UPDATE: Potrivit Ministerului, in anul scolar 2023-2024, prioritatile Programului national „Scoala altfel” au fost stabilite si au rolul de a contribui la dobandirea cunostintelor, abilitatilor si atitudinilor necesare pentru:
- prevenirea consumului de alcool, droguri si alte substante psihoactive in randul copiilor si tinerilor;
- prevenirea si reducerea faptelor de violenta verbala, fizica, psihologica - bullying, emotionala, sexuala, sociala, culturala, cibernetica in randul copiilor si tinerilor;
- reactii adecvate in situatii de urgenta: accidente, cutremur, incendiu, pandemie etc., inclusiv notiuni de prim-ajutor.
- prevenirea si reducerea faptelor de discriminare in functie de statutul social, economic sau cultural, nationalitate, etnie cetatenie, greutate, dizabilitate, varsta in randul copiilor si tinerilor;
- reducerea obiceiurilor alimentare nesanatoase, sedentarismului si utilizarii excesive a tehnologiei.
La inceputul lunii septembrie, Ministerul Educatiei a pus in consultare publica proiectul de Metodologie pentru organizarea Programului national "Scoala altfel", pentru anul scolar 2023-2024. Potrivit documentului, participarea la Scoala altfel este obligatorie atat pentru elevi, cat si pentru cadrele didactice. Prin urmare, activitatile educative aprobate se inscriu in condica de prezenta a cadrelor didactice, iar absentele elevilor se inscriu la rubrica Purtare din catalog.
Activitatile din cadrul Programului national „Scoala altfel” se pot realiza in unitatea de invatamant sau in afara acesteia, respectandu-se prevederile legale cu privire la siguranta elevilor. Pentru desfasurarea activitatilor decise, cadrele didactice, elevii, parintii si partenerii unitatilor de invatamant asigura resursele necesare, avand acces la infrastructura si logistica scolii. In implementarea programului pot fi utilizate si resurse extrabugetare.
Noua metodologie stabileste clar ca, in cazul activitatilor din Programul Scoala Altfel care presupun costuri din partea parintilor, unitatile de invatamant trebuie sa ofere, in mod obligatoriu, alternative gratuite.
"Orice deplasare in afara unitatii de invatamant trebuie sa aiba un pronuntat caracter educativ. Nu sunt permise deplasari ale elevilor pe durata intregului program (5 zile sau mai mult) si deplasarile in afara localitatii care presupun costuri si pentru care unitatea de invatamant nu a identificat surse de finantare", se mai arata in proiect.
In cadrul Programului Scoala altfel, in vederea dezvoltarii competentelor, se recomanda utilizarea:
tehnicilor de invatare colaborativa, inclusiv bazata pe proiecte;
metodelor de schimbare sociala: biblioteca vie, teatru forum, teatru ziar;
dezbaterilor;
filmelor artistice, documentare si de animatie, cu caracter educativ;
resurselor educationale online;
abordarilor transdisciplinare, interdisciplinare sau pluridisciplinare.
Noua Metodologie pentru "Scoala altfel”, anul scolar 2023-2024 [proiect]
Cap. I. Prevederi generale
Art. 1. (1) Programul national „Scoala altfel” are o durata de 5 zile consecutive lucratoare in timpul anului scolar si este derulat pe baza unei planificari ce ramane la decizia fiecarei unitati de invatamant, conform ordinului ministrului educatiei privind structura anului scolar, valabil in anul scolar respectiv.
(2) Programul national „Scoala altfel” se desfasoara obligatoriu in unitatile de invatamant primar, gimnazial si liceal, din cadrul sistemului national de invatamant preuniversitar, conform prezentei metodologii.
(3) Avand in vedere specificul activitatii, in unitatile de invatamant anteprescolar si prescolar se va stabili o saptamana din anul scolar in care se vor planifica si derula activitati care sa raspunda prioritatilor stabilite de Ministerul Educatiei in anul respectiv, fara obligatia de a se urma toate etapele din prezenta procedura.
(4) In cuprinsul prezentei metodologii, incepand cu data reorganizarii institutiilor subordonate Ministerului Educatiei, denumirea Inspectoratele Scolare Judetene/ Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti se va citi Directia Judeteana de Invatamant Preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar.
Art. 2. (1) Programul „Scoala altfel” contribuie atat la dezvoltarea competentelor din curriculumul national, cat si la dezvoltarea unor competente complementare acestora, in functie de prioritatile stabilite anual de Ministerul Educatiei si in functie de nevoile de invatare ale anteprescolarilor, prescolarilor si elevilor, identificate la nivelul unitatii de invatamant.
