Conform noilor reglementari, toate unitatile de invatamant preuniversitar sunt obligate sa implementeze un mecanism de sesizare anonima a suspiciunilor si a faptelor de violenta. Mecanismul va fi detaliat in Regulamentul de ordine interioara si va fi comunicat repetat elevilor si personalului scolii.
Personalul scolii este obligat sa informeze anteprescolarii/prescolarii/elevii, parintii/reprezentantii legali privind procedura de sesizare a suspiciunilor si a faptelor de violenta, inclusiv metoda anonima de sesizare.
Cum trebuie sa actioneze cadrele didactice in cazurile de violenta sesizate de elevi
In situatia in care fapta de violenta este sesizata de elevi, personalul scolii are obligatia sa ii asculte cu rabdare, calm si sa ii protejeze impotriva oricarei forme de discriminare sau razbunare din partea altor elevi sau adulti. Totodata, personalului scolii ii este interzisa folosirea unui limbaj acuzator si intimidant, care invinovateste, se arata in procedura publicata in Monitorul Oficial.
La nevoie, personalul scolii trebuie sa elimine riscurile, sa apeleze numarul unic de urgenta 112, daca este necesar, sa sesizeze personalul din cabinetul medical, acolo unde exista, daca este necesar, si sa le redea elevilor sentimentul de siguranta fizica si emotionala.
De asemenea, personalul unitatii de invatamant este obligat sa comunice cu parintii/reprezentantii legali ai elevului despre situatia de violenta in prezenta consilierului si/sau a mediatorului scolar (daca este cazul), intr-un spatiu care asigura confidentialitatea celor implicati.
"Personalul unitatii de invatamant este obligat sa pastreze confidentialitatea cu privire la identitatea persoanelor implicate in situatia de violenta — autori si victime, respectiv a celor implicati in situatiile corelate, fata de toti membrii comunitatii scolare, cu exceptia persoanelor care au responsabilitati sau constituie persoane-resursa in managementul cazului", se mai arata in procedura.
Masuri de sprijin in managementul cazurilor de violenta in scoli
Procedura privind managementul cazurilor de violenta in mediul scolar stabileste si cateva masuri de sprijin ce pot fi luate la nivelul unitatii de invatamant:
- consiliere de grup si/sau individuala;
- organizarea si recomandarea participarii la intalnirile unui grup tematic de suport;
- organizarea si recomandarea participarii copiilor implicati in situatii de violenta la activitati de dezvoltare a abilitatilor socioemotionale si a strategiilor de autoreglare emotionala in momente de stres;
- referirea/recomandarea pentru interventie psihologica si psihoterapeutica;
- identificarea resurselor pentru angajarea unui terapeut care sa asiste copilul victima sau autor pe parcursul unei perioade de timp — servicii de tip shadow;
- activitati de combatere a discursului instigator la ura, a discriminarii, a marginalizarii, a normelor sociale care favorizeaza violenta;
- activitati de mediere a conflictelor, prin abordari restaurative — exceptie victimele violentei de gen;
- transferul la o alta clasa/formatiune de studiu, in cazul elevilor victime ale unor situatii de violenta, la solicitarea parintilor/reprezentantilor legali.
"In managementul tuturor cazurilor de violenta si al situatiilor corelate se va avea in vedere faptul ca rareori se constata forme unice de violenta asupra copilului; de regula, situatiile sunt complexe (abuz fizic si emotional, abuz fizic, sexual si emotional s.a.m.d.). Pentru o abordare simplificata a interventiei, se selecteaza cea mai grava forma pe care a suferit-o copilul, eventual, cea care se constituie si in infractiune, insa planificarea masurilor de sprijin se va adresa tuturor formelor", se mai arata in procedura.
Procedura privind managementul cazurilor de violenta in mediul scolar: DOCUMENT