Disciplinele mentionate in Ordinul de ministru sunt optionale care fac parte din curriculumul la decizia elevului din oferta scolii, la nivelul invatamantului primar si gimnazial:
1. „Educatie prin minibaschet”, clasele a III-a si a IV-a
2. „Armonie si expresie corporala”, clasele a V-a - a VIII-a
3. „Viitorii olimpioni”, clasa a IV-a
4. „Muzica si dans”, clasele a V-a si a VI-a
5. „Minihandbal — miscare, joc si fair-play”, clasele a III-a si a IV-a
6. „Educatie nutritionala”, clasa pregatitoare, clasele I si a II-a
7. „Aventura cunoasterii Universului”, clasa a V-a si a VII-a.
Noile programe scolare se aplica incepand cu anul scolar 2025-2026.
Programa scolara „Armonie si expresie corporala”, clasele a V-a - a VIII-a
Probe de evaluare sumativa (Extras din programa scolara)
Clasa a V-a
1. Executarea unui complex de dezvoltare fizica armonioasa specific regiunii toracice, alcatuit din 5 exercitii
2. Prezentarea a 3 exercitii de expresie corporala
3. Prezentarea unui set de exercitii corective pentru unul dintre principalele segmente corporale
4. Prezentarea a 2-3 exercitii pentru dezvoltarea fortei dinamici segmentare pentru o grupa/lant muscular mai putin solicitat in activitatea scolara
Clasa a VI-a
1. Executarea unui complex de dezvoltare fizica armonioasa specific regiunii abdominale si segmentelor inferioare, alcatuit din 6 exercitii cu obiecte, cu sau fara fond muzical
2. Prezentarea a 3 exercitii compensatorii fata de efectele pozitiei de scriere in banca
3. Prezentarea a 4 exercitii de mobilitate a articulatiilor neimplicate frecvent in efortul specific activitatilor scolare
4. Efectuarea unui program de dezvoltare a rezistentei generale la efort aerob
Clasa a VII-a
1. Efectuarea a 3 exercitii pentru cresterea masei musculare active
2. Parcurgerea unei circuit specific unei discipline sportive practicate in timpul liber, alcatuite din 6 statii
3. Efectuarea a 4 exercitii pentru diminuarea tesutului adipos
4. Efectuarea a 2 exercitii pentru dezvoltarea troficitatii musculaturii membrelor superioare
Clasa a VIII-a
1. Efectuarea a 2 exercitii pentru dezvoltarea detentei grupelor musculare mai putin implicate in efortul specific
2. Executarea unui program de stretching angrenand articulatiile: coxo-femurala, scapulo-humerala si ale coloanei vertebrale
3. Prezentarea unui program prestabilit de compensare a efortului zilnic si influentelor specifice curriculare si extracurriculare
4. Efectuarea unui program de dezvoltare a rezistentei la eforturi variabile (cu intervale)
Programa scolara „Educatie nutritionala”, clasa pregatitoare, clasele I si a II-a
Exemple de activitati de invatare (Extras din programa)
1. „Descoperim grupe alimentare”
Obiectiv: Elevii vor invata despre diferitele grupe alimentare si importanta fiecaruia pentru sanatatea organismului.
Descriere:
1. Prezentare interactiva: Profesorul va prezenta un scurt videoclip sau o prezentare despre grupurile alimentare (proteine, carbohidrati, grasimi, vitamine, minerale) (alimente proteice, produse lactate, legume, fructe, cereale etc.).
2. Joc de asociere: Elevii vor primi carduri cu imagini ale alimentelor si vor trebui sa le asocieze cu grupul alimentar corespunzator.
3. Discurs in perechi: Elevii vor lucra in perechi pentru a discuta despre alimentele preferate si grupul alimentar din care fac parte.
Materiale necesare: carduri cu imagini ale alimentelor, fise de lucru, proiector pentru prezentare.
2. „Planificam un meniu sanatos”
Obiectiv: Elevii vor invata sa creeze un meniu echilibrat si sanatos pentru o zi intreaga.
Descriere:
1. Introducere: Discutie despre ce inseamna un meniu echilibrat si importanta diversitatii alimentare.
2. Activitate de grup: Elevii vor fi impartiti in grupuri mici si vor primi foi de lucru pe care sa planifice un meniu sanatos pentru micul dejun, pranz si cina.
3. Prezentare: Fiecare grup va prezenta meniul lor si va explica de ce au ales anumite alimente.
Materiale necesare: Fise de lucru pentru planificarea meniului, markere, flipchart.
3. „Citim etichetele alimentare”
Obiectiv: Elevii vor invata sa citeasca si sa inteleaga informatiile de pe etichetele alimentare.
Descriere:
1. Prezentare: Profesorul va explica ce informatii se gasesc pe etichetele alimentare si cum sa le interpretam (ingrediente, valori nutritionale, portii).
2. Exercitiu practic: Elevii vor primi produse alimentare reale sau etichete fotocopiate si vor trebui sa identifice informatiile importante.
3. Discutie: Discutie despre cum putem folosi aceste informatii pentru a face alegeri alimentare sanatoase.
Materiale necesare: Produse alimentare reale sau etichete fotocopiate, markere, fise de analiza.
4. „Gatim sanatos impreuna”
Obiectiv: Elevii vor invata tehnici de baza pentru gatitul si pregatirea alimentelor sanatoase.
Descriere:
1. Prezentare: Discutie despre importanta gatitului acasa si cum putem face retete sanatoase.
2. Atelier de gatit: Elevii vor participa la un atelier practic unde vor pregati o gustare sanatoasa (de exemplu, salata de fructe, sandvisuri).
3. Degustare si evaluare: Elevii vor degusta preparatele si vor discuta despre ce le-a placut si cum ar putea imbunatati retetele.
Materiale necesare: Ingrediente pentru gatit, ustensile de bucatarie, fise cu retete.
5. “Impactul alimentatiei asupra mediului”
Obiectiv: Elevii vor invata despre impactul alegerilor alimentare asupra mediului si vor fi incurajati sa adopte practici durabile.
Descriere:
1. Prezentare: Profesorul va explica cum productia si consumul de alimente afecteaza mediul (de exemplu, transportul alimentelor, ambalajele, risipa alimentara).
2. Proiect de grup: Elevii vor fi impartiti in grupuri si vor crea postere care sa ilustreze modalitati prin care putem reduce impactul negativ asupra mediului (de exemplu, compostarea resturilor alimentare, alegerea alimentelor locale).
3. Prezentare si discutie: Fiecare grup va prezenta posterul si va discuta ideile propuse.
Materiale necesare: Hartie pentru postere, markere, imagini pentru colaj, articole despre impactul alimentatiei asupra mediului.
(...)
Programa scolara „Aventura cunoasterii Universului”, clasa a V-a si a VII-a