Adresa Ministerului Educatiei, trimisa inspectoratelor scolare din tara, arata ca deficientele constatate in urma controlului realizat Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala au fost urmatoarele:
1. Lipsa demersurilor necesare pentru aplicarea si realizarea masurilor prevazute in Ordinul ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice nr. 189/2013 pentru aprobarea reglementarii tehnice „Normativul privind adaptarea cladirilor civile si spatiuluin urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012-Revizuire NP 051-2000;
2. Lipsa locurilor de parcare rezervate persoanelor cu handicap, configurate si semnalizate corespunzator;
3. Accesul in cladire nu este asigurat printr-o semnalizare vizuala si tactila, nu exista interpret mimico-gestual, accesibilizare pagina de internet;
Adresa transmisa in teritoriu de Ministerul Educatiei, prin inspectoratele scolare
Urmare a informarii nr. 4685/1 IS/2O23, inregistrata la Ministerul Educatiei cu nr. 31037/2023 transmisa de catre Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala din cadrul Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale, realizata in urma efectuarii de controale pentru verificarea respectarii dispozitiilor referitoare la asigurarea accesului neingradit al persoanelor cu dizabilitati la mediul fizic, informational si comunicational conform prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, va reamintim urmatoarele:
Cadrul legislativ national si cel european stipuleaza in mod imperativ adaptarea spatiului public la nevoile persoanelor cu deficiente de mobilitate si a persoanelor cu deficiente senzoriale.
Astfel, potrivit prevederilor art. 18 din Legea nr. 448/2006, republicata:
"(1) In cadrul procesului de invatamant, indiferent de nivelul acestuia, persoanele cu handicap au dreptul la:
a) servicii educationale de sprijin;
b) dotarea cu echipament tehnic adaptat cerintelor educationale ale persoanei cu handicap, inclusiv aplicatii informatice sau dispozitive pentru transformarea textului scris/vorbit in forme alternative de comunicare vizuala, auditiva, augmentativa, dupa caz;
c) adaptarea mobilierului din salile de curs;
d) manuale scolare si cursuri in format accesibil pentru elevii si studentii cu deficiente de vedere;
e) utilizarea echipamentelor si softurilor asistive in sustinerea examenelor de orice tip si nivel;
f) accesibilizarea cladirilor in care isi desfasoara activitatea unitatile si institutiile de invatamant prin asigurarea, in interiorul acestora, a adaptarilor specifice fiecarui tip de handicap, fara ca enumerarea sa fie limitativa, dupa cum urmeaza:
(i) pentru persoanele cu handicap locomotor si cu mobilitate redusa: rampe si/sau, dupa caz, sisteme electronice ori automatizate de acces, elevatoare sau lifturi;
(ii) pentru persoanele cu handicap vizual sau cu dificultati de vedere, inclusiv cu surdocecitate: sisteme acustice de ghidaj si harti tactile;
(iii) pentru persoanele cu handicap auditiv: sisteme de avertizare vizuala si amplificatoare electronice de sunet pentru protezele auditive;
(iv) pentru persoanele cu handicap mintal si psihic: sistem de ghidaj in limbaj usor de citit;
g) asigurarea de catre unitatile si institutiile de invatamant cel putin a unei toalete accesibilizate pentru persoanele cu handicap."
De asemenea, la art. 62 alin. (1 "1) din actul normativ sus-mentionat este prevazuta obligatia ca autoritatile publice, institutiile, persoanele juridice de drept public si privat, dupa caz, sa asigure montarea in cladirile de utilitate publica a urmatoarelor elemente de accesibllizare: rampe si/sau, dupa caz, sisteme electronice ori automatizate de acces, elevatoare sau lifturi, sisteme acustice si vizuale de ghidaj si informare in limbaj usor de citit, harti tactile, cel putin o toaleta adaptata.
Deficiente constatate in urma controlului realizat Agentia Nationala pentru Plati si Inspectie Sociala au fost urmatoarele:
1. Lipsa demersurilor necesare pentru aplicarea si realizarea masurilor prevazute in Ordinul ministrului dezvoltarii regionale si administratiei publice nr. 189/2013 pentru aprobarea reglementarii tehnice „Normativul privind adaptarea cladirilor civile si spatiuluin urban la nevoile individuale ale persoanelor cu handicap, indicativ NP 051-2012-Revizuire
NP 051-2000;
2. Lipsa locurilor de parcare rezervate persoanelor cu handicap, configurate si semnalizate corespunzator;
3. Accesul in cladire nu este asigurat printr-o semnalizare vizuala si tactila, nu exista interpret mimico-gestual, accesibilizare pagina de internet;
Avand in vedere aspectele sus-mentionate, va comunicam ca este necesar sa intreprindeti demersurile de accesibilizare adecvata a cladirilor in vederea eliminarii barierelor care impiedica accesul la educatie al persoanelor cu dizabilitati.