Inscrierea copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare se face prin depunerea unei cereri-tip de inscriere insotite de documente justificative.
Lista documentelor atasate cererii tip de inscriere a copilului intr-o unitate de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar consta in:
1. Cererea tip
2. Copie de pe certificatul de nastere al copilului
3. Adeverinta de angajat pentru fiecare dintre parinti/reprezentant legal sau adeverinta privind perioada concediului de crestere si ingrijire copil, pentru tipul de program prelungit, respectiv pentru inscrierea in invatamantul anteprescolar.
4. Alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de inscriere si care sunt analizate in timpul procesului de inscriere
5. Declaratie pe propria raspundere.
NOTA
La dosarul de inscriere se vor adauga, la inceputul anului scolar, urmatoarele documente
a. adeverinta de la mediul de familie in care se mentioneaza ca respectivul copil este sanatos clinic; adeverinta este necesara in prima zi de prezentare a copilului in unitatea de invatamant.
b. avizul epidemiologic/dovada de vaccinare, intocmita conform prevederilor elaborate de Ministerul Sanatatii, cu privire la intrara copilului in colectivitate, eliberat de medicul de familie al copilului, la data prezentarii copilului in unitate.
Cererea-tip de inscriere se poate transmite prin e-mail, prin posta, cu confirmare de primire, sau se poate depune la sediul unitatii de invatamant la care parintele/reprezentantul legal doreste inscrierea copilului, in perioada prevazuta de calendarul inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare.
In cazul inscrierii intr-o unitate de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, parintele/reprezentantul legal
are posibilitatea inregistrarii a trei optiuni in cererea-tip de inscriere.
Model cerere tip inscriere gradinita 2023
Calendarul de inscriere la gradinita si cresa 2023
Etapa de reinscrieri - 6—14 iunie 2023
Sunt reinscrisi copiii care au frecventat unitatea de invatamant in anul scolar curent si care urmeaza sa o frecventeze si in anul scolar urmator, ca urmare a exprimarii acestei optiuni de catre parintii/reprezentantii legali ai acestora, printr-o cerere scrisa. Pentru unitatile de invatamant care au si grupe de nivel anteprescolar, in baza continuitatii, copiii de 3 ani din grupa mare de la cresa pot fi reinscrisi in grupa mica de la gradinita, in limita locurilor disponibile pentru acest nivel de varsta si in ordinea descrescatoare a varstei, daca parintii solicita acest lucru. In situatia in care, prin aplicarea criteriului varstei, numarul cererilor depaseste numarul locurilor disponibile, departajarea se face prin aplicarea criteriilor generale, respectiv specifice de departajare, mentionate la art. 10 din Metodologia-cadru de inscriere a copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, aprobata prin Ordinul ministrului educatiei nr. 4.319/2023.
Afisarea rezultatului si a numarului de locuri libere dupa finalizarea etapei de reinscrieri 14 iunie 2023, ora 14.00
Etapa I din cadrul procesului de inscrieri
Copiii sunt inscrisi in aceasta etapa pe baza dosarelor depuse la unitatile de invatamant de catre parintii/reprezentantii legali ai acestora si a celor trei optiuni exprimate, in limita locurilor din planul de scolarizare aprobat, dupa incheierea etapei de reinscrieri.
Faza 1 - 15—20 iunie 2023
Faza a II-a - 21—26 iunie 2023
Faza a III-a - 27—30 iunie 2023
Pe 30 iunie 2023 – Afisarea rezultatului si a numarului de locuri libere ramase dupa prima etapa de inscrieri
Etapa a II-a din cadrul procesului de inscrieri
In aceasta etapa se realizeaza inscrierea copiilor, pe locurile libere ramase in urma derularii primei etape, pe baza dosarelor depuse la unitatile de invatamant de catre parintii/reprezentantii legali ai acestora si a celor trei optiuni exprimate in noile cereri de inscriere depuse.
Faza 1 intre 3 – 6 iulie 2023
Faza a II-a, intre 7 – 12 iulie 2023
Faza a III-a, intre 13 – 18 iulie 2023
18 iulie 2023, ora 14,00 – Afisarea rezultatului si a numarului de locuri libere ramase dupa a doua etapa de inscrieri
20-30 august 2023 – Etapa de ajustari
In aceasta etapa se realizeaza inscrierea copiilor care nu au fost inscrisi in primele doua etape din lipsa de locuri sau din diferite alte motive sau care nu au participat la primele doua etape, pe locurile ramase libere in urma derularii celei de-a doua etape a inscrierilor, pe baza unei proceduri specifice elaborate de ISJ/ISMB si pe baza dosarelor depuse de parinti la inspectoratul scolar. La aceasta etapa au acces urmatoarele categorii de copii:
- copiii care au ramas nerepartizati dupa derularea celor doua etape anterioare, cu prioritate cei de 4 ani si de 5 ani;
- copiii care au solicitat inscrierea in clasa pregatitoare din invatamantul primar si nu au fost admisi ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE;
- copiii de peste 2 ani care solicita inscrierea in invatamantul prescolar, cu respectarea prevederilor art.23 alin (1^1) din Legea educatiei nationale nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
31 august 2023, ora 14 – Afisarea rezultatului si a numarului de locuri libere dupa etapa de ajustari
8 septembrie 2023, ora 16 – Introducerea in SIIIR a tuturor copiilor inscrisi in anul scolar 2023 – 2024, in unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar.
Metodologie inscriere gradinita 2023
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. — Prezenta metodologie-cadru reglementeaza procesul de inscriere a copiilor anteprescolari si prescolari in unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in serviciile de educatie timpurie complementare, ca structuri ale acestora.
Art. 2. — (1) Inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari in unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare se realizeaza in limita planului de scolarizare aprobat.
(2) Inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari se realizeaza, conform calendarului inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, aprobat prin ordinul ministrului educatiei, anual, in doua operatiuni succesive: reinscrierea si inscrierea.
(3) Reinscrierea este operatiunea prin care sunt confirmati ca beneficiari primari ai educatiei copiii care au frecventat o unitatede invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar in anul scolar curent si pentru care se solicita mentinerea in aceeasi unitate si in anul scolar urmator.
(4) Pentru solicitarea de reinscriere, mentionata la alin. (3), parintele/reprezentantul legal al copilului completeaza o cerere scrisa adresata conducerii unitatii de invatamant respective.
(5) In limita numarului de locuri din planul de scolarizare si in baza principiului continuitatii in cadrul aceleiasi unitati, copiii din grupa mare — nivel anteprescolar din cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel prescolar si anteprescolar pot fi reinscrisi, la cererea parintilor/ reprezentantilor legali, in grupa mica — nivel prescolar din unitatea respectiva.
(6) In cazul unui numar mai mare de copii de 3 ani decat numarul locurilor alocate prin planul de scolarizare pentru grupa mica de nivel prescolar, cererile parintilor/reprezentantilor legali care solicita reinscrierea la unitatea de invatamant pe care acestia au frecventat-o si in anul scolar anterior se proceseaza in ordinea descrescatoare a varstei.
(7) Dupa aplicarea prevederilor alin. (6), in limita capacitatii de scolarizare a unitatii de invatamant preuniversitar de stat cu grupe de nivel prescolar si anteprescolar, inspectoratele scolare, la solicitarea conducerii unitatii de invatamant, pot aproba suplimentarea numarului de locuri/grupe mici de nivel prescolar pentru reinscrierea copiilor de 3 ani.
(8) Parintii/Reprezentantii legali ai copiilor care implinesc 3 ani la inceputul anului scolar si care nu sunt reinscrisi in grupa mica — nivel prescolar in unitatile de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel prescolar si anteprescolar pot depune dosarul de inscriere la o alta unitate de invatamant.
(9) Pentru copiii care indeplinesc criteriile pentru inscrierea in invatamantul primar si care, fie din cauza unui aviz nefavorabil al centrului judetean de resurse si asistenta educationala/Centrului Municipiului Bucuresti de Resurse si Asistenta Educationala (CJRAE/CMBRAE), fie din cauza neadaptarii la regimul scolar al clasei pregatitoare, ar putea reveni in invatamantul prescolar in anul scolar urmator se asigura continuitatea/reinscrierea in unitatea de invatamant prescolar pe care au frecventat-o anterior.
(10) Inscrierea este operatiunea prin care sunt inregistrati si admisi intr-o unitate de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, ca beneficiari primari ai educatiei, copiii care urmeaza sa frecventeze o unitate de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar in anul scolar urmator, in baza unor criterii generale si specifice.
(11) Pentru solicitarea de inscriere, mentionata la alin. (10), parintele/reprezentantul legal al copilului completeaza o cerere scrisa adresata conducerii unitatii de invatamant respective la care ataseaza, dupa caz, documentele doveditoare care sunt analizate si validate de catre comisia de inscriere de la nivelul unitatii.
(12) Copiii din grupa mare — nivel anteprescolar din cadrul unitatilor de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si anteprescolar care nu sunt reinscrisi, conform prevederilor alin. (5), sau care nu se pot reinscrie din cauza numarului insuficient de locuri aprobate pentru aceasta grupa de varsta se pot inscrie in grupa mica — nivel prescolar la o alta unitate de invatamant.
Art. 3. — (1) Reinscrierea/Inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari in unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar de stat si inscrierea copiilor in serviciile de educatie timpurie complementare se realizeaza de catre comisiile de reinscriere/inscriere din cadrul acestora, constituite conform prevederilor prezentei metodologii-cadru.
(2) Reinscrierea/Inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari in unitatile de invatamant preuniversitar particular cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in serviciile de educatie timpurie complementare este in responsabilitatea persoanei juridice fondatoare, in baza autonomiei organizatorice si economico-financiare.
Art. 4. — Inspectoratele scolare solutioneaza toate situatiileprivind inscrierea copiilor prescolari de 4 si 5 ani impliniti la inceputul anului scolar in unitati de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si in serviciile de educatie timpurie complementare, in interesul superior al copilului, cu respectarea planurilor de scolarizare aprobate.
