Documentul reglementeaza modul in care sunt recunoscute actele de studii si competentele profesionale ale cetatenilor straini care doresc sa predea in invatamantul preuniversitar romanesc. Astfel, pentru ca solicitantii sa obtina certificatul de recunoastere trebuie sa aiba un nivel de certificare asemanator celui stabilit in tara noastra si sa dobandeasca un certificat de competenta lingvistica de la o institutie de invatamant superior acreditata in Romania.
"Art. 3. — Recunoasterea actelor de studii eliberate de institutii recunoscute de invatamant dintr-un stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European, din Confederatia Elvetiana si din strainatate in vederea exercitarii profesiei de cadru didactic in invatamantul preuniversitar din Romania poate fi solicitata de catre urmatoarele categorii de cetateni:
a) cetateni romani, cetateni ai celorlalte state membre ale Uniunii Europene si ale Spatiului Economic European si din Confederatia Elvetiana;
b) cetateni din state terte care beneficiaza de egalitate de tratament cu cetatenii romani si persoanele care beneficiaza de o forma de protectie internationala pe teritoriul Romaniei, conform legii, in ceea ce priveste accesul pe piata muncii;
c) cetateni din state terte, in vederea accesului pe piata fortei de munca din Romania.
Art. 4. — (1) In procedura de evaluare a actelor de studii, Directia generala management, cariera didactica si retea scolara in invatamantul preuniversitar analizeaza si verifica:
a) apartenenta actelor de studii la categoria actelor de studii nationale, eliberate in sistemul de invatamant din statul de origine;
b) statutul institutiei de invatamant emitente in statul de origine;
c) dreptul la exercitarea profesiei de cadru didactic in invatamantul preuniversitar din statul de origine, conferit de actele de studii eliberate de institutiile de invatamant absolvite de solicitant;
d) nivelul calificarii/certificarii corespunzator actului de studii, raportat la Cadrul european al calificarilor, la ISCED si la alte cadre internationale de calificare;
e) corespondenta dintre nivelul formarii initiale absolvite si cel al formarii initiale pentru cariera didactica in invatamantul preuniversitar din Romania, in acord cu prevederile din Legea invatamantului superior nr. 199/2023, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) domeniul de studiu si/sau programul de studiu, curriculumul/volumul de munca/rezultatele invatarii, daca este cazul.
(2) In cazul in care evaluarea elementelor mentionate la alin. (1) evidentiaza diferente substantiale prin raportare la sistemul romanesc de invatamant, Directia generala management, cariera didactica si retea scolara in invatamantul preuniversitar poate:
a) recunoaste actele de studii, dupa aplicarea de masuri compensatorii, in vederea armonizarii diferentelor dintre formarea initiala efectuata in strainatate si formarea profesionala furnizata de sistemul de invatamant din Romania;
b) respinge motivat cererea de recunoastere a actelor de studii.
Art. 5. — (1) Actele de studii care atesta absolvirea formarii initiale pentru profesia didactica in invatamantul preuniversitar se pot recunoaste daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) institutia de invatamant care a eliberat actele de studii este recunoscuta in statul de origine;
b) formarea initiala s-a realizat pe baza unei diplome ce apartine categoriei actelor de studii recunoscute de autoritatile competente din statul de origine;
c) nivelul certificarii corespunzatoare actului de studii este similar cu cel din sistemul romanesc de invatamant;
d) domeniul de studii si/sau programul de studii, curriculumul si forma de invatamant corespund cu cele din sistemul romanesc de invatamant.
(2) In urma evaluarii, daca sunt indeplinite conditiile mentionate la alin. (1), pe baza documentelor transmise, Directia generala management, cariera didactica si retea scolara in invatamantul preuniversitar emite un document de recunoastere a formarii initiale pentru cariera didactica in invatamantul preuniversitar. In cazul in care documentele transmise sunt provizorii, Directia generala management, cariera didactica si retea scolara in invatamantul preuniversitar poate emite un document provizoriu de recunoastere a formarii initiale pentru cariera didactica in invatamantul preuniversitar.
(3) Directia generala management, cariera didactica si retea scolara in invatamantul preuniversitar poate dispune solutia de nerecunoastere in cazul in care nu sunt indeplinite conditiile de la alin. (1), precum si in alte situatii, cu respectarea legislatiei nationale si a bunelor practici si recomandari europene/internationale.
