Conform calendarului oficial, intre 19 si 23 mai vor fi reinscrisi copiii care au frecventat deja gradinita sau cresa, in anul scolar curent, si doresc sa continue si in anul urmator. Pentru acest lucru, parintii trebuie sa depuna o cerere scrisa pentru confirmare.
In gradinitele cu grupe de nivel anteprescolar, copiii de 3 ani din grupa mare de la cresa pot fi reinscrisi in grupa mica de la gradinita, in functie de locurile disponibile si in ordinea descrescatoare a varstei, daca parintii solicita acest lucru.
Atentie! La inscrierea la gradinita sunt cuprinsi, cu prioritate, copiii de 4 ani (in grupa mijlocie) si copiii de 5 ani (in grupa mare).
De asemenea, in grupele de nivel anteprescolar (cresa) pot fi inscrisi copiii cu varste intre 3 luni si 3 ani, in limita numarului de locuri disponibile dupa etapa de reinscrieri. In grupele de nivel prescolar (gradinita) pot fi inscrisi copiii cu varste intre 3 si 6 ani, in limita locurilor disponibile dupa etapa de reinscrieri.
Parintii pot opta pentru unitati de invatamant din apropierea domiciliului sau locului de munca, iar in cazul unui numar mai mare de cereri decat locurile disponibile, selectia se face pe baza unor criterii generale si specifice.
Calendarul inscrierilor la cresa si gradinita 2025
Etapa de reinscrieri 19 - 23 mai 2025
Sunt reinscrisi copiii care au frecventat unitatea de invatamant in anul scolar curent si care urmeaza sa o frecventeze si in anul scolar urmator, ca urmare a exprimarii acestei optiuni de catre parintii/reprezentantii legali ai acestora, printr-o cerere scrisa.
Pentru unitatile de invatamant care au si grupe de nivel anteprescolar, in baza continuitatii, copiii de 3 ani din grupa mare de la cresa pot fi reinscrisi in grupa mica de la gradinita, in limitalocurilor disponibile pentru acest nivel de varsta si in ordinea descrescatoare a varsti, daca parintii solicita acest lucru.
In situatia in care, prin aplicarea criteriului varstei, numarul cererilor depaseste numarul locurilor disponibile, departajarea se face prin aplicarea criteriilor generale, respectiv specifice de departajare, mentionate la Art. 6 din Metodologia-cadru de inscriere a copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 4018/2024.
Afisarea rezultatului si a numarului de locuri libere dupa finalizarea etapei de reinscrieri: 23 mai 2025, ora 14.00
Etapa I din cadrul procesului de inscrieri 26 mai - 13 iunie 2025
Copiii sunt inscrisi pe baza dosarelor depuse la unitatile de invatamant de catre parintii/ reprezentantii legali ai acestora si a celor trei optiuni exprimate, in limita locurilor din planul de scolarizare aprobat, dupa incheierea etapei de reinscrieri.
26 - 30 mai 2025 (colectare cereri)
2 – 4 iunie 2025 (procesare cereri Faza I – prima optiune)
6 - 10 iunie 2025 (procesare cereri Faza a IIa – a doua optiune)
11 - 12 iunie 2025 (procesare cereri Faza a III-a – a treia optiune)
Afisarea rezultatului si a numarului de locuri libere ramase dupa prima etapa de inscrieri: 13 iunie 2025, ora 14.00
Etapa a II-a din cadrul procesului de inscrieri 16 iunie – 7 iulie 2025
In aceasta etapa se realizeaza inscrierea copiilor, pe locurile libere ramase in urma derularii primei etape, pe baza dosarelor depuse la unitatile de invatamant de catre parintii/reprezentantii legali ai acestora si a celor trei optiuni exprimate in noile cereri de inscriere depuse.
16 - 20 iunie 2025 (colectare cereri)
24 – 26 iunie 2025 (procesare cereri Faza I – prima optiune)
30 iunie – 2 iulie 2025 (procesare cereri Faza a IIa – a doua optiune)
3 – 4 iulie 2025 (procesare cereri Faza a III-a – a treia optiune)
Afisarea rezultatului si a numarului de locuri libere ramase dupa a doua etapa de inscrieri: 7 iulie 2025, ora 14.00
Etapa de ajustari 18 – 28 august 2025
In aceasta etapa se realizeaza inscrierea copiilor care nu au fost inscrisi in primele doua etape din lipsa de locuri ori din diferite alte motive sau care nu au participat la primele doua etape, pe locurile ramase libere in urma derularii celei de-a doua etape a inscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de ISJ/ISMB si pe baza dosarelor depuse de parinti la inspectoratul scolar.