Art. 5. — (1) Numarul de locuri care se acorda, prin cifra de scolarizare, asigura, cu prioritate, inscrierea/reinscrierea tuturor copiilor de 4 ani in grupa mijlocie si a copiilor de 5 ani in grupa mare din invatamantul prescolar.
(2) La propunerea conducerii unitatilor de invatamant, inspectoratele scolare judetene/al municipiului Bucuresti aloca, in planul de scolarizare, numarul de grupe pentru nivelul prescolar si/sau anteprescolar, in functie de capacitatea de cuprindere a unitatii de invatamant, determinata de numarul salilor de grupa in care poate fi organizat in mod corespunzator procesul educational pe grupe de varsta, si numarul de copii care au dreptul sa depuna cerere de reinscriere/numarul copiilor recenzati de catre unitatile de invatamant.
(3) La alocarea numarului de grupe pentru nivelul prescolar si/sau anteprescolar se tine cont de numarul copiilor care au implinit varsta pentru a putea incepe cresa sau gradinita, precum si de prevederile art. 63 alin. (1) lit. a) si b) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la efectivul maxim de copii la grupa.
Art. 6. — (1) Pentru optimizarea procesului de reinscriere/inscriere a copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, precum si pentru asigurarea cuprinderii in grupa mijlocie si in grupa mare a tuturor copiilor, inspectoratele scolare fac o analiza cu privire la capacitatea acestor unitati de invatamant, numarul copiilor anteprescolari si prescolari care sunt inscrisi in unitatile de invatamant anteprescolar si prescolar in anul scolar curent si numarul copiilor cu varsta corepunzatoare nivelului de invatamant anteprescolar si prescolar, pana la data inceperii inscrierilor.
(2) Analiza mentionata la alin. (1) se inainteaza, spre informare, autoritatilor administratiei publice locale.
(3) In cazul unitatilor de invatamant care au un numar mare de solicitari de inscriere a copiilor anteprescolari si prescolari, inspectoratele scolare, in colaborare cu autoritatile administratiei publice locale, pot decide scolarizarea unor formatiuni de studiu in spatii adecvate si disponibile din alte unitati de invatamant.
Art. 7. — (1) Planul de scolarizare, care cuprinde numarul de locuri si numarul de grupe alocate pentru nivelul prescolar si/sau anteprescolar, este afisat la fiecare unitate de invatamant, inclusiv pe site-ul acesteia, daca exista, si pe site-ul inspectoratului scolar, conform calendarului inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare.
(2) Inspectoratele scolare si unitatile de invatamant au obligatia de a asigura permanent informarea si consilierea parintilor/reprezentantilor legali referitor la prevederile legii si ale prezentei metodologii-cadru in ceea ce priveste inscrierea copiilor in unitati de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, ca structuri ale acestora.
(3) In procesul de reinscriere/inscriere, directorul unitatii de invatamant desemneaza o persoana care raspunde solicitarilor parintilor/reprezentantilor legali.
(4) Inspectoratele scolare si unitatile de invatamant, cu sprijinul organizatiilor nonguvernamentale si al administratiei locale, desfasoara campanii de mediatizare a procesului de inscriere in crese, gradinite si in servicii complementare de educatie timpurie a copiilor care provin din medii defavorizate si ai caror parinti/reprezentanti legali au acces redus la informatii.
Art. 8. — Unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar de stat sau particulare nu pot refuza inscrierea copiilor pe criterii discriminatorii bazate pe: rasa, nationalitate, etnie, limba, religie, statut socioeconomic, convingeri, gen, dizabilitate ori apartenenta la alte categorii sociale.
CAPITOLUL II
Alegerea unitatii de invatamant la care va fi inscris copilul
Art. 9. — (1) Parintii/Reprezentantii legali ai copiilor cu varsta cuprinsa intre 0—3 ani pot solicita inscrierea copiilor lor in unitati de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel anteprescolar depunand, pe locurile libere ramase dup operatiunea de reinscrieri, o cerere-tip de inscriere la unitatea de invatamant aleasa.
(2) Parintii/Reprezentantii legali ai copiilor cu varsta cuprinsaintre 3—6 ani pot solicita inscrierea copiilor lor in unitati de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar ndepunand, pe locurile libere ramase dupa operatiunea de reinscrieri, o cerere-tip de inscriere la unitatea de invatamant aleasa.
(3) In sensul prezentei metodologii-cadru, numarul locurilor libere este stabilit ca diferenta intre numarul de locuri alocate pentru nivelul prescolar si/sau anteprescolar, pe grupe de varsta, prin planul de scolarizare si numarul de copii care au ocupat locuri in etapa de reinscrieri.
(4) In conformitate cu art. 13 alin. (1) si (2) si art. 35 din anexa la Hotararea Guvernului nr. 1.604/2022 pentru aprobarea Metodologiei de organizare si functionare a serviciilor de educatie timpurie complementare si modificarea anexei nr. 4 la Hotararea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, incepand cu anul scolar 2023—2024 au loc inscrieri in cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare.
(5) In situatii deosebite cum ar fi, dar fara a se limita la acestea: reintoarcerea familiei din strainatate, lipsa locurilor in crese si gradinite in situatia reluarii/inceperii serviciului de catre parinte, situatii medicale, care pot impiedica inscrierea copilului in cadrul serviciului de educatie timpurie complementar in perioada stabilita prin calendarul inscrierii aprobat anual de Ministerul Educatiei, copiii anteprescolari si prescolari pot fi inscrisi in serviciile de educatie timpurie complementare si in timpul anului scolar.
Art. 10. — (1) In situatia in care intr-o unitate de invatamant numarul cererilor-tip de inscriere primite de la parintii/reprezentantii legali ai copiilor este mai mare decat numarul de locuri libere definit conform art. 9 alin. (3), comisia de inscriere din unitatea de invatamant selecteaza copiii in ordinea descrescatoare a varstei si aplica criterii de departajare generale si specifice, stabilite in conformitate cu prevederile prezentei metodologii-cadru, in vederea stabilirii celor care vor fi admisi.
(2) Criteriile generale de departajare care se aplica in situatia prevazuta la alin. (1) pentru nivelul anteprescolar, inclusiv pentru unitatile de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel anteprescolar pentru care autoritatea publica locala are statutul de fondator si care au optat pentru derularea inscrierii prin utilizarea aplicatiei informatice utilizate pentru inscriere, sunt urmatoarele:
a) copilul are varsta de 2 ani impliniti pana la sfarsitul anului calendaristic in curs;
b) domiciliul copilului/locul de munca al unuia dintre parinti/al reprezentantului legal este situat in apropierea unitatii de invatamant unde parintele/reprezentantul legal depune cererea de inscriere;
c) ambii parinti ai copilului/parintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucreaza/parintele prezinta adeverinta de reintoarcere la serviciu, in termen de 30 de zile de la inceputul anului scolar sau parintele copilului nu beneficiaza de indemnizatie pentru cresterea si ingrijirea copilului; situatiile in care parintele/reprezentantul legal face dovada existentei unei activitati de tip PFA/S.R.L. se asimileaza cu cea a parintilor/ reprezentantilor legali care lucreaza;
d) cel putin unul dintre parinti/reprezentantul legal al copilului urmeaza o forma de invatamant la zi;
e) existenta unui document care dovedeste ca beneficiaza de tutela sau de o masura de protectie speciala stabilita in conditiile Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) existenta unui document care dovedeste ca este in grija unui singur parinte (familie monoparentala);
g) cel putin unul dintre parinti/parintele unic/reprezentantul legal al copilului se incadreaza in una dintre situatiile:
(i) pensionat in conformitate cu prevederile legale;
(ii) cu certificat de handicap;
(iii) somer, in cautarea unui loc de munca, cu documente doveditoare de la agentia pentru ocuparea fortei de munca;
h) parintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat in intretinere (pana la nivelul clasei a IV-a a invatamantului primar) si/sau un alt copil inmatriculat in unitatea de invatamant respectiva in anul scolar pentru care se face inscrierea.
(3) Criteriile generale de departajare care se aplica in situatia prevazuta la alin. (1) pentru nivelul prescolar sunt urmatoarele:
a) copilul are varsta de 4 sau 5 ani impliniti la inceputul anului scolar;
b) domiciliul copilului/resedinta/locul de munca al/a unuia dintre parinti/al/a reprezentantului legal este situat/situata in apropierea unitatii de invatamant unde parintele/reprezentantul legal depune cererea-tip de inscriere;
c) cel putin unul dintre parinti/reprezentantul legal al copilului urmeaza o forma de invatamant la zi;
d) existenta unui document care dovedeste ca beneficiaza de tutela sau de o masura de protectie speciala stabilita in conditiile Legii nr. 272/2004, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) existenta unui document care dovedeste ca este in grija unui singur parinte (familie monoparentala);
f) ambii parinti/parintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucreaza sau cel putin unul dintre ei se incadreaza in una dintre situatiile: (i) pensionat in conformitate cu prevederile legale; (ii) cu certificat de handicap; (iii) somer, in cautarea unui loc de munca, cu documente doveditoare de la agentia pentru ocupare a fortei de munca;
g) existenta unui certificat medical de incadrare in grad de handicap a copilului si/sau a certificatului de orientare scolara si profesionala eliberat de CJRAE/CMBRAE;
h) existenta unui frate/a unei surori inmatriculat/inmatriculate in unitatea de invatamant respectiva in anul scolar pentru care se face inscrierea.
(4) Criteriile generale de departajare care se aplica in situatia prevazuta la alin. (1) pentru nivelul anteprescolar si prescolar din cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare (gradinita comunitara, ludoteca/grup de joaca) sunt urmatoarele:
a) domiciliul copilului/resedinta/locul de munca al/a unuia dintre parinti/al/a reprezentantului legal este situat/situata in apropierea unitatii de invatamant unde parintele/reprezentantul legal depune cererea de inscriere;
b) parintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat in intretinere (pana la nivelul clasei a IV-a a invatamantului primar) si nu si-a putut inscrie copilul in varsta de 3—6 ani la nicio unitate de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel prescolar din apropierea domiciliului — pentru serviciul tip gradinita comunitara;
c) existenta unei dovezi privind solicitarea inscrierii copilului intr-o unitate de invatamant preuniversitar cu personalitate
juridica, cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, si a respingerii inscrierii acestuia ca urmare a lipsei de locuri — atat pentru serviciul tip gradinita comunitara, cat si pentru serviciul tip ludoteca/grup de joaca;
d) copilul are varsta de pana la 1 an sau varsta cuprinsa intre 3—4 ani si parintii/reprezentantul legali nu au/a facut demersuri pentru inscrierea acestuia intr-o unitate de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica, cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar pentru serviciul tip ludoteca/grup de joaca.
