Gradinita online
Cititi mai jos mesajul transmis de Ministerul Educatiei in legatura cu invatamantul prescolar in online:
In atentia cadrelor didactice din unitatile de invatamant prescolar din judetul Ilfov,
Precizari cu privire la desfasurarea activitatilor la distanta, facilitate de utilizarea
tehnologiei si a internetului, in invatamantul prescolar
Ca urmare a aprobarii Ordinului de ministru nr. 5972/2020 cu privire la suspendarea
cursurilor care presupun prezenta fizica a prescolarilor si elevilor in unitatile de invatamant
preuniversitar, incepand cu data de 09.11.2020, pentru o perioada de 30 de zile, precum si
pentru implementarea unitara si coerenta a prevederilor Ordinului nr. 3545/2020 pentru
aprobarea Metodologiei - cadru privind desfasurarea activitatilor didactice prin intermediul
tehnologiei si al internetului, precum si pentru prelucrarea datelor cu caracter personul, ale
Ordinului comun nr. 5487/1494/2020, privind masuri de organizare a activitatii in cadrul
unitatilor/institutiilor de invatamant in conditii de sisuranta epidemiologica peniru prevenirea
imbolnavirilor cu SARS-CoV-2 si ale Curriculumului pentru educatie timpurie (aprobat prin
OMEN nr.4694/02.08.2019) si Scrisorii metodice pentru invatamantul prescolar un scolar 2020-
2021 (adresa MEC nr.35707/07.10.2020), va transmitem cateva recomandari privind derularea
activitatilor la distanta. facilitate de utilizarea tehnologiei si a internetului, in invatamantul
prescolar.
In contextul in care decizia CA si a autoritatilor in drept se va indrepta catre Scenariul
2.2 (cazuri particulare) sau catre Scenariul 3, este de dorit ca interactiunea cu parintii si copiii sa
nu genereze presiuni nejustificate sau o supraaglomerare nefireasca si cu efecte nocive asupra
copiilor. In egala masura. din partea personalului didactic din invatamantul prescolar se asteapta
comportamente de solidaritate, responsabile si, evident. care dovedesc rezilienta.
Asadar, in conformitate cu prevederile Merodologiei - cadru privind desfasurarea
activitatilor didactice prin intermediul tehnologiei si al internetului. precum si pentru
prelucrarea datelor cu caracter personal, formele de comunicare utilizate sunt:
- sincrona - desfasurata intr-un mediu virtual de invatare. cu participarea simultana a
prescolarilor/elevilor, a cadrelor didactice, eventual si a parintilor/reprezentantilor legali:
- asincrona - desfasurata intr-un mediu virtual de invatare, in cadrul careia
prescolarii/elevii si cadrele didactice nu sunt conectati simultan:
- mixta - desfasurata atat sincron. cat si asincron.
Pentru stabilirea modalitatilor de interactiune cu prescolarii. adaptate varstei si interesului
lor. precum si programului si principiilor proprii ale parintilor acestora. in raport cu educatia
copilului, unitatile de invatamant prescolar sau unitatile de invatamant preuniversitar cu grupe de
invatamant prescolar se vor asigura ca au investigat aceste aspecte si au stabilit. de comun acord
cu fiecare parinte, intervalul orar. modalitatea de comunicare si frecventa acesteia.
Exagerarile de orice fel si atitudinile ostentative ale celor implicati, daca exista, sunt
factori frenatori in comunicarea educationala si impiedica derularea unui proces didactic firesc,
stimulativ si atractiv. De aceea. unitatile de invatamant vizate vor tine cont cu precadere de
recomandarile specialistilor. care limiteaza durata expunerii prescolarilor la mijloacele
comunicare virtuala (computer, telefon mobil, tableta) si, ca atare, in mare parte, vor avea in
vedere invatarea asincrona, prin care parintii copiilor nu vor fi conectati simultan, ci atunci cand
timpul si serviciul le permite. Totodata. vor tine cont de faptul ca prescolarii:
- NU trebuie sa fie expusi in mediul on-line. ci numai in grupuri inchise de comunicare
cu parintii;
- NU vor fi solicitati sa efectueze "lectii" in fata calculatoarelor/tabletelor/teleloanelor;
- NU vor fi verificati/ascultati in fata camerelor de catre cadrul didactic;
- NU vor fi suprasolicitati in a rezolva sarcini pe fise de lucru.
In cazul in care anumite activitati se desfasoara online - sincron, se recomanda o serie de
aplicatii si platforme de tipul: Whatsapp, Facebook, Google Classroom, Zoom, Google Meet,
YouTube, ClassDojo, Kinderpedia etc.
In ceea ce priveste planificarea si redactarea documentelor specifice activitatii cu
prescolarii in etapa invatarii facilitate de utilizarea tehnologiei si a internetului este necesar sa
precizam faptul ca acestea nu sufera modificari si respecta formatul recomandat in Curriculumul
pentru educatie timpurie (aprobat prin OMEN nr.4694/02.08.2019).
1. Intocmirea planificarii
- nu exista modificari.
2. Consemnarea activitatilor
- se realizeaza in documentul transmis de catre M.E.C.. conform Notei 12183/09.10.2020.
