CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1
In sistemul national de educatie functioneaza atat servicii standard, cat si servicii complementare pentru educatie timpurie, adresate copiilor cu varste intre 3 luni si 6 ani.
Art. 2
Serviciile de educatie timpurie complementare vizeaza o serie de aspecte care se constituie in premise ale competentelor-cheie formate, dezvoltate si diversificate, pe traseul scolarizarii ulterioare:
a) dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a personalitatii copilului, in functie de ritmul propriu si de nevoile sale, sprijinind formarea autonoma si creativa a acestuia;
b) dezvoltarea capacitatii de a interactiona cu alti copii, cu adultii si cu mediul pentru a dobandi cunostinte, deprinderi, atitudini si conduite noi;
c) incurajarea explorarilor, exercitiilor, incercarilor si experimentarilor, ca experiente autonome de invatare;
d) descoperirea, de catre fiecare copil, a propriei identitati si a autonomiei si dezvoltarea unei imagini de sine pozitive;
e) sprijinirea copilului in achizitionarea de cunostinte, capacitati, deprinderi si atitudini necesare la intrarea in ciclul scolar urmator si pe tot parcursul vietii.
Art. 3
(1) Anteprescolarii si prescolarii din serviciile de educatie timpurie complementare care nu sunt inscrisi la alte forme de invatamant beneficiaza de costul standard per anteprescolar/prescolar stabilit anual, conform prevederilor art.138, alin.(2), lit. b), alin.(3) si alin.(4) din Legea invatamantului preuniversitar nr.198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Pentru anteprescolarii si prescolarii din serviciile de educatie timpurie complementare infiintate in cadrul proiectelor cu finantare europeana, finantarea pe perioada de implementare a proiectului se poate asigura si din fondurile proiectului.
(3) Unitatile administrativ-teritoriale pot contribui din venituri proprii la finantarea de baza si complementara a unitatilor de invatamant preuniversitar de stat, precum si a unitatilor de educatie extrascolara, inclusiv prin finantarea serviciilor de educatie timpurie complementare de tip gradinita comunitara si servicii de tip ludoteca/grup de joaca.
(4) Finantarea serviciilor complementare se va face prin intermediul costului standard, bugetului local sau a proiectelor cu finantare europeana. Anteprescolarii si prescolarii care nu sunt inscrisi la alte forme de invatamant beneficiaza de costul standard, iar anteprescolarii si prescolarii care sunt deja inscrisi in serviciile standard de educatie timpurie beneficiaza de finantare de la bugetul local si din proiectele cu finantare europeana.
CAPITOLUL II
Organizarea si functionarea serviciilor de educatie timpurie complementare
SECTIUNEA 1
Infiintarea serviciilor de educatie timpurie complementare
Art. 4
(1) Serviciile de educatie timpurie complementare se infiinteaza la initiativa unitatilor administrativteritoriale sau a inspectoratelor scolare judetene/municipiului Bucuresti, in situatia in care nu exista suficiente crese si/sau gradinite, ori in situatia in care numarul de locuri din crese si gradinite disponibil este mai mic decat numarul de copii de varsta anteprescolara sau prescolara din circumscriptia scolara sau din unitatea administrativ-teritoriala respectiva. Acestea functioneaza ca structuri ale unitatilor de invatamant din acea unitate administrativ-teritoriala sau din alte unitati administrativ-teritoriale.
(2) Serviciile de educatie timpurie complementare pot fi infiintate si organizate in sistem public si privat, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, cu cel putin doua grupe de copii.
(3) In cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare se respecta standardele pentru serviciile de educatie timpurie aprobate prin hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Educatiei, la propunerea ARACIIP.
Art. 5
(1) Serviciile de educatie timpurie complementare particulare, ca structuri ale unitatilor de invatamant preuniversitar particular cu personalitate juridica, acreditate pentru nivelul de invatamant prescolar, isi organizeaza si desfasoara activitatile specifice in conformitate cu prevederile prezentei Metodologii, cu respectarea acelorasi criterii, standarde si indicatori de performanta ca si cele pentru unitatile de invatamant preuniversitar de stat.
(2) Serviciile de educatie timpurie complementare particulare dispun de autonomie organizatorica si economico-financiara, in conformitate cu prevederile art. 27 din Legea invatamantului preuniversitar nr.198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art.6
(1) Evidenta serviciilor de educatie timpurie complementare se gestioneaza in aplicatia informatizata SIIIR de catre inspectoratele scolare judetene/municipiului Bucuresti.
