Metodologie Invatare remediala: cui se adreseaza si cum sunt platiti profesorii

De Portal Invatamant
la 04 Dec. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Metodologie Invatare remediala: cui se adreseaza si cum sunt platiti profesorii04Dec.2024

Programul de invatare remediala este complementar programului scolar obligatoriu si este destinat elevilor din ciclurile primar, gimnazial si liceal care intampina dificultati de invatare. Programul este gratuit, iar inscrierea elevilor in program se face pe tot parcursul anului scolar, la cererea parintilor/reprezentantilor legali/persoanei desemnate de parinte pentru intretinerea copilului, pe perioada in care este plecat din tara.

Conform metodologiei pusa in consultare publica de Ministerul Educatiei, programul vizeaza cu prioritate elevii cu risc de abandon scolar, elevele gravide, copiii romani reveniti din strainatate si elevii aflati in an scolar premergator sustinerii Evaluarii Nationale/ Bacalaureatului, care inregistreaza decalaje in invatare. 
 

In ce consta Programul Invatare Remediala

 
Programul Invatare remediala include activitati de invatare, stimulare, compensare, consolidare si recuperare, adaptate elevilor cuprinsi in proiect, dar si activitati de asistenta psihopedagogica, de consiliere scolara, precum si de informare si/sau consiliere a parintilor.
 
Potrivit Ministerului Educatiei, programul ar urma sa se desfasoare cu prioritate in unitatile de invatamant care se afla in cel putin una dintre urmatoarele situatii:
 
- media obtinuta de elevii unitatii de invatamant la cea mai recenta Evaluare nationala a absolventilor clasei a VIII-a si/sau examenul national de Bacalaureat este mai mica de 7;
 
- cel putin 40% dintre elevi nu ating standardul minim de competenta, conform Evaluarilor nationale de clasa a II-a, a IV-a si a VI-a, precum si a altor evaluari nationale prevazute de lege;
 
- cel putin 40% dintre elevi sunt cu 1 - 2 ani in urma colegilor din punct de vedere al achizitiilor specifice varstei si/sau nu ating standardul minim de competenta la limba si literatura romana/materna, matematica, minimum o limba straina si TIC;
 
- pentru cel putin 40% dintre elevi sunt elaborate planuri individualizate de invatare.
 
Organizarea Programului Invatare Remediala la nivelul unitatii de invatamant se face pe baza unui regulament intern, elaborat de comisia pentru curriculum si aprobat in Consiliul de Administratie.
 
Activitatile Programului se desfasoara inainte sau dupa programul scolar obligatoriu, in functie de nevoile elevilor si resursele disponibile la nivelul unitatii de invatamant. Ministerul Educatiei recomanda organizarea programului astfel incat sa se desfasoara activitati cu durata de cel putin 90 de minute/zi, cel putin 3 zile/saptamana.

 
 

Cum vor fi platiti profesorii implicati in Programul Invatare Remediala

 
Activitatea desfasurata de personalul didactic in cadrul Programului IR este consemnata in condica de prezenta a activitatilor programului, se face si se plateste in urmatoarele conditii:

a) ca activitate didactica in completarea normei didactice de predare-invatare-evaluare cu cel mult 4 ore saptamanal, a unui cadru didactic titular, in situatia in care norma didactica de predare nu se poate constitui conform prevederilor art. 207 alin. (4) si art. 208 alin. (1) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare;
 
b) in invatamantul gimnazial din mediul urban, prin exceptie, daca norma didactica a profesorilor nu se poate constitui conform prevederilor art. 207 alin. (4) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta poate fi constituita din 2/3 din numarul de ore de la specializarea sau specializarile de baza si completata cu pana la 1/3 din alte ore vacante existente la alte discipline din aceeasi arie curriculara si cel mult 4 ore saptamanal din Programul IR;
 
c) in invatamantul gimnazial din mediul rural, prin exceptie, daca norma didactica a profesorilor nu se poate constitui conform prevederilor art. 207 alin. (4) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta poate fi constituita din 1/2 din numarul de ore de la specializarea sau specializarile de baza si completata cu pana la 1/2 din alte ore vacante existente la alte discipline si cel mult 4 ore saptamanal din programul IR;
 
d) ca activitate de educatie, complementara procesului de invatamant (maximum 8 ore pe saptamana), conform prevederilor art. 207, alin. (1), lit. c) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, activitate prevazuta in fisa postului si realizata in afara normei didactice de predare-invatareevaluare stabilita conform art. 208, alin. (3) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, in cadrul celor 40 de ore pe saptamana;
 
e) ca activitate in afara activitatilor prevazute la art. 207 alin. (1) din Legea nr. 198/2023 cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile in care exista sursa de finantare diferita de bugetul de stat.
 
