Lucrarea ”Evaluare Nationala clasa a VIII-a (Modele de texte pentru nota 10)” pune la dispozitia elevilor tot bagajul de cunostinte necesar pentru nota 10 la examenul de Evaluare.
Aici va gasi modele de texte elaborate conform programei scolare in vigoare, care vizeaza redactarea eficienta de:
* texte narative pe diverse teme/continuarea unui text dat/dezvoltarea unui text cu incheiere precizata/povestirea unei experiente traite/relatarea unei intamplari la care a fost martor;
* texte descriptive - descrierea unui personaj din perspective diferite (subiectiv/obietiv), descrierea (stiintifica/literara) a unui peisaj;
* texte argumentative logic si coerent in diverse situatii date - despre o afirmatie, despre comportamentul unui personaj, despre o intamplare;
* texte reflexive - deprinderea capacitatii de exprimare a unei trairi/stari emotional/sentiment;
* texte functionale - scrisoarea, e-mailul.
Prin parcurgerea textelor din lucrare, copilul va fi in stare sa raspunda integral si corect cerintelor, sa emita idei personale, argumentate, sa incadreze corect textele la prima vedere si, poate cel mai important, sa se exprime corect literar. Pe scurt ..am putea spune ca este exact ceea ce iti doresti si tu pentru copilul tau, corect?
____________________________________
Excelenta culegerea! Foarte bine structurata si completa! Cu explicatii pentru fiecare tip text in parte! Foarte utila pentru pregatirea examenului! Ii acord nota maxima! O recomand colegelor mele, am gasit exact ce doream.
Marina V., Arad
Cu ajutorul acestor exemple, copilul isi poate face o idee clara despre felul in care trebuie sa rezolve o astfel de tema atunci cand o intalneste pe foaia de examen.Totul devine mai usor cu astfel de exemple rezolvate!
Lazar A., Bucuresti
____________________________________
Caracterizarea personajului model clasa 8
Model de text si rezolvarea propusa din lucrarea ”Evaluare Nationala clasa a VIII-a (Modele de texte pentru nota 10)”
TEXT LA PRIMA VEDERE:
N-am putea spune insa adevarul intreg daca n-am destainui, de la bun inceput, ca elevul pe care mos Timofte il iubea cel mai mult, primul dintre favoritii lui, era un prichindel dintr-a cincea, un smecher fara seaman in toata scoala, poate chiar in istoria scolii, dar caruia batranul nu-i aratase niciodata pe fata dragostea. Mai degraba il mustruluia pentru nazbatiile si sotiile sale; niciodata nu-l alintase, nici macar in gluma, cum facea cu ceilalti elevi la care tinea. Daca in cei cincizeci de ani de slujba mos Timofte n-ar mai fi intalnit un caz asemanator, daca nu i s-ar mai fi intamplat, cu vreo treizeci si cinci de ani in urma, sa-i ticaie inima pentru un pusti nebunatic, care la fiecare pas facea o nazdravanie, care in fiecare fraza rostita strecura un ghimpe si care acum era unul dintre oamenii de mare faima ai tarii, e mai mult ca sigur ca prichindelul cel smecher, blond si ciufulit, ar fi intrat in gloata nesuferitilor.