FISA DE PREZENTA
- la "Disciplina” se va consemna "invatamant prescolar”
- la rubrica "Ziua” se va consemnam data
- la rubrica "Ora” se va consemna, particularizat, functie de nivelul grupei. respectand
planul de invatamant si tipologia activitatilor din gradinita: ALA. ADE si ADP.
In invatamantul prescolar nu exista "ORAR ZILNIC", drept pentru care: intervalul
orar la care ne raportam. ordinea activitatilor etc. se pot modilica zilnic.
Exemplul care urmeaza este orientativ si poate fi adaptat la specificul grupei:
Grupa mijlocie:
8.00 - 9.30 - ALA + ADP
9.30 - 11.00 - ADE + ADP
11.00 - 13.00 - ALA + ADP
Grupa mare:
8.00 - 9.30 - ALA + ADP
9.30 - 11.30 - ADE + ADP
11.30 - 13.00 -ALA+ ADP
Cadrele didactice. se vor asigura ca toate consemnarile din planilicare. atat cele care
privesc activitatile didactice de predare-invatare-evaluare derulate sincron sau asincron cu copiii,
cu sprijinul parintilor acestora. cat si celelalte tipuri de activitati stipulate in art.262 din Legea
educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv activitatile de
pregatire metodico-stiintifica, pentru fiecare saptamana in parte, sunt in acord cu tema anuala de
studiu si cu tema proiectului tematic/tema saptamanii si acopera intervalul orar alocat normei
didactice.
In acest sens, intra in sarcina cadrelor didactice din invatamantului prescolar de pe raza
judetului Ilfov sa intreprinda urmatoarele tipuri de demersuri in proiectarea si desfasurarea
activitatilor cu prescolari in aceasta etapa:
- organizarea unor sesiuni online de discutie, in grupuri mici. cu privire la acele
aspecte din Curriculum care pot fi abordate in activitati ce necesita prezenta
cadrului didactic si acele aspecte care pot fi lasate la nivelul unor intreractiuni
parinte-copil, in contexte diferite de cel institutional, in vederea unei planificari
eficiente cu copii
- proiectarea in echipa (pe grupe de varsta) a activitatilor care se pot derula cu
copiii, utilizand mijloace de comunicare virtuala (electronic, utilizand aplicatia
WhatsApp sau Messenger, sau prin intalniri video, platforme educationale etc.)
cu implicare parintilor;
- stabilirea modalitatii de transmitere a sugestiilor de activitati catre copii, in mod
fizic, pentru cazul in care nu exista posibilitatea interactiunii cu copiii in felul
ilustrat anterior
- planificarea si desfasurarea intalnirilor saptamanale de consiliere cu parintii care
sprijina derularea unor activitati cu copiii la domiciliu (folosind un canal de
comunicare agreat de majoritatea parintilor sau comunicand individual cu cei
care nu dispun de dispozitive pentru a participa la intalnirea de grup):
- postarea pe site-ul unitatii de invatamant sau pe site-uri profesionale a unor
propuneri de activitati si experiente din diferite domenii ale cunoasterii,
specifice invatamantului prescolar, precum si organizarea de schimburi de
experienta, cu prezentarea bunelor practici intre colege din aceeasi unitate de
invatamant sau din unitati de invatamant diferite;
- alcatuirea unei baze cu resurse digitale adecvate pentru prescolari, parinti si
cadre didactice;
- identificarea, analizarea si adoptarea si altor resurse de invatare, altele decat cele
traditionale (exemple: site-ul http:;/www.educred.ro/, site-uri cu experimente
stiintifice. cu filme documentare sau educationale, cu vizite virtuale ale unor
expozitii/ muzee/ parcuri etc):
- selectarea resurse educationale online disponibile pe diferite platfome/site-
uri, pe care le pot folosi in activitatea cu copiii. cum ar fi: filme didactice.
jocuri insotite de prezentare video sau prezentare scrisa. descrierea unor
activitati (ex.: o tehnica de pictura sau modelaj, confectionarea unor obiecte
simple etc.);
- elaborarea unor resurse educationale pentru a fi folosite in activitatea cu
copiii, cum ar fi: prezentari PPT ale unor experimente. descrierea in scris a
unor jocuri. inregistrari audio sau audio-video cu descrierea unor activitati
practice sau experimente, povesti citite copiilor etc.
- desfasurarea de activitati didactice cu copiii, cu un numar redus de sarcini (cel
mult doua), adaptate varstei si interesului acestora, intr-un program de maxim
40 minute pe zi sincron (pe Zoom/Google Meet/platforma unitatii de
invatamant etc.), acolo unde exista posibilitatea accesului la astfel de platforme
- oferirea si colectarea feed-backului de la parinti si copii privind activitatea
desfasurata, cu scopul ameliorarii mijloacelor si a modalitatilor de
comunicare si a urmaririi progresului individual:
- conceperea unor instrumente pentru evaluarea practicilor didactice in mediul
online.
De asemenea, cadrele didactice trebuie sa aiba in vedere si grupurile vulnerabile. copiii
izolati sau cu o situatie precara, identificand, impreuna cu directorii unitatilor de invatamant sau
cu membrii comunitatii, solutii personalizate pentru aceste situatii. O astfel de abordare, pe doua
planuri, unul fata in fata, iar altul mijlocit de tehnologie, poate genera, in modul cel mai firesc.
accesul la aceeasi informatie furnizata copiilor, la tratare diferentiata si individualizata.