Plata in regim de plata cu ora a activitatii desfasurate de personalul didactic in cadrul Programului IR se face din urmatoarele surse de finantare:
a) din bugetul autoritatilor administratiei publice locale;
b) din programe finantate din fonduri externe nerambursabile sau rambursabile sau nationale;
c) din proiecte derulate la nivelul unitatii de invatamant, finantate din donatii, sponsorizari sau prin suportul financiar al organizatiilor nonguvernamentale, cu respectarea legislatiei in vigoare.
 
IMPORTANT! Activitatea desfasurata de personalul didactic in cadrul programului IR se poate desfasura si in regim de voluntariat.
 

METODOLOGIA de organizare a Programului „Invatare remediala” [PROIECT]


Capitolul I
Dispozitii generale
 
Art.1. (1) Prezenta Metodologie reglementeaza modul de organizare a Programului „Invatare remediala”, denumit in continuare Programul IR.
 
(2) Scopul principal al programului este organizarea de activitati de invatare remediala, in vederea acordarii de sprijin elevilor din invatamantul primar, gimnazial sau liceal, cu dificultati
de invatare sau care inregistreaza decalaje in dobandirea competentelor-cheie prevazute in planul-cadru, dovedite prin rezultatele scolare obtinute la finalul anului scolar anterior, la
evaluarea initiala de la inceputul anului scolar sau la evaluari nationale.
 
(3) Programul IR se adreseaza, cu prioritate, urmatoarelor categorii de elevi:
a) elevii in risc de abandon scolar/ parasire timpurie a scolii si/sau in risc ori in situatie de esec scolar;
b) elevele gravide si elevii parinti;
c) copiii romani veniti din afara granitelor tarii;
d) elevii amanati medical pentru o perioada limitata de timp;
e) elevii care au primit preaviz de exmatriculare, cu drept de reinscriere, in anul scolar urmator, in aceeasi unitate de invatamant sau cu drept de reinscriere, in anul scolar
urmator, in alta unitate de invatamant.;
f) elevii aflati in an scolar premergator sustinerii evaluarii/examenelor corespunzatoare unui nivel de invatamant, care inregistreaza decalaje in dobandirea competentelor cheie.
 
(4) Programul IR este complementar programului scolar obligatoriu.
 
Art.2. (1) Programul IR este desfasurat de unitati de invatamant preuniversitar cu sprijinul autoritatilor administratiei publice locale. Autoritatile publice locale pot sustine activitatile din cadrul Programului IR prin asigurarea serviciilor de transport, masa calda/pachet alimentar si alte forme de sprijin financiar/social care sa permita participarea elevilor la activitatile programului IR.
 
(2) Programul IR poate fi realizat si in cooperare cu organizatii neguvernamentale, inclusiv asociatii de parinti, cu entitati ale cultelor recunoscute de stat, cu conditia ca personalul implicat sa indeplineasca conditiile de studii de specialitate si de pregatire psihopedagogica necesare desfasurarii activitatilor de predare.
 
(3) Programul IR poate fi realizat si in parteneriat cu Centrele judetene pentru resurse si asistenta educationala (CJRAE)/Centrul Municipiului Bucuresti pentru resurse si asistenta educationala (CMBRAE), alte unitati de invatamant, unitati de educatie extrascolara, biblioteci locale/judetene, centre de zi licentiate si alte institutii din localitate/ judet.
 
Art.3. (1) Inspectoratele scolare judetene, respectiv Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, denumite in continuare ISJ/ISMB, informeaza unitatile de invatamant preuniversitar cu privire la posibilitatea si conditiile de organizare ale Programului IR, avizeaza si sprijina organizarea programului, monitorizeaza respectarea cadrului legal de implementare a programului.
 
(2) ARACIIP evalueaza periodic impactul Programului IR asupra reducerii abandonului scolar/parasirii timpurii a scolii, obtinerea progresului scolar al elevilor si cresterea performantei elevilor la evaluarile/examenele nationale.
 
(3) Ministerul Educatiei sustine Programul IR, asigurand coordonarea metodologica si monitorizarea modului de implementare a acestuia, precum si finantarea, in conformitate cu dispozitiile legale aplicabile.
 
Capitolul II
Organizarea Programului IR
 
Art.4. Organizarea Programului IR la nivelul unitatii de invatamant se face pe baza unui regulament intern, elaborat de comisia pentru curriculum si aprobat in Consiliul de Administratie.
 
Art.5. Programului IR este coordonat la nivelul unitatii de invatamant de comisia pentru curriculum. In situatia in care programul IR se desfasoara in parteneriat cu autoritatile publice locale, asociatii ale parintilor, organizatii neguvernamentale, comisia pentru curriculum consulta reprezentantul fiecarui partener in deciziile de organizare a programului.
 
Art.6. (1) Comisia pentru curriculum realizeaza anual o analiza a nevoilor de implementare a programului „Invatare remediala“.

