Asociatia Internationala pentru Evaluarea Performantelor Educationale/International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) a lansat miercuri raportul international Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS 2023) - Tendinte in studiul international al matematicii si stiintelor, desfasurat in Romania de Universitatea din Bucuresti cu finantarea Ministerului Educatiei.
"Rezultatele elevilor romani la matematica se imbunatatesc. Progresul semnificativ al elevilor de clasa a IV-a este imbucurator, dar pe termen mediu este important sa crestem proportia celor care ating un nivel mai avansat de competenta. Totodata, studiul ne confirma faptul ca trebuie sa investim mai mult in educatia matematica si stiintifica la gimnaziu. Bursele de rezilienta, Programul National de Reducere a Abandonului Scolar (PNRAS), programul Invatare remediala si formarea profesorilor pentru alfabetizarea functionala isi vor arata roadele la urmatoarea editie a studiului TIMSS. Educatia matematica si stiintifica este esentiala pentru viitorul tinerilor nostri si ai Romaniei", a declarat, referitor la rezultatele studiului, ministrul educatiei din Romania, Ligia Deca, citata intr-un comunicat trimis
Agerpres.
Potrivit TIMSS 2023, competentele elevilor de clasa a IV-a s-au imbunatatit semnificativ in ultimii 12 ani atat la matematica, dar si la stiinte. La studiul pentru clasa a IV-a au participat 58 de tari si 5 regiuni de referinta, iar in Romania datele au fost colectate de la un esantion de 130 de scoli, 156 de profesori de invatamant primar si 3.559 de elevi de clasa a IV-a.
Astfel, elevii romani au obtinut 542 de puncte, cu 39 de puncte peste media internationala (503 puncte). Scorul mediu obtinut de elevii romani la matematica in 2023 este cu 60 de puncte mai mare decat scorul obtinut in 2011. In ceea ce priveste distributia pe niveluri de performanta, 94% dintre elevii romani ating cel putin nivelul minim de competenta, iar 16% dintre acestia obtin un scor care ii plaseaza la cel mai avansat nivel.
La Stiinte clasa a IV-a elevii romani au obtinut 526 de puncte, cu 32 de puncte peste media internationala (494 de puncte). Scorul mediul obtinut de elevii romani la stiinte in 2023 este cu 21 puncte mai mare decat scorul obtinut in 2011. In ceea ce priveste distributia pe niveluri de performanta, 93% dintre elevii romani ating cel putin nivelul minim de competenta, iar 10% dintre acestia obtin un scor care ii plaseaza la cel mai avansat nivel.
"Competentele elevilor de clasa a VIII-a s-au imbunatatit semnificativ in ultimii 4 ani la matematica si au avut un regres la stiinte. La studiul pentru clasa a VIII-a au participat 44 de tari si 3 regiuni de referinta, in Romania fiind colectate date de la un esantion de 128 de scoli, 129 de profesori de matematica, 285 de profesori de stiinte si 3.722 de elevi de clasa a VIII-a", se arata in comunicat.
La Matematica, clasa a VIII-a, elevii romani au obtinut 496 de puncte, cu 18 puncte peste media internationala (478 de puncte). Scorul mediul obtinut de elevii romani la matematica in 2023 este cu 18 puncte mai mare decat scorul obtinut in 2019. In ceea ce priveste distributia pe niveluri de performanta, 83% dintre elevii romani ating cel putin nivelul minim de competenta, iar 9% dintre acestia obtin un scor care ii plaseaza la cel mai avansat nivel.
De asemenea, la Stiinte, clasa a VIII-a, elevii romani au obtinut 466 de puncte, cu 12 puncte sub media internationala (478 de puncte). Scorul mediul obtinut de elevii romani la stiinte in 2023 este cu 4 puncte mai mic decat scorul obtinut in 2019. In ceea ce priveste distributia pe niveluri de performanta, 79% dintre elevii romani ating cel putin nivelul minim de competenta, iar 16% dintre acestia obtin un scor care ii plaseaza la cel mai avansat nivel.
"Dezvoltarea motivatiei pentru invatarea matematicii si a stiintelor la copii este esentiala. (...) Performantele elevilor de clasa a IV-a si de clasa a VIII-a la ultima testare TIMSS evidentiaza un progres general, insa va trebui sa identificam clar vectorii care produc acest progres si sa ii consolidam in anii urmatori", a remarcat prorectorul UB pentru Proiecte de Dezvoltare si Invatare Continua si reprezentantul Romaniei in General Assembly IEA, Lucian Ciolan, conform aceluiasi comunicat.
Potrivit coordonatoarei nationale a TIMSS 2023, Daniela Avarvare, competentele de matematica si stiinte sunt extrem de necesare in contextul dezvoltarilor din economie, societate, tehnologie.
"Este recunoscut rolul lor in dezvoltarea abilitatilor de gandire critica si rezolvare a problemelor de care este tot mai mare nevoie in viata de zi cu zi. Studiul TIMSS 2023 ne arata o imbunatatire a rezultatelor pentru Romania, ceea ce este o veste buna", a declarat coordonatoarea.
Studiul TIMSS are loc o data la patru ani si analizeaza comparativ competentele de matematica si stiinte (biologie, fizica, chimie) in randul elevilor. La nivelul Romaniei, TIMSS 2023 a fost derulat de catre Laboratorul de Testare Educationala din cadrul Facultatii de Psihologie si Stiintele Educatiei a Universitatii din Bucuresti. Participarea la TIMSS 2023 a fost finantata de catre Ministerul Educatiei, prin Unitatea de Management al Proiectelor cu Finantare Externa (UMPFE) si proiectul ROSE.