(2) Serviciile de educatie timpurie complementare si serviciile standard de educatie timpurie se regasesc in documentele strategice de dezvoltare locala, la sectiunea Educatie.
SECTIUNEA a 2-a
Organizarea serviciilor de educatie timpurie complementare. Structura anului scolar
Art. 7
(1) Activitatea unitatilor de invatamant cu personalitate juridica, publice si private, care au nivelul prescolar si/sau anteprescolar si care au infiintat, ca structura, un serviciu de educatie timpurie complementara se organizeaza in baza prevederilor prezentei metodologii, a Regulamentului-cadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar si a regulamentului propriu de organizare si functionare, aprobat de consiliul de administratie.
(2) Regulamentul propriu de organizare si functionare stabileste normele cu caracter de obligativitate pentru intregul personal didactic de predare, didactic auxiliar si nedidactic din unitatea respectiva, pentru parintii/reprezentantii legali ai copiilor, precum si norme pe domenii de activitate, particularizand aspectele specifice serviciului de educatie timpurie complementara.
(3) Personalul didactic si nedidactic din serviciul de educatie timpurie complementar isi desfasoara activitatea in conformitate cu Proiectul de dezvoltare institutionala (PDI) al unitatii de invatamant cu personalitate juridica careia ii este asociat acest serviciu.
Art.8
(1) Activitatea cu copiii, din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare, se organizeaza pe grupe. Grupele pot fi omogene sau eterogene ca varsta si pot contine inclusiv copii anteprescolari si prescolari.
(2) Numarul de copii la grupa este in medie 15 copii, dar nu mai putin de 10 si nu mai mult de 20, in conformitate cu prevederile legale generale referitoare la organizarea sistemului de invatamant preuniversitar.
(3) Programul de functionare al serviciilor de educatie timpurie complementare urmareste acoperirea nevoilor copiilor si a parintilor acestora si poate fi flexibil, insa nu poate depasi 5 ore pe zi.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), programul serviciilor de educatie timpurie complementare infiintate in cadrul proiectelor cu finantare europeana poate fi de maximum 10 ore pe zi.
(5) Programul-cadru zilnic de activitati al unui serviciu de educatie timpurie complementar se elaboreaza de conducerea unitatii de invatamant cu personalitate juridica, in cadrul careia functioneaza si se aproba de catre inspectoratul scolar.
Art.9
(1) Serviciile de educatie timpurie complementare structuri in cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar sunt:
a) servicii de tip gradinita comunitara.
b) servicii tip ludoteca si/sau grup de joaca.
(2) Serviciile de educatie timpurie complementare tip gradinita comunitara ofera un program educational pentru copiii cu varste cuprinse intre 4 si 6 ani, care urmareste parcurgerea integrala a curriculumului pentru educatie timpurie.
(3) Serviciile tip ludoteca si/sau grup de joaca ofera un program educational pentru copiii anteprescolari si, in mod exceptional, pentru prescolarii pana la 4 ani, cu activitati de joc si recreative specifice fiecarei grupe de varsta care urmaresc dezvoltarea copiilor din punct de vedere fizic, cognitiv, socio-emotional, precum si din punctul de vedere al dezvoltarii limbajului in conformitate cu nivelul minimal mentionat in Fisa de apreciere a progresului copilului inainte de intrarea in invatamantul prescolar, parte a curriculumului pentru educatie timpurie.
(4) Serviciile prevazute la alin. (1), lit. a) si lit. b) implica si servicii de informare si consiliere a parintilor, servicii de terapie logopedica si servicii de asistenta psihopedagogica oferite, dupa caz, de cadrele didactice din cadrul serviciului de educatie timpurie complementara si de personalul specializat din cadrul Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala/ Centrele Judetene de Resurse si Asistenta Educationala, denumite in continuare CMBRAE/CJRAE.
(5) Serviciile de educatie timpurie complementare functioneaza ca structuri arondate unor unitati de invatamant preuniversitar. Serviciile de educatie timpurie complementare se ofera in baza unui contract educational incheiat intre parintii sau reprezentantii legali ai copiilor si conducerea unitatii de invatamant preuniversitar care are, ca structura, serviciul de educatie timpurie complementar.