(5) In cazul in care numarul cererilor de inscriere este mai mare decat numarul de locuri libere, repartizarea copiilor in invatamantul anteprescolar/prescolar se face in ordinea descrescatoare a numarului de criterii generale de departajare cumulate de catre fiecare copil: se repartizeaza la inceput copiii care indeplinesc cele mai multe dintre criteriile mentionate la alin. (2) sau (3), apoi copiii care indeplinesc patru sau trei dintre criterii si, in final, copiii care indeplinesc doua sau doar unul dintre criteriile mentionate la alin. (2) sau (3).
(6) In caz de egalitate pe ultimele locuri, pentru copiii care indeplinesc acelasi numar de criterii generale de departajare, ordinea de prioritate a criteriilor este cea mentionata la alin. (2) sau (3).
(7) Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de invatamant si se aplica in situatia prevazuta la alin. (1), dupa aplicarea criteriilor generale mentionate la alin. (2) sau (3). Pentru criteriile specifice stabilite, unitatea de invatamant indica documentele doveditoare pe care parintele/reprezentantul legal trebuie sa le depuna in momentul completarii/validarii cererii-tip de inscriere.
(8) Criteriile specifice de departajare stabilite de unitatea de invatamant, inclusiv cele pentru serviciile de educatie timpurie complementare infiintate ca structuri ale acesteia, trebuie sa tina cont de faptul ca toti copiii mentionati la art. 9 alin. (1) si (2) au drepturi egale de acces la educatie, indiferent de conditia sociala si materiala, de sex, rasa, nationalitate, confesiune, si nu pot include existenta unor liste de preinscrieri, organizate in afara calendarului inscrierii, sau orice alte proceduri care nu respecta prezenta metodologie-cadru.
(9) In cazul in care la o unitate de invatamant, pe ultimul loc liber, este inmatriculat un copil care are un frate geaman/o sora geamana, este admis/admisa si fratele sau sora acestuia, la aceeasi unitate de invatamant, peste numarul de locuri alocat, cu incadrarea in numarul maxim prevazut la art. 63 alin. (3) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(10) In cazul in care unitatea de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar are si un serviciu de educatie timpurie complementar, parintii/reprezentantul legal ai/al copilului care nu a ocupat un loc la inscriere in unitatea de invatamant sau care nu au/a facut demersuri pentru inscrierea acestuia intr-o unitate de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica, cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, pot/poate sa opteze pentru un loc in cadrul serviciului de educatie timpurie complementar, conform calendarului inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare aprobat de Ministerul Educatiei.
Art. 11. — (1) Criteriile specifice de departajare mentionate la art. 10 alin. (7) sunt elaborate in urma consultarii cadrelor didactice si a partenerilor sociali — sindicate, consiliu reprezentativ al parintilor/asociatia de parinti — si sunt aprobate de consiliul de administratie a unitatii de invatamant, dupa verificarea existentei unor circumstante discriminatorii de catre consilierul juridic al inspectoratului scolar si, respectiv, al primariei in cazul unitatilor de invatamant anteprescolar cu personalitate juridica pentru care aceasta are rolul de persoana juridica fondatoare si care au solicitat includerea ofertei de scolarizare in aplicatia informatica utilizata pentru inscriere.
(2) Criteriile specifice de departajare se fac publice la data mentionata in calendarul inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, prin afisare la sediul unitatii de invatamant. Dupa aceasta data, modificarea ori adaugarea altor criterii specifice de departajare este interzisa.
CAPITOLUL III
Informarea publicului privind procedura de inscriere a copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in cadrul serviciilor de educatie timpurie complementare
Art. 12. — (1) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti asigura:
a) instituirea si functionarea unei linii Telverde, care va functiona pe toata perioada de inscriere, prevazuta in calendarul inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, la care parintii si alte persoane interesate/reprezentantul legal pot/poate obtine, gratuit, informatii referitoare la inscrierea copiilor in unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar;
b) afisarea tuturor informatiilor referitoare la inscrierea in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, inclusiv a planului de scolarizare, la fiecare unitate de invatamant cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar din judet, precum si pe site-ul inspectoratului scolar.
(2) Inspectoratele scolare posteaza pe site-ul institutiei, pe prima pagina, la rubrica „Inscrierea in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar pentru anul...”, urmatoarele date:
a) informatii cu privire la denumirea si adresa unitatilor de invatamant, numarul de grupe si numarul de locuri alocate pentru fiecare unitate si pentru fiecare nivel in parte: anteprescolar si prescolar, adresa site-ului unitatilor de invatamant (pentru unitatile care au site);
b) informatii cu privire la unitatile de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar care au ca structura servicii de educatie timpurie complementare tip gradinita comunitara si ludoteca/grup de joaca;
c) informatii cu privire la linia Telverde, instituita la nivelul inspectoratului scolar: numarul de telefon Telverde, data de la care acesta este functional, programul de functionare, alte informatii utile;
d) metodologia de inscriere a copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare si calendarul inscrierii;
e) modalitatea de stabilire a numarului de locuri libere;
f) criteriile de departajare generale si specifice care sunt utilizate in cazul in care numarul de optiuni pentru respectiva unitate de invatamant este mai mare decat numarul de locuri libere;
g) locurile ramase libere inainte de fiecare etapa de inscriere.
(3) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti coordoneaza organizarea evenimentelor de tipul Ziua portilor deschise pentru parintii/reprezentantii legali ai anteprescolarilor si prescolarilor care urmeaza sa fie inscrisi in anul urmator in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare si iau toate masurile pentru comunicarea, prin mijloacele de comunicare in masa, a informatiilor legate de inscriere, inclusiv posibilitatea de informare la linia Telverde si numarul acesteia.
(4) Toate unitatile de invatamant in care urmeaza sa se desfasoare activitati cu copiii anteprescolari si prescolari in urmatorul an scolar au obligatia de a oferi informatii referitoare la procedura de inscriere a copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si, eventual, in servicii de educatie timpurie complementare si de a organiza actiuni de promovare a ofertei unitatii de invatamant pe site sau prin afisare la avizier.
(5) Fiecare unitate de invatamant incarca pe site-ul propriu, daca exista, pe langa denumirea si adresa unitatii de invatamant, numarul de grupe alocate pentru fiecare nivel in parte (anteprescolar si/sau prescolar), modalitatea de stabilire a numarului de locuri libere, criteriile de departajare generale si specifice care sunt utilizate in cazul in care numarul de optiuni pentru respectiva unitate de invatamant este mai mare decat numarul de locuri libere, precum si alte informatii care sa permita parintilor/reprezentantilor legali sa cunoasca activitatea specifica unitatii, cum ar fi: posibilitatea organizarii procesului de invatamant in cadrul unei alte unitati de invatamant cu personalitate juridica sau in cadrul unei unitati de invatamant aflate in consortiu cu unitatea de invatamant cu personalitate juridica, fotografii ale spatiului in care se desfasoara activitatile cu copiii anteprescolari si/sau prescolari etc. Pentru asigurarea protectiei datelor personale, in fotografiile care sunt postate pe site trebuie protejata identitatea persoanelor respective.
(6) In situatia in care unitatile de invatamant nu au site propriu, informatiile mentionate la alin. (5) vor fi incarcate pe site-ul inspectoratului scolar.
CAPITOLUL IV
Procedura de inscriere a copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar
Art. 13. — (1) Prima operatiune a procesului de inscriere este reinscrierea copiilor care frecventeaza unitatea de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar in anul scolar curent si care, in baza unei cereri de reinscriere completate de parinte/ reprezentantul legal, urmeaza sa beneficieze de continuitate si sa frecventeze respectiva unitate de invatamant si in anul scolar pentru care se realizeaza reinscrierea.
(2) Conditiile preliminare pentru realizarea reinscrierilor sunt urmatoarele:
a) copiii ale caror cereri de reinscriere urmeaza a fi introduse trebuie sa fie inregistrati si asociati la formatiunile de studiu din anul scolar anterior in platforma Sistemului Informatic Integrat al Invatamantului din Romania (SIIIR);
b) planul de scolarizare pentru nivelul prescolar si pentru nivelul anteprescolar aferent anului scolar pentru care se face reinscrierea trebuie sa existe in platforma SIIIR si sa fie aprobat de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti.
(3) Un copil nu poate fi reinscris la un tip de formatiune de studiu inferior celui la care este asociat conform varstei pe care acesta o implineste la data inceperii anului scolar decat in cazul unei recomandari primite din partea CJRAE/CMBRAE sau in cazurile prevazute la art. 2 alin. (9).
Art. 14. — (1) Dupa finalizarea operatiunii de reinscriere, unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar afiseaza locurile libere pentru realizarea inscrierilor.
(2) Conditiile preliminare pentru realizarea inscrierilor sunt urmatoarele:
a) etapa de reinscriere este finalizata la nivel national;
b) planul de scolarizare pentru nivelul prescolar si, respectiv, pentru nivelul anteprescolar aferent anului scolar pentru care se face reinscrierea trebuie sa existe in platforma SIIIR si sa fie aprobat de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti;
c) pentru admiterea cererilor introduse exista locuri disponibile la unitatea de invatamant unde se doreste realizarea inscrierii copilului.
Art. 15. — (1) Inscrierea copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare se face prin depunerea unei cereri-tip de inscriere insotite de documente justificative.
