Ministerul Educatiei a pus in consultare publica proiectul de ordin privind Metodologia pentru organizarea si functionarea invatamantului obligatoriu la forma de invatamant cu frecventa redusa.
Conform documentului, invatamantul primar se poate organiza la forma cu frecventa redusa, cu durata de 5 ani, cuprinzand clasa pregatitoare si clasele I-IV. De asemenea, invatamantul gimnazial se poate organiza la forma cu frecventa redusa, cu durata de 4 ani, cuprinzand clasele V-VIII. In mod similar, invatamantul liceal se poate organiza la forma cu frecventa redusa, pentru filiera teoretica, cu durata de 5 ani.
Scolile in care se organizeaza invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa sunt stabilite de inspectoratele scolare, pe baza solicitarilor primite si in colaborare cu autoritatile locale.
Orele de curs la invatamantul cu frecventa redusa se desfasoara in aceleasi zile in care se desfasoara invatamantul cu frecventa de zi, de regula, dupa-amiaza si/sau seara.
Liceu cu frecventa redusa
Absolventii clasei a VIII-a din seriile anterioare care implinesc 20 de ani pana la data de 31 august inclusiv se pot inscrie in invatamantul liceal, la cursuri cu frecventa redusa, conform prevederilor Metodologiei de organizare si desfasurare a admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2011—2012, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2011—2012 si cu respectarea calendarului admiterii in anul scolar respectiv.
Invatamantul liceal cu frecventa redusa are o durata de 5 ani, iar clasele sunt incadrate cu profesori pentru fiecare disciplina de specialitate.
Elevii care promoveaza clasa a XIII-a de liceu - frecventa redusa, pot sustine examenul national de bacalaureat, in conformitate cu o metodologie aprobata prin ordin al ministrului educatiei. Cei care iau BAC-ul isi pot continua studiile in invatamantul superior, in conditiile legii.
Acte inscriere in invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa
Inscrierea in invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa se face, in perioada stabilita de consiliul de administratie al unitatii de invatamant, la secretariatul acesteia.
Perioada de inscriere este afisata atat la avizierul unitatii de invatamant cat si pe site-ul unitatii de invatamant.
Solicitantii depun urmatoarele documente:
a) cerere de inscriere;
b) certificat de nastere in copie, conform cu originalul;
c) copie de pe cartea de identitate (dupa caz);
d) copie de pe cartea de identitate a parintelui/reprezentantului legal, in cazul beneficiarilor primari minori;
e) certificat de casatorie in copie, conform cu originalul (dupa caz);
f) acte de studii care sa ateste anii de scoala absolviti anterior (dupa caz);
g) adeverinta medicala tip, eliberata de medicul de familie.
Cererea de inscriere, insotita de documentele mentionate mai sus se poate transmite prin e-mail/posta.
Metodologie privind organizarea si functionarea invatamantului obligatoriu la forma de invatamant cu frecventa redusa [Proiect]
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
ART. 1
(1) Prezenta metodologie reglementeaza organizarea si functionarea invatamantului obligatoriu la forma de invatamant cu frecventa redusa.
(2) Invatamantul cu frecventa redusa implica participarea beneficiarilor primari in spatiul scolar doar la o parte dintre activitatile didactice prevazute in planurile-cadru de invatamant, alta parte dintre acestea fiind inlocuita cu activitati de studiu individual, in formele si contextele stabilite de unitatea de invatamant.
ART. 2
(1) Invatamantul obligatoriu cuprinde invatamantul prescolar, invatamantul primar, invatamantul gimnazial si invatamantul liceal.
(2) Invatamantul obligatoriu este invatamant cu frecventa. Pentru persoanele care au depasit cu mai mult de 3 ani varsta clasei in invatamantul primar, cu mai mult de 4 ani varsta clasei in invatamantul gimnazial, respectiv cu mai mult de 5 ani varsta clasei in invatamantul liceal, invatamantul obligatoriu se poate organiza si in forma de invatamant cu frecventa redusa, in conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(3) Persoanele mentionate la alin.(2), care au promovat un numar de clase din invatamantul preuniversitar obligatoriu, forma cu frecventa, zi sau, respectiv seral, se pot inscrie la forma cu frecventa redusa in clasa imediat urmatoare celei promovate, pe baza actelor doveditoare (foaia matricola in original si adeverinta eliberata de scoala).