Programul IR se desfasoara cu prioritate in unitatile de invatamant care se afla in cel putin una dintre urmatoarele situatii:
a) media obtinuta de elevii unitatii de invatamant la cea mai recenta evaluare nationala a absolventilor clasei a VIII-a si/sau examenul national de bacalaureat este mai mica de 7;
b) cel putin 40% dintre elevi nu ating standardul minim de competenta, conform evaluarilor nationale de clasa a II-a, a IV-a si a VI-a, precum si a altor evaluari nationale prevazute de lege;
c) cel putin 40% dintre elevi sunt cu 1 - 2 ani in urma colegilor din punct de vedere al achizitiilor specifice varstei si/sau nu ating standardul minim de competenta la limba si literatura romana/materna, matematica, minimum o limba straina si TIC;
d) pentru cel putin 40% dintre elevi sunt elaborate planuri individualizate de invatare.
 
(2) Comisia pentru curriculum informeaza consiliul de administratie privind rezultatele analizei de nevoi si formuleaza recomandari de organizare a Programului IR.
 
(3) Hotararea de derulare a Programului IR se adopta de unitatea de invatamant preuniversitar, prin decizia consiliului de administratie, pe baza analizei de nevoi.
 
(4) Pe baza rezultatelor analizei de nevoi, precum si a resurselor umane, financiare si materiale disponibile in unitatea de invatamant, comisia pentru curriculum stabileste oferta cadru a programului IR la nivelul unitatii de invatamant preuniversitar si o inainteaza spre analiza consiliului profesoral.
 
(5) Oferta cadru a Programului IR contine informatii privind obiectivele institutionale, perioada de desfasurare, resursele necesare programului si modalitatile de monitorizare/evaluare a rezultatelor/impactului programului.
 
(6) Oferta cadru a Programului IR este supusa aprobarii Consiliului de Administratie si transmisa, spre avizare, catre ISJ/ISMB.
 
(7) Activitatile din cadrul programului IR se desfasoara conform ofertei cadru avizate de ISJ/ISMB.
 
(8) Oferta cadru a Programului IR se comunica parintilor elevilor din unitatea de invatamant in cadrul evenimentelor de prezentare a ofertei scolii sau se posteaza pe site-ul institutiei, dupa caz.
 
Art.7. (1) In cadrul Programului IR se desfasoara activitati de invatare, stimulare, compensare, consolidare si recuperare, adaptate fiecarui nivel de invatamant (primar, gimnazial si liceal), precum si nevoilor specifice elevilor cuprinsi in program, cu scopul depasirii dificultatilor de invatare si recuperarii decalajului fata de colegi, respectiv atingerii standardelor minime de competenta prevazute in curriculumul national.
 
(2) In cadrul Programului IR se pot desfasura si activitati de asistenta psihopedagogica, terapie logopedica, terapie psihologica si alte terapii specifice pentru elevii cu cerinte educationale speciale.
 
(3) Programul IR cuprinde in mod obligatoriu activitati de consiliere scolara dedicate elevilor cuprinsi in program, in scopul cresterii auto-eficacitatii in invatare, motivatiei pentru invatare, stimei de sine si rezilientei. In situatia in care s-a identificat un risc de segregare scolara, Programul IR cuprinde cel putin o activitate de consiliere scolara dedicata colegilor elevilor cuprinsi in program, in scopul prevenirii si/sau eliminarii stigmatizarii si discriminarii acestora.
 
(4) Programul IR cuprinde activitati de informare si/sau consiliere a parintilor/ reprezentantilor legali ai elevilor in vederea implicarii acestora in procesul educational si sustinerea progresului in invatare a elevilor.
 
(5) In situatia in care parintii/reprezentantii legali ai elevilor se confrunta cu dificultati economice/sociale, personalul implicat in Programul IR poate solicita sprijin din partea SPAS/DGASPC.
 
(6) Programul IR poate include si activitati de sprijin pentru efectuarea temelor diferentiate, in acord cu nevoile identificate ale elevilor.
 
Art.8. (1) In proiectarea si derularea activitatilor Programului IR personalul didactic implicat are in vedere:
a) identificarea nivelului de competenta la care se afla elevii, inclusiv prin evaluarea achizitiilor specifice anilor anteriori de studiu;
b) stabilirea unor obiective adaptate nivelului de competenta al elevilor;
c) selectarea si utilizarea unor continuturi relevante pentru experientele de viata ale elevilor si pentru atingerea obiectivelor urmarite;
d) utilizarea unor strategii didactice (predare si evaluare) specifice pentru stimularea, compensarea, consolidarea si/sau recuperare achizitiilor;
e) oferirea de feedback profesorilor de la clasa, dupa caz;
f) facilitarea auto-evaluarii, reflectiei si sustinerea elevilor sa-si formeze abilitati si rutine de invatare in mediul scolar si familial;
g) sustinerea emotionala a elevilor, oferirea de feedback prompt si constructiv;
h) sesizarea eventualelor tulburari de invatare si colaborarea cu specialistii in vederea evaluarii si orientarii scolare a elevilor;
i) consilierea elevilor si parintilor in ceea ce priveste formarea unor rutine de odihna, alimentatie si miscare fizica benefice invatarii.
 