(2) Prioritatile Ministerului Educatiei pentru programul „Scoala altfel” vor fi stabilite, anual si comunicate Inspectoratelor Scolare Judetene/ Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, prin nota semnata de secretarul de stat pentru invatamant preuniversitar.
Programul "Scoala altfel" este obligatoriu pentru elevi si profesori
Art. 3. In cadrul programului, in vederea dezvoltarii competentelor, se recomanda utilizarea:
tehnicilor de invatare colaborativa, inclusiv bazata pe proiecte;
metodelor de schimbare sociala: biblioteca vie, teatru forum, teatru ziar;
dezbaterilor;
filmelor artistice, documentare si de animatie, cu caracter educativ;
resurselor educationale online;
abordarilor transdisciplinare, interdisciplinare sau pluridisciplinare.
Art. 4. Activitatile planificate si derulate in cadrul Programului national „Scoala altfel” reflecta preocuparile anteprescolarilor/ prescolarilor/ elevilor. In implementarea programului national „Scoala altfel” este esentiala cresterea gradului de implicare a elevilor in proiectarea, derularea si evaluarea activitatilor de invatare.
Art. 5. Cadrele didactice continua activitatile cu rezultate pozitive pe tot parcursul anului scolar.
Art. 6. (1) Activitatile programului national „Scoala altfel” sunt proiectate si derulate in parteneriat cu elevi, alte cadre didactice, parinti, reprezentanti ai institutiilor, autoritatilor, companiilor sau organizatiilor non-guvernamentale locale, tinand cont si de resursele disponibile in unitatea de invatamant.
(2) In derularea activitatilor Programului national „Scoala altfel”, cadrele didactice, elevii si parintii identifica si valorifica resurse locale. Aceasta abordare contribuie la dezvoltarea creativitatii, abilitatilor de rezolvare a problemelor si a colaborarii dintre cadre didactice, elevi, parinti si comunitate.
(3) In perioada Programului national „Scoala altfel”, unitatile de invatamant preuniversitar pot organiza activitati impreuna cu unitatile pentru activitati extrascolare (palatele si cluburile copiilor, cluburile sportive scolare, centrele judetene de excelenta).
(4) Pentru desfasurarea activitatilor decise, cadrele didactice, elevii, parintii si partenerii unitatilor de invatamant asigura resursele necesare, avand acces la infrastructura si logistica scolii. In implementarea programului pot fi utilizate si resurse extrabugetare.
(5) Cadrele didactice asigura supravegherea si siguranta anteprescolarilor/prescolari/elevilor pe parcursul desfasurarii activitatilor, conform legislatiei in vigoare.
Art. 7. (1) In perioada alocata Programului national „Scoala altfel” programul se desfasoara in conformitate cu un orar special, in fiecare dintre cele 5 zile.
(2) Prin exceptie de la prevederile alineatului (1), pentru invatamantul liceal filiera tehnologica si pentru invatamantul profesionalse pot organiza, in aceasta perioada, activitati prevazute in curriculumul de specialitate, la stagiile de pregatire practica, urmarind si scopul Programului national „Scoala altfel”, prevazut la art. 2 al prezentei metodologii.
(3) Prin exceptie de la prevederile alineatului (1), pentru invatamantul postliceal in saptamana dedicata Programului national „Scoala altfel” se organizeaza activitati de instruire practica.
Art. 8. (1) Participarea la Programul national „Scoala altfel” este obligatorie atat pentru elevi, cat si pentru toate cadrele didactice din unitatea de invatamant.
(2) Unitatea de invatamant are obligatia de a stabili oferta de activitati din cadrul Programului national “Scoala altfel” astfel incat sa poata asigura, prin oferte alternative, participarea la aceste activitati, a tuturor elevilor si cadrelor didactice.
(3) In situatia in care pe intreaga perioada a programului sau doar in anumite zile, din motive obiective, nu se pot organiza activitati conform orarului stabilit pentru programul „Scoala altfel”, se desfasoara alte activitati educative care contribuie la formarea si dezvoltarea competentelor din curriculumul national.
Art. 9. Activitatile din cadrul Programului national „Scoala altfel” se pot realiza in unitatea de invatamant sau in afara acesteia, respectandu-se prevederile legale cu privire la siguranta elevilor.
Art. 10. Orice deplasare in afara unitatii de invatamant trebuie sa aiba un pronuntat caracter educativ. Nu sunt permise deplasari ale elevilor pe durata intregului program (5 zile sau mai mult) si deplasarile in afara localitatii care presupun costuri si pentru care unitatea de invatamant nu a identificat surse de finantare.
