

Cu sau fara cratima? In ce situatii folosim corect cratima

De Portal Invatamant
la 27 Mai. 2024 Exclusiv
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cu sau fara cratima? In ce situatii folosim corect cratima27Mai.2024

Cratima este semnul ortografic cu cele mai multe functii din limba romana, adesea mai dificil de inteles de catre elevi. Totusi, cu explicatii si exemple pe intelesul lor, copiii vor invata odata pentru totdeauna cum si cand se foloseste corect cratima, fapt care le va fi de folos intreaga viata.

 
 
Dictionarul nu trebuie sa lipseasca din nicio biblioteca, oferind elevilor cea mai usoara si placuta modalitate prin care invata cum sa foloseasca cratima corect. ...citit aici explicatiile autorilor specializati >>
 
 
CRATIMA
 
Cratima este semnul ortografic cu cele mai multe functii.
 
Utilizarile cratimei
 
1. Are caracter:
– permanent (da-l, s-a dus, ti-l da, du-o etc.)
– accidental (de-abia, de abia; n-am, nu am )
 
2. Se foloseste:
– intre cuvinte;
– in interiorul cuvintelor;
– in interiorul unor abrevieri.
 
3. Leaga:
– cuvinte pronuntate fara pauza;
– unele interjectii identice repetate accidental;
– anumite prefixe pe baza derivatului;
– prefixele: ne- si –re-, prep. de, de la baza cuvantului care incepe cu i-, atunci cand se produce caderea acestuia;
– componentele compuselor cu un grad mediu de sudura. Ale unor locutiuni si ale structurilor cu anumite substantive + adjective posesive;
– articolul hotarat enclitic sau desinenta de unele cuvinte greu flexionabile;
– formatul final al numerelor ordinale, fractionare, de numeralul cardinal corespunzator scris cu cifre;
– componentele unor abrevieri.
 
4. Desparte:
– silabele unui cuvant pronuntat sacadat;
– segmentele unui cuvant in cazul despartirii acestuia la capat de rand.
 
Cratima nu este precedata sau urmata de blanc [ ] 
 
"Uneori, una si aceeasi cratima poate cumula mai multe functii; de exemplu pe langa marcarea calitatii de compus poate nota si atasarea unui element gramatical sau/si producerea unor fenomene fonetice (la sfantu-asteapta, uciga-l-crucea)” (Precizari in DOOM 2, 2005, pag. XL).
 
Cratima se foloseste la:
 
a) scrierea cuvintelor compuse: drum-de-fier, floarea-soarelui, argint-viu, Gura-Humorului, Rosiorii-de-Vede
 
b) scrierea pronumelui personal forma neaccentuata: (ma, mi, te, ti, va, vi, -i, i-, le, li, ne, ni) cand se rosteste impreuna cu alta parte de vorbire (verb, substantiv, adjectiv, adverb etc.)
 
Acesta poate fi scris:
– inaintea unui cuvant: i-am dat, l-am vazut, te-ai dus, iata-ma etc.
– intercalat: datu-i-ati, ad-o-ncoace, dandu-mi-se, jucatu-v-ati etc.
– la sfarsitul unui cuvant: spune-mi, cheama-i, luand-o, aduceti-va aminte etc.
 
c) scrierea pronumelui reflexiv ale carui forme sunt identice cu cele ale pronumelui personal cu deosebirea ca actiunea verbului se rasfrange asupra subiectului: (mi (imi), ti (iti) ne, va, ma, te) si forme proprii accentuate: sie, siesi, sine, si ne ac centuate: si, isi, se. Exemple: du-te, incheie-ti, plangandu-si, s-a ivit, se-mpletesc, leganandu-se, ma-ntalnesc, s-aratat, sa-si termine etc.
 
d) scrierea formelor scurte ale verbului a fi :-s, s-, -i, i-. Exemple: totu-i alb, nu-s silitori, tare-s suparat, s-au dus, gandindu-s-au
 
e) scrierea formelor inversate ale timpurilor compuse: plecat-au de dimineata, pleca-vom toti, duce-m-as si eu
 
f) contopirea intr-o silaba a doua cuvinte dintre care:
– pronume personal + pronume personal: Ea-i spune mamei sale.
– pronume demonstrativ + pronume personal: Aceasta-mi place.
– pronume interogativ + pronume personal: Cine-mi spune adevarul?
– pronume nehotarat + verb: Toate-s corecte.
– adverb + pronume personal: Unde-l duc?
– Prepozitie + articol nehotarat: Amintirile de-o vara.
– conjunctie + pronume personal: Vino ca-ti voi da.
 