(2) Profesorii implicati in Programul IR evalueaza si aplica in mod consecvent strategii didactice care sustin dezvoltarea competentelor de limba si comunicare precum si a competentelor matematice.
 
(3) Profesorii implicati in Programul IR desfasoara activitati cu elevii pe baza unor planuri individualizate de invatare, proiectate in colaborare cu profesorii de la clasa si, dupa caz, cu profesorii-logopezi si profesorii-consilieri scolari.
 
(4) Profesorii implicati in program si profesorii de la clasa colaboreaza consecvent in adaptarea activitatii curente si a activitatii din cadrul Programului IR la nevoile specifice de invatare ale elevilor cuprinsi in program.
 
Art.9. (1) Activitatile Programului IR se desfasoara inainte sau dupa programul scolar obligatoriu, in functie de nevoile elevilor si resursele disponibile la nivelul unitatii de invatamant.
 
(2) Pentru a se avea un impact semnificativ asupra achizitiilor elevilor, se recomanda organizarea programului astfel incat sa se desfasoara activitati cu durata de cel putin 90 de minute/zi, cel putin 3 zile/saptamana.
 
Art.10. (1) In situatia in care Programul IR se desfasoara inaintea/in continuarea programului scolar obligatoriu, se va asigura o ora si jumatate de pauza pentru servirea mesei, precum si pentru activitati recreative in aer liber.
 
(2) In cazul elevilor suspendati pe o durata limitata de timp, care au primit preaviz de exmatriculare, cu drept de reinscriere, in anul scolar urmator, in aceeasi unitate de invatamant sau cu drept de reinscriere, in anul scolar urmator, in alta unitate de invatamant, activitatile remediale se pot desfasura si in timpul programului scolar in care acestia ar fi trebuit sa participe la cursuri.
 
(3) Activitatile organizate inainte, in timpul sau dupa programul scolar obligatoriu nu pot depasi o ora si jumatate pe zi pentru invatamantul primar, doua ore si jumatate pentru invatamantul gimnazial si trei ore pentru invatamantul liceal.
 
(4) Programul IR se deruleaza, in general, pe grupe de 2 - 12 elevi, constituite dupa optiunile si nevoile identificate la analiza de nevoi. Grupele pot fi constituite pe clase, pe ani de studiu si mixt. In cazul fratilor, acestia pot participa la activitati in cadrul aceleiasi grupe, chiar daca au varste diferite.
 
Art.11. (1) In situatii justificate, cum ar fi necesitatea pregatirii elevilor pentru examene de corigenta sau de incheiere a situatiei scolare sau pentru actualizarea si imbunatatirea competentelor, in perspectiva inceperii unui nou an scolar, activitatile remediale se pot desfasura si pe durata vacantei scolare sau a zilelor libere, la decizia consiliului de administratie al unitatii de invatamant, cu consultarea beneficiarilor primari si secundari ai educatiei.
 
(2) Activitatile programului IR se pot desfasura pe parcursul vacantelor sau a zilelor libere, in urmatoarele situatii:
a. a fost identificata nevoia de dezvoltarea a premiselor pentru ciclul de invatamant urmator (ex. premisele citirii si scrierii), la tranzitia dintre nivelurile de invatamant;
b. a fost identificata nevoia de dezvoltare accelerata a unor competente cheie pentru anul urmator de invatamant;
c. a fost identificata nevoia de pregatire a elevilor pentru examene de corigenta sau de incheiere a situatiei scolare;
d. a fost identificata nevoia de pregatire a elevilor pentru examenele nationale.
 
(3) Activitatile Programului IR se desfasoara pe parcursul vacantelor sau a zilelor libere pe grupe de 2-12 elevi, constituite in functie de optiunile si nevoile identificate la nivelul unitatii de invatamant. Grupele pot fi constituite pe clase, pe ani de studiu si mixt. In cazul fratilor, acestia pot participa la activitati in cadrul aceleiasi grupe, chiar daca au varste diferite.
 
Art.12. Activitatile Programului IR se pot desfasura prin integrarea la clasa a unui Profesor specializat, care sprijina permanent activitatea didactica curenta, in situatiile:
a. cel putin un sfert/ o treime dintre elevi au o alta limba materna decat limba de predare;
b. cel putin un sfert/ o treime dintre elevi se afla in decalaj de minim 1 an comparativ cu colegii.
 
Art.13. (1) Activitatile Programului IR se organizeaza in spatiile disponibile din propria unitate de invatamant sau in spatiile altor unitati de invatamant, precum si in palate si cluburi ale copiilor sau in alte spatii puse la dispozitie de autoritatile locale, organizatii neguvernamentale cu competente in domeniu, entitati/ unitati de cult.
 