(2) Cererea-tip de inscriere se poate transmite prin e-mail, prin posta, cu confirmare de primire, sau se poate depune la sediul unitatii de invatamant la care parintele/reprezentantul legal doreste inscrierea copilului, in perioada prevazuta de calendarul inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare. In cazul inscrierii intr-o unitate de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, parintele/reprezentantul legal are posibilitatea inregistrarii a trei optiuni in cererea-tip de inscriere.
(3) In situatia transmiterii prin e-mail sau prin posta, parintele va transmite unitatii de invatamant declaratia-tip pe propria raspundere, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta metodologie-cadru, cu privire la veridicitatea informatiilor completate in cerere.
(4) Validarea cererii-tip de inscriere este obligatorie si se face la unitatea de invatamant la care parintele/reprezentantul legal solicita inscrierea si consta in compararea datelor introduse in aplicatia informatica cu documentele transmise/depuse de catre acesta.
(5) In situatia depunerii cererii-tip de inscriere si a documentelor justificative direct la unitatea de invatamant, verificarea si validarea datelor introduse se fac in prezenta parintelui/reprezentantului legal si a cel putin unui membru din comisia de inscriere, conform programarii realizate de catre unitatea de invatamant. Pentru cererile-tip de inscriere transmise prin e-mail sau prin posta, cu confirmare de primire, validarea cererii-tip se va face la unitatea de invatamant la care parintele/reprezentantul legal a transmis cererea.
(6) Dosarul de inscriere a copilului intr-o unitate de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, precum si in serviciul de educatie timpurie complementar cuprinde urmatoarele documente:
a) copie de pe certificatul de nastere al copilului;
b) copie de pe actele de identitate ale parintilor/ reprezentantului legal;
c) adeverinta de angajat pentru fiecare dintre parinti/reprezentantul legal sau adeverinta privind perioada concediului de crestere si ingrijire copil, pentru tipul de program prelungit, respectiv pentru inscrierea in invatamantul anteprescolar;
d) alte documente doveditoare care fac obiectul criteriilor generale sau specifice de inscriere si care sunt analizate in timpul procesului de inscriere.
(7) La dosarul de inscriere se adauga, la inceputul anului scolar, urmatoarele documente:
a) adeverinta de la medicul de familie in care se mentioneaza ca respectivul copil este sanatos clinic; adeverinta este necesara in prima zi de prezentare a copilului in unitatea de invatamant;
b) avizul epidemiologic/dovada de vaccinare, intocmit(a) conform prevederilor elaborate de Ministerul Sanatatii, cu privire la intrarea copilului in colectivitate, eliberat(a) de medicul de familie al copilului cu maximum 5 zile inainte de a incepe frecventarea unitatii.
(8) In perioada prevazuta de calendarul inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu
grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, conducerea unitatii de invatamant asigura prezenta unui numar suficient de persoane din comisia de inscriere si stabileste programul de lucru al comisiei in schimburi, atat in program de dimineata, cat si de dupa-amiaza, in intervalul orar 8.00—18.00 (luni—joi), respectiv 8.00 — 17.00 (vineri), pentru a sprijini participarea
parintilor la procedurile de completare/validare a cererilor-tip de inscriere.
(9) Conducerea unitatii de invatamant si inspectoratul scolar se asigura ca programul de completare/validare a cererilor-tip de inscriere a copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau
anteprescolar este adaptat solicitarilor parintilor/reprezentantilor legali, permite procesarea tuturor solicitarilor si asigura fluenta procedurilor, evitand aglomeratia.
(10) In vederea asigurarii fluentei procedurilor si a evitarii aglomeratiei, unitatile de invatamant asigura inclusiv posibilitatea de programare telefonica a parintilor/ reprezentantilor legali pentru completarea si/sau validarea cererilor-tip de inscriere. Numarul de telefon la care parintii/ reprezentantii legali pot apela este afisat la avizierul unitatii de invatamant, pe site-ul acesteia, daca exista, si pe site-ul inspectoratului scolar. Un membru al comisiei de reinscriere/inscriere va realiza programarea telefonica pentru completarea si/sau validarea cererilor-tip de inscriere.
(11) Unitatile de invatamant informeaza parintii/reprezentantii legali ca ordinea in care se programeaza pentru validarea cererilor-tip de inscriere sau in care se prezinta pentru validarea acestora nu presupune crearea unei liste de preinscriere si/sau acordarea unei prioritati la inscriere. Informatia este afisata la avizierul si pe site-ul unitatii de invatamant, daca acesta exista, si este comunicata direct parintilor la momentul programarii telefonice sau al prezentarii pentru completarea/validarea cererii-tip de inscriere.
Art. 16. — (1) In situatia in care cererea-tip de inscriere se completeaza la sediul unitatii de invatamant la care se doreste inscrierea copilului, completarea datelor in aplicatia informatica se face in prezenta parintelui/reprezentantului legal, de catre un membru al comisiei de inscriere din unitatea de invatamant, desemnat de director. In acest caz, imediat dupa completarea cererii-tip de inscriere se realizeaza validarea acesteia. Comisia de inscriere din fiecare unitate de invatamant asigura imprimarea unui numar de cereri-tip de inscriere, care sa fie completate de mana de catre parinti.
(2) Parintele/Reprezentantul legal prezinta, in momentul completarii cererii-tip de inscriere la unitatea de invatamant sau, dupa caz, in momentul validarii acesteia, actul de identitate propriu si certificatul de nastere al copilului, in original, precum si copii ale acestora pentru a fi certificate conform cu originalul de catre membrul desemnat din cadrul comisiei de inscriere de la nivelul unitatii de invatamant.
(3) Parintii divortati depun la inscriere dovada modului in care se exercita autoritatea parinteasca si la care dintre ei a fost stabilita locuinta minorului. Aceasta dovada este solicitata si in cazul inscrierii copilului in cadrul serviciului de educatie timpurie complementar.
Art. 17. — (1) Inspectoratele scolare si unitatile de invatamant informeaza parintii prin afisare la avizier si postare pe site-urile institutiilor, dupa caz, cu privire la faptul ca Sistemul informatic integrat al invatamantului din Romania (SIIIR — https://www.siiir.edu.ro/siiir/) nu permite inscrierea la mai multe unitati de invatamant.
(2) In cazul in care SIIIR semnaleaza ca pentru copilul respectiv a mai fost depusa o cerere de inscriere la alta unitate de invatamant, inscrisa in baza de date, intrucat a fost validata, dosarul de inscriere nu este acceptat si ramane valabila optiunea deja asumata pentru acea unitate de invatamant.
(3) Pentru validarea cererii-tip de inscriere, in situatia in care parintele/reprezentantul legal depune direct documentele la unitatea de invatamant, un membru al comisiei de inscriere din unitatea de invatamant tipareste fisa completata, in prezenta parintelui.
(4) Validarea cererii-tip tiparite poate fi realizata doar prin semnatura la sediul unitatii de invatamant.
(5) In situatia in care comisia de inscriere din unitatea de invatamant identifica erori sau neclaritati in completarea cereriitip sau in documentele depuse/transmise, parintii vor fi contactati de catre comisia de inscriere in unitatea de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar in vederea remedierii acestora, iar procesul de validare se reia, cu incadrarea in termenele prevazute de calendarul inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare.
Art. 18. — (1) Dupa incheierea perioadei de completare si validare a cererilor-tip de inscriere, cuprinderea copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar se face in trei etape succesive, dupa cum urmeaza:
a) prima etapa, in care se colecteaza si se proceseaza cererile-tip de inscriere si documentele depuse/transmise de parinti/reprezentantii legali, folosind SIIIR si avand la baza deciziile consiliilor de administratie ale unitatilor de invatamant, luate in urma aplicarii criteriilor de departajare; in aceasta etapa se deruleaza trei faze, dupa cum urmeaza:
— faza I — se evalueaza cererile-tip de inscriere de la unitatile de invatamant exprimate ca prima optiune si se genereaza lista cererilor respinse;
— faza a II-a — se evalueaza cererile-tip de inscriere respinse in faza I, de la unitatile de invatamant exprimate ca a doua optiune, si se genereaza lista cererilor respinse;
— faza a III-a — se evalueaza cererile-tip de inscriere respinse in faza a II-a, de la unitatile de invatamant exprimate ca a treia optiune, si se genereaza lista cererilor respinse care pot intra, la solicitarea parintilor, pe baza unei noi cereri, in evaluare in a doua etapa a inscrierilor, pe locurile ramase libere.
Parintii pot ridica dosarele respinse de la unitatea de invatamant la care au fost depuse, in 5 zile lucratoare de la data afisarii rezultatelor finale ale etapei;
b) a doua etapa, in care este asigurata inscrierea, pe locurile libere ramase, a copiilor respinsi in etapa anterioara; in aceasta etapa se colecteaza si se proceseaza noile cereri-tip de inscriere, cu alte trei optiuni si documentele depuse/transmise
de parinti/reprezentantii legali, folosind SIIIR si avand la baza aplicarea criteriilor de departajare; in mod similar cu activitatile derulate in etapa I, in aceasta etapa se deruleaza trei faze, respectiv:
— faza I — se evalueaza cererile-tip de inscriere de la unitatile de invatamant exprimate ca prima optiune si se genereaza lista cererilor respinse;
— faza a II-a — se evalueaza cererile-tip de inscriere respinse in faza I, de la unitatile de invatamant exprimate ca a doua optiune, si se genereaza lista cererilor respinse;
— faza a III-a — se evalueaza cererile-tip de inscriere respinse in faza a II-a, de la unitatile de invatamant exprimate ca a treia optiune, si se genereaza lista cererilor respinse care pot intra in evaluare, pe locurile ramase libere, in etapa de ajustari, la solicitarea parintilor/reprezentantilor legali.
