Potrivit documentului, catalogul electronic va trebui dezvoltat in termen de maximum 24 de luni de la intrarea in vigoare a masurilor. Ulterior, "operationalizarea la nivelul intregului sistem de invatamant se face in termen de maximum 3 luni de la incheierea dezvoltarii catalogului electronic, la nivel national".
Totodata, catalogul electronic va asigura si comunicarea dintre personalul unitatii de invatamant si parintii elevilor.
Ordin privind aprobarea, infiintarea, organizarea, functionarea, planul de migrare si interconectare, precum si calendarul operationalizarii catalogului electronic
I. Infiintare
Art. 1 (1) Catalogul electronic este sistemul informatic integrat care gestioneaza situatia scolara a prescolarilor si elevilor prin inregistrarea absentelor, notelor, mediilor, cu generare de rapoarte si statistici relevante la nivel de clasa, unitate de invatamant, judet si sistem national de invatamant preuniversitar, precum si alte date legate de parcursul educational si procesele administrative aferente acestuia. Catalogul electronic asigura comunicarea dintre personalul unitatii de invatamant si parintii / reprezentantii legali ai beneficiarilor primari, cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE.
(2) Catalogul electronic este parte a Sistemului Integrat de Management al Scolaritatii (SIMS), prevazut la art. 133 alin. (2) din Legea Invatamantului Preuniversitar nr. 198/ 2023 cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Catalogul electronic se dezvolta si se utilizeaza in conformitate cu standardele tehnice si de securitate stabilite de catre Ministerul Educatiei prin Ordinul nr. 3896/2023 privind Standardele tehnice minime necesare pentru utilizarea catalogului electronic in scolile-pilot si in conformitate cu legislatia in vigoare.
(4) Unitatile de invatamant preuniversitar precum si institutiile aflate in coordonarea sau subordonarea Ministerului Educatiei coopereaza in procesul de implementare a catalogului electronic si se conformeaza tuturor cerintelor stabilite in prezentul ordin.
(5) Orice modificari sau actualizari ale catalogului electronic sunt aprobate de catre Ministerul Educatiei prin Ordin al ministrului.
Art. 2 Datele relevante la nivelul Catalogului Electronic sunt interoperabile cu Sistemul Informatic Integrat al Invatamantului din Romania, Sistemul Integrat de Management al Scolaritatii - denumit in continuare SIMS, Registrul Matricol Unic / Registrul Unic National Integrat al Diplomelor si Actelor de Studii si orice alte aplicatii si baze de date nationale utilizate in procesul educational, statistic, respectiv de raportare specializata. Prin raportare specializata se intelege o prelucrare de date care are drept rezultat un raport pentru o problematica specifica.
Art. 3 Catalogul electronic este finantat prin Programul Crestere Inteligenta, Digitalizare si Instrumente Financiare, Actiunea 2.2.2: E guvernarea si digitalizarea in beneficiul cetatenilor / Digitalizarea in educatie.
II. Organizare si functionare
Art. 4 (1) Gestionarea/Utilizarea Catalogului electronic se face prin intermediul dispozitivelor utilizate in procesul didactic, care includ, dar fara a se limita la: calculator de birou, laptop, tableta, telefon inteligent, care permite accesul securizat si eficient al personalului didactic, elevilor si parintilor, respectiv al utilizatorilor autorizati de Ministerul Educatiei sa acceseze date, in conditiile legii.
(2) La nivelul fiecarei unitati de invatamant este numit, de catre conducatorul unitatii, un responsabil de sistem. Acesta are responsabilitatea de a adauga si actualiza informatii legate de unitatea de invatamant, precum si de gestionare a accesului utilizatorilor din respectiva unitate de invatamant.
(3) La nivel judetean/al municipiului Bucuresti este numit, de catre conducatorul institutiei, un responsabil de sistem cu rol de utilizator, care adauga, prelucreaza date si genereaza rapoarte statistice la nivel judetean.