Art.10
(1) La nivelul serviciului de educatie timpurie complementar exista urmatoarele documente de evidenta:
a) registru de evidenta/prezenta a copiilor, pentru fiecare tip de serviciu;
b) registru de evidenta a meniurilor pentru serviciul tip gradinita comunitara;
c) registru de evidenta a starii de sanatate a copiilor, pentru fiecare tip de serviciu;
d) dosar personal pentru fiecare copil din fiecare tip de serviciu.
(2) Dosarul personal al copilului cuprinde cel putin urmatoarele documente:
a) cerere de inscriere;
b) copie de pe certificatul de nastere al copilului;
c) copie de pe actele de identitate ale parintilor/reprezentantilor legali si, dupa caz, copie a hotararii judecatoresti de plasament sau a sentintei de incredintare in vederea adoptiei;
d) adeverinta de inscriere in colectivitate si dovada de (re)vaccinare eliberate de medicul de familie sau de medicul colectivitatii din care provine copilul, in cazul transferului, conform prevederilor art.35 alin.(1), lit.a) din Ordinul Ministerului Sanatatii nr. 1.456/2020 pentru aprobarea Normelor de igiena din unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor;
e) contractul educational incheiat intre parintele/reprezentantul legal al copilului si conducerea unitatii.
Art. 11
Structura anului scolar pentru serviciile de educatie timpurie complementare prevazute la art. 9 alin. (1) este aceeasi cu cea stabilita pentru invatamantul preuniversitar, respectiv pentru educatia anteprescolara si pentru invatamantul prescolar si se stabileste de Ministerul Educatiei, conform prevederilor art. 115 alin. (1) lit. r) din Legea invatamantului preuniversitar nr.198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 12
(1) Planul de scolarizare se stabileste anual de catre inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti si se inainteaza Ministerului Educatiei in vederea aprobarii cifrelor de scolarizare pentru unitatile de invatamant preuniversitar.
(2) Planul de scolarizare pentru servicii de educatie timpurie complementare particulare se stabileste de catre persoana juridica initiatoare, cu respectarea prevederilor legale in vigoare si se avizeaza de catre inspectoratul scolar.
(3) Planul de scolarizare pentru serviciile de educatie timpurie complementare aprobat/avizat de catre inspectoratul scolar judetean/municipiului Bucuresti este adus la cunostinta parintilor/reprezentantilor legali, prin afisare la avizier sau prin postare pe site-ul unitatii respective.
Art. 13
(1) Serviciile de educatie timpurie complementare functioneaza pe tot parcursul anului, inclusiv in timpul vacantelor scolare, cu respectarea planificarii concediilor de odihna ale cadrelor didactice.
(2) Serviciile de educatie timpurie complementare isi pot suspenda temporar activitatea, cu acordul inspectoratului scolar si cu informarea parintilor, cel mult 30 de zile pe an, pentru curatenie, reparatii sau dezinsectie.
SECTIUNEA a 3-a
Inscrierea, transferul, scoaterea din evidenta a copiilor in/din serviciile de educatie timpurie complementare
Art. 14
(1) Inscrierea copiilor in serviciile de educatie timpurie complementare se face conform precizarilor si calendarului specific transmise anual de Ministerul Educatiei, a criteriilor specifice stabilite de consiliul de administratie al unitatii de invatamant sau, dupa caz, de autoritatea administratiei publice locale. Copiii anteprescolari si prescolari pot fi inscrisi in serviciile de educatie timpurie complementare in timpul anului scolar.
(2) Conditiile si criteriile generale pentru inscrierea copiilor in serviciile de educatie timpurie complementare sunt stabilite, anual, de catre Ministerul Educatiei.
(3) La inscrierea copiilor in serviciile de educatie timpurie complementare nu se percep taxe de inscriere.
(4) Este interzis refuzul inscrierii copiilor in serviciile de educatie timpurie complementare pe criterii discriminatorii bazate pe: rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, categorie sociala, convingeri, gen, dizabilitate ori apartenenta la o categorie defavorizata.
Art. 15
(1) Actele necesare inscrierii copiilor in serviciile de educatie timpurie complementare sunt prevazute la art.10 alin.(2).
(2) Cererea de inscriere se depune conform calendarului prevazut la art. 14 alin. (1).
(3) In cazul absentei copilului din serviciul de educatie timpurie complementara, pentru o perioada mai mare de 3 zile consecutiv, se va prezenta avizul epidemiologic eliberat de catre medicul de familie al copilului, cu maximum 48 ore inainte de intoarcerea in colectivitate.