Art. 11. In vederea indeplinirii scopului Programului national „Scoala altfel”, inspectorii scolari din cadrul Inspectoratelor Scolare Judetene/ Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti, respectiv centrele de resurse si asistenta educationala ofera sprijin cadrelor didactice si echipelor de coordonare in proiectarea activitatilor.
Art. 12. Nerespectarea prezentei metodologii atrage aplicarea sanctiunilor prevazute in Legea Invatamantului Preuniversitar nr. 198/2023 si in Regulamentul - cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar, in vigoare.
Scoala altfel 2023-2024: Planificarea si desfasurarea activitatilor
Cap. II. Proiectarea, planificarea si desfasurarea activitatilor din cadrul Programului national „Scoala altfel”
Art. 13. In vederea planificarii activitatilor din cadrul Programului national „Scoala altfel”, in termen de maximum 30 de zile calendaristice de la inceperea anului scolar se stabilesc:
echipa de coordonare a Programului national „Scoala altfel”, alcatuita din director/director adjunct, cel putin 1 membru din comisia pentru intocmirea orarului, cadre didactice, consilierul scolar, mediatorul scolar, reprezentanti ai elevilor, reprezentanti ai parintilor,;
calendarul de derulare a Programului national „Scoala altfel”, care va cuprinde:
- perioada de identificare a nevoilor si intereselor anteprescolarilor /prescolarilor /elevilor,
- perioada de alcatuire a ofertei „Scoala altfel”;
- perioada de desfasurare a programului;
- perioada de reflectie/analiza a rezultatelor.
Art. 14. Componenta echipei de coordonare si calendarul Programului national „Scoala altfel” vor fi analizate in cadrul Consiliului Profesoral si aprobate de Consiliul de Administratie al unitatii de invatamant. La sedinta consiliului profesoral vor fi invitati reprezentanti ai elevilor si parintilor.
Art. 15. Echipa de coordonare a Programului national „Scoala altfel” are urmatoarele atributii:
identificarea nevoilor si intereselor anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor;
centralizarea propunerilor de activitati;
centralizarea optiunilor elevilor/prescolarilor;
intocmirea orarului;
rezervarea spatiilor si a altor facilitati ale unitatii de invatamant;
monitorizarea desfasurarii Programului national „Scoala altfel”;
analiza rezultatelor Programului national „Scoala altfel” si elaborarea raportului sintetic.
Art. 16 (1) Identificarea nevoilor si intereselor anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor nevoilor se realizeaza de catre echipa de coordonare a programului, in colaborare cu profesorii de invatamant anteprescolar/prescolar/profesorii de invatamant primar/dirigintii si parintii/ reprezentantii legali.
(2) Alcatuirea ofertei programului national „Scoala altfel” se realizeaza astfel:
cadrele didactice, elevii, parintii si partenerii unitatii de invatamant sunt informati (prin afisarea la avizier, site, email, discutii etc.) cu privire la formatul de inscriere (forma de prezentare) a activitatilor in oferta unitatii de invatamant pentru programul national „Scoala altfel” si nevoile/ interesele identificate in randul anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor, cu cel putin 3 saptamani inainte de termenul limita pentru elaborarea ofertei;
activitatile cuprinse in programul national „Scoala altfel” sunt proiectate de cadre didactice in parteneriat cu elevi, alte cadre didactice, parinti, reprezentanti ai institutiilor, autoritatilor, companiilor sau organizatiilor non-guvernamentale locale, tinand cont de resursele disponibile in unitatea de invatamant;
propunerile de activitati sunt inaintate si de catre elevi, parinti sau parteneri ai unitatii de invatamant, respectand calendarul si forma de prezentare agreate la nivelul unitatii de invatamant. Activitatile propuse de elevi, parinti sau parteneri ai unitatii de invatamant se desfasoara in prezenta si sub supravegherea cel putin a unui cadru didactic.
echipa de coordonare centralizeaza activitatile educative propuse de cadrele didactice, elevii, parintii sau partenerii unitatilor de invatamant si elaboreaza oferta de activitati a Programului national „Scoala altfel”;
pentru activitatile care presupun costuri din partea parintilor, unitatea de invatamant ofera in mod obligatoriu alternative gratuite.
(3) Inscrierea prescolarilor/elevilor la activitatile Programului national „Scoala altfel” se realizeaza astfel:
profesorul pentru invatamant primar/dirigintele prezinta prescolarilor/elevilor si parintilor oferta de activitati a programului national „Scoala altfel” si centralizeaza inscrierile individuale ale acestora. Profesorii pentru invatamant primar/dirigintii ofera elevilor/parintilor clarificari – daca e cazul – in legatura cu activitatile cuprinse in oferta programului;
activitatile din programul national „Scoala altfel” la care se inscriu elevii trebuie sa insumeze cel putin numarul de ore la care acestia ar fi participat intr-o saptamana obisnuita de scoala.