Parintii pot ridica dosarele respinse de la unitatea de invatamant la care au fost depuse, in 5 zile lucratoare de la data afisarii rezultatelor finale ale etapei;
c) etapa de ajustari, derulata la nivelul inspectoratului scolar, in care se colecteaza si se proceseaza noi cereri-tip de inscriere si documentele depuse/transmise de parintii/reprezentantii legali ai copiilor care au ramas nerepartizati dupa derularea celor doua etape anterioare, precum si ai celor care nu au participat la primele doua etape sau nu au fost inscrisi din diferite alte motive; inscrierea se realizeaza pe locurile ramase libere, precum si in functie de suplimentarile de locuri pe care le pot publica inspectoratele scolare; in aceasta etapa se solutioneaza cu prioritate cazurile copiilor de 4 si 5 ani impliniti la inceputul anului scolar ramasi neinscrisi si cazurile copiilor care au solicitat inscrierea in clasa pregatitoare din invatamantul primar si nu au fost admisi ca urmare a avizului negativ al CJRAE/CMBRAE, precum si cazurile copiilor de 2 ani care solicita inscrierea in invatamantul prescolar, cu respectarea prevederilor art. 23 alin (11) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In cazul in care numarul solicitarilor este mai mic sau egal cu numarul locurilor libere, comisia de inscriere valideaza
inscrierea copiilor respectivi in unitatea de invatamant, fara nicio restrictie.
(3) In cazul in care numarul solicitarilor este mai mare decat numarul locurilor libere pentru fiecare nivel in parte (anteprescolar si prescolar), comisia de inscriere din unitatea de invatamant aplica criteriile de departajare generale si apoi, daca este necesar, pe cele specifice.
(4) Locurile ramase libere dupa primele doua etape mentionate la alin. (1), de la toate unitatile de invatamant din
judet/municipiul Bucuresti, sunt afisate la fiecare unitate de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel anteprescolar si/sau prescolar si pe site-ul inspectoratului scolar, pentru informarea parintilor/reprezentantilor legali.
(5) Aplicarea criteriilor si stabilirea listei copiilor declarati admisi in unitatea de invatamant respectiva, la finalul etapelor derulate la nivelul unitatilor de invatamant, si a listei cererilor respinse din lipsa de locuri se fac in plenul comisiei de inscriere din unitatea de invatamant si se consemneaza intr-un procesverbal, care ramane la dosarul comisiei.
(6) Lista copiilor admisi se afiseaza la fiecare unitate de invatamant, conform calendarului inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie complementare, si contine numele si prenumele acestora.
Art. 19. — (1) Rezultatele analizei si decizia comisiei de
inscriere din unitatea de invatamant, dupa fiecare din cele doua
etape derulate la nivelul unitatii de invatamant, sunt transmise
comisiei judetene/a municipiului Bucuresti si Comisiei nationale,
pana la data prevazuta de calendar.
(2) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti afiseaza
situatia completarii locurilor la fiecare unitate de invatamant,
numarul de locuri disponibile si numarul copiilor neinscrisi dupa
fiecare din cele doua etape derulate la nivelul unitatii de
invatamant.
(3) Informatiile mentionate la alin. (2) se afiseaza pe site-ul
inspectoratului scolar, precum si la fiecare unitate de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar.
Art. 20. — (1) In situatii exceptionale, formatiunile de copii
prescolari pot functiona peste efectivul maxim, cu cel mult
3 copii peste numarul maxim prevazut la art. 63 alin. (1) din
Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, cu
aprobarea consiliului de administratie al inspectoratului scolar,
pe baza unei justificari din partea consiliului de administratie al
unitatii de invatamant care solicita exceptarea de la prevederile
art. 63 alin. (1) din Legea nr. 1/2011, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Consiliile de administratie ale inspectoratelor scolare pot
ajusta planul de scolarizare pentru a asigura accesul la
educatie, in grupa mare, respectiv in grupa mijlocie a
invatamantului prescolar, al tuturor copiilor care implinesc 4 ani
si, respectiv, 5 ani in anul scolar pentru care se organizeaza
procesul de inscriere.
(3) Inspectoratele scolare informeaza directiile de specialitate
din Ministerul Educatiei cu privire la situatiile prevazute la
alin. (1) si (2) si deciziile luate pentru solutionarea lor.
Art. 21. — (1) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti de
inscriere proceseaza si analizeaza in etapa de ajustari cererile
ramase nesolutionate sau noile cereri, in baza unei proceduri
specifice, elaborata de inspectoratul scolar si aprobata de
consiliul de administratie al acestuia.
(2) Procedura specifica mentionata la alin. (1) vizeaza
dinamica populatiei scolare — eliberarea unor locuri prin
neprezentare, retragere, transfer si interesul educational al
copilului, in contextul realizarii, trimestrial, a analizei prezentei
copiilor si a cererilor de retragere, cu scopul identificarii locurilor
care se elibereaza pentru copiii cu cereri nesolutionate.
(3) Procedura specifica mentionata la alin. (1) reglementeaza
situatiile obiective in care un copil se considera retras, conform
prevederilor din contractul educational incheiat cu beneficiarii
indirecti: parinte/reprezentant legal.
(4) Procedura specifica mentionata la alin. (1) este
comunicata prin afisare la unitatile de invatamant si pe site-ul
inspectoratului scolar, conform calendarului inscrierii copiilor in
unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu
grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar .
(5) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti are obligatia
de a informa Ministerul Educatiei cu privire la procedura
specifica mentionata la alin. (1).
8 MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI, PARTEA I, Nr. 482/31.V.2023
Art. 22. — La incheierea operatiunilor mentionate la art. 18
alin. (1), conform calendarului inscrierii copiilor in unitati de
invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de
nivel prescolar si/sau anteprescolar, se afiseaza lista cuprinzand
numele si prenumele copiilor anteprescolari si/sau prescolari
inscrisi la fiecare unitate de invatamant.
CAPITOLUL V
Procedura de inscriere in unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu predare
in limbile minoritatilor nationale, cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie
timpurie complementare
Art. 23. — Inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari in
unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu
predare in limbile minoritatilor nationale, cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie
complementare, ca structuri ale acestora, se face in
conformitate cu prevederile prezentei metodologii-cadru si cu
calendarul aprobat.
Art. 24. — (1) La stabilirea planurilor de scolarizare,
inspectoratele scolare iau toate masurile pentru a asigura
dreptul la educatie in limba materna al tuturor copiilor, alocand
unitatilor de invatamant/sectiilor cu predare in limba respectiva
un numar de grupe suficient pentru a permite cuprinderea
tuturor copiilor anteprescolari si prescolari care doresc sa
studieze in limba materna respectiva.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica pentru asigurarea dreptului
copiilor apartinand minoritatilor nationale de a studia in limba
materna, respectiv dreptul de a studia limba materna, conform
legii.
(3) Prevederile alin. (1) se aplica, in egala masura, pentru
asigurarea dreptului copiilor de a studia in limba romana in
zonele in care majoritatea unitatilor de invatamant sunt cu
predare in alta limba.
CAPITOLUL VI
Asigurarea dreptului la educatie al tuturor copiilor care
indeplinesc conditiile prevazute de legislatia in vigoare
Art. 25. — (1) Ulterior incheierii celei de-a doua etape de
inscrieri, unitatile de invatamant analizeaza rezultatele
cuprinderii copiilor in unitati de invatamant cu personalitate
juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, le
compara cu rezultatele recensamantului si informeaza comisia
judeteana/a municipiului Bucuresti cu privire la situatia copiilor
recenzati care nu sunt inca inscrisi la o unitate de invatamant.
(2) In cazul in care, dupa efectuarea analizei mentionate la
alin. (1), se constata ca exista copii recenzati neinscrisi in nicio
unitate de invatamant, inspectoratele scolare si unitatile de
invatamant, impreuna cu autoritatile administratiei publice locale
si cu sprijinul organizatiilor nonguvernamentale, fac demersurile
legale pentru asigurarea dreptului la educatie al copiilor de 4 ani
si 5 ani care trebuie sa fie scolarizati in grupa mare, respectiv in
grupa mijlocie a invatamantului prescolar.
(3) Inspectoratele scolare transmit, anual, autoritatilor
administratiei publice locale un raport cu privire la numarul
cererilor de inscriere a copiilor in unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie
complementare respinse si motivele respingerilor.
Art. 26. — (1) Copiii prescolari cu varste de 4 ani si 5 ani care
trebuie sa fie scolarizati in anul scolar pentru care se organizeaza
inscrierea, dar care nu au fost inscrisi sau nu au participat la cele
doua etape de inscriere sunt distribuiti de comisia judeteana/a
municipiului Bucuresti, cu respectarea interesului superior al
copilului, a prevederilor prezentei metodologii-cadru si tinand cont
de solicitarile parintilor/reprezentantilor legali.
(2) Distribuirea copiilor mentionati la alin. (1) se face la o
unitate de invatamant din judetul/sectorul municipiului Bucuresti,
pe locurile disponibile si in functie de solicitarea mentionata in
scris de parinte/reprezentantul legal.
(3) In cazul in care pentru o unitate de invatamant exista mai
multe cereri decat locuri libere, departajarea se face in functie
de criteriile mentionate la art. 10.
Art. 27. — (1) In localitatile in care majoritatea unitatilor de
invatamant sunt cu predare in limba romana si exista unitati de
invatamant/sectii cu predare in limba unei minoritati nationale,
comisiile judetene si a municipiului Bucuresti iau toate masurile
pentru a asigura accesul oricarui copil din localitate la studiul in
limba materna.
(2) Daca in localitatile mentionate la alin. (1) exista un numar
mic de unitati de invatamant cu predare in limba unei minoritati,
parintii/reprezentantii legali ai copiilor care au ca limba materna
limba minoritatii respective pot solicita inscrierea la oricare dintre
unitatile de invatamant cu predare in limba respectiva.
(3) Pentru unitatile de invatamant cu predare in limba unei
minoritati nationale din localitatile mentionate la alin. (2),
inscrierea copiilor apartinand minoritatii nationale respective se
face in etapele de inscriere mentionate la art. 18 alin. (1).
(4) Prevederile alin. (1)—(3) se aplica in mod similar pentru
unitatile de invatamant cu predare in limba romana din
localitatile in care majoritatea unitatilor de invatamant sunt cu
predare intr-o limba a minoritatilor nationale.