(4) Datele personale extrase din actele cuprinse in dosarul de inscriere se consemneaza in Registrul de evidenta a copiilor.
(5) Registrul prevazut la alin (4) cuprinde: numele si prenumele copilului, data nasterii, domiciliul, data intrarii copilului in unitate si o rubrica de observatii, unde se va scrie data transferului copilului si unitatea unde a fost transferat sau data retragerii copilului din evidentele unitatii si motivul acesteia.
(6) Prelucrarea datelor cu caracter personal in procesul de inscriere/transfer/scoatere din evidenta a copiilor se realizeaza in conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), precum si ale Legii nr. 190/2018 privind masuri de punere in aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), cu modificarile ulterioare.
Art. 16
Scoaterea copilului din evidenta serviciului de educatie timpurie complementara se face in urmatoarele situatii:
a) in cazul unor afectiuni cronice, la recomandarea medicului;
b) in cazul in care copilul absenteaza 4 saptamani consecutiv, fara motivare;
c) la cererea parintelui sau a reprezentantului legal al copilului.
SECTIUNEA a 4-a
Asigurarea mediului educational adecvat in serviciile de educatie timpurie complementare
Art. 17
Spatiile aferente serviciilor de educatie timpurie complementare prevazute la art.9 alin.(1) respecta Normele de igiena din unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor, aprobate prin Ordinul ministrului sanatatii, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 18
Spatiul din serviciul de educatie timpurie complementara trebuie amenajat primitor si atractiv si trebuie sa fie organizat astfel incat sa existe cel putin doua sali de grupa, spatiu in aer liber, incapere pentru primire - vestiare, spatiu pentru servirea mesei, in cazul serviciului tip gradinita comunitara si camera/centru de resurse pentru parinti.
Art.19
(1) Incaperea pentru primirea copiilor din serviciile de educatie timpurie complementare, respectiv vestiarul trebuie iluminate si ventilate natural si trebuie dotat cu mobilier functional, adaptat varstei copiilor si usor de igienizat.
(2) Incaperea trebuie sa aiba acces direct la un grup sanitar dotate/echipat cu cel putin o chiuveta si sa fie dotata/echipata cu cuiere la inaltimea copiilor, dulapuri pentru pastrarea imbracamintei copiilor si banci de dimensiuni adecvate.
Art. 20
(1) Spatiul salii de grupa din cadrul serviciului de educatie timpurie complementar tip gradinita comunitara trebuie sa fie impartit in cel putin doua zone: zona pentru joc liber, unde se pot desfasura activitati mai zgomotoase, si zona pentru activitate/invatare, unde se vor desfasura activitatile care necesita liniste si concentrare, asa cum prevede Curriculumul pentru educatia timpurie, aprobat prin ordinul ministrului educatiei.
(2) In sala de grupa din cadrul serviciului de educatie timpurie complementara tip ludoteca si/sau grup de joaca mobilierul trebuie sa ofere suficient spatiu pentru miscare si joc, dar si spatii de invatare pentru copiii care beneficiaza de acest serviciu.
Art. 21
Microclimatul din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare trebuie sa respecte normele de igiena din unitatile pentru ocrotirea, educarea, instruirea, odihna si recreerea copiilor si tinerilor prevazute la art.18.
CAPITOLUL III
Continutul educativ al activitatii din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare
Art. 22
Educatia timpurie pentru copiii de la 3 luni la 6 ani se realizeaza pe baza Curriculumului pentru educatia timpurie aprobat prin ordinul ministrului educatiei.
Art. 23
(1) In activitatea educationala care se deruleaza in serviciile de educatie timpurie complementare se respecta dreptul copilului la joc ca forma de activitate, metoda, procedeu si mijloc de realizare a demersurilor educationale la varste timpurii, precum si ca metoda de stimulare a capacitatii si creativitatii copilului, ca un drept al acestuia si ca o deschidere spre libertatea de a alege, potrivit nevoilor proprii.
(2) Categoriile/tipurile de activitati de invatare din cadrul serviciului de educatie timpurie complementara tip gradinita comunitara sunt aceleasi cu cele prezente in planul de invatamant pentru nivelul anteprescolar si/sau prescolar, prevazute in Curriculumul pentru educatie timpurie in vigoare.
