De la comisia pentru curriculum, la cea pentru formare si dezvoltare in cariera didactica, fiecare comisie presupune o serie de sarcini administrative consumatoare de timp si efort.
Comisii scoala 2024-2025
Regulamentul-cadru pentru organizarea si functionarea unitatilor de invatamant preuniversitar cuprinde prevederi clare privind structura si atributiile fiecarei comisii de la nivelul scolilor si gradinitelor.
Astfel, potrivit ROFUIP 2024, la nivelul fiecarei unitati de invatamant functioneaza comisii:
1. cu caracter permanent;
2. cu caracter temporar;
3. cu caracter ocazional.
Comisiile cu caracter permanent sunt:
a) comisia pentru curriculum;
b) comisia de evaluare si asigurare a calitatii;
c) comisia de securitate si sanatate in munca si pentru situatii de urgenta;
d) comisia pentru controlul managerial intern, numai pentru unitatile de invatamant de stat;
e) comisia pentru prevenirea si combaterea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii;
f) comisia pentru formare si dezvoltare in cariera didactica.
Potrivit sursei citate, comisiile cu caracter permanent isi desfasoara activitatea pe tot parcursul anului scolar, comisiile cu caracter temporar isi desfasoara activitatea doar in anumite perioade ale anului scolar, iar comisiile cu caracter ocazional sunt infiintate ori de cate ori se impune constituirea unei astfel de comisii, pentru rezolvarea unor probleme specifice aparute la nivelul unitatii de invatamant.
Comisiile cu caracter temporar si ocazional vor fi stabilite de fiecare unitate de invatamant, prin regulamentul de organizare si functionare a unitatii de invatamant.
Comisii permanente in scoala 2024-2025
Comisiile de la nivelul unitatii de invatamant isi desfasoara activitatea pe baza deciziei de constituire emise de directorul unitatii de invatamant.
In cadrul Comisiei de evaluare si asigurare a calitatii, respectiv a Comisiei pentru prevenirea si combaterea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii sunt cuprinsi: reprezentanti ai beneficiarilor primari din invatamantul gimnazial cu statut de observatori/ reprezentanti ai beneficiarilor primari din invatamantul liceal si postliceal cu statut de membru, reprezentanti ai parintilor/reprezentantilor legali, nominalizati de consiliul scolar al elevilor, respectiv consiliul reprezentativ al parintilor/reprezentantilor legali si asociatia de parinti, acolo unde exista.
Activitatea comisiilor din unitatea de invatamant si documentele elaborate de membrii comisiei sunt reglementate prin acte normative sau prin regulamentul de organizare si functionare a unitatii de invatamant.
Fiecare unitate de invatamant isi elaboreaza proceduri privind functionarea comisiilor in functie de nevoile proprii.
Comisia pentru curriculum
Comisia pentru curriculum se constituie la nivelul unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, in baza hotararii consiliului de administratie, fiind formata din membrii catedrelor/comisiilor metodice. Directorul unitatii de invatamant emite decizia de constituire a Comisiei pentru curriculum.
Activitatea Comisiei pentru curriculum este coordonata de un responsabil, propus prin vot, de catre consiliul profesoral, din randul personalului didactic de predare titular, cu rezultate deosebite obtinute in activitatea didactica.
Numirea responsabilului comisiei pentru curriculum se face prin decizie a directorului, emisa in baza unei hotarari a consiliului de administratie, in urma propunerii primite din partea consiliului profesoral.
In cadrul aceleiasi unitati de invatamant catedrele/comisiile metodice de la nivelul Comisiei pentru curriculum se constituie din cel putin 4 cadre didactice care isi desfasoara activitatea in unitatea de invatamant, dupa caz, pe arii curriculare, pe discipline de studiu sau pe discipline inrudite.
In unitatile de invatamant de educatie timpurie si in invatamantul primar catedrele/comisiile metodice se constituie din cel putin 4 cadre didactice care isi desfasoara activitatea in unitatea de invatamant, dupa caz, pe grupe, pe ani de studiu, pe grupe de clase sau pe ciclu de invatamant. Catedrele/comisiile metodice se pot constitui si cu 2 sau 3 cadre didactice, in unitatile de invatamant cu un numar mic de cadre didactice care isi desfasoara activitatea pe ciclul de invatamant.
Fiecare unitate de invatamant elaboreaza o procedura privind functionarea Comisiei pentru curriculum, care include si modul de constituire si functionare a catedrelelor/comisiilor metodice, in functie de nevoile proprii.