La aceasta etapa au acces urmatoarele categorii de copii:
- copiii care au ramas nerepartizati dupa derularea celor doua etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani si de 5 ani;
- copiii care au solicitat inscrierea in clasa pregatitoare din invatamantul primar si nu au fost admisi ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE;
- copiii de peste 2 ani care solicita inscrierea in grupa mica din invatamantul prescolar
Afisarea rezultatului si a numarului de locuri libere dupa etapa de ajustari: 29 august 2025, ora 14.00
Introducerea in SIIIR a tuturor copiilor inscrisi in anul scolar 2025 – 2026, in unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, repartizarea pe formatiuni de studiu 5 septembrie 2025, ora 14.00.
Documente inscriere gradinita / cresa 2025-2026
Conform Metodologiei-cadru de inscriere a copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 4018/2024, actele necesare la dosarul de inscriere la gradinita sunt:
a) cerere-tip: pe aceasta cerere, parintele/reprezentantul legal al copilului va trece trei optiuni (trei unitati de invatamant) pe care acesta le are in vedere pentru copil;
b) copie de pe certificatul de nastere al copilului;
c) copie de pe actele de identitate ale parintilor/ reprezentantului legal;
d) adeverinta de angajat pentru fiecare dintre parinti/reprezentantul legal sau adeverinta privind perioada concediului de crestere si ingrijire copil, pentru tipul de program prelungit, respectiv pentru inscrierea in invatamantul anteprescolar;
e) alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de inscriere si care sunt analizate in timpul procesului de inscriere.
f) (dupa caz) In situatia transmiterii prin e-mail sau prin posta a cererii-tip, parintele va transmite unitatii de invatamant o declaratie pe propria raspundere cu privire la veridicitatea informatiilor completate in cerere.
g) (daca este cazul) dovada modului in care se exercita autoritatea parinteasca in cazul parintilor divortati si informatii privind parintele la care a fost stabilita locuinta minorului.
La dosarul de inscriere se adauga, la inceputul anului scolar, urmatoarele documente:
a) adeverinta de la medicul de familie in care se mentioneaza ca respectivul copil este sanatos clinic; adeverinta este necesara in prima zi de prezentare a copilului in unitatea de invatamant;
b) avizul epidemiologic/dovada de vaccinare intocmit(a) conform prevederilor elaborate de Ministerul Sanatatii, cu privire la intrarea copilului in colectivitate, eliberat de medicul de familie al copilului cu maximum 5 zile inainte de a incepe frecventarea unitatii.
GHID Inscriere la gradinita / cresa 2025
In randurile de mai jos regasiti, in format intrebare - raspuns, sinteza principalelor elemente cuprinse in calendarul pentru anul scolar 2025 - 2026 si metodologia-cadru pentru inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in serviciile de educatie timpurie complementare.
1. CE COPII POT FI INSCRISI IN UNITATILE DE INVATAMANT CU PERSONALITATE JURIDICA CU GRUPE DE NIVEL PRESCOLAR SI/SAU ANTEPRESCOLAR?
In grupele de nivel anteprescolar pot fi inscrisi copiii cu varste de la 3 luni la 3 ani, in limita planului de scolarizare aprobat.
In grupele de nivel prescolar pot fi inscrisi copiii cu varste intre 3 si 6 ani, in limita planului de scolarizare aprobat. Numarul de locuri care se acorda prin cifra de scolarizare asigura, cu prioritate, cuprinderea intregii generatii a copiilor de 4 ani in grupa mijlocie si cuprinderea intregii generatii a copiilor de 5 ani in grupa mare din invatamantul prescolar.
2. IN CE UNITATE DE INVATAMANT POT SOLICITA INSCRIEREA COPILULUI?
Unitatea de invatamant aleasa de parinte/reprezentantul legal al copilului poate fi o unitate de invatamant cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar din apropierea domiciliului/resedintei sau din apropierea locului de munca.
Parintele/reprezentantul legal al copilului poate opta pentru inscrierea in orice unitate de invatamant cu personalitate juridica, cu grupe de nivel anteprescolar respectiv prescolar, daca aceasta are locuri libere ramase dupa etapa de reinscrieri.
3. CARE SUNT CRITERIILE GENERALE DE DEPARTAJARE APLICABILE DACA NUMARUL DE CERERI ESTE MAI MARE DECAT NUMARUL DE LOCURI APROBAT IN PLANUL DE SCOLARIZARE ?
Numarul locurilor libere este stabilit ca diferenta intre numarul de locuri alocate pentru nivelul prescolar si/sau anteprescolar, pe grupe de varsta, prin planul de scolarizare si numarul de copii care au ocupat locuri in etapa de reinscrieri.