(3) Categoriile/tipurile de activitati de invatare din cadrul serviciului de educatie timpurie complementara de tipul: ludoteca si/sau grup de joaca vizeaza dezvoltarea fizica, cognitiva, socioemotionala si a limbajului si sunt:
a) activitati si jocuri de miscare, individuale sau in grup;
b) jocuri de socializare;
c) jocuri senzoriale, individuale sau in grup;
d) jocuri imitative, individuale sau in grup;
e) jocuri muzicale si jocuri cu text si cant, in grup;
f) jocuri didactice si jocuri-exercitiu, individuale sau in grup;
g) jocuri individuale cu jucaria preferata;
h) activitati artistico-plastice si practice, individuale sau in grup;
i) activitati cu cartea ca, de exemplu, povesti, lecturi dupa imagini, memorizari si altele asemenea, desfasurate in grup;
j) rutine si tranzitii.
(4) Categoriile/tipurile de activitati de invatare din cadrul serviciului de educatie timpurie complementara tip gradinita comunitara pot fi aceleasi cu cele prezente in planul de invatamant pentru nivelul anteprescolar si/sau prescolar, prevazute in Curriculumul pentru educatie timpurie, in limitele date de specificul programului educativ mentionat la art.9 alin.(4).
(5) Ministerul Educatiei poate elabora si transmite sugestii metodice pentru derularea activitatilor de invatare din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare tip ludoteca si/sau grup de joaca si tip gradinita de vacanta si, dupa caz, elaboreaza scrisori metodice periodice sau ghiduri metodice.
(6) Suplimentar, in cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare se deruleaza si activitati de consiliere a parintilor cu privire la dezvoltarea copiilor in perioada copilariei timpurii, tipurile de jocuri si jucarii utilizate pentru stimularea dezvoltarii acestora in functie de varsta si importanta adultului in dezvoltarea sociala si emotionala a copilului mic.
(7) Durata activitatilor poate varia, in functie de particularitatile copiilor si, implicit, de interesul manifestat de copil/grupul de copii pentru acestea, de continutul activitatilor, precum si de maniera de desfasurare.
Art. 24
Activitatile educationale destinate copiilor anteprescolari si prescolari in cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare se desfasoara pe baza unei planificari care vizeaza proiectarea tuturor activitatilor in care sunt implicati copiii.
Art.25
(1) Scopul evaluarii progresului copiilor anteprescolari si prescolari din serviciile de educatie timpurie complementare este acela de a orienta si de a optimiza dezvoltarea si invatarea copilului de la 3 luni la 6 ani.
(2) Evaluarea progresului copiilor anteprescolari si prescolari din serviciile de educatie timpurie complementare se face pe baza standardelor nationale specifice din Reperele fundamentale in invatarea si dezvoltarea copilului de la nastere la 7 ani, aprobate prin ordin al ministrului educatiei.
(3) CJRAE, respectiv CMBRAE, constituie echipe multidisciplinare de interventie timpurie, menite sa realizeze evaluarea copiilor, precum si monitorizarea, depistarea si asistenta precoce corespunzatoare a celor cu cerinte educationale speciale sau cu risc in dezvoltarea competentelor personale. In componenta echipelor multidisciplinare de interventie timpurie sunt cuprinse si cadrele didactice din unitatile care ofera servicii de educatie timpurie, inclusiv din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare.
(4) Echipa multidisciplinara de interventie timpurie evalueaza anual toti copiii din unitatea de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, inclusiv din cadrul serviciului de educatie timpurie complementar, structura a acesteia, pentru a depista eventualele dificultati/deficiente in dezvoltarea competentelor personale ale acestora.
CAPITOLUL IV
Resursa umana angajata in serviciile de educatie timpurie complementare
Art. 26
(1) Structura personalului didactic din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare este formata, dupa caz, din:
(i) doua educatoare/doi profesori pentru educatie timpurie sau doi educatori/doi profesori pentru educatie timpurie;
(ii) o educatoare si un profesor pentru educatie timpurie sau un educator si un profesor pentru educatie timpurie sau o educatoare si un educator;
(iii) o educatoare/un educator/un profesor pentru educatie timpurie si un pedagog scolar/instructoranimator/instructor pentru educatie extrascolara;
(2) Normarea personalului didactic din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare infiintate in cadrul proiectelor cu finantare europeana in care programul de functionare poate fi de maximum 10 ore pe zi se adapteaza corespunzator.
