De precizat este ca din noul regulament au disparut reglementarile legislative privind analizarea sesizarilor legate de existenta plagiatului si conditiile pentru retragerea titlului de doctor.
Atributiile CNATDCU
Conform noului Regulament, atributiile CNATDCU sunt urmatoarele:
"a) propune standardele minimale nationale necesare si obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferentiar si profesor din invatamantul superior, a atestatului de abilitare, precum si a diplomei de doctor. Aceste standarde se aproba prin ordin al ministrului educatiei, la propunerea CNATDCU;
b) analizeaza procedura administrativa desfasurata la nivelul institutiei de invatamant superior privind acordarea atestatului de abilitare;
c) analizeaza procedura administrativa desfasurata la nivelul institutiei de invatamant superior privind acordarea diplomei de doctor;
d) analizeaza dosarele privind recunoasterea diplomelor de doctor obtinute in strainatate;
e) verifica, pe baza unei sesizari sau a unui plan de verificare, respectarea standardelor minimale si a procedurii administrative in cazul concursurilor pentru ocuparea posturilor de conferentiar si profesor din invatamantul superior, precum si a acordarii atestatului de abilitare, finalizate cu cel mult 3 ani inainte de sesizare sau de decizia de efectuare a verificarii;
f) prezinta anual Ministerului Educatiei un raport privind activitatile desfasurate si propunerile de masuri de imbunatatire;
g) elaboreaza Ghidul national privind redactarea tezelor de doctorat;
h) se pronunta asupra contestatiilor formulate impotriva hotararilor comisiilor de etica universitara din cadrul institutiilor de invatamant superior, pentru solutionarea sesizarilor privind abaterile de la normele de etica si deontologie universitara in obtinerea documentelor si titlurilor universitare;
i) propune ministrului educatiei, pe baza unui raport intocmit ca urmare a constatarii abaterilor de la normele de etica si deontologie universitara, aplicarea uneia sau a mai multora dintre masurile prevazute la art. 174 din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare;
j) elaboreaza Regulamentul de ordine interioara;
k) alte atributii stabilite conform legii."
Cine poate fi membru CNATDCU
Membrii CNATDCU sunt personalitati de prestigiu academic si stiintific, cultural si moral, recunoscute pe plan national/international, numite prin ordin al ministrului educatiei pentru un mandat de 4 ani.
Pot fi membri ai CNATDCU cadre didactice, avand cel putin functia didactica de conferentiar ori echivalenta obtinuta in strainatate, membri ai Academiei Romane si ai unor institutii de cultura, care detin atestatul de abilitare si/sau calitatea de conducator de doctorat.Misiunea membrilor CNATDCU este aceea de a sprijini ME in exercitarea atributiilor in interesul intregului sistem de invatamant superior.
Principiile care stau la baza selectiei membrilor CNATDCU sunt urmatoarele:
a) asigurarea transparentei;
b) evitarea incompatibilitatilor si a conflictelor de interese, inclusiv a imixtiunii factorului politic;
c) asigurarea reprezentativitatii profesionale si institutionale.
In noul Regulament se arata ca, in cadrul activitatii desfasurate, membrii CNATDCU respecta reglementarile legale in vigoare privind incompatibilitatile si conflictele de interese. Membrii CNATDCU care se afla in situatie de conflict de interese notifica acest fapt presedintelui CNATDCU sau presedintelui comisiei de specialitate, dupa caz, si nu iau parte la evaluare sau la adoptarea deciziei prin vot.
Astfel, se afla in situatia de conflict de interese, persoana implicata in procedura de evaluare, in situatia existentei unui interes personal, in cazurile in care:
a) este sot, afin ori ruda pana la gradul al II-lea cu persoana al carei dosar este evaluat, inclusiv cu conducatorul de doctorat, dupa caz;
b) participa in calitatea de membru CNATDCU la analizarea unei situatii care are legatura cu institutia din care face parte ca membru al comunitatii universitare;
c) a beneficiat in ultimii 3 ani anteriori evaluarii ori beneficiaza in prezent de foloase de orice natura din partea persoanei evaluate, incluziv a conducatorului de doctorat, dupa caz.
Totodata, proiectul de Regulament prevede ca activitatea CNATDCU este coordonata de directia generala care gestioneaza invatamantul superior din cadrul Ministerului Educatiei, iar resursele materiale si financiare necesare functionarii institutiei sunt asigurate de catre ME.
Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei Nationale de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) [PROIECT]