Consilieri scolari fara norma didactica, sedinte gratuite la psiholog - SOLUTII propuse de Forumul Copiilor, dupa un raport alarmant Salvati Copiii

De Portal Invatamant
la 31 Mai. 2024
0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Consilieri scolari fara norma didactica, sedinte gratuite la psiholog - SOLUTII propuse de Forumul Copiilor, dupa un raport alarmant Salvati Copiii31Mai.2024

Anxietatea, depresia si tulburarile emotionale sunt principalele probleme de sanatate mintala ale copiilor, atrage atentia Organizatia Salvati Copiii Romania, in urma unui studiu derulat in perioada ianuarie 2022 - decembrie 2023.

Potrivit unui comunicat al Organizatiei Salvati Copiii, din cele 678 de cazuri tratate de psihologii organizatiei in perioada ianuarie 2022 - decembrie 2023, in cele mai multe - 217 - a fost vorba despre copii de varsta claselor primare, pe locul al doilea fiind copii de gimnaziu - 215, urmati de adolescenti (140). In celelalte cazuri, 106, a fost vorba despre copii cu varste mici, prescolari care au avut nevoie de sprijin psihologic. 
 
Dintre cele 678 de cazuri ajunse in terapie, cele mai multe au reprezentat cazuri de anxietate - 148 si de tulburare emotionala - 128. Pentru 60 de copii, cauza pentru care au necesitat terapie a fost legata de dificultati parentale (cum este divortul), in 54 de cazuri a fost vorba despre tulburari din spectrul ADHD/ADD, in vreme ce 50 de copii au fost diagnosticati cu depresie. 
 
Au existat si sase cazuri de tentative de suicid, cinci la copii de varsta liceului si una la un copil de varsta gimnaziului. 
 
Copiii reuniti la Bucuresti la cea de-a 24-a editie a Forumului Copiilor au dezbatut cu prioritate tema sanatatii mintale si a consecintelor pe care le are asupra dezvoltarii emotionale si sociale si au formulat o serie de recomandari urgente, pe care le vor prezenta autoritatilor, printre care se numara: 
- suport specializat in scoala pentru problemele emotionale, 
- crearea unui sistem de raportare anonima a abuzurilor, a situatiilor de bullying si a altor probleme care afecteaza climatul scolar 
- introducerea educatiei sexuale in curriculumul scolar ca disciplina obligatorie.
 
Ulterior, copiii au prezentat recomandarile lor autoritatilor: Ministerul Educatiei, Ministerul Familiei, Tineretului si Egalitatii de Sanse, prin Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului si Adoptie, Guvern, precum si CNCD.
 

Solutiile propuse de Forumul Copiilor pentru un climat prielnic sanatatii emotionale a copiilor
 

Astfel, au fost formulate recomandari privind prioritizarea masurilor care contribuie la un climat prielnic sanatatii emotionale a copiilor, la incurajarea participarii lor in luarea deciziilor si la protectia impotrica abuzurilor:
 
"- Ne dorim mai multi consilieri scolari, fara alte atributii administrative, fara norma didactica (cel putin 1 la 200 de copii).
 
- Recrutarea, formarea si evaluarea consilierilor scolari sa fie facuta avand la baza criterii relevante, precum pregatirea profesionala, experienta, competentele in comunicarea cu elevii si parintii, initiative strategice in lucrul cu elevii, creativitate.
 
- Sistem de monitorizare a participarii elevilor la procesul decizional din scoala. Evaluarea climatului scolar si luarea cu adevarat in considerare a feedbackului acordat de elevi pentru profesori si personalul auxiliar, fara a avea consecinte asupra situatiei noastre scolare.
 
- Dorim sa beneficiem de suport specializat in scoala pentru problemele emotionale cu care ne confruntam, fara a fi necesar acordul prealabil al parintilor sau profesorilor, indiferent de varsta noastra. Acces gratuit la sedinte sustinute de psiholog, psihiatru, nutritionist, prin dezvoltarea unor parteneriate intre acestia si autoritati. Decontarea unui numar minim de sedinte.
 
