Potrivit procedurii, personalul scolii este obligat sa asigure si sa informeze anteprescolarii/prescolarii/elevii, parintii/reprezentantii legali privind posibilitatea de a raporta situatiile de violenta/corelate prin metode confidentiale (e-mail la adresa scolii, note de relatii), respectiv posibilitatea de a adresa direct o sesizare scrisa educatorului, invatatorului, dirigintelui, conducerii unitatii de invatamant.
In situatia in care fapta de violenta este raportata de elevi, personalul scolii are obligatia sa asculte elevii cu rabdare, calm si sa ii protejeze impotriva oricarei forme de discriminare sau razbunare din partea celorlalti. Personalul scolii foloseste un limbaj adecvat gradului de maturitate si gradului de vulnerabilitate al persoanelor implicate.
Personalul scolii nu foloseste un limbaj/ton acuzator, interogator, intimidant, umilitor, invinovatitor. Personalul scolii nu va intreprinde nicio actiune care sa aduca atingere demnitatii persoanelor implicate.
Totodata, personalul scolii are obligatia sa elimine riscurile, sa asigure asistenta medicala, daca e necesar, si sa le redea elevilor sentimentul de siguranta fizica si emotionala.
In functie de gravitatea cazului, intervievarea persoanelor implicate este realizata de reprezentantii politiei, DGASPC sau ai unitatii de invatamant.
Conform proiectului de procedura, personalul scolii este obligat sa comunice cu parintii/reprezentantii legali despre situatia de violenta/corelata in absenta anteprescolarului/ prescolarului/ elevului, in prezenta consilierului si/sau mediatorului scolar, intr-un spatiu care asigura confidentialitatea celor implicati.
Masuri de sprijin la nivelul unitatii de invatamant
La nivelul unitatii de invatamant, pentru anteprescolari/prescolari/elevi, se pot propune stabili masuri de sprijin precum:
● consiliere de grup si/sau individuala;
● organizarea si recomandarea participarii la intalnirile unui grup tematic de suport;
● organizarea si recomandarea participarii copiilor implicati in situatii de violenta la activitati de dezvoltare a abilitatilor socio-emotionale si a strategiilor de autoreglare emotionala in momente de stres;
● referirea/recomandarea pentru interventie psihologica si psihoterapeutica;
● activitati de mediere a conflictelor;
● activitati de combatere a discursului instigator la ura, a discriminarii, a marginalizarii, a normelor sociale care favorizeaza violenta.
Ce inseamna violenta usoara in scoli si gradinite
Cazurile usoare de violenta intre copii se caracterizeaza prin:
● frecventa scazuta/ocazionala: un caz de violenta usoara se repeta de cel mult 3 ori pe luna; in situatia in care frecventa este mai mare e necesara incadrarea cazului ca forma grava de violenta;
● consecintele minore asupra copilului/copiilor victima; cazurile in care este afectata integritatea sau sanatatea (sunt necesare servicii medicale) victimei/victimelor, a existat abuz psihologic (constatat de psiholog) si altele similare sunt incadrate ca forme grave de violenta.
Daca au frecventa scazuta, intensitate scazuta si consecinte minore, fara a se considera o enumerare exhaustiva, se considera forme usoare de violenta intre copii urmatoarele:
● abuz fizic: atingerea nedorita fara conotatie sexuala, scuiparea, imbrancirea, trantirea, aruncarea cu obiecte etc.;
● abuz emotional: ton ridicat cu intentie, tachinare, ironii, insulte/injuraturi, poreclire, intimidare, etc.
Atentie! Personalul scolii care este martorul sau i se raporteaza un caz de violenta intre anteprescolari/prescolari/elevi, petrecut in spatiul scolar, are obligatia de a aplana conflictul, a desparti prescolarii/elevii aflati in conflict si de a elimina toate sursele de risc asupra persoanelor implicate.
Cazurile grave de violenta intre copii, in spatiul scolar
Toate formele de violenta care constituie infractiuni se considera forme grave de violenta.
Fara a se considera o enumerare exhaustiva, se considera forme grave de violenta intre copii urmatoarele:
● Forme de abuz fizic, care constituie infractiuni precum: vatamarea corporala, vatamarea corporala din culpa, lovirea sau alte violente, lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte, uciderea din culpa, omorul, omorul calificat;
● Alte forme de abuz fizic: automutilarea, lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea copilului;
● Forme de psihologic, care constituie infractiuni precum: instigarea la violenta, incitarea la ura si discriminare, amenintarea, santajul, hartuirea, lipsirea de libertare in mod ilegal, determinarea sau inlesnirea sinuciderii;
● Alte forme de abuz psihologic: bullyingul si cyberbullyingul, semnele obscene, injuriile si jignirile, calomnia, terorizarea;
● Forme de abuz sexual, care constituie infractiuni precum: agresiunea sexuala, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuala, racolarea minorilor in scopuri sexuale, exploatarea sexuala, pornografia infantila;
● Alte forme de abuz sexual: molestarea sexuala verbala (expunerea copilului la injurii sau limbaj cu conotatie sexuala), sextingul, sexualizarea;
● Traficul de minori.