(4) Invatamantul primar se poate organiza la forma cu frecventa redusa, cu durata de 5 ani, cuprinzand clasa pregatitoare si clasele I-IV.
(5) Invatamantul gimnazial se poate organiza la forma cu frecventa redusa, cu durata de 4 ani, cuprinzand clasele V-VIII.
(6) Invatamantul liceal se poate organiza la forma cu frecventa redusa, pentru filiera teoretica, cu durata de 5 ani.
ART. 3
(1) Inspectoratele scolare judetene/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti stabilesc/stabileste reteaua unitatilor de invatamant in care se organizeaza invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa, pe baza solicitarilor acestora, in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale.
(2) Inspectoratele scolare judetene/Inspectoratul Scolar al Municipiului Bucuresti transmit/transmite Ministerului Educatiei (ME), spre aprobare, cifrele de scolarizare, pentru invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa.
ART. 4
(1) Pentru organizarea invatamantului obligatoriu cu frecventa redusa, statul asigura finantarea de baza pentru toti elevii.
(2) Finantarea de baza se face in limitele costului standard per elev, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educatiei.
ART. 5
(1) Invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa se poate organiza in unitatile de invatamant in care se desfasoara invatamantul obligatoriu cu frecventa.
(2) In reteaua scolara a unitatilor de invatamant preuniversitar, clasele cu frecventa redusa pot fi organizate atat in limba romana, cat si in limbile minoritatilor nationale.
(3) Unitatile de invatamant din invatamantul particular acreditat pot infiinta si clase cu frecventa redusa, cu respectarea legislatiei in vigoare.
(4) Invatamantul cu frecventa redusa se desfasoara in aceleasi zile in care se desfasoara invatamantul cu frecventa de zi, de regula, dupa-amiaza si/sau seara.
ART. 6
Structura anului scolar pentru invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa respecta prevederile legale in vigoare pentru invatamantul cu frecventa zi.
CAPITOLUL II
Actele necesare pentru inscriere. Perioada de inscriere
ART. 7
(1) Inscrierea in invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa se face, in perioada stabilita de consiliul de administratie al unitatii de invatamant, la secretariatul acesteia.
(2) Perioada de inscriere este afisata atat la avizierul unitatii de invatamant/ inspectoratelor scolare judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti si se posteaza pe site-ul unitatii de invatamant.
(3) Absolventii clasei a VIII-a din seriile anterioare care implinesc 20 de ani pana la data de 31 august inclusiv se pot inscrie in invatamantul liceal, la cursuri cu frecventa redusa, conform prevederilor Metodologiei de organizare si desfasurare a admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2011—2012, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 4.802/2010 privind organizarea si desfasurarea admiterii in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2011—2012 si cu respectarea calendarului admiterii in anul scolar respectiv.
(4) Pentru inscrierea la invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa, solicitantii depun urmatoarele documente:
a) cerere de inscriere;
b) certificat de nastere in copie, conform cu originalul;
c) copie de pe cartea de identitate (dupa caz);
d) copie de pe cartea de identitate a parintelui/reprezentantului legal, in cazul beneficiarilor primari minori;
e) certificat de casatorie in copie, conform cu originalul (dupa caz);
f) acte de studii care sa ateste anii de scoala absolviti anterior (dupa caz);
g) adeverinta medicala tip, eliberata de medicul de familie.
(4) Cererea de inscriere, insotita de documentele mentionate la alin. (3), se poate transmite prin e-mail/posta.
(5) In situatia transmiterii documentelor prin e-mail sau prin posta, elevul - daca are varsta peste 18 ani, sau parintele/ reprezentantul legal - daca elevul este minor, transmite unitatii de invatamant declaratia-tip pe proprie raspundere, prevazuta in Anexa, cu privire la veridicitatea informatiilor completate in cerere.
