In cadrul intalnirii au fost convenite:
" Instituirea unui mecanism de functionare a grupului de lucru si a unui mandat formal din partea Ministerului Educatiei si Cercetarii;
Accesul cercetatorilor la baza de date PISA, cu respectarea conditiilor de confidentialitate, pentru cresterea capacitatii cercetarii din domeniu in Romania;
Grupul de lucru va identifica profilul elevului care are nevoie de sprijin si tipurile de sarcini la care acesta nu obtine un nivel mediu de performanta (in relatie cu tipurile de itemi, competente si practici didactice);
Finalizarea Raportului National PISA 2018 pana la 1 martie 2020;
Grupul de lucru va dezvolta un plan de actiuni cu masuri pe termen scurt, pana la urmatorul exercitiu PISA si propuneri de masuri pe termen lung.
Participantii au subliniat ca:
- rezultatele PISA 2018 puteau fi anticipate si sunt un indicator suplimentar al problemelor persistente din sistem (referitoare la calitate, dar mai ales la echitate);
- este nevoie de masuri de sprijin integrate, care nu se pot limita la interventia educationala;
- PISA 2018 poate fi o oportunitatea de prioritizare si implementare a unor masuri concrete de investitie acolo unde este cea mai mare nevoie (de exemplu, in mediul rural);
- PISA acopera doar o parte dintre aspectele de performanta ale unui sistem educational. Astfel, aceasta analiza trebuie completata, de exemplu, cu situatia tinerilor care nu sunt in sistemul de educatie la 15 ani sau cu cea a competentelor care nu sunt masurate in aceasta evaluare - competente civice, digitale etc.
Ministrul Monica Cristina Anisie a subliniat cele doua obiective principale ale intalnirii:
a) discutarea intr-un cadru expert a rezultatelor obtinute de Romania la aceasta evaluare si a factorilor principali care au influentat aceste rezultate;
b) conturarea unor arii specifice de interventie, atat pe termen scurt, cat si pe termen lung.
Au fost conturate si explicitate aspecte privind implementarea PISA:
Intarzierea cu care Romania a confirmat participarea la PISA 2018, intarziere ce nu a permis evaluarea online. in acest moment, nu este confirmata participarea la evaluarea PISA 2021.
Testarea PISA e dificil de planificat pe un calendar incarcat in scoli, iar gradul de implicare a echipei de conducere a scolilor in PISA influenteaza atitudinea si seriozitatea elevilor;
Elevii nu sunt motivati sa participe si sa depuna efort;
Elevii au avut dificultati in parcurgerea si intelegerea cerintelor intr-un format care nu le era familiar;
Sunt ingrijoratoare clivajele dintre rural si urban, teoretic si tehnologic - acestea indica o inechitate care se adanceste in sistem.
Toti cei prezenti au fost de acord cu faptul ca testarile internationale precum PISA, PIRLS sau TIMSS, dar si cele nationale arata ca Romania nu asigura atingerea unui nivel bun de invatare pentru elevii sai de 15 ani.
Interventii educationale convenite:
§ Reglaje la nivelul curriculumului scris: planuri-cadru si programe scolare (primar si gimnaziu – revizuire), liceal (nou); pilotarea unor noi variante de curriculum in scoli-pilot, conform prevederilor din Legea educatiei nationale nr 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
§ Reglaje ale contextului de invatare – starea de bine a copiilor, managementul clasei, facilitarea invatarii vizibile;
§ Standarde profesionale ale profesorilor si stabilirea responsabilitatilor acestora fata de dezvoltarea competentelor-cheie;
§ Revizuirea sistemului de formare initiala a cadrelor didactice;
§ Dezvoltarea si extinderea serviciilor de orientare si consiliere;
§ Formarea cadrelor didactice pentru oferirea de servicii de educatie remediala si/sau educatie incluziva;
§ Regandirea managementul timpului de invatare - program scolar, organizarea orarului si a programului scoala dupa scoala;
§ Dezvoltarea competentelor non-cognitive ale copiilor (incredere in sine), dezvoltarea unei mentalitati pentru dezvoltare (asteptari reduse de la copii produc rezultate slabe); incurajarea rezilientei academice;
§ Analiza sistemului actual de resurse/finantare, in special pentru elevii in situatie de risc, cu prioritizarea de alocari financiare pentru cei aflati in cea mai mare nevoie;
Interventii non-educationale:
§ Masuri integrate de sprijin pentru mentinerea copilului in scoala si accesul acestuia la educatie potrivita, de calitate, cu finantare nationala si din Fondul Social European;
§ Masuri de sprijin pentru familie (educatie parentala pentru functionarea parteneriatului de sprijin si valorizare a importantei educatiei);
§ Capacitatea nationala intarita pentru integrarea masurilor educationale cu cele non-educationale", a anuntat ministerul Educatiei
Nicolae Capatana 11 Dec. 2019 05:43:21
Toate masurile astea sunt frectii cu Diana la un picior de lemn! Stimate genii ale invatamantului romanesc inainte de a va afisa imensa dvs. stiinta in educatie cititi, cititi mult despre ministeriatele lui Spiru Haret, dr-ului. Iliescu urmasul lui, Mircea Malita, cititi Psihologia poporului roman a lui C. Radulescu Motru prima editie, cititi chiar si literatura Domnu' Trandafir, Apostol chiar si Domnul Vucea Cititi mult, intelegeti ceea ce ati citit si abia apoi apucati-va de zmangalit hartia! Succes!!!