La finalul anului 2016 a aparut Ordinul ministrului Educatiei nr 5893 privind temele pentru acasa in invatamantul preuniversitar.
Ce spune acest Ordin? Pe scurt, stabileste faptul ca temele pe care le vor primi elevii trebuie sa fie cat mai putine, in unele cazuri deloc (cum este situatia claselor pregatitoare).
La clasele primare, temele trebuie sa reprezinte maximum 1 ora pe zi, in timp ce la celelalte clase acestea trebuie sa reprezinte maximum 2 ore.
In perioadele de evaluare se recomanda ca temele sa se transforme in aplicatii si activitati in clasa.
Cea mai importanta prevedere pentru copii, mai ales Vacanta de Paste incepe pe 15 aprilie, este articolul 5, care stabileste in mod explicit faptul ca "in perioada vacantei, de regula, nu se vor da teme pentru acasa elevilor din invatamantul primar si gimnazial".
O alta precizare de interes din acest Ordin spune ca "notarea temei pentru acasa nu este obligatorie". De asemenea, se stabileste in mod clar si faptul ca "se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsa (cantitate mare de teme, exercitii repetitive) precum si solicitarea realizarii unor activitati de invatare care necesita o abordare sistematica in clasa si nu pentru a fi desfasurate individual, ca tema pentru acasa".
Retineti, insa, ca acest ordin nu are caracter punitiv, adica nu contine si sanctiuni daca ordinul nu va fi respectat.
Aveti mai jos Ordinul ministrului Educatiei pentru teme pentru acasa
ORDIN
privind temele pentru acasa in fnvatamantul preuniversitar
In baza prevederilor art. 94, alin. (2) lit. e) si ale art. 361 din Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare,
ale Ordinului ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 3753/2011 privind aprobarea unor masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant, cu modificarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 44/2016 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice, cu modificarile si completarile ulterioare,
MINISTRUL EDUCATIEI NATIONALE §1 CERCETARII $TIINTIFICE
emite prezentul ordin:
Art. 1.(1) Prezentul ordin reglementeaza rolul temei pentru acasa, precum si rationalizarea timpului necesar efectuarii acesteia de catre elevi.
(2) Prin temele pentru acasa propuse, se va urmari:
a) obtinerea de rezultate imediate in invatare (consolidare/aprofundare/extindere; aplicarea achizitiilor scolare in contexte noi de invatare etc.);
b) obtinerea unor efecte pe termen lung in invatare (incurajarea invatarii in timpul liber; construirea unei atitudini pozitive fata de scoala; motivajia pentru a continua invajarea pe parcursul intregii vie^i; dorinja de a aplica achizhiile de invatare in viata cotidiana etc.);
c) obtinerea unor efecte in planul dezvoltarii personale a elevilor (stimularea curiozitatii, a responsabilita$ii, dezvoltarea abilitatii de a persevera in invatare; capacitatea de a-si organiza timpul; motivatia, cresterea increderii in sine etc.);
d) consolidarea relatiei familie - scoala (respectarea principiului egalitatii de sanse, cresterea increderii familiei in scoala etc.).
(3) Timpul necesar realizarii temelor pentru acasa pentru un elev este de cel mult 2 ore,
insumand toate disciplinele, in asa fel incat media zilnica a pregatirii elevului, in clasa si in afara
ei, sa se incadreze in 5 - 8 ore zilnic.
Art.2. Tema pentru acasa va fi stabilita diferentiat, in fiinctie de nivelul de pregatire a elevului, dupa cum urmeaza:
a) tema obligatorie are un nivel mediu de dificultate, pentru toti elevii clasei;
b) tema suplimentara, individuals si diferentiata, fara caracter permanent, pentru situatii adecvate, precum:
- activitati de recuperare;
- activitati pentru dezvoltare, pregatirea pentru concursuri etc.;
c) tema pentru acasa in scopul realizarii unor lucrari ample/de sinteza (de exemplu: referate,
proiecte) pentru o disciplina poate fi una pe semestru.