Atributiile comisiei pentru curriculum vizeaza activitati legate de procesul de proiectare, implementare, monitorizare si evaluare a implementarii curriculumului, la nivelul unitatii de invatamant, precum:
a) initierea si realizarea analizei de nevoi, implicand consultarea beneficiarilor educatiei, privind oferta curriculara a unitatii de invatamant, inclusiv a curriculumului la decizia elevului din oferta scolii (CDEOS), pentru fiecare an scolar, prin utilizarea metodei de analiza de tip SWOT;
b) consilierea cadrelor didactice in procesul de elaborare a planificarii si proiectarii didactice;
c) monitorizarea de catre responsabilul comisiei pentru curriculum, a modului de aplicare a planurilor - cadru si a programelor scolare, inclusiv prin realizarea de asistente la ore;
d) analizarea periodica a performantelor scolare ale beneficiarilor primari si propunerea, dupa caz,
a unor activitati remediale care sa fie realizate la clasele de elevi;
e) coordonarea organizarii de activitati de pregatire pentru elevi in vederea participarii acestora la examene si concursuri scolare;
f) realizarea la nivelul catedrelor/comisiilor metodice a unor instrumente si resurse educationale, inclusiv a unor resurse educationale deschise si a unor instrumente de evaluare si notare;
g) centralizarea, prin responsabilul comisiei, a cursurilor optionale propuse de catedrele/comisiile metodice, sub forma unei liste care este prezentata pentru a fi dezbatuta si avizata de consiliul profesoral si ulterior propusa, spre aprobare, consiliului de administratie al unitatii de invatamant;
h) coordonarea activitatilor de prezentare a ofertei de CDEOS parintilor/reprezentantilor legali si beneficiarilor primari;
i) analizarea proiectelor de programa, in vederea acordarii de catre inspectoratul scolar a avizului de specialitate, pentru disciplinele care fac parte din CDEOS, elaborate la nivelul unitatii de invatamant;
j) elaborarea anuala a unui raport privind calitatea ofertei curriculare a unitatii de invatamant, inclusiv a cursurilor optionale, implementate la nivelul unitatii de invatamant, prin prelucrarea si interpretarea informatiilor obtinute din procesul de monitorizare;
(k) prezentarea de catre responsabilul comisiei pentru curriculum, in consiliul profesoral, a raportului de activitate al comisiei si valorificarea concluziilor si recomandarilor raportului in fundamentarea analizei de nevoi pentru proiectarea ofertei curriculare, inclusiv a CDEOS, din anul scolar urmator;
l) sustinerea cadrelor didactice in ceea ce priveste adaptarea planificarii scolare si a predarii la nivelul de performanta al beneficiarilor primari si la realizarea planurilor individualizate de invatare;
m) monitorizarea nevoii de recuperare a achizitiilor si a desfasurarii programului „Invatare remediala” la nivelul unitatii de invatamant;
n) monitorizarea interesului beneficiarilor primari de a studia limba materna, respectiv istoria si cultura minoritatii careia ii apartin si intreprinderea demersurilor necesare pentru a le oferi posibilitatea sa le studieze, la cererea acestora sau a reprezentantilor legali;
o) constituirea si actualizarea periodica a unei arhive electronice care sa cuprinda documente, studii, cercetari, resurse educationale realizate/avizate de Ministerul Educatiei, care sprijina aplicarea curriculumului;
p) constituirea si actualizarea periodica a arhivei electronice privind documentele care privesc curriculumul, atat cele elaborate si aprobate la nivel national, cat si cele elaborate si aprobate la nivelul unitatii de invatamant (planuri-cadru si programe scolare utilizate, inclusiv pentru CDEOS).
Comisia pentru formare si dezvoltare in cariera didactica
Comisia pentru formare si dezvoltare in cariera didactica (CFDCD) se constituie la nivelul unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, prin decizie a directorului, fiind formata din 3-7 membri, dintre care unul este responsabilul/coordonatorul comisiei, in baza hotararii consiliului profesoral.
Membrii si responsabilii Comisiei pentru formare si dezvoltare in cariera didactica se aleg din randul personalului didactic de predare titular, prin vot secret, de catre consiliul profesoral. Responsabilul nu poate ocupa functia de director sau director adjunct.
Componenta CFDCD este stabilita anual, prin decizie a conducerii unitatii de invatamant.
Comisia pentru formare si dezvoltare in cariera didactica identifica nevoile de formare continua ale personalului didactic, programele si proiectele destinate formarii continue a personalului didactic si monitorizeaza evolutia in cariera a cadrelor didactice, participarea personalului didactic la programe si proiecte de formare continua.