CAPITOLUL VII
Inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari
in invatamantul special
Art. 28. — (1) Copiii cu cerinte educationale speciale pot fi
inscrisi in unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate
juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar de
masa, in conformitate cu prevederile prezentei metodologiicadru.
(2) In situatiile in care orientarea scolara impune inscrierea
in invatamantul special, parintii/reprezentantii legali se
adreseaza unitatii de invatamant special sau CJRAE/CMBRAE,
de la care primesc informatiile necesare pentru inscrierea in
invatamantul special.
Art. 29. — (1) Inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari
cu cerinte educationale speciale in invatamantul special se face
direct la unitatea de invatamant special, cu documentele
prevazute de prezenta metodologie-cadru, la care se adauga
documentul care atesta orientarea catre invatamantul special.
(2) Comisiile de inscriere din unitatile de invatamant special
completeaza datele din cererile-tip de inscriere direct in aplicatia
informatica.
(3) Validarea cererilor-tip de inscriere se realizeaza similar
validarii cererilor din invatamantul de masa, respectiv in
conformitate cu prevederile art. 17 alin. (3) si (4).
(4) Toti copiii care au orientarea scolara pentru invatamantul
special vor fi inscrisi conform solicitarii parintelui/reprezentantului
legal.
CAPITOLUL VIII
Inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari
in invatamantul particular
Art. 30. — (1) Inspectoratele scolare solicita unitatilor de
invatamant particular autorizate sau acreditate proiectul propus
pentru planul de scolarizare pentru nivelul anteprescolar si
prescolar, pentru fundamentarea hotararii de Guvern care
aproba cifra de scolarizare.
MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI, PARTEA I, Nr. 482/31.V.2023 9
(2) Unitatile de invatamant particular autorizate sau
acreditate pot decide modalitatea de organizare a procesului de
inscriere: prin utilizarea aplicatiei informatice nationale sau prin
alte modalitati stabilite prin proceduri proprii.
(3) Decizia privind modalitatea de organizare a procesului de
inscriere, prevazuta la alin. (2), se comunica in scris
inspectoratului scolar si se afiseaza la fiecare unitate de
invatamant, inclusiv pe site-ul acesteia.
Art. 31. — (1) Inscrierea copiilor in unitatile de invatamant
particular care au solicitat includerea ofertei lor de scolarizare
in aplicatia informatica utilizata pentru inscrierea copiilor in
unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu
grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar se face prin
completarea si validarea cererii-tip de inscriere si respectarea
procedurilor prevazute in prezenta metodologie-cadru.
(2) Inscrierea copiilor in unitatile de invatamant particular
prevazute la alin. (1) se face in prima etapa de inscriere.
Art. 32. — (1) In cazul in care parintele/reprezentantul legal
doreste inscrierea la o unitate de invatamant particular care nu
a optat pentru organizarea inscrierii prin utilizarea aplicatiei
informatice nationale, inscrierea se face de catre
parinte/reprezentantul legal in conformitate cu procedurile
stabilite de unitatea de invatamant.
(2) La incheierea tuturor etapelor de inscriere, unitatile de
invatamant mentionate la alin. (1) au obligatia de a introduce
datele tuturor copiilor inscrisi in modulul denumit
„managementul elevului” din Sistemul informatic integrat al
invatamantului din Romania (SIIIR).
CAPITOLUL IX
Inscrierea copiilor anteprescolari in unitatile
de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica
cu grupe de nivel anteprescolar pentru care autoritatea
publica locala are statut de persoana juridica fondatoare
Art. 33. — (1) Inspectoratele scolare solicita unitatilor de
invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de
nivel anteprescolar pentru care autoritatea publica locala are
statutul de persoana juridica fondatoare proiectul propus pentru
planul de scolarizare pentru nivelul anteprescolar pentru
fundamentarea hotararii de Guvern care aproba cifra de
scolarizare.
(2) Unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate
juridica cu grupe de nivel anteprescolar pentru care autoritatea
publica locala are statut de persoana juridica fondatoare pot
decide modalitatea de organizare a procesului de inscriere: prin
utilizarea aplicatiei informatice nationale sau prin alte modalitati
stabilite prin proceduri proprii.
(3) Decizia privind modalitatea de organizare a procesului de
inscriere, prevazuta la alin. (2), se comunica in scris
inspectoratului scolar si se afiseaza la fiecare unitate de
invatamant, inclusiv pe site-ul acesteia.
Art. 34. — (1) Inscrierea copiilor in unitatile de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
anteprescolar pentru care autoritatea publica locala are rolul de
persoana juridica fondatoare care au hotarat organizarea
procesului prin utilizarea aplicatiei informatice nationale se face
de catre parinti/reprezentantii legali prin completarea si validarea
cererii-tip de inscriere si cu respectarea procedurilor prevazute
in prezenta metodologie-cadru.
(2) Inscrierea copiilor in unitatile de invatamant preuniversitar
cu personalitate juridica cu grupe de nivel anteprescolar pentru
care autoritatea publica locala are statut de persoana juridica
fondatoare, prevazute la alin. (1), se face in prima etapa de
inscriere.
Art. 35. — (1) In cazul in care parintele/reprezentantul legal
doreste inscrierea la o unitate de invatamant preuniversitar cu
personalitate juridica cu grupe de nivel anteprescolar pentru
care autoritatea publica locala are statut de persoana juridica
fondatoare care a hotarat organizarea inscrierii prin procedura
proprie, prevederile acesteia vor fi respectate de catre
parinte/reprezentantul legal.
(2) La incheierea tuturor etapelor de inscriere, unitatile de
invatamant mentionate la alin. (1) au obligatia de a introduce
datele tuturor copiilor inscrisi in modulul denumit
„managementul elevului” din Sistemul informatic integrat al
invatamantului din Romania (SIIIR).
Art. 36. — Inspectoratele scolare judetene/Inspectoratul
Scolar al Municipiului Bucuresti verifica introducerea in modulul
denumit „managementul elevului” din Sistemul informatic
integrat al invatamantului din Romania (SIIIR) de catre unitatile
de invatamant cu personalitate juridica cu grupe de nivel
anteprescolar, pentru care autoritatea publica locala are statut
de persoana juridica fondatoare, a tuturor copiilor inscrisi, in
vederea alocarii costului standard per anteprescolar.
CAPITOLUL X
Inscrierea copiilor anteprescolari
si prescolari in serviciile complementare
Art. 37. — (1) Inspectoratele scolare solicita unitatilor de
invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de
nivel prescolar date referitoare la proiectul propus pentru planul
de scolarizare pentru copiii anteprescolari si prescolari din
serviciile de educatie timpurie complementare infiintate,
incepand cu anul scolar 2023—2024, ca structuri ale acestora.
(2) Unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate
juridica cu grupe de nivel prescolar care au ca structura un
serviciu de educatie timpurie complementar in anul scolar pentru
care se organizeaza procesul de inscriere deruleaza procesul
de inscriere a copiilor prin utilizarea aplicatiei informatice
nationale.
Art. 38. — (1) Inscrierea copiilor in unitatile de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si anteprescolar care au ca structura un serviciu de
educatie timpurie complementar se face prin completarea si
validarea cererii-tip de inscriere si respectarea procedurilor
prevazute in prezenta metodologie-cadru.
(2) Inscrierea copiilor in unitatile de invatamant preuniversitar
cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si
anteprescolar care au ca structura un serviciu de educatie
timpurie complementar se face dupa finalizarea etapei de
ajustari din cadrul procesului de inscriere pentru nivelul
anteprescolar si prescolar, conform calendarului inscrierii
copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate
juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in
servicii de educatie timpurie complementare si criteriilor de
departajare mentionate la art. 10.
Art. 39. — La incheierea inscrierilor in serviciile de educatie
timpurie complementare, unitatile de invatamant mentionate la
art. 37 alin. (1) au obligatia de a introduce toti copiii inscrisi in
modulul denumit „managementul elevului” din Sistemul
informatic integrat al invatamantului din Romania (SIIIR).
Art. 40. — Inspectoratele scolare judetene/Inspectoratul
Scolar al Municipiului Bucuresti verifica introducerea in modulul
denumit „managementul elevului” din Sistemul informatic
integrat al invatamantului din Romania (SIIIR) a tuturor copiilor
inscrisi de unitatile de invatamant cu personalitate juridica cu
grupe de nivel prescolar care au ca structura un serviciu de
educatie timpurie complementar.
10 MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI, PARTEA I, Nr. 482/31.V.2023
CAPITOLUL XI
Inscrierea in unitatile de invatamant preuniversitar cu
personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau
anteprescolar care au in oferta grupe organizate conform
reglementarilor specifice alternativelor educationale
Art. 41. — (1) Inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari
in unitatile de invatamant care au in oferta grupe organizate
conform reglementarilor specifice alternativelor educationale,
denumite in continuare unitati de invatamant alternativ, se face
de catre parinte/reprezentantul legal in conformitate cu propriile
optiuni, cu numarul de locuri acordat grupelor organizate
conform principiilor specifice alternativei educationale si cu
respectarea prevederilor legale in vigoare.
(2) Unitatile de invatamant alternativ de stat sunt incluse in
aplicatia informatica nationala pentru inscrierea copiilor in
unitatile de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar.
(3) Unitatile de invatamant alternativ particular autorizate sau
acreditate, care decid organizarea procesului de inscriere a
copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar prin utilizarea aplicatiei
informatice nationale transmit inspectoratelor scolare toate
informatiile necesare pentru a participa la procedurile prevazute
de prezenta metodologie-cadru.
(4) Unitatile de invatamant alternativ de stat, precum si cele
particulare autorizate sau acreditate care decid organizarea
procesului de inscriere prin utilizarea aplicatiei informatice
nationale isi stabilesc criteriile specifice de departajare, in
conformitate cu prevederile prezentei metodologii-cadru.
Art. 42. — (1) Inscrierea copiilor in unitati de invatamant
alternativ de stat cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar se face in prima etapa de
inscriere.