(2) Se interzice organizarea activitatilor Programului IR in spatii care nu au autorizatii de functionare, in sediile partidelor politice, precum si in spatii private apartinand personalului didactic, didactic auxiliar sau nedidactic implicat in derularea programului.
 
Art.14. Elevii si personalul implicat in desfasurarea Programului IR respecta regulamentul de organizare si functionare a unitatii de invatamant, normele de securitate si de sanatate in munca, de prevenire si de stingere a incendiilor, normele de protectie a mediului si alte reglementari privind siguranta celor implicati.
 
Art.15. (1) Unitatile de invatamant pot asigura o masa calda/ un pachet alimentar, inainte sau dupa derularea Programului IR, pentru elevii inscrisi in program.
 
(2) In situatia in care unitatea de invatamant asigura o masa calda/ un pachet alimentar, inainte sau dupa derularea Programului IR, aceasta activitate se va realiza cu respectarea prevederilor Programului National „Masa sanatoasa”.
 
(2) Programul IR nu include, obligatoriu, acordarea unei mese calde/pachet alimentar pentru elevii inscrisi in program.

NOU! Prinde oferta la culegerile de scoala pentru copilul tau...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 

Capitolul III
Inscrierea, participarea si retragerea din Programul IR
 
Art.16. (1) Pentru participarea la Programul IR, elevii trebuie sa indeplineasca cel putin unul dintre urmatoarele conditii:
a) elevul/eleva nu atinge standardul minim de competenta conform evaluarilor nationale de clasa a II-a, a IV-a si a VI - a, precum si la altor evaluari nationale prevazute de lege;
b) elevul/eleva este cu 1-2 ani in urma colegilor din punct de vedere al achizitiilor specifice varstei si/sau nu atinge standardul minim de competenta la limba si literatura romana/materna, matematica, minimum o limba straina si/sau TIC;
c) elevul/eleva a obtinut note sub 7 la testele predictive/simularile organizate pentru evaluarea nationala respectiv examenul national de bacalaureat;
d) alte situatii dovedite de rezultatul monitorizarii progresului scolar urmare a rezultatelor scolare obtinute la finalul anului scolar anterior sau la evaluarea initiala de la inceputul anului scolar.
 
(2) Inscrierea in Programul IR se poate face pe tot parcursul anului scolar, pe baza unei cereri scrise adresata unitatii de invatamant la care elevul este inscris, de catre parinti, reprezentantii legali sau, dupa caz, de catre persoana care a fost desemnata de parinte pentru intretinerea unui copil, in perioada absentei parintilor, conform art.104 din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, denumiti in continuare parinti.
 
(3) Participarea elevului/elevei in programul IR se face in baza unui contract educational intre unitatea de invatamant si parintele/reprezentantul legal/elevul major. Contractul prevede drepturile si obligatiile parintilor/elevului major si ale unitatii de invatamant.
 
Art.17. (1) Prezenta elevilor la Programul IR este monitorizata zilnic de catre cadrele didactice implicate in desfasurarea Programului IR. Profesorul pentru invatamant primar/ dirigintele informeaza parintii/ reprezentantii legali cu privire la absentele acumulate de elevi.
 
(2) Retragerea din Programul IR se face la cererea parintelui/reprezentantului legal/elevului major, prin instiintare scrisa a unitatii de invatamant la care s-a depus cererea de inscriere in program.
 
(3) In situatia neprezentarii elevilor la activitatile din cadrul Programului IR, precum si in cazul acumularii a 5/10 absente, fara o justificare medicala sau fara a anunta conducerea unitatii cu privire la motivul absentei, parintele primeste o informare cu privire la posibilitatea retragerii elevului din program. Daca in termen de 5 zile parintele nu transmite, in scris, un raspuns la informarea primita, elevul este considerat retras si locul acestuia este declarat vacant.
 
(4) In situatia in care parintele unui elev renunta, in scris, la participarea elevului la Programul IR sau un loc este declarat vacant, unitatea de invatamant ocupa locul cu alt elev eligibil, care are nevoie de activitati de invatare remediala, cu respectarea conditiilor prevazute in prezentele norme metodologice.
 
(5) Cererile de inscriere/retragere in/din Programul IR se pot transmite si online, la o adresa electronica/prin intermediul unei platforme indicate/gestionate de catre unitatea de invatamant.
 
(6) In cazul in care cererea de inscriere/retragere se transmite online, aceasta va fi semnata si asumata de catre parintele/tutorele legal/elevul major cu semnatura electronica avansata/calificata in conditiile legii.
 
Art.18. (1) Elevii care provin din unitati de invatamant care nu organizeaza Programul IR, pot participa la acest program in cadrul altor unitati de invatamant decat cele in care sunt inmatriculati, conform planificarii realizate de catre ISJ/ISMB.
 
