Intr-un
comunicat publicat pe edu.ro, Ministerul Educatiei scrie ca in cadrul evenimentului au fost prezentate principalele elemente ale raportului de aderare al Romaniei, privind componenta de educatie, realizat in vederea evaluarii capacitatii si a initiativei Romaniei de a pune in aplicare instrumentele juridice ale OCDE aflate in competenta EDPC.
Discutiile au evidentiat principalele constatari, punctele tari, precum si provocarile cu care se confrunta Romania in educatie, in calitate de tara candidat. Ele au vizat:
- imbunatatirea abordarilor unitare si integrate pentru invatamantul anteprescolar si prescolar;
- dezvoltarea politicilor ce vizeaza calitatea, echitatea si incluziunea elevilor in invatamantul preuniversitar;
- cresterea capacitatii institutiilor de invatamant superior de a oferi programe relevante si accesibile;
- extinderea posibilitatilor de perfectionare si recalificare, ca parte esentiala a invatarii pe tot parcursul vietii.
Reuniunea de la Paris reprezinta un pas important in procesul tehnic de evaluare a Romaniei in domeniul politicilor educationale, conform Foii de Parcurs pentru aderarea la OCDE.
De asemenea, in cadrul deplasarii efectuate la OCDE, ministrul Ligia Deca a avut o intalnire bilaterala cu Andreas Schleicher, Directorul OCDE pentru Educatie si Competente. Printre subiectele abordate s-a numarat si participarea Romaniei la studiile OCDE (TALIS 2024, Education at a Glance 2024, PISA 2026, PIIAC 2025-2029) si potentiale viitoare colaborari.
Declaratia ministrului Ligia Deca:
„Romania este deja castigatoare in urma colaborarii cu OCDE in domeniul educatiei, care s-a intensificat in ultimii ani, prin participarea la studiile internationale prestigioase pe care organizatia le desfasoara. Pentru a avea o educatie care sa ofere fiecarui tanar sansa de a-si atinge potentialul, indiferent de mediul social sau economic, avem nevoie sa ne fundamentam masurile pe aceste studii obiective si de inalta calitate si ma bucur ca am putut initia si consolida participarea Romaniei in studiile OCDE in domeniul educatiei. Aderarea cu drepturi depline va reprezenta, insa, o confirmare a eforturilor depuse si va consolida drumul nostru catre un sistem educational modern si echitabil. Aceasta este o viziune pe termen lung, careia vom putea sa-i culegem roadele in timp.
Cred ca Romania a demonstrat deja alinierea la principiile si standardele acestei organizatii. Ministerul Educatiei a fost parte activa in procesul de aderare, sprijinind dialogul expertilor nostri cu omologi din statele membre OCDE. Participam la numeroase proiecte internationale, contribuim cu date pentru a fi prezenti in rapoartele organizatiei si am primit constant asistenta tehnica de inalt nivel in implementarea legilor educatiei din 2023, cu accent pe invatamantul preuniversitar. Multumesc intregii echipe a Ministerului Educatiei, a Ministerului Afacerilor Externe, precum si Secretariatului OCDE pentru colaborarea excelenta in acest proces esential pentru fructificarea avantajelor pe care le ofera aderarea tarii noastre la OCDE".