(4) Orarul detaliat al programului national „Scoala altfel” este elaborat de catre echipa de coordonare si instituit prin decizia Consiliului de Administratie.
(5) Cadrele didactice ale caror activitati nu intrunesc numarul minim proiectat de anteprescolari/prescolari/elevi inscrisi participa si sprijina derularea celorlalte activitati din unitatea de invatamant.
(6) Cu cel putin 2 saptamani inainte de perioada pentru care s-a planificat desfasurarea Programului national „Scoala altfel”, conducerea unitatii de invatamant comunica inspectoratului scolar orarul programului.
(7) Orarul programului national „Scoala altfel” si distributia anteprescolarilor/prescolarilor/ elevilor pe activitati sunt afisate in scoala si comunicate elevilor si parintilor cu cel putin 2 saptamani inainte de perioada pentru care s-a planificat programul.
Evaluarea invatarii in cadrul programului Scoala altfel 2023-2024
Cap. III. Evaluarea/autoevaluarea invatarii in cadrul programului „Scoala altfel”
Art. 17. Evaluarea contributiei activitatilor organizate in unitatea de invatamant la dobandirea cunostintelor, abilitatilor si atitudinilor vizate prin Programul national „Scoala altfel” se realizeaza dupa cum urmeaza:
elevii isi autoevalueaza implicarea in activitatile desfasurate si reflecteaza asupra invatarii - in scris (chestionar, mesaje scrise), prin desen sau oral (reflectii de grup, focus grup), ghidati de profesorul pentru pentru invatamant primar/dirigintele clasei;
cadrele didactice evalueaza cunostintele, abilitatile si schimbarile de atitudini ale anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor prin observare atat pe parcursul Programului national „Scoala altfel”, cat si dupa incheierea acestuia.
Art. 18. Modul de colectare si centralizare a rezultatelor si a reflectiilor este la alegerea cadrelor didactice din unitatea de invatamant. Feedback-ul colectat si reflectiile/observatiile vor fi valorificate de cadrele didactice pentru a evalua relevanta si utilitatea activitatilor de invatare desfasurate conform scopului enuntat al programului si pentru a le transfera pe cele eficiente in activitatea de la clasa.
Art. 19. Evaluarea se bazeaza pe profesionalismul si integritatea colectivului unitatii de invatamant si dorinta acestuia de a identifica si testa solutii pentru dezvoltarea armonioasa a anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor.
Cap IV. Monitorizarea si valorificarea rezultatelor programului national „Scoala altfel”
Art. 20. Directorul unitatii de invatamant monitorizeaza prezenta anteprescolarilor/ prescolarilor/elevilor si a cadrelor didactice la activitatile Programului national „Scoala altfel”. Activitatile educative aprobate se inscriu in condica de prezenta a cadrelor didactice, absentele elevilor se inscriu la rubrica Purtare din catalog.
Art. 21. In saptamana planificata pentru desfasurarea Programului national „Scoala altfel”, inspectoratele scolare deleaga inspectori scolari pentru monitorizarea activitatile organizate de unitatile de invatamant in cadrul programului national „Scoala altfel”.
Art. 22. In cadrul inspectiilor scolare se evalueaza participarea cadrelor didactice si a anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor la Programul national„Scoala altfel” si respectarea prevederilor prezentei metodologii.
Art. 23. La cel tarziu trei saptamani dupa incheierea Programului national „Scoala altfel”, in fiecare unitate de invatamant, in cadrul primului consiliu profesoral, se vor analiza:
satisfactia cadrelor didactice privind activitatile derulate si rezultatele observate;
schimbarile percepute privind asteptarile, atitudinile, motivatia si preocuparile observate in randul prescolarilor/elevilor;
nevoile si dificultatile identificate in randul elevilor si masurile de prevenire, sprijin sau remediere necesare pentru buna desfasurare a activitatii didactice;
solutii de adaptare a activitatilor experimentate in cadrul Programului national „Scoala altfel”, pentru a putea fi folosite pe tot parcursul anului scolar, in cadrul proceselor educative organizate pe discipline scolare;
solutii de imbunatatire a modului de organizare a Programului national „Scoala altfel” in urmatorul an.