Art 3. (1) La clasa pregatitoare nu se vor da teme pentru acasa.
(2) Timpul total alocat temei obligatorii pentru acasa la invatamantul primar va fi de maximum 1 ora.
(3) Pentru celelalte niveluri de invatamant timpul alocat efectuarii temei obligatorii va fi de maximum 2 ore.
Art. 4. In special, in perioada de evaluare, cadrele didactice vor utiliza, pe cat posibil, aplicatii si activitati in clasa, asemanatoare temei pentru acasa.
Art.5. In perioada vacantelor, de regula, nu se vor da teme pentru acasa elevilor din invatamantu! primar si gimnazial.
Art.6.(l) Temele pentru acasa trebuie evaluate. Evaluarea temei pentru acasa se poate realiza:
a) frontal;
b) prin discutarea in clasa a partilor la care elevii au intampinat dificultati;
c) printr-o testare a elevilor de aproximativ 10 minute numai din tema pentru acasa.
(2) Notarea temei pentru acasa nu este obligatorie.
Art.7. In cadrul orelor la clasa o atentie speciala se va acorda tehnicilor de invatare independents. In acest sens, in programul scolar se vor exersa modalitati de rezolvare independents a unor sarcini de lucru, astfel incat aceste deprinderi sa fie transferabile si in efectuarea temelor pentru acasa.
Art.8. In stabilirea temelor pentru acasa se va evita aparitia unor efecte negative, de tipul: pierderea interesului elevului fata de invatare (din cauza cantitatii, dificultatii sau monotoniei temelor etc.), oboseala fizica si emotionala, reducerea timpului liber destinat unor activitati recreative (activitati sportive, artistice, gospodaresti, lectura etc.), adancirea diferentelor dintre elevii performanti si cei aflati in dificultate etc.
Art 9. Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsa (cantitate mare de teme, exercitii repetitive), precum si solicitarea realizarii unor activitati de invatare care necesita o abordare sistematica in clasa si nu pentru a fi desfasurate individual, ca tema pentru acasa.
Art.10. Directorii unitatilor de invatamant si dirigintii colaboreaza cu parintii si elevii in vederea rationalizarii temelor pentru acasa.
Art.11. Prevederile prezentului ordin vor fi aduse la cunostinta cadrelor didactice, elevilor si parintilor.
Art.12. La data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga ordinul ministrului educatiei nationale nr. 3066/11.01.1999.
Art. 13. Directia Generala invatamant Preuniversitar, Directia Minoritati, inspectoratele scolare, directorii unitatilor de invatamant si cadrele didactice pun in aplicare prevederile prezentului ordin.
MINISTRU, Mircea DUMITRU Bucuresti,
Adriana Stefanescu 23 Mar. 2017 20:05:21
NU ARE CARACTER PUNITIV...!DE CE SA MAI VORBIM???FACEM CUM CONSIDERAM...,DRAGI COLEGI !Melania Miron 07 Feb. 2017 10:04:05
Poate citeste cineva din minister !Eu abia acum am aflat de practica ce se petrece la after school,ca sa-i oblige pe parinti sa-si dea copiii la after ,fac exercitii deosebite fata de ce au lucrat in clasa si apoi dau test .Propun sa fie verificati si obligati sa insiste pe temele facute in clasa nu sa faca fise separate .E o forma mascata de cersetorie ,ca si atentiile pe care le pretind ! Felicitari educatorilor care au ramas verticali !Nancu Adriana 01 Feb. 2017 12:48:14
Av vrea sa stiu daca s-au interzis in scoli concursurile cu bani.La fata mea in cls a 2a inca se practica aceste concursuri cu bani..Formidabilii 12 lei Discovery 12 lei Mesterul olar 12 lei Craciunasul 1o lei...Profesorul are acest drept sa introduca aceste concursuri dupa cum vrea?In loc sa parcurga materia care oricum este multa pt. copii.Ex..numai laComunicare in lb.romana au 3 caiete speciale plus unul de tip 2.Va rog sa ami raspunda cineva!!!Doina Manea 31 Ian. 2017 18:38:56
acest ordin al Ministerului nu inseamna altceva decit ""Tara te vrea porst""..Si ca o concluzie ...deci::: teme -newxam, golaneala la maxim..si meditatii cit cuprinde....Anca Badea 31 Ian. 2017 14:44:40
Avand in vedere prevederile din Statutul Elevului:Art. 3
2 Elevii, ca membri ai comunitãții școlare, beneficiazã de toate drepturile și ași exercitã toate andatoririle pe care le au an calitate de cetãțeni.