 
Cratima leaga:
 
a) adjective posesive de substantive determinand grade de rudenie sau de relatie sociala: maica-mea, vecina-ta, bunica-mii, taica-tau, maica-mii, batranu-sau, nevesti-mii;
 
b) se pune cratima intre conjunctia si si cuvintele care incep cu: a, i, o, u (se pierde astfel o silaba):
Exemple: Am un caiet si o carte.
Si-mprejur se auzeau zgomote.
Si-atunci au pornit la drum.
A fost in excursie si-un prieten. 
Si-ncepe sa cante.
 
c) intre cuvantul nu (pronume negativ) si cuvinte cu care se rosteste impreuna:
Exemple: n-aud / nu aud
nu-i trebuie / nu ii trebuie
nu-ncepe / nu incepe
n-ati citit / nu ati citit
n-are / nu are
n-am / nu am
n-ai / nu ai
n-aveti / nu aveti
 
d) Intre cuvantul ca si alte cuvinte cu care se rosteste impreuna sau cuvinte ca pronumele: iti, isi, imi:
Exemple: c-am ajuns / Spune-i ca am ajuns.
c-as incerca / Poate ca as incerca.
ca-ti arata / Crezi ca iti arata?
ca-mi trebuie / Spune-i ca imi trebuie.
ca-si aminteste / Auzi ca isi aminteste.
 
e) Intre cuvantul sa si alt cuvant din care s-a omis vocala e sau a din sa:
Exemple: sa-l pacaleasca / Vrea sa-l pacaleasca.
s-ajungi / Vrei sa ajungi acasa?
sa-mparti / Vrei sa imparti cu el?
s-o vad / Doresc sa o vad.
 
f) cuvinte care incep cu i sau cu prepozitia in si se rostesc impreuna cu cuvantul precedat:
Exemple: A fost odata ca-n povesti.
Mircea insusi mana-n lupta.
Vijelia-ngrozitoare. (M. Eminescu, Scrisoarea III)
 
Cratima se mai foloseste:
 
1. In propozitie, cand un cuvant repetat formeaza o unitate.
Exemple: Ganduri-ganduri trec prin mintea mea.
Incet-incet a parasit sedinta.
Cete-cete de copii au plecat cu colinda.
 
2. In interorul unor expresii formate din doua cuvinte.
Exemple: in padure se auzi dintr-o data trosc-pleosc!
Ici-acolo se zareste un ochi de pamant.
Nitam-nisam s-a suparat pe mine.
 
3. Intre doua numerale care arata un numar aproximativ.
Exemple: Am asteptat trenu-n gara doua-trei ore.
I-am oferit mamei trei-patru panselute.
Suntem in grup vreo patru-cinci copii.
 
4. In cuvinte care arata limitele unei distante.
Exemple: soseaua Ramnicu Valcea-Pitesti este asfaltata.
Pe distanta Craiova-Timisoara circula tren electric.
 
5. In cuvinte care arata un interval de timp.
Exemple: Vacanta mare este in perioada 15 iunie-15 septembrie.
In perioada 1 iulie-1 august sunt plecata in strainatate.

Observatie! Fac exceptie expresiile: intre orele 14 si 15, 12 si 13. Formularea 14-15, 12-13 este gresita.
 
6. Legarea unor cuvinte care se repeta identic sau cu unele modificari: doar-doar, incet-incet, prea-prea, poate-poate, incet-incetisor, singur-singurel.
 
7. Atasarea unor prefixe sau sufixe: ex-ministru, ex-prim-ministru, ex-presedinte.
 
8. La scrierea cuvintelor: x-ul,x-urile, al XI-lea, a 11-a, lt-major, N-V, S-E, locotenent-major, nord-vest, sud-vest, cel de-al X-lea Congres, cea de-a zecea, ne-voie (absenta vointei), pre-text (ceea ce preceda un text), a re-crea (a crea din nou).
 
Observatie!
 
Se scriu intr-un cuvant: nevoie (necesitate), pretext (pretins motiv), a recrea (a se destinde).
Se scrie separat: mai-mult-ca-perfectul (notiune gramaticala).
 
Se mai scriu cu cratima:
 
1. Adjectiv + adjectiv: bun-platnic, instructiv-educativ, literar-artistic, rau-platnic, albi-argintii (globuri), dulci-acri - soare (mere), alb-negru (televizoare), galben-inchis.
 
2. Adjectiv + vocala de legatura ,,o” + adjectiv: economico-financiar, greco-catolic, romano-american, ruso-roman.
 
3. Adverb + adjectiv: bine-crescut (cuviincios), bine-cunoscut (celebru), bine-venit (oportun, agreat), nou-nascut, propriu-zis, sus-numit, asa-zis, sus-pus, asa-numit.
 