Atributiile comisiei pentru formare si dezvoltare in cariera didactica sunt urmatoarele:
a) realizeaza cartografierea nevoilor de formare continua ale personalului didactic la nivelul unitatii de invatamant si le raporteaza Caselor Corpului Didactic;
b) identifica si informeaza personalul didactic privind programele si proiectele destinate formarii continue;
c) elaboreaza si propune anual consiliului profesoral, spre avizare, planificarea activitatilor din domeniul formarii in cariera didactica, in acord cu nevoile de formare identificate la nivelul unitatii de invatamant/ local, cu prioritatile stabilite in planul national de formare continua in cariera didactica si cu profilul profesional al cadrelor didactice;
d) planifica, organizeaza si desfasoara ateliere, seminarii, lectii predate colaborativ, interasistente, studii de caz, schimburi de experienta etc, la nivelul unitatii de invatamant;
e) organizeaza activitati specifice de mentorat didactic pentru cadrele didactice debutante, in vederea sustinerii examenului national pentru definitivare in invatamantul preuniversitar/de licentiere in cariera didactica;
f) sprijina cadrele didactice in dobandirea recunoasterii rezultatelor invatarii nonformale, inclusiv a celor dobandite ca urmare a participarii la mobilitati cu scop de invatare in proiectele finantate prin programele UE in domeniul educatiei;
g) gestioneaza sistemul de acumulare a creditelor la nivelul unitatii de invatamant, evaluand anual stadiul de indeplinire a conditiei de formare pentru personalul didactic, prin actualizarea
periodica a bazei de date privind numarul creditelor ECTS (obtinute inclusiv prin recunoastere si echivalare a creditelor profesionale transferabile) acumulat de fiecare cadru didactic pe
parcursul ultimilor doi ani de activitate didactica, calculati la data de 31 august;
h) monitorizeaza impactul formarii cadrelor didactice asupra calitatii procesului de predareinvatare-evaluare si a progresului scolar al beneficiarilor primari, la nivelul unitatii de
invatamant;
i) informeaza si sprijina personalul didactic in ceea ce priveste evolutia in cariera;
j) consiliaza personalul didactic in ceea ce priveste elaborarea si gestionarea portofoliului profesional;
k) colaboreaza cu ISJ/ISMB, cu CCD, cu consiliul de administratie si cu consiliul profesoral al unitatii de invatamant;
l) in baza unor analize de nevoi, colaboreaza cu celelalte comisii din unitatea de invatamant pentru a elabora programe de formare adaptate si actualizate;
m) orice alte atributii rezultand din legislatia in vigoare.
Comisia pentru prevenirea si combaterea violentei
Comisia pentru prevenirea si combaterea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii se constituie la nivelul unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, in baza hotararii consiliului de administratie prin care se aproba si componenta sa nominala. Comisia este formata din:
- un director adjunct sau, dupa caz, coordonatorul pentru proiecte si programe educative scolare si extrascolare;
- 4-6 reprezentanti ai cadrelor didactice, desemnati de Consiliul profesoral;
- 1-3 reprezentanti ai parintilor/reprezentantilor legali desemnati de consiliul reprezentativ al parintilor/reprezentantilor legali si asociatia de parinti, acolo unde exista;
- 1-3 elevi desemnati de Consiliul scolar al elevilor;
- 1 reprezentant al primarului si 1 reprezentant al consiliului local, membri in Consiliul de administratie al unitatii de invatamant, cu statut de invitati;
- profesorul-consilier scolar si mediatorul scolar, dupa caz.
Directorul unitatii de invatamant emite decizia de constituire si componenta nominala a Comisiei pentru prevenirea si combaterea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii.
Fiecare unitate de invatamant elaboreaza o procedura privind functionarea Comisiei pentru prevenirea si combaterea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii, in functie de nevoile proprii.
Activitatea comisiei se desfasoara prin raportarea si punerea in aplicare a ansamblului prevederilor legale in vigoare care vizeaza prevenirea si combaterea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii si, respectiv, afirma promovarea interculturalitatii, in mediul scolar.
Comisia pentru prevenirea si combaterea violentei, a faptelor de coruptie si discriminarii in mediul scolar si promovarea interculturalitatii analizeaza abaterile disciplinare ale beneficiarilor primari care savarsesc abateri si propune sanctiunile disciplinare aplicate acestora, potrivit prevederilor statutului elevului, prezentului regulament si ale regulamentului de organizare si functionare a unitatii de invatamant.
Atributiile Comisiei pentru prevenirea si combaterea violentei:
a) prevenirea si combaterea violentei:
- inregistrarea si raportarea la Inspectoratul Scolar Judetean/al Municipiului Bucuresti a cazurilor de violenta savarsite in mediul scolar;
- analizarea factorilor scolari care au condus la savarsirea faptelor de violenta, elaborarea, revizuirea si aplicarea Planului de prevenire si reducere a violentei in mediul scolar alunitatii de invatamant preuniversitar;
- realizarea unui raport privind incidenta, respectiv prevenirea violentei, pe care il comunica Comisiei pentru evaluarea si asigurarea calitatii (CEAC), in vederea includerii acestuia in raportul general privind starea si calitatea invatamantului in anul scolar respectiv;
- colaborarea cu autoritatile si institutiile cu atributii legale in prevenirea, combaterea si managementul cazurilor de violenta scolara, inclusiv cu reprezentantii serviciilor publice de asistenta sociala, ai politiei si ai jandarmeriei;
- propunerea unor masuri specifice, rezultate dupa analiza factorilor de risc, care sa aiba drept consecinta cresterea gradului de siguranta a prescolarilor/beneficiarilor primari si a personalului din unitatea scolara si prevenirea delincventei juvenile in incinta si in zonele adiacente unitatii de invatamant;
- propunerea, aplicarea si/sau monitorizarea unor masuri specifice pentru promovarea starii de bine, a unui climat scolar pozitiv si a coeziunii scolare la nivelul unitatii de invatamant.