(2) Unitatile de invatamant care nu organizeaza activitati de invatare remediala si care inregistreaza cereri ale parintilor elevilor transmit aceste solicitari catre ISJ/ISMB, care va repartiza elevii in unitati de invatamant organizatoare ale programului.
 
Capitolul IV
Resurse necesare derularii Programului IR
 
Art.19. (1) In analiza de nevoi care sta la baza deciziei unitatii de invatamant de a derula Programul IR se mentioneaza care este infrastructura si personalul de specialitate de care unitatea de invatamant dispune pentru implementarea programului.
 
(2) Pentru derularea activitatilor din cadrul Programului IR, unitatea de invatamant poate utiliza aceleasi resurse materiale ca cele utilizate pentru orele din programul curent al unitatii de invatamant (baza materiala a scolii-sali de clasa, laboratoare, sali de sport, biblioteci,terenuri de joaca, calculatoare etc.)
 
(3) Pentru a asigura un suport educational cat mai eficient, in functie de nevoile grupului tinta, unitatea de invatamant poate achizitiona sau realiza, cu mijloace proprii, materiale adecvate tipurilor de activitati din Programul IR.
 
Art.20. (1) Personalul didactic de predare implicat in desfasurarea Programului IR include cadre didactice din unitatea de invatamant organizatoare, din alte unitati de invatamant, din palate si cluburi ale copiilor, cadre didactice pensionate, profesori-consilieri scolari, profesorilogopezi, profesori itineranti si de sprijin si alte cadre didactice din centrele judetene de resurse si asistenta educationala/Centrul de Resurse si Asistenta Educationala al Municipiului Bucuresti.
 
(2) Activitatile din cadrul Programului IR sunt desfasurate, dupa caz, cu sprijinul mediatorilor scolari, a bibliotecarilor, a informaticienilor si a laborantilor din unitatea de invatamant organizatoare.
 
(3) Cadrele didactice pot fi sprijinite in organizarea si derularea activitatilor din Programul IR de catre studenti, parinti, bunici si alte persoane interesate din comunitate, in baza unui contract de voluntariat semnat intre acestia si unitatea de invatamant, in acord cu prevederile legale aflate in vigoare.
 
(4) Activitatile de invatare remediala organizate in cadrul Programului IR sunt coordonate, de regula, de catre directorul, directorul adjunct sau de catre o persoana desemnata de director sa coordoneze activitatea in cadrul structurii, in cazul unitatilor de invatamant care functioneaza cu structuri scolare arondate.
 
(5) In situatia in care unitatea de invatamant desfasoara programul IR in parteneriat cu o organizatie neguvernamentala sau cu entitati ale cultelor religioase recunoscut de stat, activitatile din programul IR pot fi derulate de persoane cu studii de specialitate si cu pregatire psihopedagogica.
 
Art.21. (1) Ministerul Educatiei initiaza in mod regulat formare specializata pentru proiectarea, derularea si evaluarea activitatilor didactice specifice Programului IR.
 
(2) Participarea cadrelor didactice la Programul IR pentru 2 sau mai multi ani consecutiv este conditionata de absolvirea unui curs de formare continua privind proiectarea, derularea si evaluarea activitatilor didactice specifice Programului IR.
 
Art.22. (1) Directorul unitatii de invatamant decide rolul si responsabilitatilor personalului implicat in desfasurarea Programului IR, in acord cu specificul si diversitatea activitatilor din oferta unitatii.
 
(2) Rolul si responsabilitatile personalului implicat in desfasurarea Programului IR sunt stipulate in fisa postului.
 
(3) Activitatile desfasurate in cadrul orelor din Programul IR sunt monitorizate de conducerea unitatii de invatamant, similar modului de monitorizare a activitatilor de predareinvatare evaluare derulate in cadrul orelor prevazute in planurile-cadru.
 
Art.23. (1) Activitatea desfasurata de personalul didactic in cadrul Programului IR este consemnata in condica de prezenta a activitatilor programului, se face si se plateste in urmatoarele conditii:
a) ca activitate didactica in completarea normei didactice de predare-invatare-evaluare cu cel mult 4 ore saptamanal, a unui cadru didactic titular, in situatia in care norma didactica de predare nu se poate constitui conform prevederilor art. 207 alin. (4) si art. 208 alin. (1) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) in invatamantul gimnazial din mediul urban, prin exceptie, daca norma didactica a profesorilor nu se poate constitui conform prevederilor art. 207 alin. (4) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta poate fi constituita din 2/3 din numarul de ore de la specializarea sau specializarile de baza si completata cu pana la 1/3 din alte ore vacante existente la alte discipline din aceeasi arie curriculara si cel mult 4 ore saptamanal din Programul IR;
c) in invatamantul gimnazial din mediul rural, prin exceptie, daca norma didactica a profesorilor nu se poate constitui conform prevederilor art. 207 alin. (4) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, aceasta poate fi constituita din 1/2 din numarul de ore de la specializarea sau specializarile de baza si completata cu pana la 1/2 din alte ore vacante existente la alte discipline si cel mult 4 ore saptamanal din programul IR;
d) ca activitate de educatie, complementara procesului de invatamant (maximum 8 ore pe saptamana), conform prevederilor art. 207, alin.(1), lit. c) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, activitate prevazuta in fisa postului si realizata in afara normei didactice de predare-invatareevaluare stabilita conform art. 208, alin. (3) din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, in cadrul celor 40 de ore pe saptamana;
e) ca activitate in afara activitatilor prevazute la art. 207 alin. (1) din Legea nr. 198/2023 cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile in care exista sursa de finantare diferita de bugetul de stat.
 