4. Substantiv denumind un punct cardinal + adjectiv: est-european, nord-american, nord-vestic, sud-dunarean.
 
5. Adverbe compuse: azi-maine, azi-noapte, asta-iarna, alalteieri-dimineata, dis-de-dimineata, dintr-adins, dintr-acolo, dintr-odata, dupa-amiaza, dupa-masa, intr-adins, intr-adevar, intr-acolo.
 
6. Interjectiile compuse: cioc-boc, haida-de, hodoronc-tronc, tranca-fleanca, hop-asa, hopa-topa, tura-vura, tic-tac.
 
7. Prepozitia compusa ,,de-a” din locutiunile: de-a berbeleaca, de-a baba-oarba, de-a latul.
 
8. Adjectiv + substantiv: buna-credinta (onestitate), buna-cuviinta (politete), bun-gust (simt estetic), bun-plac, bun-ramas (adio), bun-simt (decenta), rea-credinta, rea-vointa, dublu-casetofon, triplu-sec, dublu-decalitru, triplu-voal.
 
Observatie!
Se scrie intr-un cuvant: bunastare (prosperitate).
Se scrie separat: buna crestere (buna dezvoltare).
Se scrie sudat: triplusalt.
Se scrie separat: dublu ve, triplu exemplar.
 
9. Pronume + substantiv: prim-balerin, prim-ministru, prim-plan, prim-procuror, prim-secretar, prim-solist, prim-viceprim-ministru.
 
Observatie! Se scriu separat: primul nostru ministru, primul nostru procuror.
 
10. Substantiv + adjectiv: argint-viu (mercur), coate-goale (persoana saraca), fat-frumos (tanar frumos), gura-sparta (persoana care vorbeste mult), mama-mare (bunica), sange-rece (calm), vorba-lunga (persoana care vorbeste mult).
 
11. Prepozitia ,,dupa” + substantiv: dupa-masa, dupa-amiaza.
 
12. Substantiv + prepozitie + substantiv: arbore-de-cacao, caine-de-mare, drum-de-fier, floare-de-colt, piatra-de-var.
 
13. Substantiv + substantiv in nominativ: an-lumina (unitate de lungime), bloc-turn, cal-putere (unitate de masura), caine-lup, contabil-sef, cuvant-cheie, masina-capcana, pasare-musca, zi-munca, zi-lumina.
 
14. Substantiv articulat + substantiv in genitiv: calul-dracului (libelula), ciubotica-cucului (planta), ochiul-boului (planta), raza-vanturilor (reprezentare grafica), floarea-soarelui (planta), cerul-gurii (palatul bucal).
 
15. Izolari de propozitii, majoritatea epitete: gura-casca (persoana distrata), duca-se-pe-pustii (dracul), fie-iertatul (raposatul), fluiera-vant (haimana), papa-lapte (natafleata), soare-apune (punct cardinal), soare-rasare (punct cardinal), uciga-l crucea (dracul), uciga-l toaca (dracul), zgarie-branza (persoana zgarcita), zgarie-nori (constructie foarte inalta).
 
16. Tipuri izolate: ca-la-Breaza (dans), cuvant-inainte (prefata), mai-mult-ca-perfect (timp verbal), terchea-berchea (persoana de nimic) etc.
 
 
Sfaturi pentru Nota 10 - Raspunsuri si Explicatii
Note maxime la Limba Romana!

Limba Romana este una dintre materiile de baza in scoala. De aceea Notele sunt extrem de importante, mai ales la  Evaluarea Nationala si Bacalaureat.

Va oferim cele mai importane CULEGERI specifice verificarii cunostintelor de Limba Romana, de la clasa a II-a si pana la proba specifica de Bacalaureat.

Solutii moderne de Nota 10 pentru pregatirea examenelor la Limba Romana!


...Vezi AICI lista Culegerilor <<


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

utilizarea cratimeicratimacuvinte cu cratimadictionar cuvinte cu cratimacratima exemplecratima rolulcand se foloseste cratimace este cratimacuvinte cu cratima


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Descarca GRATUIT
Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
 
Completeaza adresa de email la care vrei sa primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala Clasa a II-a, Clasa a IV-a, Clasa a VI-a si (mai ales) Clasa a VIII-a

 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre CE, CAND si CUM sa inveti. Program si Sfaturi din invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Atentie: veti primi in fiecare zi un newsletter gratuit cu ultimele noutati din invatamantul gimnazial si liceal!
x
//