Dar cum mosneagul avea o memorie precisa a cazurilor si un simt al comparatiei si previziunii care nu dadea gres, s-a lasat cu buna stiinta subjugat de aparitia vesela si cuceritoare a lui Tic, trecandu-l in randul favoritilor. Adica i-a acordat in sinea lui un mare viitor. Tic n-avea insa de unde sa stie aceasta si de cate ori trecea pe langa mos Timofte, daca nu-si ducea mana la nas pentru a flutura din degete, atunci tragea dupa sine un dulau imaginar, prins de un lant gros, pe care-l intreba chiar in clipa cand trecea prin fata gheretei batranului paznic: – Cutu, cutu, Tingulica, ia spune-mi din coada cat e ceasul?!... Elevii cei mici radeau de se prapadeau, mos Timofte se incrunta si ameninta teribil cu degetul, dar Tic, nedumerit, facea sfortari cumplite (hm!) pentru a afla cauza veseliei din jur. Intr-atata se obisnuise Tic cu aceasta sotie nevinovata, incat inscenase o a doua ceremonie de botez, adaugand numele de Tingulica lui Tombi, catelul lui credincios pe care voia sa-l faca celebru. Se chinuia ca un drac sa-l invete diviziunea timpului si citirea orelor dupa mersul soarelui. Dar pentru ca noul nume sa nu ramana o simpla adaugire, sortita unei uitari timpurii, si pentru ca se credea persecutat de mos Timofte, prichindelul a hotarat sa foloseasca numele de Tingulica atunci cand catelul trebuia certat, adica atunci cand il descoperea in roluri negative, si numele de Tombi cand catelul trebuia alintat sau cand merita sa fie incurajat, adica atunci cand inter- preta roluri pozitive. A facut Tic multe repetitii pana sa ajunga sa spuna automat fraze de genul acesta:
– Jigodie scarboasa, mizerabile, Tingulica afurisit, unde mi-ai ascuns gheata? Mars in cusca, Tingulica! Mars! Bravo, Tombi! Bravo! A doua oara sa-i jupoi toata blana, numai coada sa i-o lasi, ca sa am de ce sa-l trag... In ciuda acestor aparente, Tic tinea la mos Timofte, ba in adancul sufletului il iubea chiar foarte mult. Il stramba el, ii imita vocea si stranutul, ii flutura mereu din degete, dar cine altul ii strecura in ghereta, pe neobservate, intr-o anumita zi a saptamanii, o portocala invelita frumos in hartie rosie, matasoasa? Printr-o intamplare foarte norocoasa, aflase pustiul ca nimic nu-i place mai mult batranului paznic decat portocalele si se facea luntre si punte pentru a avea intotdeauna un fruct portocaliu gata de sacrificiu. Dupa cum se vede, nici batranul, nici pustiul nu aveau curajul sa-si dea pe fata dragostea pe care in adancul sufletului si-o purtau. Ceea ce li se intampla amandurora cam pentru prima data in viata.”
(„Ciresarii”, de Constantin Chirita)
Redacteaza un text de minimum 150 de cuvinte in care sa caracterizezi personajul principal din fragmentul citat.
In compunerea ta vei avea in vedere:
– sa prezinti doua trasaturi fizice si/morale ale personajului caracterizat;
– sa evidentiezi doua modalitati de caracterizare ale personajului, cu exemple adecvate, selecate din textul citat;
– sa respecti structura specifica tipului de text indicat;
REZOLVARE
In fragmentul citat, Tic este personajul principal, in jurul caruia se concentreaza intreaga actiune a textului. El este prezentat atat direct, cat si indirect de catre narator, prin faptele, actiunile, limbajul si comportamentul sau.
Tic este un neastamparat si zvapaiat, mereu pus pe sotii si nazdravanii: „de cate ori trecea pe langa mos Timofte, daca nu-si ducea mana la nas pentru a flutura din degete, atunci tragea dupa sine un dulau imaginar, prins de un lant gros, pe care-l intreba chiar in clipa cand trecea prin fata gheretei batranului paznic: – Cutu, cutu, Tingulica, ia spune-mi din coada cat e ceasul?!...”. Glumele lui nevinovate, sotiile pe care le pune mereu la cale, toate acestea ii atrag simpatia celor din jur si, mai ales, afectiunea lui mos Timofte.
Tic este o fire inventiva, perseverenta si mereu in cautare de noi provocari: „Se chinuia ca un drac sa-l invete diviziunea timpului si citirea orelor dupa mersul soarelui”. Baiatul nu scapa nicio ocazie sa faca pozne, il imita mereu pe mos Timofte: „Il stramba el, ii imita vocea si stranutul, ii flutura mereu din degete”, dar, in acelasi timp, il iubea cu adevarat pe batran si avea gesturi de mare frumusete si delicatete prin care isi arata afectiunea: „dar cine altul ii strecura in ghereta, pe neobservate, intr-o anumita zi a saptamanii, o portocala invelita frumos in hartie rosie, matasoasa”. Dragostea dintre cei doi este reciproca, dar nedezvaluita: „nici batranul, nici pustiul nu aveau curajul sa-si dea pe fata dragostea pe care in adancul sufletului si-o purtau” si, totodata, reprezinta un mijloc indirect de caracterizare.
Asadar, Tic este un personaj memorabil, reprezentativ pentru categoria pustilor neastamparati, dar cu un suflet mare si capabil de sentimente sincere.