Mai mult, oamenii de afaceri propun ca elevii sa fie evaluati printr-un sistem bazat pe feedback, crestere si motivare.
Acestia au prezentat, intr-un raport, mai multe solutii pentru imbunatatirea sistemului de educatie.
Propuneri privind invatamantul preuniversitar cuprinse in raport:
-
Marirea numarului de ore de practica pedagogica de la 2 semestre cat este acum la 6 semestre – practica pe toata perioada scolarizarii.
-
Doi ani de stagiu ca profesor asistent. Profesorul asistent va lucra in clasa celor mai buni profesori din invatamant si va participa la toate activitatile acestora – de la orele de predare, la sedintele cu parintii excursii, comisii in scoalainfiintare de centre locale cu profesori suplinitori calificati care pot sa inlocuiasca profesorii absenti din scoli pe o perioada scurta, medie sau lunga.
-
Formarea continua a profesorilor sa cuprinda cel putin 3 zile de formare continua, oblicatorii, in fiecare an de profesie.
-
Din 3 in 3 ani profesorii participa la formari cu continut pedagogic aferente ultimelor noutati din domeniu
-
Revizuirea sistemului de notare prin adoptarea unuia bazat pe feedback, crestere si motivare a elevilor. Nota e formata din 3 aspecte – academic (cunostinte), efort (abilitati) si comportament (atitudini), se propune eliminarea totala a notei la purtare.
-
Eliminarea notei de la gimnaziu in calculul mediei de admitere – notele trebuie sa reflecte nivelul real al elevului – analfabetismul functional trebuie depistat din timp, nu camuflat sub note nejustificate.
-
Toleranta 0 la furt/ copiat – obligatoriu pentru formarea caracterelor.
Propuneri pentru reducerea analfabetismului functional
-
Formarea a cel putin unui profesor in fiecare scoala, care va deveni specialist in recuperarea elevilor cu dificultati de citire/ invatare.
-
Elaborarea unor programe de diagnostic si remediere a analfabetismului functional. La sfarsitul programului elevul trebuie sa stie sa citeasca si sa inteleaga un text potrivit varstei lui.
-
Programe remediale de vara – la finalul fiecarei clase in primar – test de evaluare a textului scris/citit/vorbit si cei care nu sunt la standard sa intre in programul remedial – preventie/ interventie coerenta pentru literatie.
-
Accent mai mare pe rezolvarea de probleme, gandire critica, gandire creativa la clasa, dar si la examenele de evaluari nationale II, IV, VI, VIII.
-
Regandirea structurii anului scolar, a orarului copiilor si a vacantelor in functie de necesitatile societatii contemporane si a economiei (sa sustina economia nationala) – prelungirea cu cel putin 4 saptamani a anului scolar, vacante diferentiate pe zone geografice.
-
Introducerea in scoli a cantinelor – aceste cantine pot servi drept laborator pentru clasele duale HORECA si pot functiona in sistem catering pentru scolile care nu au spatii de pregatire a hranei calde.
Propuneri legate de invatamantul profesional
-
Crearea unui grup de elita al Colegiilor Tehnice similar celor al Colegiilor Nationale.
-
Cresterea numarului de consilieri scolari in ciclul gimnazial pentru a asigura traseul cel mai potrivit fiecarui elev. Instruirea acestora pentru a prezenta oferta educationala din regiune in mod echilibrat : tehnic vs. Teoretic.
-
Introducerea transparentei in traseul copiilor de la scoala la profesie in REVISAL
-
Crearea in mod prioritar de specializari in zona tehnologiilor avansate si renuntarea cat mai repede la specializari din ce in ce mai putin cerute pe piata muncii.
-
Scoala - actor proactiv in a indentifica operatorii economici care au capacitatea de a oferi cadrul de formare de calitate (tehnologie; tutore de practica) ;
-
Companiile care investesc in dotarea scolilor sa aiba un cuvant important de spus in administarea scolii prin dobandirea unui numar important de locuri in consiliile de administratie ale scolilor.
-
Prioritate la cazare pentru elevi in internatele scolare; implicarea administratiei scolilor in dotarea moderna a atelierelor.
Propuneri privind invatamantul universitar
-
O mai buna corelare a ofertei educationale cu cerintele actuale ale pietei muncii, in considerarea tendintei de globalizare
-
Incurajarea proiectelor de asociere de tip “dual degree” si infiintarea de centre de cercetare stiintifica universitara in asociere cu entitati private - dezvoltarea dimensiunii internationale a invatamantului superior prin prioritizarea refacerii capacitatii si imaginii invatamantului superior romanesc pentru a redeveni un centru educational regional de excelenta - un “hub” academic - (asa cum era considerat in perioada 1970-1990 cand atragea un numar semnificativ de studenti straini din zone extra-europene, cu precadere la specializarile Medicina si Inginerie, de ex.: industrie grea, exploatari petroliere, constructii de masini, etc.).
-
Schimburi de experienta intre profesorii din universitati si specialisti din companii – profesorii merg in vizita la companii si tin lectures/seminarii si invers, cei din companii vin la facultati si tin prezentari/workshop-uri.
Oamenii de afaceri au propus aceste masuri pentru imbunatatirea calitatii educatiei din Romania in raportul "Educatia in cifre in 2018", lansat la Bucuresti.