(2) In cazul in care copilul nu este inscris, in lipsa locurilor
libere, la unitatea de invatamant alternativ solicitata, acesta
poate opta pentru o alta unitate de invatamant, in a doua etapa
de inscriere, in baza unei noi cereri-tip de inscriere.
Art. 43. — Inscrierea la unitatile de invatamant alternativ
particulare se face in conformitate cu prevederile prezentei
metodologii-cadru, referitoare la inscrierea in invatamantul
particular.
Art. 44. — La incheierea inscrierilor, unitatile de invatamant
alternativ de stat cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar au obligatia de a introduce toti
copiii inscrisi in modulul denumit „managementul elevului” din
Sistemul informatic integrat al invatamantului din Romania
(SIIIR).
CAPITOLUL XII
Coordonarea procesului de inscriere a copiilor
anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie
timpurie complementare
Art. 45. — (1) Coordonarea, la nivel national, a procesului de
inscriere a copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de
invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de
nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie
timpurie complementare este asigurata de Comisia nationala.
(2) Comisia nationala se compune din:
a) presedinte — secretar de stat;
b) vicepresedinti — personal cu functii de conducere din
Ministerul Educatiei;
c) 1—3 secretari — inspectori de specialitate din Ministerul
Educatiei;
d) 4—5 membri — directori si inspectori de specialitate din
Ministerul Educatiei.
(3) Componenta nominala a Comisiei nationale se stabileste,
anual, prin ordin al ministrului educatiei.
Art. 46. — Atributiile Comisiei nationale sunt urmatoarele:
a) coordoneaza procesul de inscriere a copiilor
anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie
complementare, urmarind respectarea prevederilor prezentei
metodologii-cadru;
b) stabileste modelul cererii-tip de inscriere, il transmite
comisiilor judetene/a municipiului Bucuresti si asigura aplicatia
informatica pentru inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari
in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica
cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar;
c) instruieste presedintii comisiilor judetene/a municipiului
Bucuresti;
d) elaboreaza si transmite inspectoratelor scolare
judetene/Inspectoratului Scolar al Municipiului Bucuresti
(ISJ/ISMB) instructiuni referitoare la inscrierea copiilor
anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie
complementare;
e) asigura transmiterea informatiilor referitoare la inscrierea
copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie
complementare, pentru anul scolar pentru care se organizeaza
procesul de inscriere, catre mijloacele de comunicare in masa,
pentru a asigura transparenta si informarea parintilor/
reprezentantilor legali si a publicului interesat;
f) controleaza si indruma actiunile legate de inscrierea
copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie
complementare in judetele tarii, urmarind respectarea
prevederilor prezentei metodologii-cadru;
g) poate numi delegati ai Comisiei nationale, care sa
monitorizeze si sa indrume activitatea comisiilor judetene/a
municipiului Bucuresti si a comisiilor de inscriere din unitatile de
invatamant;
h) analizeaza desfasurarea procesului de inscriere a copiilor
anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar la nivel national, pe baza
rapoartelor elaborate de comisiile judetene/a municipiului
Bucuresti de inscriere, si prezinta concluziile acestei analize
conducerii Ministerului Educatiei;
i) propune ministrului educatiei, spre aprobare, calendarul
inscrierii copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de
invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de
nivel prescolar si/sau anteprescolar, precum si eventuale
modificari ale metodologiei-cadru de inscriere a copiilor
anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant
preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel
prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie
complementare;
j) analizeaza rata de cuprindere, respectiv frecventa si
distributia cererilor de respingere si le transmite, spre informare,
catre Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei
(MDLPA).
Art. 47. — Comisia nationala verifica, direct sau prin delegatii
sai, respectarea prezentei metodologii-cadru si ia masurile care
se impun pentru respectarea acesteia.
MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI, PARTEA I, Nr. 482/31.V.2023 11
Art. 48. — Comisia nationala poate solicita ministrului
educatiei, in situatii justificate, modificari ale calendarului
inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu
personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau
anteprescolar.
Art. 49. — (1) Coordonarea la nivel judetean/al municipiului Bucuresti a procesului de inscriere a copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare este asigurata de comisia judeteana/a municipiului Bucuresti.
(2) Comisiile judetene/Comisia Municipiului Bucuresti organizeaza comisii de inscriere in unitatile de invatamant.
Art. 50. — (1) Comisia judeteana/a municipiului Bucuresti este numita, anual, prin decizie a inspectorului scolar general si este compusa din:
a) presedinte — inspectorul scolar general sau un inspector
scolar general adjunct;
b) secretari — 1—3 inspectori scolari;
c) membri — 1—5 inspectori scolari, cadre didactice, informaticieni, operatori PC, secretari.
(2) In situatii bine justificate, numarul de secretari si de membri ai comisiei judetene si ai Comisiei Municipiului Bucuresti poate fi suplimentat, prin decizie a inspectorului scolar general. Decizia se comunica Comisiei nationale.
(3) Inspectorii scolari pentru invatamantul prescolar/educatie timpurie, informaticianul inspectoratului si, dupa caz, inspectorulde limba si literatura materna/inspectorul pentru minoritati fac parte din comisia mentionata la alin. (1).
(4) Comisiile judetene si Comisia Municipiului Bucuresti au urmatoarele atributii:
a) organizeaza, monitorizeaza si raspund de modul de desfasurare a actiunilor de inscriere a copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, in judetul respectiv/municipiul Bucuresti, in conformitate cu prevederile legale si ale prezentei metodologii-cadru;
b) raspund de transmiterea prezentei metodologii-cadru si a tuturor reglementarilor privitoare la inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar;
c) raspund de asigurarea cadrului pentru informarea cadrelor didactice, a parintilor/reprezentantilor legali si a publicului larg cu privire la actiunile de inscriere a copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar;
d) elaboreaza, impreuna cu directorii unitatilor de invatamant, un plan de masuri pentru pregatirea si organizarea inscrierii copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare;
e) contribuie la stabilirea planului de scolarizare, in functie de numarul de copii care au implinit varsta pentru a fi inscrisi in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, de capacitatea de cuprindere a unitatilor de invatamant, conform prevederilor regulamentuluicadru de organizare si functionare a unitatilor de invatamant preuniversitar si ale metodologiei privind fundamentarea cifrei de scolarizare pentru invatamantul preuniversitar de stat, evidenta efectivelor de anteprescolari/prescolari si elevi scolarizati in unitatile de invatamant particular, precum si emiterea avizului conform in vederea organizarii retelei unitatilor de invatamant preuniversitar pentru anul scolar pentru care se realizeaza inscrierea, precum si in functie de numarul cererilortip de inscriere depuse conform prevederilor prezentei metodologii-cadru, si anunta unitatilor de invatamant numarul de locuri acordate pentru copiii anteprescolari si prescolari;
f) introduc in aplicatia informatica numarul de locuri disponibile pentru fiecare unitate de invatamant, conform planului de scolarizare aprobat, respectiv conform datelor furnizate de unitatile de invatamant particular;
g) asigura crearea unei baze de date la nivelul fiecarei unitati de invatamant si la nivel judetean, care contine datele personale ale copiilor anteprescolari si prescolari ce urmeaza sa fie cuprinsi in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, asa cum sunt acestea trecute in cererea-tip de inscriere, coordoneaza completarea bazei de date si se asigura ca au fostluate masuri privind securitatea si confidentialitatea datelor;
h) avizeaza deciziile emise de directorii fiecarei unitati de invatamant care are grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar cu privire la comisia de inscriere formata din directori, profesori, operatori PC, secretari, care trebuie sa asigure buna desfasurare a operatiunilor legate de crearea bazei de date pentru repartizarea copiilor in grupe;
i) instruiesc persoanele care fac parte din comisiile de inscriere din unitatile de invatamant;
j) analizeaza criteriile specifice de departajare, propuse de consiliile de administratie din unitatile de invatamant;
k) transmit catre fiecare unitate de invatamant modelul electronic al cererii-tip de inscriere si indruma operatiile de completare a acesteia, de verificare a cererilor-tip listate din calculator si de corectare a eventualelor erori;
l) elaboreaza proiectul procedurii specifice privind repartizarea copiilor inscrisi in etapa de ajustari, pe locurile ramase libere, o propune spre avizare Consiliului de administratie al ISJ/ISMB, comunica procedura unitatilor de invatamant si o afiseaza pe site-ul/avizierul unitatilor de invatamant si pe site-ul inspectoratului scolar; informeaza comisia nationala din cadrul Ministerului Educatiei cu privire la aceasta procedura;
m) centralizeaza si solutioneaza cererile-tip ale parintilor/reprezentantilor legali ai caror copii nu au fost inscrisi la vreo unitate de invatamant, dupa finalizarea etapei a doua de inscrieri in unitatile de invatamant preuniversitar cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar;
n) asigura, conform prevederilor prezentei metodologii-cadru, instituirea si functionarea unei linii Telverde, la care parintii/reprezentantii legali si alte persoane interesate pot obtine gratuit informatii referitoare la cuprinderea copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare;
o) numesc reprezentanti ai comisiei judetene/a municipiului Bucuresti care sa tina permanent legatura cu presa, pentru a oferi informatii corecte si actualizate despre inscrierea copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, inclusiv despre posibilitatea de informare la Telverde si numarul acestuia;
p) la sfarsitul fiecarei etape de inscriere derulate la nivelul unitatii de invatamant, coordoneaza afisarea, in fiecare unitate de invatamant si pe site-ul ISJ/ISMB, a listei copiilor inmatriculati, cuprinzand numele si prenumele acestora, si a locurilor ramase disponibile;
q) pot numi delegati ai Comisiei judetene/a municipiului Bucuresti care sa controleze si sa indrume activitatea comisiilor de inscriere din unitatile de invatamant;
r) controleaza respectarea prevederilor prezentei metodologii in toate unitatile de invatamant din judete/municipiul Bucuresti si sanctioneaza, in conformitate cu prevederile legale, incalcarea legislatiei in vigoare de catre membrii comisiilor de inscriere;
s) se asigura ca toti copiii cu varsta de 4 ani si, respectiv, de 5 ani impliniti pana la data inceperii anului scolar pentru care se organizeaza inscrierea sunt inscrisi intr-o unitate de invatamant cu grupe de nivel prescolar sau intr-un serviciu de educatie timpurie complementar si fac demersurile legale pentru a asigura participarea la educatie a acestora;
t) elaboreaza si transmit Ministerului Educatiei raportul cu privire la modul de desfasurare a procesului de inscriere a copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, in termen de 10 zile de la incheierea ultimei etape de inscriere, si propun eventuale modificari ale prezentei metodologii-cadru;
u) analizeaza rata de cuprindere, respectiv frecventa si distributia cererilor de respingere si le transmit, spre informare, autoritatilor administratiei publice locale.