Art. 27
(1) Asigurarea personalului didactic de predare din serviciile de educatie timpurie complementare se realizeaza de catre inspectoratul scolar in colaborare cu unitatea de invatamant respectiva.
(2) Asigurarea personalului didactic de predare din serviciile de educatie timpurie complementare particulare se realizeaza de catre persoana juridica fondatoare.
(3) Asigurarea si normarea personalului administrativ din serviciile de educatie timpurie complementare publice si particulare este in responsabilitatea angajatorului si se face in conformitate cu Legea invatamantului preuniversitar nr.198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Angajarea personalului didactic in cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare se realizeaza doar cu contract individual de munca pe perioada determinata sau in regim de plata cu ora pentru personalul didactic de predare, respectiv cumul pentru personalul didactic auxiliar, conform art.181 alin.(1) din Legea invatamantului preuniversitar nr.198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare si ale art.35 din Legea nr.53/2003, Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
(5) Personalul didactic/didactic auxiliar care deruleaza activitati in cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare beneficiaza de concediu de odihna in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
Art. 28
Personalul didactic din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare are, in principal, urmatoarele atributii:
a) realizeaza, conform Curriculumului pentru educatia timpurie, activitati de ingrijire si de stimulare psihomotorie a copiilor in vederea cresterii gradului de independenta, activitati care vizeaza dezvoltarea comportamentului socio-afectiv, activitati care vizeaza formarea si perfectionarea comportamentului verbal, precum si activitati care urmaresc cresterea receptivitatii generale la stimuli in vederea dezvoltarii cognitive si, suplimentar, pentru serviciul tip gradinita comunitara, pentru dezvoltarea capacitatilor si a atitudinilor in invatare;
b) inregistreaza progresele realizate de copil in caietul de observatii si in Fisa de apreciere a progresului copilului inainte de intrarea in invatamantul prescolar sau, dupa caz, in Fisa de apreciere a progresului copilului inainte de intrarea in invatamantul primar;
c) comunica parintilor/reprezentantilor legali ai copiilor, prin orice mijloace de comunicare, ori de cate ori este necesar, urmatoarele informatii: progresele realizate de copii pe domenii de dezvoltare, starea emotionala si afectiva a copiilor, dificultati/deficiente identificate, orice alte elemente care necesita luarea unor masuri sau a caror cunoastere de catre parinti/reprezentanti legali este necesara pentru dezvoltarea armonioasa, optima a copiilor;
d) colaboreaza activ cu parintii/reprezentantii legali ai copiilor care frecventeaza programul serviciului de educatie timpurie complementara si deruleaza programe de informare si formare a acestora, in vederea dezvoltarii competentelor parentale.
CAPITOLUL V
Relatia cu parintii si comunitatea
Art. 29
Parintilor/reprezentantilor legali li se pun la dispozitie numele si numerele de telefon ale persoanelor responsabile din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare, precum si regulamentul propriu de organizare si functionare al acestora.
Art. 30
(1) Parintii/reprezentantii legali ai copilului au dreptul la:
a) consiliere si sprijin din partea personalului unitatii de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel anteprescolar si/sau prescolar, cu structura serviciu de educatie timpurie complementar, pentru rezolvarea problemelor cu care se confrunta in ceea ce priveste educatia copilului, dezvoltarea psihologica a acestuia, precum si pentru probleme de ordin medical si/sau social.
b) primirea oricaror informatii necesare dezvoltarii armonioase a copilului, pe care personalul le poate furniza, in functie de evolutia copilului.
(2) Parintii/reprezentantii legali ai copilului au urmatoarele obligatii:
a) sa comunice reprezentantilor unitatii de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel anteprescolar si/sau prescolar, cu structura serviciu de educatie timpurie complementar, orice informatii cu privire la starea de sanatate a copilului, precum si informatii necesare dezvoltarii armonioase, optime a copilului;
b) sa respecte regulamentul propriu de organizare si functionare al unitatii de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel anteprescolar si/sau prescolar care are asociat un serviciu de educatie timpurie complementar.
Art. 31
(1) Unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar care infiinteaza servicii de educatie timpurie complementare dezvolta, in cadrul strategiilor proprii de creare a unor comunitati de invatare, o retea de suport profesional.