Art. 24. La activitatea de analiza/reflectie din cadrul consiliului profesoral vor fi invitati si reprezentanti ai elevilor si parintilor, precum si ai altor institutii/organizatii nonguvernamentale implicate in activitatile de invatare din Programul national „Scoala altfel”. In urma acestei analize se va intocmi un raport sintetic al programului, care va oferi informatii privind prezenta prescolarilor/elevilor si a cadrelor didactice la activitati si vor evidentia reusitele, dificultatile, resursele si solutiile identificate de unitatile de invatamant pentru dezvoltarea de catre prescolari/elevi a competentei de invatare si a abilitatilor socio-emotionale.
Art. 25. Sedinta de analiza va fi condusa de directorul unitatii de invatamant, care va asigura colectarea informatiilor relevante pentru elaborarea raportului de evaluare a Programului national „Scoala altfel”, pe care il va transmite ulterior catre inspectoratul scolar.
Art. 26. La sfarsitul anului scolar, inspectoratele scolare vor include in raportul privind starea invatamantului, un capitol referitor la programul national „Scoala altfel”.
Competitia judeteana Scoala altfel 2023-2024
Cap. V. Diseminarea si recunoasterea exemplelor de bune practici identificate in cadrul programului
Art. 27. Unitatile de invatamant sunt incurajate sa promoveze activitatea si rezultatele programului national „Scoala altfel” in randul parintilor si publicului larg. Vor fi folosite mijloace de promovare, precum prezentarea activitatilor pe site-ul propriu, pe cele ale partenerilor implicati in activitati, informari/articole in mass-media locala sau centrala, fotografii, filme.
Art. 28. In baza instrumentelor si criteriilor de evaluare agreate, fiecare unitate de invatamant va selecta o activitate din cele desfasurate, cu care sa participe la competitia „Scoala altfel” desfasurata la nivel judetean/al municipiului Bucuresti.
Art. 29. Pentru a participa la competitia organizata la nivel judetean/al municipiului Bucuresti, unitatea de invatamant va incarca pe site-ul inspectoratului scolar dosarul celei mai bune activitati selectate, la rubrica dedicata competitiei din cadrul Programului national „Scoala altfel”.
Art. 30. La nivel judetean/al municipiului Bucuresti, competitia isi propune sa selecteze si sa promoveze pe site-ul inspectoratului 10 activitati care s-au desfasurat in cadrul programului national „Scoala altfel” si s-au dovedit eficiente in dezvoltarea competentelor de invatare si a abilitatilor socioemotionale.
Art. 31. Selectia activitatilor se va face de catre o comisie constituita la nivel judetean/al municipiul Bucuresti, in baza unor criterii stabilite de inspectoratul scolar printr-o procedura transparenta, prin implicarea consiliului judetean/al municipiului Bucuresti al elevilor, a organizatiilor reprezentative ale parintilor si a consiliului consultativ al cadrelor didactice. Criteriile si modul de evaluare vor fi stabilite de fiecare inspectorat si comunicate unitatilor de invatamant din subordine si publicului larg in timp util, dar nu mai tarziu de data de 20 octombrie. Termenul limita de trimitere a dosarelor activitatilor selectate de fiecare scoala este 16 iunie.
Art. 32. Fiecare inspectorat va stabili, prin decizie a inspectorului scolar general, componenta comisiei de evaluare a dosarelor activitatilor primite de la unitatile de invatamant. Comisia va evalua dosarele depuse, in conformitate cu modalitatile si criteriile stabilite la nivelul inspectoratului si comunicate public.
Art. 33. (1) In baza instrumentelor si a criteriilor de evaluare stabilite la nivelul inspectoratelor scolare, activitatile desfasurate pot fi premiate la nivelul judetului/al municipiului Bucuresti, cu sprijinul autoritatilor administratiei publice locale, al partenerilor educationali, din resurse proprii etc. si vor fi publicate pe site-urile inspectoratelor, ca exemple de buna practica.
Art. 34. La nivel judetean/al municipiului Bucuresti, inspectoratul scolar va selecta si 10 exemple de orare detaliate ale programului national „Scoala altfel”, din unitatile de invatamant in care acest program se desfasoara cu succes, ca modele de organizare si derulare a programului, in conformitate cu scopul prevazut la art. 2 al prezentei metodologii.
Rus Daniela Ioana 21 Sep. 2023 20:47:03
Consider, ca nu trebuie excluse excursiile in saptamâna altfel sau verde.Sigur sunt benefice atât pentru cunoasterea tarii natale cât si alte tari.Excursiile cu profesorii nu trebuie confundate cu vacanta copiilor cu parintii.Semnez pentru continuarea excursiilor in saptamâna altfel sau verde.