- Dezvoltarea unei platforme educationale care sa cuprinda resurse complexe (documentare, fise de lucru, jocuri interactive, informatii de la specialisti etc.) pe tematici precum tulburari alimentare, adictii, educatie emotionala, care sa fie valorificata atat in mediul scolar (ore de dirigentie, sesiuni de informare, consiliere), cat si in afara acestuia, fiind garantat accesul gratuit.
 
- Crearea unui sistem de raportare anonima a abuzurilor, a situatiilor de bullying si a altor probleme care afecteaza climatul scolar, precum ingradirea dreptului la participare din partea cadrelor didactice, pentru ca experienta ne-a aratat ca sistemele actuale de raportare duc la etichetare, victimizare si uneori la noi abuzuri. Monitorizarea acestui sistem se va face de catre consilierul scolar sau profesorul responsabil cu aceasta problematica. In momentul de fata, nu exista o evidenta clara a grupurilor de actiune antibullying functionale.
 
- Implicarea autoritatilor competente pentru supervizare si actiuni prompte care sa asigure elevii ca sunt protejati de abuzuri si violenta de orice fel, inclusiv bullying si cyberbullying, demonstrand ca nu sunt tolerate. Vrem sa existe o modalitate clara de interventie si o structura administrativa care sa se asigure ca interventiile se intampla.
 
- Monitorizarea indeplinirii scopului final al legilor existente, precum aplicarea normelor metodologice antibullying, care prevad instituirea grupurilor de actiune la nivelul tuturor scolilor. Trebuie verificat daca acestea au fost aplicate si oferit suport unitatilor de invatamant ca aceste norme sa isi atinga obiectivele propuse.
 
- Sa existe ateliere, cursuri, programe care implica dezvoltarea de abilitati emotionale si constientizarea impactului negativ al adictiilor, adresate copiilor, profesorilor, parintilor prin mijloace potrivite si cu mesaje adaptate pentru fiecare categorie.
 
- Asigurarea in toate unitatile de invatamant a accesului gratuit la cantine scolare, fie in incinta scolilor, fie in proximitatea acestora, astfel incat sa avem acces in mod real o masa calda diversificata, meniul sa fie gandit de un specialist in nutritie.
 
- Promovarea unor alternative sanatoase de petrecere a timpului liber de catre copii impreuna cu parintii si profesorii din comunitate (de exemplu, jocuri de societate, escape room, bowling, activitati in aer liber) si oferirea gratuitatilor la evenimente culturale ori muzee, teatre si obiective turistice.
 
- Stabilirea unor masuri mai ferme de prevenire si combatere a consumului de substante periculoase, de tutun si de tutun incalzit prin introducerea unui sistem de supraveghere si interventie cu privire la identificarea potentialelor situatii critice la nivelul scolilor.
 
- Implicarea in cadrul evenimentelor scolare a persoanelor care pot impartasi, din experienta, consecintele consumului de droguri, pentru a constientiza mai facil repercusiunile.
 
- Introducerea educatiei sexuale in curriculum scolar ca disciplina obligatorie, pentru a invata ca a intretine relatii sexuale implica riscuri si responsabilitati, dincolo de aspectele dificil de discutat cu parintii. Astfel, ne putem feri de boli cu transmitere sexuala si de sarcinile nedorite.
 
- Formarea initiala si continua a cadrelor didactice si informarea corecta a parintilor despre transmiterea informatiilor referitoare la sanatate emotionala, despre beneficiile implicarii copiilor in activitati extrascolare, despre adictii si relatii sanatoase.
 
- Consideram ca si profesorii au nevoie de serviciile unui specialist, cu un rol asemanator cu cel pe care ar trebui sa il aiba consilierul scolar in relatiile cu copiii. De asemenea, este important ca evaluarile psihologice periodice ale cadrelor didactice sa fie urmate de o serie de masuri direct corelate cu rezultatele acestora.
 