In situatia in care elevul/ personalul scolii este martorul sau i se raporteaza o situatie grava de violenta intre prescolari/elevi, in spatiul scolar, si exista o amenintare reala la viata, la sanatatea sau la siguranta prescolarilor/ elevilor implicati, elevii sau personalul scolii apeleaza imediat serviciul unic de urgenta 112. Daca exista anteprescolari/prescolari/elevi care necesita asistenta medicala scolara, se solicita interventia personalului specializat de la cabinetul medical.
Personalul scolii aplaneaza conflictul, desparte prescolarii/elevii aflati in conflict si elimina toate sursele de risc asupra persoanelor implicate (victima/victime, martor/martori, autori/autori).
Personalul scolii sprijina prescolarii/elevii sa-si gestioneze emotiile declansate de situatie - manie, furie, suparare, teroare, teama, neliniste, tristete - si sa-si regleze comportamentul fata de sine si fata de ceilalti, folosind tehnici specifice.
Elevii/personalul scolii informeaza verbal si in regim de urgenta directorul UIP cu privire la cazul grav de violenta petrecut intre prescolari/ elevi. Directorul UIP colecteaza informatii de la personalul scolii cu privire la desfasurarea situatiei de violenta.
Daca este implicat un minor, directorul sesizeaza de urgenta cazul grav de violenta la 119 (DGASPC).
Cazurile de violenta a personalului scolii asupra anteprescolarilor/prescolarilor/elevilor
Toate formele de violenta a personalului UIP asupra anteprescolarilor/prescolarilor /elevilor se considera forme grave de violenta.
Fara a se considera o enumerare exhaustiva, se considera forme de violenta a personalului UIP asupra anteprescolarilor /prescolarilor/ elevilor urmatoarele:
● Forme de abuz fizic, care constituie infractiuni: vatamarea corporala, vatamarea corporala din culpa, lovirea sau alte violente, lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte, uciderea din culpa, omorul, omorul calificat.
● Alte forme de abuz fizic: lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea copilului;
● Forme de abuz psihologic, care constituie infractiuni: instigarea publica, incitarea la ura sau discriminare, amenintarea, santajul, hartuirea, lipsirea de libertare in mod ilegal, determinarea sau inlesnirea sinuciderii; rele tratamente aplicate minorului.
● Alte forme de abuz psihologic: bullyingul si cyberbullyingul, semnele obscene, injuriile si jignirile, calomnia, terorizarea;
●Forme de abuz sexual, care constituie infractiuni precum: agresiunea sexuala, actul sexual cu un minor, violul, coruperea sexuala, racolarea minorilor in scopuri sexuale, exploatarea sexuala, pornografia infantila;
●Alte forme de abuz sexual: molestarea sexuala verbala (expunerea copilului la injurii sau limbaj cu conotatie sexuala), sextingul, sexualizarea;
●Traficul de minori
In situatia in care, in timpul cursurilor, personalul scolii suspecteaza un comportament violent din partea cadrelor didactice (de exemplu, aude tipete sau sesizeaza alte semne de violenta), intra in sala de clasa si aplaneaza imediat conflictul.
Cazurile de violenta grava ale elevilor asupra personalului scolii
Se considera forme de violenta a elevilor asupra personalului scolii urmatoarele:
● Forme de abuz fizic, care constituie infractiuni: vatamarea corporala, vatamarea corporala din culpa, lovirea sau alte violente, lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte, uciderea din culpa, omorul, omorul calificat.
● Alte forme de abuz fizic: lovirea, aruncarea cu obiecte, imobilizarea;
● Forme de abuz psihologic, care constituie infractiuni: instigarea publica, incitarea la ura sau discriminare, amenintarea, santajul, hartuirea, lipsirea de libertare in mod ilegal, determinarea sau inlesnirea sinuciderii.
● Alte forme de abuz psihologic: bullyingul si cyberbullyingul, semnele obscene, injuriile si jignirile, calomnia, terorizarea;
● Forme de abuz sexual: agresiunea sexuala, violul, molestarea sexuala verbala, sextingul, sexualizarea.
In situatia in care elevul/ personalul scolii este martorul sau i se raporteaza o situatie grava de violenta a unui elev asupra personalului scolii, in spatiul scolar, si exista o amenintare reala la viata, la sanatatea sau la siguranta persoanelor implicate, elevii sau personalul scolii apeleaza imediat serviciul unic de urgenta 112. In situatia in care exista persoane care necesita asistenta medicala scolara, se solicita interventia personalului specializat de la cabinetul medical.
Alina Popa 09 Aug. 2023 18:48:06
Un subiect de actualitate. Felicitari!