In situatia in care intr-o unitate de invatamant numarul cererilor-tip de inscriere primite de la parintii/reprezentantii legali ai copiilor este mai mare decat numarul de locuri libere, comisia de inscriere din unitatea de invatamant selecteaza copiii in ordinea descrescatoare a varstei si aplica criterii de departajare generale si specifice, in vederea stabilirii celor care vor fi admisi.
Repartizarea copiilor in invatamantul anteprescolar/prescolar se face in ordinea descrescatoare a numarului de criterii generale de departajare cumulate de catre fiecare copil.
Atentie! Ordinea inscrierii/nr. de inregistrare al cererii de inscriere nu constituie un criteriu. Repartizarea nu se face pe principiul „primul venit, primul servit”, ci pe baza criteriilor generale si specifice descrise in metodologie si mai jos.
Criteriile generale care se aplica pentru nivelul anteprescolar sunt urmatoarele:
a) copilul are varsta de 2 ani impliniti pana la sfarsitul anului calendaristic in curs;
b) domiciliul copilului/locul de munca al unuia dintre parinti/al reprezentantului legal se afla in apropierea unitatii de invatamant unde parintele/reprezentantul legal depune cererea de inscriere;
c) ambii parinti ai copilului/parintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucreaza/parintele prezinta adeverinta de reintoarcere la serviciu, in momentul validarii cererii/in termen de 30 de zile de la inceputul anului scolar sau parintele copilului nu beneficiaza de indemnizatie pentru cresterea si ingrijirea copilului; situatiile in care parintele/reprezentantul legal face dovada existentei unei activitati de tip PFA/SRL se asimileaza cu cea a parintilor/reprezentantilor legali care lucreaza;
d) cel putin unul dintre parinti/reprezentantul legal al copilului urmeaza o forma de invatamant la zi;
e) existenta unui document care dovedeste ca beneficiaza de tutela sau de o masura de protectie speciala stabilita in conditiile Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) existenta unui document care dovedeste ca este in grija unui singur parinte (familie monoparentala)/existenta unui document care dovedeste ca parintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai multi copii (familie numeroasa);
g) cel putin unul dintre parinti/parintele unic/reprezentantul legal al copilului se incadreaza in una dintre situatiile: (i) pensionat in conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) somer, in cautarea unui loc de munca, cu documente doveditoare de la Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca;
h) parintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat in intretinere (pana la nivelul clasei a IV-a a invatamantului primar) si/sau un alt copil inmatriculat in unitatea de invatamant respectiva, in anul scolar pentru care se face inscrierea.
Criteriile generale care se aplica pentru nivelul prescolar sunt urmatoarele:
a) copilul are varsta de 4 sau 5 ani impliniti la inceputul anului scolar (1 septembrie 2025);
b) domiciliul/resedinta copilului/locul de munca al unuia dintre parinti/al reprezentantului legal se afla in apropierea unitatii de invatamant unde parintele/reprezentantul legal depune cererea-tip de inscriere;
c) cel putin unul dintre parinti/reprezentantul legal al copilului urmeaza o forma de invatamant la zi;
d) existenta unui document care dovedeste ca beneficiaza de tutela sau de o masura de protectie speciala stabilita in conditiile Legii nr.272/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) existenta unui document care dovedeste ca este in grija unui singur parinte (familie monoparentala)/ existenta unui document care dovedeste ca parintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai multi copii (familie numeroasa);
f) ambii parinti/parintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucreaza sau cel putin unul dintre ei se incadreaza in una dintre situatiile: (i) pensionat in conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) somer, in cautarea unui loc de munca, cu documente doveditoare de la Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca;
g) existenta unui certificat medical de incadrare in grad de handicap a copilului si/sau a certificatului de orientare scolara si profesionala eliberat de CJRAE/CMBRAE;
h) existenta unui frate/a unei surori inmatriculat/inmatriculate in unitatea de invatamant respectiva, in anul scolar pentru care se face inscrierea.
Criteriile generale care se aplica pentru nivelul anteprescolar si prescolar din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare (gradinita comunitara, ludoteca/grup de joaca), sunt urmatoarele:
a) domiciliul/resedinta cel putin al/a unuia dintre parinti/al reprezentantului legal este situat in apropierea unitatii de invatamant unde parintele/reprezentantul legal depune cererea de inscriere;
b) parintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat in intretinere (pana la nivelul clasei a IV-a a invatamantului primar) si nu si-a putut inscrie copilul in varsta de 3 – 6 ani la nicio unitate de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel prescolar din apropierea domiciliului – pentru serviciul tip gradinita comunitara;
c) existenta unei dovezi privind solicitarea inscrierii copilului intr-o unitate de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica, cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si a respingerii inscrierii copilului ca urmare a lipsei de locuri – atat pentru serviciul tip gradinita comunitara, cat si pentru serviciul tip ludoteca/grup de joaca;
d) copilul are varsta de pana la 1 an sau varsta cuprinsa intre 3 si 4 ani si parintii/reprezentantul legali nu au/a facut demersuri pentru inscrierea acestuia intr-o unitate de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica, cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar - pentru serviciul tip ludoteca/grup de joaca.
Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de invatamant si se aplica dupa aplicarea criteriilor generale. Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de invatamant indica documentele doveditoare pe care parintele/reprezentantul legal trebuie sa le depuna in momentul completarii/validarii cererii-tip de inscriere.
4. CE DOCUMENTE CONTINE DOSARUL COPILULUI CARE URMEAZA SA FIE INSCRIS INTR-O UNITATE DE INVATAMANT CU PERSONALITATE JURIDICA CU GRUPE DE NIVEL PRESCOLAR SI/SAU ANTEPRESCOLAR?
Dosarul de inscriere intr-o unitate de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, precum si in serviciul de educatie timpurie complementar cuprinde urmatoarele documente:
- cerere-tip: pe aceasta cerere, parintele/reprezentantul legal al copilului va trece trei optiuni (trei unitati de invatamant) pe care acesta le are in vedere pentru copil;
- copie de pe certificatul de nastere al copilului;
- copie de pe actele de identitate ale parintilor/reprezentantului legal;
- adeverinta de angajat pentru fiecare dintre parinti/reprezentantul legal sau adeverinta privind perioada concediului de crestere si ingrijire copil, pentru tipul de program prelungit, respectiv pentru inscrierea in invatamantul anteprescolar;
- alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de inscriere si care sunt analizate in timpul procesului de inscriere.
- (dupa caz) In situatia transmiterii prin e-mail sau prin posta a cererii-tip, parintele va transmite unitatii de invatamant o declaratie pe propria raspundere cu privire la veridicitatea informatiilor completate in cerere.
- (daca este cazul) dovada modului in care se exercita autoritatea parinteasca in cazul parintilor divortati si informatii privind parintele la care a fost stabilita locuinta minorului.
La dosarul de inscriere se adauga, la inceputul anului scolar, urmatoarele documente:
a) adeverinta de la medicul de familie in care se mentioneaza ca respectivul copil este sanatos clinic; adeverinta este necesara in prima zi de prezentare a copilului in unitatea de invatamant;
b) avizul epidemiologic/dovada de vaccinare intocmit(a) conform prevederilor elaborate de Ministerul Sanatatii, cu privire la intrarea copilului in colectivitate, eliberat de medicul de familie al copilului cu maximum 5 zile inainte de a incepe frecventarea unitatii.
Dupa depunerea cererii si a dosarului de inscriere, acesta trebuie validat.
Indiferent de modalitatea de depunere a cererii-tip de inscriere, validarea se face la unitatea scolara la care se solicita inscrierea, in prezenta parintelui/reprezentantului legal al copilului care trebuie sa prezinte actul de identitate propriu si certificatul de nastere al copilului, in original, precum si copii ale acestora pentru a fi certificate conform cu originalul de catre persoana desemnata din cadrul comisiei de inscriere de la nivelul unitatii de invatamant.
In vederea evitarii aglomeratiei, unitatile de invatamant asigura posibilitatea programarii telefonice a parintilor/reprezentantilor legali pentru completarea si/sau validarea cererilor-tip de inscriere. Un membru al comisiei de reinscriere/inscriere si distribuire va realiza programarea telefonica. Aceasta nu presupune crearea unei liste de preinscrieri si/sau acordarea unei prioritati la inscriere.
5. CARE SUNT ETAPELE DE INSCRIERE?
Prima etapa (in care se colecteaza si se proceseaza cererile-tip de inscriere si documentele depuse/transmise de parinti/reprezentantii legali) - in aceasta etapa se deruleaza trei faze, dupa cum urmeaza:
Faza I: se evalueaza cererile-tip de inscriere de la unitatile de invatamant exprimate ca prima optiune si se genereaza lista cererilor respinse;
Faza a II-a: se evalueaza cererile-tip de inscriere respinse in Faza I de la unitatile de invatamant exprimate ca a doua optiune si se genereaza lista cererilor respinse; Cererile-tip de inscriere respinse in Faza I si dosarele corespunzatoare se transmit in copie, prin orice mijloc care permite confirmarea primirii, de la unitatea de invatamant exprimata ca prima optiune la unitatea de invatamant exprimata ca a doua optiune;
Faza a III-a: se evalueaza cererile-tip de inscriere respinse in Faza a II-a de la unitatile de invatamant exprimate ca a treia optiune si se genereaza lista cererilor respinse care pot intra, la solicitarea parintilor, pe baza unei noi cereri, in evaluare in a doua etapa a inscrierilor, pe locurile ramase libere; Cererile-tip de inscriere respinse in Faza a II-a si dosarele corespunzatoare se transmit in copie, prin orice mijloc care permite confirmarea primirii, de la unitatea de invatamant exprimata ca a doua optiune la unitatea de invatamant exprimata ca a treia optiune.