(6) Aprobarea cererii de inscriere se face in raport de numarul de locuri alocate, la unitatea de invatamant la care se solicita inscrierea si consta in compararea documentelor transmise electronic cu cele conforme cu originalul, inainte de inceperea cursurilor.
(7) In cazuri exceptionale, cu aprobarea inspectoratelor scolare judetene /Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti si pe baza actelor doveditoare din dosarul personal al solicitantului, inscrierea la forma de invatamant cu frecventa redusa se poate face si in afara perioadei specificate anterior, dar nu mai tarziu de inceperea cursurilor scolare.
(8) Elevii care indeplinesc conditiile prevazute la art. 2 alin.(2), care au fost plecati in strainatate cu parintii si se intorc in tara, solicitand continuarea studiilor, la forma de invatamant cu frecventa redusa, pot fi inscrisi in orice perioada din anul scolar, sub rezerva prezentarii documentelor scolare solicitate intr-un interval de timp stabilit si comunicat de Consiliul de administratie al unitatii de invatamant.
(9) Elevii care doresc sa studieze in limba materna mentioneaza aceasta optiune in cererea de inscriere.
ART. 8
(1) Elevii care nu poseda acte de identitate sunt inscrisi pe baza unei declaratii completate de parinte/reprezentant legal si de cei in cauza, daca acestia sunt majori.
(2) In vederea eliberarii documentelor de identitate elevilor care nu le poseda, unitatea de invatamant sesizeaza directia generala de asistenta sociala judeteana si transmite o adresa oficiala catre Politie si Directia Generala pentru evidenta persoanelor/ Serviciul de evidenta populatiei judetean, semnaland situatia si solicitand sprijin.
ART.9
(1) La inscrierea in invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa, directorul unitatii de invatamant semneaza contractul educational cu beneficiarii secundari parinti/reprezentanti legali, in cazul elevilor minori, sau cu elevul major, dupa caz.
(2) Contractul prevede drepturile si obligatiile reciproce ale partilor, garantand drepturile beneficiarilor primari si secundari, in conformitate cu prevederile contractului educational-tip, aprobat prin ordin al ministrului educatiei. Contractul incheiat intre parinti/reprezentantul legal/elevul major si unitatea de invatamant contine obligatoriu clauzele din contractul educational, iar, in functie de specificul fiecarei unitati de invatamant, prin hotararea consiliului de administratie, pot fi adaugate si alte clauze, a caror natura nu poate afecta interesul superior al elevului.
CAPITOLUL III
Efectivele de elevi
ART. 10
Efectivele claselor din invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa constituite, respecta prevederile art.23 al Legii invatamantului preuniversitar nr.198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 11
Clasele constituite in invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa se iau in calculul numarului de clase din unitatea de invatamant.
ART. 12
(1) Clasele de invatamant primar cu frecventa redusa sunt incadrate cu profesori pentru invatamantul primar.
(2) Clasele de invatamant gimnazial cu frecventa redusa sunt incadrate cu profesori pentru fiecare disciplina de invatamant.
(3) Clasele din invatamantul liceal cu frecventa redusa sunt incadrate cu profesori pentru fiecare disciplina de specialitate.
(4) Activitatea clasei este coordonata de profesorul pentru invatamantul primar, respectiv de catre un profesor diriginte, stabilit de catre consiliul de administratie al unitatii de invatamant, pentru invatamantul gimnazial si liceal.
(5) La finalizarea invatamantului obligatoriu cu frecventa redusa, profesorul consilier scolar si profesorul pentru invatamant primar/dirigintele au obligatia sa emita cate o recomandare de incadrare intr-o forma de invatamant de nivel superior, avand caracter de orientare scolara pentru fiecare elev in parte.
(4) Absolventilor din invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa li se poate realiza si o recomandare sub forma unei orientari vocationale de incadrare pe piata fortei de munca. Recomandarile au caracter consultativ si sunt incluse in portofoliul educational.