(5) La sedintele comisiei judetene/a municipiului Bucuresti participa persoana responsabila cu linia Telverde, informand comisia referitor la toate aspectele semnalate pe aceasta cale.
Art. 51. — (1) Comisiile judetene si Comisia Municipiului Bucuresti monitorizeaza si controleaza activitatea comisiilor de inscriere din unitatile de invatamant, verificand respectarea legalitatii, a transparentei si a prevederilor prezentei metodologiicadru, inclusiv documentele elaborate de comisiile de inscriere din unitatile de invatamant sau documentele depuse pentru inscrierea copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, si iau masurile care se impun pentru respectarea legalitatii si asigurarea drepturilor egale pentru toti copiii.
(2) La cererea scrisa a parintelui/reprezentantului legal, adresata comisiei judetene/a municipiului Bucuresti, ISJ/ISMB solutioneaza, in interesul superior al copilului, situatiile exceptionale care nu se incadreaza in calendarul inscrierii copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare.
Art. 52. — Comisiile judetene/Comisia Municipiului Bucuresti, precum si comisiile de inscriere din unitatile de invatamant pot solicita autoritatilor in drept verificarea respectarii prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 53. — (1) Comisia de inscriere din unitatea de invatamant se constituie anual si este alcatuita din:
a) presedinte — directorul sau directorul adjunct al unitatii de invatamant;
b) secretar — secretarul-sef/secretarul unitatii de invatamant sau un cadru didactic, in situatia in care unitatea de invatamant nu are un secretar;
c) membri — 1—7 cadre didactice, informaticieni, reprezentanti ai sindicatului/consiliului reprezentativ al parintilor.
(2) Comisia de inscriere din unitatea de invatamant are urmatoarele atributii:
a) asigura informarea parintilor referitor la prevederile legale, la procedurile si calendarul inscrierii copiilor anteprescolari si prescolari in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, respectiv la prelucrarea datelor cu caracter personal in conditii de maxima siguranta;
b) asigura crearea bazei de date privitoare la copii pentru inscrierea in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare; in acest scop aloca un numar suficient de calculatoare pentru a asigura fluenta procesului de inscriere, precum si resursa umana necesara si competenta pentru operarea pe calculator;
c) verifica documentele depuse la inscriere, in prezenta parintilor/reprezentantilor legali, completeaza in aplicatia informatica si/sau valideaza cererile-tip de inscriere, cuprinzand datele personale si, dupa caz, informatia necesara pentru asigurarea departajarii copiilor;
d) raspunde de transcrierea corecta a datelor in cererile-tip de inscriere si verifica, impreuna cu parintii/reprezentantii legali, corectitudinea informatiilor introduse in aplicatia informatica; efectueaza corectarea greselilor sesizate;
e) stabileste si anunta din timp criteriile de departajare specifice unitatii de invatamant, care se aplica in situatia in care exista mai multe cereri-tip de la parinti/reprezentantii legali decat locuri ramase libere;
f) transmite comisiei judetene/a municipiului Bucuresti, spre verificare de catre consilierul juridic al ISJ/ISMB, criteriile specifice de departajare care se aplica in cazul in care exista mai multe solicitari de inscriere a copiilor decat locuri libere;
g) proceseaza, pe baza informatiilor din cererile-tip de inscriere si din documentele depuse de parinti, in primele doua etape de inscriere, cererile-tip de inscriere ale celor care solicita inscrierea la unitatea de invatamant, initial ca prima optiune si, ulterior, pe rand, ca a doua si, respectiv, a treia optiune; admit sau resping cererile acestora, prin aplicarea criteriilor generale si specifice de departajare, si propun consiliului de administratie al unitatii de invatamant lista copiilor admisi, spre validare; pentru fiecare din primele doua etape de inscriere, asigura transmiterea cererilor-tip de inscriere nesolutionate in prima faza a etapei de inscriere la unitatile de invatamant pentru care parintii/reprezentantii legali au exprimat a doua si a treia optiune;
h) asigura prezenta permanenta, in perioada inscrierii, a unor membri ai comisiei de inscriere din unitatea de invatamant care sa ofere informatii si consiliere persoanelor care se prezinta pentru completarea ori validarea cererilor-tip de inscriere sau pentru a solicita informatii referitoare la cuprinderea copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar;
i) afiseaza, in termenul stabilit de prezenta metodologiecadru, listele cuprinzand numele si prenumele copiilor inscrisi, pe niveluri (anteprescolar, prescolar), pe grupe de varsta si pe tipuri de servicii (standard — cresa sau gradinita/complementar);
j) elaboreaza si transmite inspectoratului scolar raportul cu privire la modul de desfasurare a procesului de inscriere a copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, in termen de 5 zile de la incheierea inscrierii copiilor, respectiv dupa inscrierile in serviciile de educatie timpurie complementare si propune eventuale modificari ale prezentei metodologii-cadru.
CAPITOLUL XIII
Dispozitii finale
Art. 54. — Prezentarea de inscrisuri neconforme cu realitatea la inscrierea in unitatile de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar atrage pierderea locului obtinut.
Art. 55. — Persoanele responsabile de transcrierea eronata a datelor personale ale copiilor sau de nerespectarea prevederilor prezentei metodologii-cadru vor fi sanctionate disciplinar.
Art. 56. — (1) Se interzice unitatilor de invatamant de stat sa instituie taxe sau sa solicite parintilor/reprezentantilor legali alte foloase pentru a realiza inscrierea copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar.
(2) Se interzice colectarea sau favorizarea actiunii de colectare a unor fonduri materiale sau banesti de la parintii/reprezentantii legali care solicita inscrierea in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar.
(3) Personalul din invatamant care, in procesul de inscriere a copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, savarseste fapte de natura penala sau care manifesta neglijenta in indeplinirea atributiilor ce ii revin este sanctionat in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare.
(4) Constituirea formatiunilor de copii in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar se face dupa finalizarea procesului de inscriere, conform calendarului, in baza procedurii aprobate de consiliul de administratie, cu respectarea criteriilor de transparenta, echitate, nondiscriminare si incluziune.
Art. 57. — Ministerul Educatiei elaboreaza, anual, calendarul inscrierii copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar, pe care il aproba prin ordin al ministrului si il da publicitatii cu cel putin 15 zile inainte de data inceperii procesului de inscriere.
Art. 58. — (1) In conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) lit. e) din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), datele personale sunt pastrate intr-o forma care permite identificarea persoanelor vizate pe o perioada care nu depaseste perioada necesara indeplinirii scopului in care sunt prelucrate datele.
(2) Listele referitoare la inscrierea copiilor in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare pentru fiecare an scolar sunt publice pe paginile de internet ale unitatilor de invatamant. Inspectoratele vor lua toate masurile pentru eliminarea acestora de pe site-urile unitatilor de invatamant sau inspectoratului scolar in termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea etapelor de inscriere prevazute in calendarul inscrierii copiilor in unitati= de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar.
(3) Listele in format letric raman afisate la avizierul unitatilor de invatamant pana cel tarziu la data inceperii anului scolar pentru care se organizeaza procesul de inscriere.
Art. 59. — La data intrarii in vigoare a prezentei metodologii-cadru, orice dispozitie contrara se abroga.
Nr. ............/................
Declaratie pe propria raspundere
Subsemnatul/Subsemnata, ................................., parintele/reprezentantul legal al copilului .........................., domiciliat(a) in localitatea ........................, str. .............................. nr. ....., bl. ....., sc. ......, ap. ....., judetul/sectorul ....................., legitimat(a) cu ...... seria ....... nr. .............., declar pe propria raspundere ca datele si informatiile cuprinse in cererea-tip de inscriere in educatia timpurie (nivel anteprescolar/nivel prescolar/serviciu de educatie timpurie complementar) sunt corecte.
Totodata, declar ca am inteles urmatoarele:
• validarea cererii de inscriere se face numai in baza documentelor la care face referire cererea-tip de inscriere, transmise in copie simpla prin e-mail sau prin posta, conform Calendarului inscrierii copiilor anteprescolari si prescolari in anul scolar 2023—2024 in unitati de invatamant preuniversitar cu personalitate juridica cu grupe de nivel prescolar si/sau anteprescolar si in servicii de educatie timpurie complementare, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei nr. 4.319/2023;
• la data comunicata de inspectoratul scolar/unitatea de invatamant voi prezenta la secretariatul unitatii de invatamant documentele care au stat la baza inscrierii fiicei mele/fiului meu ....................................... in educatia timpurie, inclusiv avizul de la medicul de familie/medicul scolar din care rezulta faptul ca fiica mea/fiul meu este apta/apt pentru intrarea in colectivitate.
Cunoscand prevederile Codului penal privind falsul in declaratii, declar pe propria raspundere si sub sanctiunea nulitatii inscrierii faptul ca datele din cererea de inscriere sunt reale.
Semnatura ................... Data .................
N O T E:
Unitatea de invatamant ........................................... prelucreaza datele dumneavoastra personale in conformitate cu prevederile Regulamentului general privind protectia datelor, in calitate de operator, in conformitate cu prevederile specifice aplicabile: Ordinul ministrului educatiei nr. ............/........... .
Datele dumneavoastra cu caracter personal sunt prelucrate pentru indeplinirea obligatiilor legale care ii revin operatorului, conform art. 6 alin. (1) lit. c) si e) din Regulamentul general privind protectia datelor.