Art. 7
Elevii beneficiazã de urmãtoarele drepturi an sistemul educaþional:
b dreptul de a beneficia de o educaþie de calitate an unitãþile de anvãþãmant, prin aplicarea corectã a planurilor-cadru de anvãþãmant, parcurgerea integralã a programelor ºcolare ºi prin utilizarea, de cãtre cadrele didactice, a celor mai adecvate strategii didactice, an vederea formãrii ºi dezvoltãrii competenþelor cheie ºi a atingerii obiectivelor educaþionale stabilite.
Avand in vedere Legea 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata 2014:
Art. 52
1 Ministerul Educatiei Nationale, ca organ de specialitate al administratiei publice centrale, precum si inspectoratele scolare si unitatile de invatamant, ca institutii ale administratiei publice locale cu atributii in domeniul educatiei, sunt obligate sa intreprinda masuri necesare pentru:
e respectarea dreptului copilului la timp de odihna si timp liber, precum si a dreptului acestuia de a participa liber la viata culturala si artistica;
Art. 53
1 Copilul are dreptul la odihna si vacanta.
2 Copilul trebuie sa beneficieze de timp suficient pentru odihna si vacanta, sa participe in mod liber la activitati recreative proprii varstei sale si la activitatile culturale, artistice si sportive ale comunitatii. Autoritatile publice au obligatia sa contribuie, potrivit atributiilor ce le revin, la asigurarea conditiilor exercitarii in conditii de egalitate a acestui drept.
Avand in vedere prevederile din OMENCS 5893/28.11.2016:
Art.5. În perioada vacanþelor, de regulã, nu se vor da teme pentru acasã elevilor din anvãþãmantul primar ºi gimnazial.
In sensul celor stipulate de articolele citate mai sus si elevii au dreptul la odihna, iar vacanþa este o perioadã de relaxare pentru elevi, neexistand prevãzutã ca atare obligativitatea temelor de vacanþã.
COSEREA SORIN 31 Ian. 2017 10:59:38
Daca la scoala se face scoala, adica invatatorii si profesorii isi fac treaba cum trebuie, adica se ocupa de elevi, in vacante ar trebui sa fie optional, sa se dea teme dar cu o limita si sa nu fie obligatorii, cine vrea sa lucreze suplimentar sa lucreze, cine nu, nuAlina 30 Ian. 2017 18:40:50
Ba mie mi se pare corect, si asa stau la scoala cat stam noi la serviciu... spre exemplu , pentru un adult este reglementat prin legislatie cate 8 ore de munca / zi, stim foarte bine cu totii ca dupa 8 ore de munca, nu prea mai dam randament...deci de ce i-am obliga pe copiii astia sa studieze si mai mult dupa cel putin 8 ore de studiu la scoala??? Studiaza destul in timpul orelor de clasa... spre exemplu copilul meu este in clasa a VI-a, si are ore de la 08.30 - 17.30 , adica orele de clasa + after-school - unde isi fac temele , lectii suplimentare, etc...de ar mai trebui sa vina si cu teme suplimentare acasa??? nici un copil nu va face fata dupa 8 ore, cel putin nu va avea acelasi randament seara, mai ales ca temele nu mai sunt cum le stiam noi odata, sunt mult mai solicitante...dar ma rog, e treaba fiecarui parinte ce face, pana la urma nu o sa-i facem pe toti savanti, ne mai trebuie si forta de munca bruta...Silvia 30 Ian. 2017 13:08:44
Nu mi se pare corect. Pana la urma o sa ajunga sa nu mai studieze nimic.....