(5) Documentele scolare si regimul acestora respecta aceleasi prevederi care vizeaza invatamantul obligatoriu cu frecventa zi.
CAPITOLUL IV
Planurile de invatamant
ART. 13
In invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa se aplica planurile -cadru si programele scolare valabile in anul scolar respectiv pentru invatamantul obligatoriu cu frecventa zi.
ART. 14
(1) In cazul invatamantului obligatoriu cu frecventa redusa, pentru fiecare disciplina de specialitate se aloca, la fiecare modul, anual, un numar de ore de curs egal cu jumatate din numarul de ore prevazut in planul-cadru pentru invatamantul cu frecventa zi. In cazul fractiunilor de ore, numarul rezultat prin impartire se rotunjeste la intregul imediat superior.
(2) In cadrul orelor mentionate la alin. (1), cadrele didactice vor desfasura atat activitati de predare, invatare si evaluare, cat si activitati de consiliere, suport si mentorat necesare pentru sustinerea elevilor in vederea formarii competentelor profilului absolventului, prevazut in curriculumul national.
(3) Repartizarea, pe parcursul modulului, a orelor mentionate la alin. (1) si programul de pregatire a elevilor in perioadele respective sunt aprobate de consiliul de administratie al unitatii de invatamant si se afiseaza la avizierul scolii in prima saptamana a fiecarui modul.
(4) Programul afisat va cuprinde:
- precizarea temelor de sinteza din programele scolare in vigoare, la fiecare disciplina de specialitate, in vederea atingerii competentelor prevazute de aceste programe;
- manualele scolare valabile pentru fiecare an de studiu;
- orarul claselor;
- programarea examinarilor scrise;
- calendarul desfasurarii evaluarii nationale pentru elevii clasei a VIII-a, valabil pentru anul scolar in curs.
(5) Elevii inscrisi in invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa vor fi instiintati ca prezenta la orele de curs si la toate activitatile din programul mentionat la alin. (4) este obligatorie.
(6) Elevii inscrisi in invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa primesc manuale gratuite de la unitatea de invatamant, care vor fi predate profesorului-diriginte la sfarsitul fiecarui an scolar.
(7) Elevii care, la sfarsitul anului scolar, nu vor preda manualele primite de la unitatea de invatamant de provenienta, vor achita contravaloarea acestora
CAPITOLUL V
Evaluarea
ART. 15
(1) Evaluarea elevilor din invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa se efectueaza prin examinari orale, scrise si practice.
(2) Numarul de note acordate anual fiecarui elev, la fiecare disciplina de specialitate, este stabilit de cadrul didactic, in functie de numarul unitatilor de invatare si de numarul saptamanal de ore prevazut in planulcadru. La fiecare disciplina numarul de note acordate anual este cu cel putin trei mai mare decat numarul de ore alocat saptamanal disciplinei in planul-cadru de invatamant.
(3) In cazul curriculumului organizat modular, numarul de note acordate trebuie sa fie corelat cu numarul de ore alocate fiecarui modul in planul de invatamant, precum si cu structura modulului, de regula, o nota la un numar de 25 de ore. Numarul minim de note acordate elevului la un modul este de doua.
(4) Elevii aflati in situatie de corigenta vor avea cu cel putin o nota in plus fata de numarul de note prevazut la alin. (3), ultima nota fiind acordata, de regula, in ultimele trei saptamani ale anului scolar.
ART. 16
(1) Durata probei de evaluare scrisa este de maximum 50 de minute.
(2) Notele acordate elevilor se trec in catalog imediat dupa incheierea activitatii de evaluare. Situatia scolara se incheie conform prevederilor de la invatamantul cu frecventa zi.
ART. 17
(1) Examenele de corigenta se organizeaza si se desfasoara potrivit legislatiei in vigoare pentru invatamantul cu frecventa zi, cu respectarea acelorasi conditii de promovare.
(2) In termen de 7 zile de la incheierea sesiunii de evaluare, profesorul consilier are obligatia sa aduca la cunostinta elevilor situatia scolara individuala.
