Solomon Marcus nu este de acord cu colegii sai care sustin eliminarea limbii latine de la gimnaziu, sau transformarea acesteia in disciplina optionala, nici cu cei care au propus transferarea disciplinei la liceu.
"Este evident ca un copil de gimnaziu nu are cum sa aiba pregatirea intelectuala si culturala in a-si da seama de importanta limbii lantine in educatia sa. Aici e marea greseala comisa de cei sase care au propus ca latina sa ramana la optiunea elevilor, iar marea greseala a celor care au propus primele trei variante este faptul ca ei au spus latina la a IX-a. Este o deosebire imensa, pentru ca orice om de cultura isi da seama ca diferenta esentiala dintre clasa a opta si a noua este ca prin clasa a opta trec toti elevii, pe cand in clasa a noua nu ajung decat o minoritate, e dupa gimnaziu.
Iar latina ca ingredient esential al culturii, limbii, istoriei romanilor, trebuie sa faca parte din ceea ce e accesibil oricarui copil, nu doar unei minoritati, daca ar fi sa ramana la clasa a noua. Deci, nici una din cele patru variante nu a apreciat cum trebuie. Latina trebuie sa ramana la gimnaziu pentru ca este un ingredient, o componenta esential a faptului de a fi roman", subliniaza academicianul Solomon Marcus.
De asemenea, Academia Romana cere ministrului Educatiei reanalizarea celor trei variante de plan-cadru pentru invatamantul gimnazial, aratand ca excluderea studiului limbii latine si diminuarea numarului de ore la limba si literatura romana si istorie reprezinta un pericol.
"Academia Romana atrage atentia asupra pericolului reprezentat de excluderea studiului limbii latine si diminuarea numarului de ore la limba si literatura romana si istorie, discipline care, alaturi de componenta lor identitara amintita, au cea mai importanta vocatie formativa dintre toate disciplinele - daca ar fi sa amintim numai dezvoltarea gandirii logice, a capacitatii de exprimare, a creativitatii, a spiritului civic si a celui democratic, intelegerea integratoare, in spiritul valorilor umaniste", se arata intr-un material publicat pe site-ul Academiei.
Danielaz 14 Sep. 2018 12:34:49
Eu am invatat latina la scoala, a fost o materie grozava si mi-a folosit foarte mult. Pentru cei care urmeaza medicina sau farmacia este foarte folositoare. Pacat ca nu vreti sa vedeti mai departe de lungul nasului.GHIȚĂ ROMÂNUL 06 Oct. 2017 08:24:04
Mulți analfabeți mai are grădina!Robitu Ana 12 Feb. 2016 11:10:02
Cred ca mai bine academicienii nostril ar trebui sa citeasca si sa se informeze cu privire la noile descoperiri in domeniu , cu privire la originea limbii romane si-atunci nu ar mai insista sa se studieze o limba moarta care nu are nimic in comun cu limba romana si care nu foloseste la nimic , decat la stresarea elevilor . Sa ca , dragi oameni de stiinta , la sati prostiile si faceti ceea ce trebuie sa faceti pentru acest popor !Narcis LLabes 12 Feb. 2016 09:47:33
Oameni buni ganditiva la copii dumneavoastra:vreti ca ei sa faca depresie din cauza temelor.Cui ii trebuie latina sau alte prostii ca oricum nu invatam nimic la aceasta materie nici pe timpul meu,este doar o pierdere de timp pentru elevi.Sa le bage mai bine sah,sau altceva folositor.