b) prevenirea si combaterea faptelor de coruptie:
- imbunatatirea strategiilor de comunicare pe teme anticoruptie, care sa ia in calcul potentialele riscuri si vulnerabilitati;
- asigurarea transparentei in procesul decizional la nivel de unitate de invatamant, inclusiv a modului de utilizare a resurselor bugetare si extrabugetare;
- promovarea standardelor etice profesionale si stimularea comportamentului etic;
- desfasurarea de actiuni de promovare a Codului de etica pentru invatamantul preuniversitar;
- monitorizarea aplicarii procedurilor specifice referitoare la conflictul de interese, inclusiv aplicarea ordinului privind completarea declaratiilor de interese de catre personalul didactic de predare;
- diseminarea de materiale cu rol informativ privind riscurile si consecintele faptelor de coruptie sau a incidentelor de integritate;
- derularea de programe si campanii de informare si responsabilizare a beneficiarilor primari cu privire la riscurile si consecintele negative ale coruptiei.
c) promovarea principiilor scolii incluzive:
- monitorizarea respectarii politicilor de promovare a incluziunii, diversitatii, combaterea discriminarii si a segregarii scolare;
- asigurarea faptului ca materialele expuse in unitatea de invatamant(ex. tablourile expuse pe peretii unitatii de invatamant) respecta, recunosc si reflecta cultura, istoria si limba minoritatilor etnice, nationale si lingvistice ale beneficiarilor primari, parintilor/reprezentantilor legali si ale comunitatii locale;
- asigurarea faptului ca traditiile, sarbatorile, evenimentele respecta, recunosc si reflecta diversitatea etnica, lingvistica, religioasa a beneficiarilor primari, a parintilor/reprezentantilor legali si a comunitatii locale;
- identificarea si analiza cazurilor de discriminare si inaintarea de propuneri pentru solutionarea
acestora, consiliului de administratie, directorului unitatii de invatamant sau consiliului profesoral, dupa caz;
- medierea, dupa caz, a conflictelor aparute ca urmare a nerespectarii principiilor scolii incluzive;
- propunerea unor actiuni specifice, la nivelul claselor sau al unitatii de invatamant, care sa contribuie la cunoasterea si valorizarea celuilalt, la promovarea interculturalitatii;
- consilierea cadrelor didactice in ceea ce priveste adaptarea curriculumului la diversitatea etnica, lingvistica, culturala a beneficiarilor primari si a comunitatii locale.
- sesizarea autoritatilor competente in cazul identificarii formelor grave de discriminare;
- monitorizarea si evaluarea actiunilor intreprinse pentru prevenirea si combaterea discriminarii si promovarea interculturalitatii;
- monitorizarea respectarii legislatiei privind desegregarea scolara si, dupa caz, colaborarea la realizarea Planului de desegregare scolara la nivelul unitatii de invatamant.
d) oricare alte atributii care sunt stipulate ca fiind de competenta comisiei, incluse in cadrul prevederilor legale in vigoare.
La activitatile comisiei poate participa, cu statut de invitat, si un politist desemnat de catre Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti/Inspectoratele de Politie Judetene.
Recent, presedintele Federatiei Sindicatelor Libere din Invatamant (FSLI), Simion Hancescu, a cerut public ca
norma didactica sa fie redusa pentru profesorii care fac parte din comisii. Acesta a aratat ca in scolile din mediul rural, unde sunt putini dascali, acestia sunt sufocati de tot felul de rapoarte si comisii, in loc sa se poata focusa pe actul didactic.
"Sunt solutii, Ministerul sa aleaga, dar e adevarat ca trebuie sa dai niste bani in plus. Daca tot tine neaparat la aceste comisii (n.red. Ministerul Educatiei), un profesor sa se ocupe de o comisie, dar sa aiba norma didactica redusa. Ii reduci 2 ore de predare. Este platit pentru treaba asta. Nu sa faca el treaba asta separat. Deci sunt solutii, Ministerul sa aleaga, dar e adevarat ca trebuie sa dai niste bani in plus", a spus Hancescu.