(3) Documentele scolare pentru invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa se intocmesc, in termen de 30 de zile de la incheierea situatiei scolare anuale, in conformitate cu prevederile regulamentului privind regimul actelor de studii si al documentelor scolare gestionate de unitatea de invatamant preuniversitar.
CAPITOLUL VI
Normarea cadrelor didactice
ART. 18
La alcatuirea normei cadrelor didactice care predau si la invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa se va lua in calcul numarul de ore atribuite anual conform art.14 alin. (1) - (4) din prezenta metodologie.
ART. 19
(1) La clasele cu frecventa redusa pot preda, cu prioritate, cadrele didactice aflate in una dintre urmatoarele situatii:
personal didactic titular cu norma intreaga in unitatea de invatamant cu personalitate juridica, care organizeaza clasele de liceu cu frecventa seral si/sau clase de liceu cu frecventa redusa;
personal didactic titular cu norma de baza intr-o unitate de invatamant din cadrul consortiului scolar, alta decat cea care organizeaza invatamantul cu frecventa redusa prin completarea catedrei.
(2) Orele desfasurate in invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa pot fi repartizate si in regim plata cu ora.
(3) In structura catedrelor vacante pentru angajare, prin concurs, pe o perioada nedeterminata, nu se includ ore normate la clasele/grupele de elevi cu frecventa redusa.
(4) In cazul in care unitatea de invatamant cu personalitate juridica nu beneficiaza de cadre didactice titulare care sa poata avea in norma si clase cu frecventa redusa, cursurile la aceste clase pot fi sustinute si de cadre didactice calificate angajate in baza unui contract de munca pe perioada determinata;
(5) Orele vacante de la clasele cu frecventa redusa se ocupa numai pe perioada determinata, pe durata a cel mult unui an scolar.
CAPITOLUL VII
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 20
(1) Transferul elevilor din invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa de la o unitate de invatamant la alta, la aceeasi forma de invatamant, se face cu respectarea acelorasi conditii ca pentru elevii din invatamantul cu frecventa zi.
(2) Elevii din invatamantul obligatoriu se pot transfera de la o forma de invatamant la alta, astfel:
a) elevii de la invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa se pot transfera la forma de invatamant cu frecventa zi, dupa sustinerea si promovarea examenelor de diferenta, daca au media anuala cel putin 7 la fiecare disciplina de specialitate/modul de studiu, in limita efectivelor maxime de elevi la clasa si potrivit criteriilor prevazute in regulamentul de organizare si functionare a unitatii de invatamant; transferul se face, de regula, in aceeasi clasa, cu exceptia elevilor din clasa terminala de la invatamantul cu frecventa redusa, pentru care durata studiilor este mai mare cu un an, care se pot transfera in clasa terminala din invatamantul cu frecventa;
b) elevii de la invatamantul cu frecventa zi se pot transfera la forma de invatamant cu frecventa redusa, in limita efectivelor maxime de elevi la clasa;
c) elevii din clasele terminale ale invatamantului liceal se pot transfera de la invatamantul cu frecventa zi la invatamantul cu frecventa redusa, in anul terminal, in durata vacantelor scolare, dupa sustinerea, daca este cazul, a examenelor de diferenta.
ART. 21
(1) Elevii inscrisi in invatamantul obligatoriu cu frecventa redusa beneficiaza de toate drepturile si au aceleasi obligatii ca si elevii inscrisi in invatamantul cu frecventa zi, conform prevederilor Legii invatamantului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Absolventii invatamantului obligatoriu cu frecventa redusa primesc aceleasi acte de studii si au aceleasi drepturi ca si absolventii cursurilor cu frecventa zi.
(3) Elevii care au promovat clasa a XIII-a de liceu - frecventa redusa, pot sustine examenul national de bacalaureat, in conformitate cu o metodologie aprobata prin ordin al ministrului educatiei.
(4) Absolventii invatamantului liceal cu frecventa redusa care au promovat examenul national de bacalaureat pot continua studiile in invatamantul superior, in conditiile legii.