(4) Toate informatiile din catalogul electronic sunt structurate intr-un mod care sa permita usurintain utilizare si accesibilitate. Acest lucru include, dar nu se limiteaza la informatii despre elevi, note, absente, orar si planuri de invatamant si orice alte categorii de date, conform legislatiei aplicabile in domeniu, relevante pentru structurarea utila, riguroasa si consistenta, menita sa permita prelucrarea ulterioara cu respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE.
(5) Catalogul electronic este accesibil online prin intermediul unei platforme securizate, care permite accesul utilizatorilor autorizati prin intermediul internetului.
(6) Toate datele si informatiile stocate in catalogul electronic sunt protejate in conformitate cu legile si reglementarile privind protectia datelor in vigoare. Accesul neautorizat sau utilizarea necorespunzatoare a catalogului electronic va fi sanctionata conform legislatiei in vigoare.
(7) Unitatea Executiva pentru Suport, Mentenanta si Asistenta Tehnica pentru Digitalizare, denumit in continuare UESMATD, ofera asistenta tehnica si formare personalului didactic si responsabililor de sistem numiti conform prevederilor alin (2) si (3) in utilizarea platformei prevazute la alin.(5) si administrarea datelor continute de aceasta, asigurand o utilizare eficienta a catalogului electronic.
III. Plan de migrare si interconectare
Art. 5 (1) Unitatile de invatamant care, la data infiintarii catalogului electronic gestionat la nivel national, utilizeaza servicii de catalog electronic din alte surse, sunt obligate sa asigure transmiterea datelor generate de acestea catre Sistemul Integrat de Management al Scolaritatii (SIMS).
(2) Interoperabilitatea intre catalogul electronic national si eventuale alte sisteme existente la nivelul unitatii de invatamant care deja utilizeaza catalog electronic in regim propriu, va fi asigurata prin intermediul unor interfete de programare a aplicatiilor, denumit in continuare API, care permit obligatoriu transferul de date intr-un mod standardizat si securizat.
(3) In catalogul electronic sunt utilizate planurile cadru, planurile de invatamant si reteaua scolara aprobate de catre Ministerul Educatiei. Orice alte categorii de date utilizate in catalogul electronic sunt aprobate de catre Ministerul Educatiei si sunt obligatorii pentru toate unitatile de invatamant.
(4) Toate datele transferate prin API sunt protejate in conformitate cu Regulamentul (UE) 2019/881 al Parlamentului European si al Consiliului din 17 aprilie 2019 privind ENISA (Agentia pentru Securitate Cibernetica a Uniunii Europene) si certificarea in materie de securitate cibernetica a tehnologiei informatiei si comunicatiilor si de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 526/2013 (Legea privind securitatea cibernetica), inclusiv criptarea datelor in tranzit si la repaus.
(5) Ministerul Educatiei prin intermediul UESMATD colaboreaza cu experti in securitate cibernetica pentru a asigura protectia datelor, implementeaza masuri de securitate adecvate pentru a preveni accesul neautorizat la date si auditeaza in conditiile legii, furnizorii de servicii de catalog electronic pentru conformitate.
IV. Calendarul operationalizarii catalogului electronic
Art. 6 (1)Catalogul electronic este dezvoltat in termen de maximum 24 de luni de la intrarea in vigoare a prezentului ordin.
(2) Operationalizarea la nivelul intregului sistem de invatamant se face in termen de maximum 3 luni de la incheierea dezvoltarii catalogului electronic, la nivel national.
(3) Unitatile de invatamant care, la data infiintarii catalogului electronic gestionat la nivel national, utilizeaza servicii de catalog electronic, sunt obligate sa asigure transmiterea datelor catre SIMS.
V. Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 7 (1) Ministerul Educatiei monitorizeaza si evalueaza implementarea prezentului ordin si ia masurile necesare pentru asigurarea indeplinirii obiectivelor stabilite.
(2) Pana la punerea in aplicare a prevederilor art. 132, alin. (2) Legea invatamantului preuniversitar nr. 198/2023 cu modificarile ulterioare, privind infiintarea UESMATD, atributiile prevazute in prezentul ordin sunt indeplinite de Ministerul Educatiei.