(2) Plata in regim de plata cu ora a activitatii desfasurate de personalul didactic in cadrul Programului IR se face din urmatoarele surse de finantare:
a) din bugetul autoritatilor administratiei publice locale;
b) din programe finantate din fonduri externe nerambursabile sau rambursabile sau nationale;
c) din proiecte derulate la nivelul unitatii de invatamant, finantate din donatii, sponsorizari sau prin suportul financiar al organizatiilor nonguvernamentale, cu respectarea legislatiei in vigoare.
 
(3) Activitatea desfasurata de personalul didactic in cadrul programului IR se poate desfasura si in regim de voluntariat.
 
(4) Finantarea activitatilor din Programul national IR se va realiza in functie de numarul elevilor care vor beneficia de activitati de invatare remediala in cadrul acelei unitati de invatamant.

Art.24. (1) Activitatea desfasurata de personalul din unitatea de invatamant in cadrul programului IR, conform prevederilor art. 23, alin. (1), lit. e) se realizeaza in baza unui contract civil de furnizare servicii pentru activitati independente ocazionale incheiat intre ordonatorul tertiar de credite si cadrul didactic/alte categorii de personal, in care se stabileste o suma calculata pe baza numarului de ore efectuate sau in baza unui contract de munca pe durata determinata si timp partial de lucru, in regim de plata cu ora. Suma stabilita are la baza numarul de ore efectuate si, ca referinta, tariful practicat pentru plata orelor in regim de plata cu ora.
 
(2) Incasarea, utilizarea si contabilizarea contributiilor financiare pentru derularea Programului IR prevazute la art.23, alin. (2), lit.a) si c) din prezenta metodologie se fac cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
 
(3) Incasarea, utilizarea si contabilizarea contributiilor financiare pentru derularea Programului IR prevazute la art.23, alin. (2), lit.b) din prezenta metodologie se fac in conformitate cu prevederile contractuale/ale Ghidului programului de finantare.
 

Cine finanteaza Programul Invatare Remediala

 
Capitolul V
Finantarea programului, inclusiv prin granturi nerambursabile
 
Art.25. (1) Statul finanteaza programul „Invatare remediala“ pentru elevii din invatamantul primar, gimnazial si liceal, din sumele alocate cu aceasta destinatie, de la bugetul de stat sau prin fonduri externe nerambursabile, rambursabile ori din bugetele autoritatilor administratiei publice locale, in conformitate cu dispozitiile legale aplicabile. In acest sens, Ministerul Educatiei organizeaza programe de granturi nerambursabile, a caror eficienta este evaluata de ARACIIP.
 
(2) Ministerul Educatiei, inspectoratele scolare judetene/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti, unitatile/subdiviziunile administrativ – teritoriale, unitatile de invatamant pot accesa fonduri externe nerambursabile, donatii, sponsorizari in vederea desfasurarii programului IR.
 
Art.26. Sumele alocate de la bugetul de stat pot fi suplimentate din veniturile proprii ale bugetelor locale ale unitatilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau din alte surse de finantare, legal prevazute, in urmatoarele situatii:
a) suplimentarea numarului de elevi beneficiari din unitatile de invatamant;
b) asigurarea spatiului, materialelor didactice, dotarilor tehnologice si altor resurse necesare desfasurarii programului IR;
c) suplimentarea personalului implicat in desfasurarea programului IR.
 
Capitolul VI
Monitorizarea programului IR
 
Art.27. (1) Unitatile de invatamant care participa la Programul „Invatare remediala” au urmatoarele responsabilitati:
a. informeaza elevii si parintii acestora cu privire la prevederile legale specifice Programului IR, inclusiv prin afisarea acestora la loc vizibil si postarea pe site-ul unitatii de invatamant;
b. elaboreaza analiza pentru stabilirea nevoilor de activitati de invatare remediala si necesitatea derularii Programului IR;
c. elaboreaza oferta cadru de desfasurare a Programului IR;
d. gestioneaza solicitarile de inscriere si retragere din cadrul programului IR, precum si documentele justificative asociate participarii/ retragerii din program a elevilor, daca este cazul;
e. elaboreaza si aplica planurile individualizate de invatare  pentru elevii care beneficiaza de Programul IR;
f. monitorizeaza prezenta elevilor la activitatile din cadrul programului si progresul in invatare inregistrat de acestia;
g. monitorizeaza riscul de stigmatizare si scadere a motivatiei pentru invatare;
h. intocmeste documentele tehnice, necesare pentru justificarea finantarii primite;
i. elaboreaza rapoartele cu privire la derularea Programului national “Invatare remediala”, pe care il transmite la ISJ/ISMB.
 