Larisa Kovesi 04 Mai. 2019 16:28:49
Foarte multe locuri de munca sunt distruse deja de roboti, din cauza ''oamenilor de afaceri'' care sacrifica vieti umane in favoarea robotilor doar pentru ca le este lor mai ieftin.Singurii oameni care vor tine piept robotizarii pietei de munca vor fii editors si persoanele inovatoare ,creative, persoanele care au 1 skill set care nu poate fii eficient reprodus de 1 computer, robot sau inteligenta artificiala.Metodele propuse nu fac dreptate talentului si potentialului uman.Tu ca om meriti mai mult decat sa fii sclav la cei care detin masini de inteligenta artificiala.Larisa Kovesi 04 Mai. 2019 16:23:45
Nu sunt de acord ca sa se amestece ei in educatie. Prea multa putere li se acorda si multi sunt inculti. Chiar se vrea o societate de roboti batuti in cap care se formeaza doar ca sa fie sclavi la elite si oameni de afaceri pe banda rulanta? Romania trebuie sa formeze genii nu sclavi. oameni care sa inventeze ceva nou ,sa aiba viziune, aspiratie nu sa fie constransi spre cubicul de hamsteri.Poenaru Dan 29 Apr. 2019 15:41:16
Nu mi se par valoroase propunerile expuse . Ȋn general aș avea obiecții la toate ?capitolele? acestui set de propuneri. Din lipsă de spațiu am să mă refer doar la două dintre ele.1. Corelarea programei din preuniversitar cu piața muncii este o problemă importantă, dar aceasta este totuși subsidiară scopului primordial al ȋnvățămantului, care este și va fi ȋntotdeauna, formarea personalității. Corelarea cu piața muncii se poate face mai eficient după varsta de majorat al tanărului, atunci cand acesta este ȋnarmat cu cunoștințe multiple și ȋși formează deja o concepție despre lume și viață. Varsta de 18 ani este cea care ȋn general marchează printre altele opțiunea manifestă și responsabilă a tanărului pentru o anumită profesie/carieră. Cred că școala postliceală, la a cărei susținere conceptuală/financiară/logistică participă ȋn parteneriat școala și mediul de afaceri ar fi o soluție potrivită. Elevul de 14-15 ani, ce urmează un liceu cu multe ore de specialitate obligatorii,va suferi ȋn școală un adevărat supliciu atunci cand opțiunile,ȋnclinațiile și aspirațiile sale nu sunt cristalizate; de cele mai multe ori acestea nu corespund cu calea aleasă de școală. Școala nu poate și nu trebuie să formeze specialiști/tehnicieni pentru o anumită unitate economică, neglijand materiile de bază : matematica, limba romană, istoria,fizica,chimia, biologia etc. Ȋn opinia mea, perspectiva formării unei societăți cu ?specialiști? inculți, este una tristă.
2. Chestiunea cu stagiul de doi ani propusă de oamenii de afaceri este o formă fără fond. Există deja stagiatura pană la obținerea gradului definitiv ! Aaa, da! Că ȋn timpul stagiaturii deja existente, se pot aplica măsuri de perfecționare a cadrelor tinere ?? Asta da, pot să-nțeleg. Se pot organiza perioade de cateva zile de asistență la ore, ȋn fiecare semestru, urmate de dezbateri cu profesori experimentați candva s-a mai organizat?. Așadar nu trebuie reinventată roata?
3. Nu cred că numărul semestrelor de practică pedagogică este prea mic se propun 6 ȋn loc de două. Problema constă ȋn organizarea corectă a activitățil didactico-pedagogice și numirea/ocuparea posturilor de formatori de către profesori-formatori competenți/ talentați. Aceste posturi nu trebuie să mai fie un ?refugiu? pentru soțiile profesorilor universitari din facultăți. Deasemenea, profesorii de liceu cărora li se dă sarcina de a efectua cu studenții practica pedagogică ȋn școală trebuiesc aleși dintre profesorii buni, de largă notorietate, empatici și dornici să lucreze cu studenții.
Radulescu Iulia. Profe 29 Apr. 2019 09:42:43
Sa conduca elitele. Inspectorul scolar general in isj gorj ion isfan este tituar in comuna farcasesti jud gorj cu media 5 ministerul il mentine ilegal,desi inspectorul e cercetat penal.Radulescu Iulia. Profe 29 Apr. 2019 09:28:06
Felicitari!desfiintati inspectoratele scolare!Cu stima! Tel meu. 0768642952
Dragulanescu Nicolae 29 Apr. 2019 09:17:29
Excelente propuneri de care onor MEN, ARACIS, ARACIP, INSPECTORATELE si RECTORATELE ar trebui să dorească si sa poata tine cont! Calitatea educatiei inseamna SATISFACTIA BENEFICIARILOR/ CLIENTILOR EI angajatori, elevi, studenti si nu doar conformitatea cu cerintele MEN, ARACIS, ARACIP impuse ierarhic, In numele pseudo-gratuității anvățămantului si al intereselor societății... Dar in Romania, nu numai ca nu conteaza aceste cerințe ale beneficiarilor, dar aceștia nici nu sunt recunoscuti ca parteneri reali ai instituțiilor de anvățămant....Pana cand?