducerea unitatii de invatamant in organizarea si in desfasurarea consultatiilor cu parintii sau reprezentantii legali, pe teme educationale;
h) colaboreaza cu institutiile publice de asistenta sociala/educationala specializata, directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului, cu organele de autoritate tutelara sau cu organizatiile nonguvernamentale cu atributii in acest sens, in vederea solutionarii situatiei beneficiarilor primari care au nevoie de ocrotire;
i) sustine unitatea de invatamant in activitatea de consiliere si orientare socioprofesionala sau de integrare sociala a absolventilor;
j) propune masuri pentru scolarizarea beneficiarilor primari din invatamantul obligatoriu si incadrarea in munca a absolventilor;
k) se implica direct in implementarea activitatilor din cadrul parteneriatelor ce se deruleaza in unitatea de invatamant, la solicitarea cadrelor didactice;
l) sprijina conducerea unitatii de invatamant in asigurarea sanatatii si securitatii beneficiarilor primari;
m) are initiative si se implica in imbunatatirea calitatii vietii copiilor/beneficiarilor primari, in buna desfasurare a activitatii in internate si in cantine;
n) sustine conducerea unitatii de invatamant in organizarea si desfasurarea programului „Scoala dupa scoala”.