(2) ISJ/ISMB are urmatoarele responsabilitati:
a. stabileste lista unitatilor de invatamant in care se organizeaza Programul IR;
b. actualizeaza permanent baza de date care cuprinde informatii referitoare la unitatile de invatamant unde se organizeaza Programul IR;
c. monitorizeaza participarea si progresul in invatare inregistrat de elevii cuprinsi in Programul IR;
d. centralizeaza datele rezultate din raportul final elaborat de fiecare unitate de invatamant care a derulat Programul IR si le transmite Ministerului Educatiei;
e. repartizeaza unitatilor de invatamant implicate deschiderile de credite bugetare primite, in urma aprobarii de catre Ministerul Educatiei;
f. monitorizeaza asigurarea conditiilor optime pentru desfasurarea activitatilor remediale, conform prezentelor norme metodologice.
 
Art.28. (1) Ministerul Educatiei si ISJ/ISMB au atributii de monitorizare a Programului IR.
 
(2) Monitorizarea se realizeaza de fiecare ISJ/ISMB, prin diverse tipuri de activitati si, fara a se limita la acestea, printre care: colectare si interpretare de date, vizite in unitatile de invatamant, inspectii tematice, rapoarte transmise de catre unitatea de invatamant catre ISJ/ISMB.
 
(3) La nivelul unitatii de invatamant se elaboreaza si se transmite ISJ/ISMB un raport anual cu privire la derularea Programului IR. Raportul sintetic ofera informatii privind derularea programului IR, inclusiv dificultatile, resursele si solutiile identificate de unitatile de invatamant.
 
(4) Raportul sintetic cu privire la derularea Programului IR elaborat de catre unitatea de invatamant si aprobat de catre conducerea acesteia, contine date cantitative si calitative cu privire la:
a. indeplinirea conditiilor de derulare a programului;
b. participarea elevilor la activitatile programului, inclusiv solicitarile de retragere a elevilor din cadrul programului, depuse de catre parintii acestora;
c. progresul in invatare inregistrat de elevi in urma participarii la activitatile programului IR;
d. dificultatile si solutiile identificate de unitatile de invatamant pentru derularea programului IR.
 
(5) In cadrul ISJ/ISMB este nominalizat un inspector scolar care avizeaza proiectele de program IR transmise de unitatile de invatamant si monitorizeaza respectarea cadrului legal in implementarea programului IR. La nivel judetean/municipiului Bucuresti, ISJ/ISMB elaboreaza o analiza privind implementarea programului, inspectoratele scolare si o include in raportul anul privind starea invatamantului, in capitolul referitor la programul IR.
 
(6) Pe baza datelor centralizate din rapoartele transmise de catre ISJ/ISMB, Ministerul Educatiei elaboreaza raportul cu privire la programul IR, care se publica pe site-ul propriu, si intreprinde masurile necesare pentru remedierea deficientelor aparute in derularea programului IR.
 
(7) Activitatile realizate in cadrul Programului „Invatare remediala“ sunt evaluate periodic de catre ARACIIP, in conformitate cu prevederile metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educatiei.

NOU! Prinde oferta la culegerile de scoala pentru copilul tau...click AICI pentru detalii si comenzi<<
 
Capitolul VII
Dispozitii finale
 
Art.29. Participarea la Programul „Invatare remediala“ este gratuita.
 
Art.30. Activitatile de educatie remediala desfasurate de organizatii/institutii care nu fac parte din reteaua scolara a unitatilor de invatamant de stat si particular preuniversitar conform prevederilor art. 19 din Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare, nu intra in sfera de competenta a Ministerului Educatiei, iar organizatiile/institutiile initiatoare nu pot fi obligate sa respecte prevederile prezentei Metodologii.

Art.31. Unitatile de invatamant nu pot inchiria propriile spatii unor persoane, organizatii sau institutii pentru organizarea, in regim privat, a activitatilor de tip IR.
 


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

invatare remedialametodologie invatare remedialaministerul educatiei


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


+ REDUCERE 15% la Culegeri si Carti

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Iti oferim GRATUIT
Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Primesti GRATUIT noile
TESTE REZOLVATE pentru Evaluarea Nationala
+ REDUCERE 15%
la Culegeri si Carti!
Adauga mai jos adresa ta de email
si primesti Raportul Gratuit
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
x
//