- Infiintarea de grupuri consultative la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale, dedicate noua, copiilor si adolescentilor, cu rolul de sprijin in luarea deciziilor si cu rol de informare in ceea ce priveste oportunitati de implicare pentru restul copiilor din comunitate.
 
- Organizarea de evenimente nationale cu traditie (de tip forum, summit), de catre autoritati relevante, pentru incurajarea participarii copiilor si consultarea noastra, spre a identifica in mod frecvent problemele cu care ne confruntam si ideile de solutii in acest sens.
 
- Realizarea de campanii de informare, in social media, de catre autoritatile care au implicat copiii si tinerii in procesele lor decizionale. Astfel, ar constitui un exemplu de buna practica pentru alte foruri decizionale, dar si o modalitate de incurajare a participarii si altor copii”.
 
Alexia, 17 ani, povesteste: „In scoala, am fost victima bullying-ului constant, care mi-a distrus increderea in sine. Visam sa devin o sportiva de performanta, dar presiunea constanta din partea colegelor si a antrenorilor m-a coplesit. Relatia cu parintii mei era dificila, lipsind sprijinul si intelegerea de care aveam nevoie. Toate aceste experiente au dus la o deteriorare semnificativa a sanatatii mele mintale. Am dezvoltat anxietate si depresie, simtindu-ma mereu nevaloroasa si singura. Am renuntat la sport, pierzand astfel o parte importanta din identitatea mea. Cu ajutorul terapiei, incerc sa vindec ranile si sa regasesc bucuria in viata, insa este un drum lung si anevoios.”
 
 

Cum recunosti anxietatea la copil
 

Potrivit Salvati Copiii, anxietatea la copii si adolescenti poate fi descrisa ca un raspuns extrem la o situatie sau eveniment pe care o percepe ca amenintatoare si este disproportionat in raport cu pericolul real. Raspunsul anxios include ganduri de pericol iminent, excitatie crescuta, cum ar fi cresterea frecventei cardiace si respiratie rapida si, adesea, evitarea situatiilor sau a evenimentelor care provoaca disconfort. 
 
Copilul sau adolescentul care sufera de anxietate ajunge sa resimta distres semnificativ si perturbare a activitatilor sale cotidiene la scoala, acasa sau in relatia cu prietenii. Este important ca parintii sa interpreteze comportamentul copilului in functie de nivelul sau de dezvoltare si in cazul copiilor mai mici sa deosebeasca simptomele de anxietate de fricile specifice varstei sau de fobii.

De asemenea, parintii trebuie sa fie atenti ca manifestarile anxioase sa nu se transforme in tulburari de anxietate. O tulburare anxioasa netratata creste riscul in viitor pentru diferite probleme de sanatate mintala. De aceea, daca problema de anxietate interfereaza cu starea de bine generala sau cu abilitatile parentale este bine ca aceasta sa fie discutata cu un specialist.
 


Ti-a placut acest articol?
Distribuie-l pe Facebook sau trimite-l pe WhatsApp altor parinti sau profesori!

0 comentarii
Fii primul care comenteaza
Urmareste-ne pe Google News
Va place acest articol ?
Dati o nota de la 1 la 5 !
Rating:
Nota: 5 din 1 voturi
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:

salvati copiii romanianorma didacticaconsilier scolarviolenta in scoalaanxietate


x
Lasa un raspuns



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala

Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
eNews Portal INVATAMANT
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Iti oferim GRATUIT Raportul Special

Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
 
Citeste GRATUIT toate informatiile despre invatamantul primar, gimnazial si liceal.

Adauga mai jos adresa ta de email si primesti Raportul Gratuit



Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala
Va oferim GRATUIT Raportul Special
Teste Rezolvate pentru Evaluarea Nationala


Primiti zilnic pe e-mail, ultimele stiri si subiecte din invatamant.

Aboneaza-te la Newsletterul GRATUIT si fii informat!
Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
x
//