Parintii pot ridica dosarele respinse de la unitatea de invatamant la care au fost depuse, in 5 zile lucratoare de la data afisarii rezultatelor finale ale etapei. (data afisarii rezultatelor finale ale etapei I: 13 iunie)
A doua etapa implica inscrierea, pe locurile libere ramase, a copiilor respinsi in etapa anterioara. In aceasta etapa se colecteaza si se proceseaza noile cereri-tip de inscriere, cu alte trei optiuni si documentele depuse/transmise de parinti/reprezentantii legali, folosind SIIIR si avand la baza aplicarea criteriilor de departajare. In mod similar cu activitatile derulate in etapa I, in aceasta etapa se deruleaza trei faze, respectiv:
Faza I: se evalueaza cererile-tip de inscriere de la unitatile de invatamant exprimate ca prima optiune si se genereaza lista cererilor respinse;
Faza a II-a: se evalueaza cererile-tip de inscriere respinse in Faza I de la unitatile de invatamant exprimate ca a doua optiune si se genereaza lista cererilor respinse. Cererile-tip de inscriere respinse in Faza I si dosarele corespunzatoare se transmit in copie, prin orice mijloc care permite confirmarea primirii, de la unitatea de invatamant exprimata ca prima optiune la unitatea de invatamant exprimata ca a doua optiune;
Faza a III-a: se evalueaza cererile-tip de inscriere respinse in Faza a II-a de la unitatile de invatamant exprimate ca a treia optiune si se genereaza lista cererilor respinse care pot intra in evaluare, pe locurile ramase libere, in etapa de ajustari, la solicitarea parintilor/reprezentantilor legali. Cererile-tip de inscriere respinse in Faza a II-a si dosarele corespunzatoare se transmit in copie, prin orice mijloc care permite confirmarea primirii, de la unitatea de invatamant exprimata ca a doua optiune la unitatea de invatamant exprimata ca a treia optiune.
Parintii pot ridica dosarele respinse de la unitatea de invatamant la care au fost depuse, in 5 zile lucratoare de la data afisarii rezultatelor finale ale etapei. (data afisarii rezultatelor finale ale etapei a II-a: 7 iulie)
Etapa de ajustari, derulata la nivelul inspectoratelor scolare jdetene/ISMB, in care se colecteaza si se proceseaza noi cereri-tip de inscriere si documentele depuse/transmise de parintii/ reprezentantii legali ai copiilor care:
- nu au participat la primele doua etape sau
- nu au fost inscrisi din diferite alte motive.
Inscrierea se realizeaza pe locurile ramase libere, precum si in functie de suplimentarile de locuri pe care le pot publica inspectoratele scolare. In aceasta etapa se solutioneaza cu prioritate:
- cazurile copiilor de 4 si 5 ani impliniti la inceputul anului scolar ramasi neinscrisi si cazurile copiilor care au solicitat inscrierea in clasa pregatitoare din invatamantul primar si nu au fost admisi ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE
- cazurile copiilor de 2 ani care solicita inscrierea in invatamantul prescolar, cu respectarea prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea invatamantului preuniversitar nr.198/2023, cu modificarile si completarile ulterioare.
6. CARE ESTE CALENDARUL DE COMPLETARE/DEPUNERE A CERERILOR?
Important: Reinscrierea este operatiunea prin care sunt confirmati copiii care au frecventat o unitate de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar in anul scolar curent si pentru care se solicita mentinerea in aceeasi unitate si in anul scolar urmator.
7. DE UNDE POT PRIMI PARINTII INFORMATII SUPLIMENTARE?
- canale de comunicare online ale inspectoratelor scolare si ale unitatilor de invatamant cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar
- direct de la unitatile de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar.
- prin intermediul liniei telverde (la nivelul inspectoratului scolar).
Cerere-tip pentru inscrierea la gradinita 2025
Cerere-tip pentru inscrierea la cresa 2025
Descarca cererea printr-un simplu click pe documentul dorit