Art. 6. — (1) Dosarul pentru recunoasterea, in Romania, a formarii initiale absolvite intr-un stat membru al Uniunii Europene, al Spatiului Economic European, in Confederatia Elvetiana, in vederea exercitarii profesiei de cadru didactic in invatamantul preuniversitar din Romania, cuprinde urmatoarele documente:
a) cererea-tip, datata cu cel mult 30 de zile anterior transmiterii, in original;
b) actul de identitate (carte de identitate/pasaport) si dovada de schimbare a numelui (in copie), dupa caz;
c) diploma de bacalaureat, diploma de absolvire a studiilor postliceale/certificatul de calificare profesionala, diploma care atesta finalizarea ciclului de studii universitare sau postuniversitare si suplimentul/foaia matricola la respectiva diploma, in copie si in traducere autorizata; solicitantii care detin un document de recunoastere a studiilor emis de Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor il depun obligatoriu (in copie);
d) actul de studii care atesta finalizarea programului de formare initiala pentru cariera didactica in invatamantul preuniversitar, insotit de suplimentul/foaia matricola la respectiva diploma, in copie si in traducere autorizata, dupa caz;
e) programa analitica/descrierea completa/planul de invatamant a/al formarii initiale pentru cariera didactica in invatamantul preuniversitar absolvite, dovedite prin documentele de la lit.d), in copie si in traducere autorizata;
f) adeverinta de conformitate a studiilor in baza Directivei 2005/36/CE privind recunoasterea calificarilor profesionale in vederea desfasurarii activitatii didactice la nivel preuniversitar in statul de origine, eliberata de autoritatea competenta din statul de origine, care sa confirme urmatoarele informatii:
— diploma a fost emisa de o institutie de invatamant recunoscuta in statul de origine;
— diploma respecta nivelul de calificare din Directiva 2005/36/CE in acord cu conditiile minime de studii prevazute de legislatia romana in domeniu;
— o lista a disciplinelor ce pot fi predate si a categoriilor de varsta la care solicitantul poate preda, in baza calificarii obtinute;
g) certificat de competenta lingvistica in limba romana nivel minim C1, eliberat de o institutie de invatamant superior din Romania care are acreditat programul de studii An pregatitor de limba romana, indiferent de domeniul studiat, sau de Institutul Limbii Romane, ori acte de studii romanesti emise in urma absolvirii unor programe de studii cu predare in limba romana (diplome si certificate) sau acte de studii/situatii scolare atestand cel putin trei ani de studii consecutivi urmati in limba romana intr-o unitate/institutie de invatamant din sistemul national din Romania sau strainatate;
h) documente care atesta experienta didactica in statul de origine, dupa caz.
(2) Dosarul pentru recunoasterea, in Romania, a pregatirii absolvite in state terte, pregatire care in statul respectiv ii permite solicitantului accesul la profesia de cadru didactic in invatamantul preuniversitar, cuprinde urmatoarele documente:
a) cererea-tip, datata cu cel mult 30 de zile anterior depunerii, in original;
b) actul de identitate (carte de identitate/pasaport) si dovada de schimbare a numelui (in copie), dupa caz;
c) documentul de recunoastere a studiilor emis de Centrul National de Recunoastere si Echivalare a Diplomelor (in copie);
d) actul/actele de studii/documentul de studii care atesta finalizarea pregatirii specifice pentru profesia de cadru didactic ce urmeaza a fi supusa recunoasterii, in copie si in traducere legalizata;
e) foaia matricola/suplimentul la respectiva diploma care atesta finalizarea pregatirii specifice profesiei de cadru didactic ce urmeaza a fi supusa recunoasterii, in copie si in traducere legalizata;
f) programa analitica (descrierea completa/planul de invatamant) a pregatirii specifice profesiei de cadru didactic absolvite, in copie si in traducere legalizata;
g) certificat de competenta lingvistica in limba romana nivel minim C1, eliberat de o institutie de invatamant superior din Romania care are acreditat programul de studii An pregatitor de limba romana, indiferent de domeniul studiat, sau de Institutul Limbii Romane, ori acte de studii romanesti emise in urma absolvirii unor programe de studii cu predare in limba romana (diplome si certificate) sau acte de studii/situatii scolare atestand cel putin trei ani de studii consecutivi urmati in limba romana intr-o unitate/institutie de invatamant din sistemul national din Romania sau strainatate;
h) documente care atesta experienta didactica in statul de origine, dupa caz.
(3) Actele de studii supuse recunoasterii sunt autentificate cu apostila de la Haga pentru statele care sunt parti ale Conventiei privind Apostila de la Haga, iar pentru celelalte state actele de studii sunt supralegalizate sau insotite de adeverinta de autenticitate emisa de catre autoritatile competente din tara de provenienta. Scutirea de apostilare sau supralegalizare este permisa in temeiul legii, pentru persoanele care beneficiaza de o forma de protectie internationala pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu prevederile unui tratat international la care Romania este parte sau atunci cand actele de studii pot fi verificate in baze de date online ale institutiilor emitente sau ale autoritatilor din statul de origine.