(2) Urmatoarele institutii publice sau private pot face parte din reteaua de suport profesional a acestor unitati de invatamant:
a) inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti;
b) CJRAE/CMBRAE;
c) Casa Corpului Didactic;
d) Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului;
e) Directia de Sanatate Publica;
f) Agentia judeteana de plati si inspectie sociala;
g) inspectoratul judetean de politie/Directia Generala de Politie a Municipiului Bucuresti;
h) inspectoratul pentru situatii de urgenta judetean/al municipiului Bucuresti;
i) serviciul public de asistenta sociala;
j) autoritati ale administratiei publice locale;
k) institutii de cult;
l) organisme private acreditate sa desfasoare activitati in domeniul protectiei copilului;
m) alte entitati publice sau private acreditate de Ministerul Educatiei, de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si de Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse.
Art.32
(1) In vederea formarii unor retele de sprijin comunitar pentru serviciile de educatie timpurie complementare, conducerea si personalul unitatilor de invatamant pot orienta interventia catre:
a) indrumarea si consilierea parintilor;
b) organizarea a unor cursuri de educatie parentala sau altor cursuri solicitate de parintii sau reprezentantii legali ai copiilor;
c) elaborarea unor materiale suport ca, de exemplu, brosuri, carti, studii, postere, pliante si alte asemenea, pentru informarea parintilor/reprezentantilor legali si a altor membri ai comunitatii asupra dezvoltarii copilului si a cerintelor educationale ale acestuia;
d) consilierea parintilor/reprezentantului legal in vederea identificarii de solutii la problemele identificate in cazul copiilor cu cerinte educationale speciale.
(2) Serviciile prevazute la alin. (1) pot fi oferite independent de catre serviciile de educatie timpurie complementare, in cazul in care au centre de resurse pentru parinti, centre de resurse pentru educatie si dezvoltare, centre de resurse si perfectionare si /sau centre de documentare si informare ori in parteneriat cu entitatile prevazute la art. 31 alin. (2).
CAPITOLUL VI
Monitorizarea activitatii din serviciile de educatie timpurie complementare
Art. 33
Controlul respectarii reglementarilor din standardele nationale de evaluare a progresului copiilor anteprescolari si prescolari din unitatile invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu nivel prescolar si/sau anteprescolar care infiinteaza servicii de educatie timpurie complementare se realizeaza prin inspectie scolara realizata de Ministerul Educatiei si de inspectoratele scolare judetene/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti in conformitate cu Legea invatamantului preuniversitar nr.198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 34
Inspectoratul Scolar Judetean/al municipiului Bucuresti indeplineste urmatoarele atributii specifice privind activitatea serviciilor de educatie timpurie complementare:
a) asigura incadrarea cu personal didactic de predare pe baza metodologiei specifice aprobate prin ordinul ministrului educatiei, care se publica in Monitorul Oficial, Partea I;
b) asigura formarea continua a personalului didactic din cadrul serviciului de educatie timpurie complementar;
c) realizeaza indrumarea metodologica si monitorizarea activitatii personalului didactic din cadrul serviciului de educatie timpurie complementar;
d) asigura, prin centrul judetean de resurse si asistenta educationala/Centrul Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala, servicii specializate pentru copiii cu cerinte educationale speciale;
e) monitorizeaza, prin inspectie scolara, aplicarea curriculumului national specific si a Reperelor fundamentale in invatarea si dezvoltarea copilului de la nastere la 7 ani.
CAPITOLUL VII
Dispozitii finale
Art. 35
Prevederile prezentei hotarari sunt aplicabile tuturor serviciilor de educatie timpurie complementare, publice sau particulare.
Art. 36
Autoritatile administratiei publice locale, in colaborare cu inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti, cu participarea parintilor, a operatorilor economici, a organizatiilor neguvernamentale si a altor persoane fizice sau juridice asigura conditiile necesare organizarii si functionarii serviciilor de educatie timpurie complementare, cu respectarea legislatiei in vigoare.
Art.37
Incepand cu data reorganizarii institutiilor subordonate Ministerului Educatiei, denumirea „Inspectoratul Scolar Judetean/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti” se va citi „Directia judeteana de invatamant preuniversitar/Directia Municipiului Bucuresti de Invatamant Preuniversitar”.
Dispozitii tranzitorii:
In cadrul serviciilor complementare de educatie timpurie, inscrierea copiilor in SIIIR se poate realiza in oricare perioada a anului scolar, independent de Calendarul de inscriere, astfel incat, grupele si formatiunile de studiu sa se poata constitui in functie de numarul copiilor inscrisi, in timpul anului scolar.