Analiza facuta pentru Cartel Alfa (pe care o puteti citi
aici) a identificat 4 scenarii posibile, pe care le puteti citi mai jos.
Pentru angajatii din sectorul bugetar, scenariul 3 este cel mai important.
Salariul brut creste cu 25%
"In cazul in care salariile brute vor creste cu 25%, asa cum se prevede pentru angajatii din sectorul bugetar, salariul net va ajunge de la 3000 la 3128 lei, adica o crestere de 4,25%. Potrivit unor lideri sindicali, aici este cheia deciziei de mutare a contributiilor sociale de la angajatori la salariati, prin acest procedeu urmand sa creasca salariile brute, in concordanta cu mult - discutata Lege a salarizarii unitare, fara insa ca cheltuielile totale cu salariatii si salariile nete sa creasca la fel de mult.
Altfel spus, se asigura o crestere substantiala a salariilor, insa numai a salariilor brute, in timp ce cresterea puterii de cumparare a salariatilor din sectorul bugetar va fi mult mai modesta".
Va avea loc, insa, aceasta crestere a salariului brut cu 25% pentru toti salariatii din sectorul bugetar si pentru cei din invatamant, in special? Ramane de vazut.
IMPACTUL TRANSFERULUI CONTRIBUTIILOR SOCIALE DE LA ANGAJATOR LA SALARIAT
Acesta este ilustrat prin patru scenarii:
1) Scenariul in care angajatorii vor face modificarile necesare pentru a mentine salariul net al salariatilor.
2) Scenariul in care angajatorii vor face modificarile necesare pentru a mentine stabile cheltuielile totale cu salariatii.
3) Scenariul in care salariul brut va fi crescut cu 25%, asa cum s-a anuntat pentru salariatii din sectorul public.
4) Scenariul in care angajatorii nu vor face modificari si vor pastra salariile brute ale salariatilor neschimbate.
Scenariul 1. Salariul net ramane acelasi
Acest scenariu este probabi l in cazul multinationalelor si al angajatorilor din companiile cu capital romanesc medii si mijlocii , care inregistreaza rezultate economice pozitive. Pentru a mentine salariul net stabil, salariul brut va trebui sa fie crescut cu 19,9%, ceea ce corespunde discutiilor anterioare anuntului proiectului de O.G., in care s-a stipulat necesitatea cresterii salariilor brute cu 20% pentru a mentine salariile nete
Scenariul 2. Costul total pentru companie ramane acelasi.
Acest scenariu este putin probabil in contextul economiei romanesti, unii angajatori folosind orice oportunitate de a reduce costurile cu forta de munca. In cazul mentinerii costului total actual cu forta de munca , salariul net ar creste cu doar 0,2% ... din nou, insuficient pentru a reprezenta o "crestere a puterii de cumparare a salariatilor" , asa cum prevede Nota de Fundamentare a Ordonantei de Urgenta.
Scenariul 3. Salariul brut creste cu 25%
In cazul in care salariile brute vor creste cu 25%, asa cum se prevede pentru angajatii din sectorul bugetar, salariul net va ajunge de la 3000 la 3128 lei, adica o crestere de 4,25%. Potrivit unor lideri sindicali, aici este cheia deciziei de mutare a contributiilor sociale de la angajatori la salariati, prin acest procedeu urmand sa creasca salariile brute, in concordanta cu mult - discutata Lege a salarizarii unitare, fara insa ca cheltuielile totale cu salariatii si salariile nete sa creasca la fel de mult. Altfel spus, se asigura o crestere substantiala a salariilor, insa numai a salariilor brute, in timp ce cresterea puterii de cumparare a salariatilor din sectorul bugetar va fi mult mai modesta.
Scenariul 4. Salariul brut ramane neschimbat
Exista riscul ca multe companii , si in special companiile mici sau companiile aflate in dificultate, sa nu modifice salariile brute, sau sa le modifice cu intarziere. In acest caz, daca salariul brut va ramane neschimbat , salariul net va scadea de la 3000 lei la 2502 lei, adica o pierdere de 16,6% pentru salariati. In acest scenariu, si incasarile la bugetul de stat si bugetele de protectie sociala vor avea de suferit, incasarile reducandu - se cu 5% pentru contributiile sociale si cu 51% pentru impozitul pe venit din salariu.
Scenariu special: angajatii cu salariu minim pe economie
In paralel cu trecerea contributiilor de la angajator la salariat s-a propus si cresterea salariului minim de la 1450 lei la 1900 lei incepand cu 1 ianuarie 2018, si nu la 1550 lei, cum era prevazut anterior. Aceasta crestere urmareste sa oblige angajatorii care au salariati cu salariul minim pe economie sa aplice cresterea necesara pentru a compensa efectul transferului de cotizatii asupra salariului net.