(4) In situatia in care se constata existenta oricaror suspiciuni privind autenticitatea actelor de studii se informeaza in scris Directia generala juridica si relatia cu Parlamentul si partenerii sociali din cadrul Ministerului Educatiei si Cercetarii in vederea inaintarii sesizarii catre autoritatile abilitate, procedura de recunoastere fiind suspendata pana la finalizarea cercetarilor de catre organele abilitate.
(...)
Art. 8. — (1) Durata de solutionare a dosarelor este de 60 de zile lucratoare de la data inregistrarii dosarului complet la Registratura Ministerului Educatiei si Cercetarii.
(2) Termenul de solutionare prevazut la alin. (1) se poate prelungi in cazuri justificate, solicitantul fiind anuntat in scris, prin curier postal sau posta electronica.
(3) In cazul in care se constata ca dosarul este incomplet, solicitantul este informat cu privire la completarea dosarului. Termenul maxim pentru completarea dosarului este de trei luni calendaristice de la data primirii instiintarii.
(4) In cazul in care solicitantul nu completeaza dosarul in termen, dosarul se claseaza, urmand ca reluarea procedurii sa se faca in baza depunerii unui nou dosar.
(...)
Art. 12. — (1) Masurile compensatorii mentionate la art. 4 alin. (2) se organizeaza in cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar/institutiilor acreditate de invatamant superior, cu respectarea prevederilor din legislatia romana in vigoare, si pot consta in:
a) parcurgerea unor discipline din cadrul programelor de formare psihopedagogica in vederea certificarii competentelor pentru profesia didactica, organizate de catre departamentele de specialitate din cadrul institutiilor de invatamant superior acreditate din Romania;
b) sustinerea unui numar de patru activitati didactice la clasa, conform specializarii din formarea initiala, in prezenta unei comisii de recunoastere a competentelor didactice;
c) efectuarea de stagii de adaptare cu durata de 40 de ore in unitati de invatamant cu statut de scoli de aplicatie cu specializarea in cauza acreditata.
(2) In situatia de la alin. (1) lit. b) trei activitati didactice sunt de predare-invatare-evaluare si o activitate este de evaluare, analiza si interpretare a rezultatelor invatarii copiilor/elevilor, conform specializarii din formarea initiala. Comisia de recunoastere a competentelor didactice, numita prin decizie a inspectorului scolar general, constituita din doi inspectori scolari/metodisti/cadre didactice de specialitate, completeaza o grila de evaluare a activitatilor didactice sustinute. Conditia de recunoastere se constituie indeplinita daca un candidat obtine minimum nota 7 la fiecare dintre activitatile didactice sustinute. Dupa evaluarea activitatilor didactice, comisia completeaza si transmite la Directia generala management, cariera didactica si retea scolara in invatamantul preuniversitar raportul privind recunoasterea competentelor didactice, insotit de documentele aferente procesului de evaluare.
(3) Sustinerea uneia dintre masurile compensatorii se stabileste in termen de maximum 45 de zile de la data inregistrarii solicitarii. Sustinerea masurilor compensatorii este conditionata de achitarea de catre solicitant a unei taxe la unitatea de invatamant cu statut de scoala de aplicatie/institutia de invatamant superior.
(4) Organizarea sustinerii masurilor compensatorii se realizeaza de catre inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti in cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar cu statut de scoala de aplicatie si al institutiilor acreditate de invatamant superior, conform structurii anului scolar/universitar, astfel incat aplicantul sa aiba posibilitatea de a sustine masurile compensatorii mentionate la alin. (1) in termen de cel mult un an de la decizia initiala privind sustinerea acestor masuri.
(5) In urma sustinerii masurilor compensatorii, inspectoratele scolare sau institutiile acreditate de invatamant superior transmitla Directia generala management, cariera didactica si retea scolara in invatamantul preuniversitar o adeverinta care atesta sustinerea acestora, respectiv raportul privind recunoasterea competentelor didactice, prevazut la alin. (2).
(6) Pe baza adeverintei/raportului, Directia generalan management, cariera didactica si retea scolara in invatamantul preuniversitar elibereaza atestatul de recunoastere a dreptului de a exercita profesia didactica in invatamantul preuniversitar din Romania sau transmite refuzul de a elibera atestatul de recunoastere a dreptului de a exercita profesia didactica in invatamantul preuniversitar din Romania".
...Modele de Teste rezolvate pentru Titularizare si Definitivat gasiti AICI
(pentru Educatori, pentru Invatatori, la Matematica, la Romana, Engleza, Sport, Istorie, Geografie, Biologie etc samd)
DOCUMENT complet: METODOLOGIA publicata de Ministerul Educatiei si Cercetarii