Pentru acest lucru, Ministerul Educatiei solicita, printr-un
proiect de Hotarare de Guvern pus in consultare publica, suma de 270.000 de lei, din Fondul valutar al Ministerului Educatiei, respectiv din bugetul activitatilor finantate integral din venituri proprii, capitolul 65.10 „Invatamant”, Titlul 57 „Asistenta sociala”.
"Le oferim copiilor si profesorilor posibilitatea de a integra, in practicile de la clasa, acest instrument ce ghideaza scrierea, vorbirea si punctuatia, pentru o comunicare corecta in limba romana. (...) Am afirmat, la evenimentul de lansare a Indreptarului, organizat in luna noiembrie, ca imi doresc sa sprijinim concret initiativele pentru dezvoltarea competentelor de comunicare corecta in limba romana. In acest sens, a fost initiat un proiect de Hotarare de Guvern pentru alocarea unei sume din Fondul valutar al Ministerului Educatiei, pentru achizitia a aproximativ 17.000 de exemplare, care sa fie distribuite in scoli", a scris Ligia Deca.
In ce consta Programul national de sprijin pentru utilizarea corecta a limbii romane
Programul national de sprijin pentru utilizarea corecta a limbii romane are drept obiectiv insusirea si valorificarea corecta de catre elevi si cadre didactice a limbii romane, in concordanta cu normele ortografice, ortoepice, morfologice si de punctuatie actuale.
Activitatile propuse de Ministerul Educatiei in cadrul Programului national de sprijin pentru utilizarea corecta a limbii romane constau in:
- activitati de predare-invatare-evaluare a limbii romane, in care sa fie evidentiate raporturile dintre norma si uz;
- introducerea si dezvoltarea unei cutume didactice constand in inserarea in cadrul orelor de limba si literatura romana a unor secvente ortografice, ortoepice, morfologice si de punctuatie;
- intalniri metodice ale cadrelor didactice din aria curriculara Limba si comunicare, in care sa fie discutate si accesibilizate informatii despre norma lingvistica in vigoare;
- activitati in cadrul bibliotecilor scolare si al centrelor de informare si documentare, al cluburilor de lectura sau de dezbateri, despre dinamica limbii si a societatii si utilizarea corecta a limbii in variate situatii de comunicare orala si scrisa;
- activitati de pregatire pentru examene si concursuri nationale si activitati de educatie media cu integrarea noutatilor normative ale limbii romane.
In nota de fundamentare a proiectului de HG se arata ca, in scopul ducerii la indeplinire a obiectivului Programului national de sprijin pentru utilizarea corecta a limbii romane si al derularii activitatilor propuse, se va achizitiona (cu respectarea prevederilor art. 7, alin. (5) din Legea nr. 98/2016 privind achizitiile publice) si distribui pentru dotarea bibliotecilor tuturor unitatilor de invatamant gimnazial si liceal de stat din Romania lucrarea stiintifica „Indreptar ortografic, ortoepic, morfologic si de punctuatie”, editia 2024, ca instrument de lucru pentru facilitarea atat pentru elevi, cat si cadre didactice, in contextul unei adaptari continue la evolutia societatii si a limbii romane, a accesului la informatii actualizate si pertinente privitoare la norma lingvistica, in vederea utilizarii corecte, adecvate si eficiente a limbii romane in comunicarea orala si scrisa.
Indreptarul ortografic, ortoepic, morfologic si de punctuatie, editia 2024
Indreptarul ortografic, ortoepic si de punctuatie este o lucrare normativa a limbii romane, referitoare la ortografia, ortoepia si punctuatia acesteia. Editiile succesive ale lucrarii au fost elaborate de catre colective de specialisti din Institutul de Lingvistica si aprobate de Academia Romana. In anul 2024, continuand traditia acestor indreptare academice, a aparut editia a VI-a a indreptarului, cea anterioara datand din 1995. Titlul acestei editii este „Indreptar ortografic, ortoepic, morfologic si de punctuatie”.
Lucrarea, elaborata de catre un colectiv de autori si dezbatuta public, a primit acordul stiintific din partea Comisiei academice de cultivare a limbii si a Consiliului stiintific al Institutului de Lingvistica „Iorgu Iordan — Alexandru Rosetti” si a fost aprobata si de conducerea Academiei Romane.